2018-06-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Det dyker kanske upp nån med någon tung psykofarmaka som man kan experimentera med under ngt decennium. Men jag skulle inte vilja vara nära under utsättningen...

Nä fy fasen! Men en balans av signalsubstanserna till den nivån vi flesta människor har, kan vara önskvärt. Ja, förutom för psykopaten själv då....men man kan ju inte tvinga folk. Än så länge ligger detta på forskningsstadiet.

På stenåldern var såna människor viktiga. De jagade bort fiender, var ytterst modiga under jakt osv. Men i dagens samhälle ställer de enbart till med ett elände för andra individer. Samtidigt måste man ha klart för sig att vissa av de drag en psykopat har, bl.a. oräddheten, kan vara till nytta i vissa yrken.

En brandman kan behöva dessa färdigheter, fast nyligen läste jag en artikel om i vilka yrken det fanns flest respektive minst psykopater. Brandmännen tillhörde dock den senare gruppen (men de är ju otroligt modiga ändå). Flest psykopater hittade man i yrken såsom bl.a advokater, företagsledare, poliser och kirurger....
Citera
2018-06-05, 16:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nä fy fasen! Men en balans av signalsubstanserna till den nivån vi flesta människor har, kan vara önskvärt. Ja, förutom för psykopaten själv då....men man kan ju inte tvinga folk. Än så länge ligger detta på forskningsstadiet.

På stenåldern var såna människor viktiga. De jagade bort fiender, var ytterst modiga under jakt osv. Men i dagens samhälle ställer de enbart till med ett elände för andra individer. Samtidigt måste man ha klart för sig att vissa av de drag en psykopat har, bl.a. oräddheten, kan vara till nytta i vissa yrken.

En brandman kan behöva dessa färdigheter, fast nyligen läste jag en artikel om i vilka yrken det fanns flest respektive minst psykopater. Brandmännen tillhörde dock den senare gruppen (men de är ju otroligt modiga ändå). Flest psykopater hittade man i yrken såsom bl.a advokater, företagsledare, poliser och kirurger....

Psykopater är orädda och men har också dåligt konsekvenstänkande.
Den sortens oräddhet är förhoppningsvis bortvald när man väljer ut dem som ska bli brandmän.

Kirurger... det var illavarslande...

Överrepresentationen i andra yrkesgrupper var knappast förvånande...
Citera
2018-06-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Psykopater är orädda och men har också dåligt konsekvenstänkande.
Den sortens oräddhet är förhoppningsvis bortvald när man väljer ut dem som ska bli brandmän.

Kirurger... det var illavarslande...

Överrepresentationen i andra yrkesgrupper var knappast förvånande...

Kirurger, ja. Men inte läkare i största allmänhet. De hamnar i den andra gruppen.
Undrar hur man har gjort för att komma fram till dessa resultat i undersökningen. Med statistik kan man bevisa precis vad som helst. Bara man har en frågeställning så får man också ett givet svar
Citera
2018-06-05, 17:07
Medlem
Citat:
Om 10 år kommer hon definitivt inte ut. Livstid ombedöms efter ett stort antal år, men hon lär sitta minst 20 år.

Hon kanske inte erkänner fler brott (eller ens mordet/mordörsöket), men hennes maniska pladdrande och brevskrivande kan fälla henne. Eller också att man hittar bevis för andra brott, vilket jag hoppas. Inte minst gällande fosterbarnet som dog iJMs "vård".

Samt den äldre mannen som mördades på en p-plats. Han var inblandad i flyktingbonde på något vis. Mördaren har man inte lyckats hitta - om man nu ens har brytt sig om att leta.

Håller med, tror absolut inte att hon är ute om 10 år, minst 20 år torde hon
få skaka galler. Leif GW har uttalat sig om att det förmodligen blir 20 år och
"då är hon en liten tant." En liten godmodig strumpstickande, snäll liten tant
torde hon dock aldrig bli. Kommer hon ut en dag ska hon väl hämnas på de
som inte dansat efter hennes pipa.

Jag hoppas också att det en dag skall bringas klarhet i oklarheterna gällande
fosterbarn som ska ha dött under hennes så kallade vård.

Mordet på 89-årige B*ngt B*rgman (e) som misshandlades till döds på Lidls
parkering i Eskilstuna december 2015, är som du skriver ouppklarat och han
hade väl varit engagerad i ensamkommande/flyktingboende. Skulle vara
mycket intressant, och givetvis viktigt, om det mordet klarades upp och det
visar sig om det har någon koppling till JM.
Citera
2018-06-05, 17:22
Medlem
Citat:
Jag vill minnas att man kan börja söka tidsbestämning efter tolv år, men kan ha fel. Det spelar inte så stor roll, för hon kommer ändå inte få tidsbestämt förrän hon visar på tydlig förändring i sitt sinnelag, vilket inbegriper att hon förstår det felaktiga i sina handlingar och inte längre utgör en fara för sina medmänniskor, vilket kommer ta tid. Eftersom alla vet att hon är involverad i mordet på AP så kommer rättvisan förvänta sig att hon kan handskas med sin skuld och sitt sonande även i det fallet. Hon måste bli fri från sin ondska innan hon kan släppas ut. Det kan visa sig särskilt svårt i hennes fall. Tro mig, hon kommer inte ut förrän hon har erkänt allt. Det är så man blir frisk, och värdig friheten. Det finns massor med människor som hon kan skada med sin blotta närvaro annars. Hon har ju en faiblesse för att mörda familjemedlemmar också, och vem skulle ta sig an henne utanför murarna? Hennes barn lär ju ha ärvt AM vid det laget, så de ligger ju särskilt illla till.

Hon får sitta trettio år, minst, är mitt tips. Annars blir jag fundersam kring hur rättvisan fungerar.

Jag överlåter med varm hand det där till närmast berörda myndigheter.

Jag hör ju till dem som inte tycker att mordet på AP inte gills. För att han är finne. Rättvisan har en hel j-a del att ta igen innan den byken är tvättad och manglad, och där AM/GM egentligen bara är en naturlig följd av anslaget på AP. Det får aldrig glömmas bort att motivlinjen från AP till AM/GM är rak och fet som summeringsstrecket hos en grosshandlare. Ta min själ.

Att ingen kvinna knivats ihjäl på anstalt i Sverige betyder inte att det inte kan hända. Finnar kunde inte drunkna med kranvatten i lungorna i midjehögt sjövatten tidigare heller. Men nån gång ska ju vara den första.

Mycket bra skrivet! Gillar allt, speciellt ditt tips om 30 år - för mig får hon gärna sluta sina
dagar innanför murarna. Så mycket ondska och grymhet som det finns i den varelsen.
Citera
2018-06-05, 17:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Kirurger, ja. Men inte läkare i största allmänhet. De hamnar i den andra gruppen.
Undrar hur man har gjort för att komma fram till dessa resultat i undersökningen. Med statistik kan man bevisa precis vad som helst. Bara man har en frågeställning så får man också ett givet svar

Man skönjer vissa egenskapskiljande uppgifter inom olika skrån — kanske kan det förklara en del av skillnaden: Justitieminister—allmänförsvarare i Rinkeby eller Gällivare; hjärnkirurg—fältskär; dialysexpert—kollisionsofferläkare, regionsamordnande brandbefäl—rökdykare; polisutbildare—bombhund... etc.
Citera
2018-06-05, 17:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Mycket bra skrivet! Gillar allt, speciellt ditt tips om 30 år - för mig får hon gärna sluta sina
dagar innanför murarna. Så mycket ondska och grymhet som det finns i den varelsen.

Tack. Önska får man ju.

Vi ses här om trettio år så får vi se vem som hade rätt!
Citera
2018-06-05, 19:11
Medlem
Citat:
Tack. Önska får man ju.

Vi ses här om trettio år så får vi se vem som hade rätt!

Japp, vi får göra det - eller någon dekad tidigare där vi får glädjas över hur alla hennes
ansökningar om tidsbegränsat straff avslås en efter en, en efter en...i det oändliga.
Citera
2018-06-05, 19:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Japp, vi får göra det - eller någon dekad tidigare där vi får glädjas över hur alla hennes
ansökningar om tidsbegränsat straff avslås en efter en, en efter en...i det oändliga.

Jag kan skåla för det redan nu!
Citera
2018-06-05, 19:40
Medlem
Tyvärr hittar jag inte intervjun av VLT med den mesiga åklagaren som lade ner fallet med de misshandlade afghanerna efter sexfilmen. Men jag minns hans undvikande svar och hur brydd han såg ut, på frågan varför fallet lades ner, trots att det var så uppenbart vad som hände och vilka de skyldiga var (bla. MR och JJ). Killarna berättade ju det! De blev svårt misshandlade. Man kan tycka vad man vill om afghaner som grupp, men här i Sverige ska (bör) alla dömas som likvärdiga inför lagen.

Det finns mycket skit i JMs spår som borde redas ut. Även om hon sitter i fängelse på livstid nu så ska brottsoffren ha upprättelse. Det är ytterst sorgligt om man bara skiter i det.
Citera
2018-06-05, 19:50
Medlem
Citat:
Jag kan skåla för det redan nu!

Gör det imorgon när jag firar Nationaldagen!

Tänker fira även att under den här veckan får Mördar-Johanna enbart skåda vårt
vackra land i sommarskrud genom bilfönstret, när hon färdas mot sin slutdestination -
dröjer många långa år innan hon får vandra i en doftande blomsteräng med fjärilar
och fågelkvitter - om det någonsin kommer att ske.

Men, hon har grävt sin egen grav, något hon aldrig torde komma till insikt om och det
är därför som hon är så oerhört farlig. Snart, mycket snart slår fängelseportarna igen.
Citera
2018-06-05, 19:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Gör det imorgon när jag firar Nationaldagen!

Tänker fira även att under den här veckan får Mördar-Johanna enbart skåda vårt
vackra land i sommarskrud genom bilfönstret, när hon färdas mot sin slutdestination -
dröjer många långa år innan hon får vandra i en doftande blomsteräng med fjärilar
och fågelkvitter - om det någonsin kommer att ske.

Men, hon har grävt sin egen grav, något hon aldrig torde komma till insikt om och det
är därför som hon är så oerhört farlig. Snart, mycket snart slår fängelseportarna igen.

Precis som det ska va’.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in