2018-06-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men hon skulle då kunna få ett tidsbestämt straff, som inte anses avtjänat, 18 år kanske, som hon bedöms ha skolat få, om hon inte fått livstid. I hennes bästa fall netto 12 år. Men så tillkommer bedömningen av farlighet och rehabilitering. Hon kan väl inte anses rehabiliterad med mindre än ett övertygande erkännande - det är ju avtjänandet av ett straff baserat i en dom som ska avhandlas i Örebro tingsrätt. Rättsväsendet kan ju inte utan ny rättegång ge upp domen. Att hon skulle förvandlas så i grunden att hon skulle erkänna mordet på sin far och visa övertygande ånger, det vore en sensationell personlig utveckling. Framhärdar hon, antar jag att hon får sitta kvar med hänvisning till hennes farlighet.

Om vi antar att dom bifaller hennes önskan om tidsbestämt
straff vilket inte på något vis är självklart att dom kommer att
göra dom första gångerna så kommer hon inte undan med mindre än 18år.

Jag menar den effektiva tiden, inte tiden med en tredjedels avdrag.

Min gissning är att hon får sitta cirka 20-25 år.
Citera
2018-06-06, 16:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vet du på hur många ställen i hjärnan och kroppen som dopamin spelar en aktiv roll ? Anta att man sänker dopaminnivån till hälften och patienten blir hälften så benägen att mörda samt får Parkinson och blir totalt håglös - etiskt experiment ?

Det är väl mera sannolikt att det fattas en massa neuroner och den bristen lär vi inte kunna bota inom överskådlig tid. Frågan är också varför - patienten själv lider ju inte och för samhällets del är inlåsning en adekvat och människovärdig behandlingsform. Naturen fortsätter av outgrundliga skäl att producera sådana här typer, samhället bidrar till artens utveckling genom att låsa in dem !

Hon har redan ynglat av sig, och fängelset förhindrar sannolikt att det blir fler än de nuvarande sex.
Citera
2018-06-06, 16:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Som jämförelse så sitter Fossmo, som 2004 dömdes till livstid, fortfarande utan tidsbestämning:

(Wikipedia ”I oktober 2014 tidsbestämdes Fossmos straff till 24 år, vilket skulle ha inneburit att han hade kunnat bli släppt på fri fot år 2020 då två tredjedelar av straffet var avtjänat.[12] Beslutet undanröjdes av hovrätten, och livstidsdomen ligger därför fast.[13] I oktober 2017 beslutade tingsrätten att avslå Fossmos andra ansökan om omvandling av livstidsstraffet, med motiveringen att det ännu var för tidigt med hänsyn till brottens straffvärde.[14]”
Citera
2018-06-06, 16:42
Medlem
Citat:

OK, där är vi överens. Men håller du med om att hon knappast kommer ut utan ett äkta erkännande av mordet på pappan bl a ?
Citera
2018-06-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hon har redan ynglat av sig, och fängelset förhindrar sannolikt att det blir fler än de nuvarande sex.
Var det svar på mitt inlägg ?
Citera
2018-06-06, 17:32
Medlem
Citat:
Vet du på hur många ställen i hjärnan och kroppen som dopamin spelar en aktiv roll ? Anta att man sänker dopaminnivån till hälften och patienten blir hälften så benägen att mörda samt får Parkinson och blir totalt håglös - etiskt experiment ?

Det är väl mera sannolikt att det fattas en massa neuroner och den bristen lär vi inte kunna bota inom överskådlig tid. Frågan är också varför - patienten själv lider ju inte och för samhällets del är inlåsning en adekvat och människovärdig behandlingsform. Naturen fortsätter av outgrundliga skäl att producera sådana här typer, samhället bidrar till artens utveckling genom att låsa in dem !

Man behöver inte sänka dopaminhalten till den låga nivå av sådant som parkinsonsjuka har! Det vore ett fruktansvärt ingrepp och helt oetiskt. Endast till den nivå övriga personer har. I så fall. Men det kommer bli svårt att motivera psykopaten till en sån medicinering. De är ju redan perfekta enligt dem själva. Skulle man ändå medicinera dem vore det med tvång och det är också oetiskt.

Men ändå: i framtiden kommer det kanske någon typ av behandling? Men hur man pumpar in empati i en psykopat som inte är född med denna fantastiska mänskliga egenskap som vi andra har medfött, det är den svåra frågan. Förmodligen kommer det aldrig ske :-(

Övrigt gällande dopamin och de med parkinsons sjukdom: de får ju medicinen L-dopa, som ställs in mycket mycket noggrant. Schizofrena, som har ett överskott (dopaminregn, sa en föreläsare) kan också få L-dopa! Konstigt nog ger det en mildrande effekt på deras problematik. Liksom man kan tycka att det är underligt att ge amfetamin till ADHD-patienter. Men det fungerar tydligen tvärtom mot vad man tänker sig.
Senast redigerad av zilvereko 2018-06-06 kl. 17:36.
Citera
2018-06-06, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Som jämförelse så sitter Fossmo, som 2004 dömdes till livstid, fortfarande utan tidsbestämning:

(Wikipedia ”I oktober 2014 tidsbestämdes Fossmos straff till 24 år, vilket skulle ha inneburit att han hade kunnat bli släppt på fri fot år 2020 då två tredjedelar av straffet var avtjänat.[12] Beslutet undanröjdes av hovrätten, och livstidsdomen ligger därför fast.[13] I oktober 2017 beslutade tingsrätten att avslå Fossmos andra ansökan om omvandling av livstidsstraffet, med motiveringen att det ännu var för tidigt med hänsyn till brottens straffvärde.[14]”

Det visar ju på hur det kan se ut.
Vem som är farligast av dom är nog svårbedömt, en är girig som fan,
den andra är väl mer känslostyrd.
Citera
2018-06-06, 23:53
Medlem
Citat:
OK, där är vi överens. Men håller du med om att hon knappast kommer ut utan ett äkta erkännande av mordet på pappan bl a ?

Jag vet inte om det krävs ett erkännande men det vore rimligt för att
visa på att dom ändå har någon grad av insikt över det dom har gjort.
Citera
2018-06-07, 00:09
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det krävs ett erkännande men det vore rimligt för att
visa på att dom ändå har någon grad av insikt över det dom har gjort.
Jag har inte satt mig in i vad för kriterier man har i Sverige, men jag har sett reportage från amerikanska parole boards' sammanträden med den pläderande och målsägarvittnen. Man är där väldigt rigorös med att försöka avgöra om behandlingen lett till en bestående förändring till det bättre, som förväntas vara ett viktigt syfte med straffet. Om man inte erkänner handlingen, så kan man ju inte ta ansvar, känna skuld och ånger, göra ansatser till försoning och gottgörelse. Det räcker alltså inte, att avhålla sig från mord, hålla rent i cellen, låta bli knark o s v - med den inställningen får man göra tiden, i värsta fall livstid. Med den praktiken skulle JM ha en mycket lång väg att gå.
Citera
2018-06-07, 02:13
Medlem
Redan på Riksanstalten har hon satts i isoleringscell. Hon kommer aldrig kvalificera sig för ett tidsbestämt straff.

Jag känner mig lugn.
Citera
2018-06-07, 07:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det visar ju på hur det kan se ut.
Vem som är farligast av dom är nog svårbedömt, en är girig som fan,
den andra är väl mer känslostyrd.

Objektivt sett är JM tio ggr farligare än Fossmo. De familjemedlemmar som vittnat emot henne svävar i livsfara. De som inte vittnat emot henne likaså. Likaså rättsfunktionärer och journalister. Det kan röra sig om ett drygt dussintal personer som hon kan få för sig att hämnas på. Kanske fler.

Hon är avundsjuk och långsint. Girigheten är mer en bieffekt av det.
Citera
2018-06-07, 07:45
Medlem
Har det kommit info om vilken anstalt JM ska placeras på eller bara kommit info om att hon ska vara isolerad från övriga interner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in