2018-06-05, 23:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nä fy fasen! Men en balans av signalsubstanserna till den nivån vi flesta människor har, kan vara önskvärt. Ja, förutom för psykopaten själv då....men man kan ju inte tvinga folk. Än så länge ligger detta på forskningsstadiet.

På stenåldern var såna människor viktiga. De jagade bort fiender, var ytterst modiga under jakt osv. Men i dagens samhälle ställer de enbart till med ett elände för andra individer. Samtidigt måste man ha klart för sig att vissa av de drag en psykopat har, bl.a. oräddheten, kan vara till nytta i vissa yrken.

En brandman kan behöva dessa färdigheter, fast nyligen läste jag en artikel om i vilka yrken det fanns flest respektive minst psykopater. Brandmännen tillhörde dock den senare gruppen (men de är ju otroligt modiga ändå). Flest psykopater hittade man i yrken såsom bl.a advokater, företagsledare, poliser och kirurger....
En hel del stridspiloter under andra världskriget ska visst ha varit psykopater.

Citerar ur boken "Lär känna psykopaten" av Görel Kristina Näslund:

"Det finns undersökningar som antyder att psykopater ofta tenderar att uppmärksamma endast
några få faktorer som de upplever som viktiga. Samtidigt kan de nonchalera annat av lika stor
betydelse för att utföra en uppgift på ett framgångsrikt sätt.
Det har till exempel rapporterats om psykopater som tjänstgjorde som stridspiloter under
andra världskriget. De var orädda men förbisåg ofta viktiga detaljer som bränsletillgång och
position i lufthavet."

Men ett och annat fiendeplan lär man nog ha lyckats skjuta ned får man anta...

Måste ta med detta också ur boken ifråga:
Patologiskt lögnaktig
"En psykopat ljuger och bedrar lika lätt som vanliga människor andas in och ut."

Ja, fy fan vad dom har lätt för det där.

Slutligen: Din musiksmak kan avslöja om du har psykopatiska drag
https://www.youtube.com/watch?v=lSKLqmyWS9Q

Hip Hop nämns här. En genre jag själv riktigt hatar. Dock är det en hip hop-låt jag förmått
uppskatta av det jag hört och nog fanken är det just den låten man spelar i inslaget;
Eminems "Lose Yourself". https://www.youtube.com/watch?v=_Yhyp-_hX2s

Vad för slags musik gillar Johanna Möller tro?

Butcher Babies kanske? https://www.youtube.com/watch?v=23ywNYOde4Y
Citera
2018-06-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Psykopater är orädda och men har också dåligt konsekvenstänkande.
Den sortens oräddhet är förhoppningsvis bortvald när man väljer ut dem som ska bli brandmän.

Kirurger... det var illavarslande...

Överrepresentationen i andra yrkesgrupper var knappast förvånande...

Säger bara: Macchiarini, forskaren och kirurgen på Karolinska Institutet som opererade in konstgjorda luftstrupar på 5 patienter, varav de dog i fruktansvärda plågor. Han ifrågasattes, men har aldrig blivit åtalad och nu är han igång igen. Sånt gör inte vilken läkare som helst, säkert ingen om han/hon inte är psykopat.

Hade JM varit kirurg kunde vad som helst ha hänt. Tack gode Gud för att hon inte var det, men de socialutredningar hon jobbade med, de beslut hon tog, kan ha krossat många människor. Det vet vi inte heller.

Som sagt: det som har följt i JMs spår tål nog att granskas.
Citera
2018-06-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En hel del stridspiloter under andra världskriget ska visst ha varit psykopater.

Citerar ur boken "Lär känna psykopaten" av Görel Kristina Näslund:

"Det finns undersökningar som antyder att psykopater ofta tenderar att uppmärksamma endast
några få faktorer som de upplever som viktiga. Samtidigt kan de nonchalera annat av lika stor
betydelse för att utföra en uppgift på ett framgångsrikt sätt.
Det har till exempel rapporterats om psykopater som tjänstgjorde som stridspiloter under
andra världskriget. De var orädda men förbisåg ofta viktiga detaljer som bränsletillgång och
position i lufthavet."

Men ett och annat fiendeplan lär man nog ha lyckats skjuta ned får man anta...

Måste ta med detta också ur boken ifråga:
Patologiskt lögnaktig
"En psykopat ljuger och bedrar lika lätt som vanliga människor andas in och ut."

Ja, fy fan vad dom har lätt för det där.

Slutligen: Din musiksmak kan avslöja om du har psykopatiska drag
https://www.youtube.com/watch?v=lSKLqmyWS9Q

Hip Hop nämns här. En genre jag själv riktigt hatar. Dock är det en hip hop-låt jag förmått
uppskatta av det jag hört och nog fanken är det just den låten man spelar i inslaget;
Eminems "Lose Yourself". https://www.youtube.com/watch?v=_Yhyp-_hX2s

Vad för slags musik gillar Johanna Möller tro?

Butcher Babies kanske? https://www.youtube.com/watch?v=23ywNYOde4Y

Lustigt. Jag tycker också att den låten är halvbra, men musiken och drivet. Inte texten.
Tror inte JM gillar musik öht, hon gillar nog bästa att lyssna på sin egen röst. Musik är känsla. James Fallon, den psykopatiska psykiatern, berättade i tv-programmet Skavlan att han inte alls berörs känslomässigt av musik (förvånad? någon?).
Citera
2018-06-06, 08:08
Medlem
Citat:
Om 10 år kommer hon definitivt inte ut. Livstid ombedöms efter ett stort antal år, men hon lär sitta minst 20 år.
Om tio år kan hon söka tidsbestämt. Några minst 20 år tror jag inte på mot bakgrund av hur lång tid andra suttit för liknande brott.
Citera
2018-06-06, 09:58
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Hon börjar inte sin karriär bakom murarna särskilt lyckat. Om vi jämför med Leif Axberg så lyckades han i årtionden straffa ut sig från tidsbestämt genom upprepade våldsbrott och annan kriminalitet. En klockren psykopat. Men lugnade ner sig på senare år, och har lyckats hålla sig på rätt sida om lagen (tydligen) sen han blev utsläppt. Jag är lite förvånad.

Möller är ju j lite annorlunda i och med att hon har impulskontrollen i behåll. Hon (såvitt jag vet) gör inte omkring och knivar folk. Däremot verkar hon sakna konsekvenstänk och har en helt orealistisk och grandios uppfattning om sin egen förmåga. Jämför med Helge Fossmo. Men så dum att hon inte lär sig av några misstag är hon inte, då hon har några år på sig. Så chansen/risken att hon får tidsbestämt (precis som Fossmo) ganska snart är rätt stor.
Citera
2018-06-06, 10:38
Medlem
Honan6s avatar
Om vi ska se till Johannas tänk så är hon oskyldig till allt hon åtalats för. Hon är ett offer för omständigheter.
Hon kan inte rå för att hon fötts med en allvarlig obotlig störning och hon har nog alltid känt sig orättvist behandlad så snart hon inte fått sin vilja fram.

Nu går det sannolikt runt i huvudet av alla planer om hur hon ska kunna bli fri. Kanske hennes desperation efter frihet gör att hon missar att lära sig hur fängelsevärlden fungerar och hon måste även isoleras för sin egen säkerhets skull - inte bara påverkanrisken.

Hondjävulens avundsjuka gror och hon kommer se hinder för sitt välbefinnande hos alla som inte gör henne till viljes. Johanna var farlig innan hon häktades, åtalades och fälldes, men jag är benägen att tro hon blir ännu farligare med tiden i fängelset.
Citera
2018-06-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag vill minnas att det finns flera lite olika berättelser från MR. En av de tidigare kändes väldigt trovärdig i detaljer mm. Då fanns JM med bakom dörren och övervakade alltihop. Jag ska gå tillbaka och söka rätt på den berättelsen...
Den röstar jag på. Jag tror att hon ville ha kontroll. Att hon skulle nöja sig med att sitta i bilen medan MR kanske fuskade bort hela projektet är osannolikt. Men högg gjorde hon nog inte. Bodström kan ju inte ha missat denna möjlighet, som avhöll Hikes från att fördjupa sig i händelseförloppet. MR visste ju. Bodström
lurar av oinitierade en slant för en sensationsbok.
Citera
2018-06-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Efter tio år får hon söka tidsbestämt straff.
Men hon skulle då kunna få ett tidsbestämt straff, som inte anses avtjänat, 18 år kanske, som hon bedöms ha skolat få, om hon inte fått livstid. I hennes bästa fall netto 12 år. Men så tillkommer bedömningen av farlighet och rehabilitering. Hon kan väl inte anses rehabiliterad med mindre än ett övertygande erkännande - det är ju avtjänandet av ett straff baserat i en dom som ska avhandlas i Örebro tingsrätt. Rättsväsendet kan ju inte utan ny rättegång ge upp domen. Att hon skulle förvandlas så i grunden att hon skulle erkänna mordet på sin far och visa övertygande ånger, det vore en sensationell personlig utveckling. Framhärdar hon, antar jag att hon får sitta kvar med hänvisning till hennes farlighet.
Citera
2018-06-06, 12:09
Medlem
Citat:
Bra skrivet! Men att JM nånsin ska känna skuld och erkänna, det kan vi glömma. Möjligen kan hon försäga sig. Men att besitta förmågan att känna skuld kommer aldrig ske, eftersom hennes personlighetsdrag innebär att hon inte har denna mänskliga förmåga.

När man tittar på scannade hjärnor hos psykopater ser man att det finns ett stort tomrum i prefrontala loben där vår empati sitter, jämfört med normala hjärnor. Det är glasklart att man inte kan tillföra sådant genom terapi, det har man försökt och misslyckats med i 100 år nu.

En sån hjärna är inte fysiskt och känslomässigt mottaglig för sånt som personen aldrig kommer kunna förstå. Dessutom tycker psykopaterna själva att de är perfekta och att alla andra är idioter som inget begriper. De är överlägsna (tror de). Därför blev det nog en chock för JM och även ubåtsnissen Peter Madsen, när de fick klart för sig att de var dömda till livstid. Den senare blev helt stel när han fick det klart för sig.

Men kanske ligger lösningen i forskningen omsignalsubstanserna, där psykopater har ett kraftigt överskott på dopamin (liksom schiofrena har, utan att för den skull jämföra dessa två)?
Vet du på hur många ställen i hjärnan och kroppen som dopamin spelar en aktiv roll ? Anta att man sänker dopaminnivån till hälften och patienten blir hälften så benägen att mörda samt får Parkinson och blir totalt håglös - etiskt experiment ?

Det är väl mera sannolikt att det fattas en massa neuroner och den bristen lär vi inte kunna bota inom överskådlig tid. Frågan är också varför - patienten själv lider ju inte och för samhällets del är inlåsning en adekvat och människovärdig behandlingsform. Naturen fortsätter av outgrundliga skäl att producera sådana här typer, samhället bidrar till artens utveckling genom att låsa in dem !
Citera
2018-06-06, 12:24
Medlem
Citat:
Nä fy fasen! Men en balans av signalsubstanserna till den nivån vi flesta människor har, kan vara önskvärt. Ja, förutom för psykopaten själv då....men man kan ju inte tvinga folk. Än så länge ligger detta på forskningsstadiet.

På stenåldern var såna människor viktiga. De jagade bort fiender, var ytterst modiga under jakt osv. Men i dagens samhälle ställer de enbart till med ett elände för andra individer. Samtidigt måste man ha klart för sig att vissa av de drag en psykopat har, bl.a. oräddheten, kan vara till nytta i vissa yrken.

En brandman kan behöva dessa färdigheter, fast nyligen läste jag en artikel om i vilka yrken det fanns flest respektive minst psykopater. Brandmännen tillhörde dock den senare gruppen (men de är ju otroligt modiga ändå). Flest psykopater hittade man i yrken såsom bl.a advokater, företagsledare, poliser och kirurger....
Psykopater i ledande positioner har vi erfarenhet av. De anses kunna rädda döende företag utan att gå under själva, men troligen bidrar de också till företags problem. Tveksamt. En skicklig kirurg som är psykopat skulle jag gärna låta operera min dödliga cancer. Utan att falla i gråt över mitt hemska öde skär han bort viktiga organ som inte går att rädda. På sängkanten vid utskrivningen är han överlägsen och självupptagen samt cynisk i sina prognoser, oberörd av mitt gråtande. Jag kan ta detta. Förhoppningsvis behöver jag inte ha mera med honom att göra i vaket tillstånd.

Vi för ju fortfarande krig. En kompanichef som med risk för 20 % förluster gör ett anfall för att undvika förintandet av hans förband, utan rädsla, utan medkänsla, är kanske till nytta ?
Citera
2018-06-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Håller med, tror absolut inte att hon är ute om 10 år, minst 20 år torde hon
få skaka galler. Leif GW har uttalat sig om att det förmodligen blir 20 år och
"då är hon en liten tant." En liten godmodig strumpstickande, snäll liten tant
torde hon dock aldrig bli. Kommer hon ut en dag ska hon väl hämnas på de
som inte dansat efter hennes pipa.

Jag hoppas också att det en dag skall bringas klarhet i oklarheterna gällande
fosterbarn som ska ha dött under hennes så kallade vård.

Mordet på 89-årige B*ngt B*rgman (e) som misshandlades till döds på Lidls
parkering i Eskilstuna december 2015, är som du skriver ouppklarat och han
hade väl varit engagerad i ensamkommande/flyktingboende. Skulle vara
mycket intressant, och givetvis viktigt, om det mordet klarades upp och det
visar sig om det har någon koppling till JM.
Snälla tanter är inte att leka med...I Canada frigav man villkorligt en dam i åldern 80+. Hon hade flera äkta mäns liv på sitt samvete. Hon fick gå på villkor att varje ny relation måste anmälas till myndigheterna samt att en offentlig varning för hennes farlighet publicerades. På webben kan man se hur snäll hon är. ...
Citera
2018-06-06, 12:39
Medlem
Citat:
Lustigt. Jag tycker också att den låten är halvbra, men musiken och drivet. Inte texten.
Tror inte JM gillar musik öht, hon gillar nog bästa att lyssna på sin egen röst. Musik är känsla. James Fallon, den psykopatiska psykiatern, berättade i tv-programmet Skavlan att han inte alls berörs känslomässigt av musik (förvånad? någon?).
Det finns ju helt vanliga män som tycker att det är obehagligt att gå på konsert med hustrun. De fruktar att de ska somna och börja snarka !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in