Citat:
Ursprungligen postat av
Djimmie
Det lär gömma sig många shy-SD'are bland osäkra också. Så jag tror inte SD blir överskattat p.g.a. detta.
Möjligt, fast om jag minns rätt hade väl Frick vid nåt tillfälle fixat fram rådata från Sentio som visade att de viktar ner SD från en ännu högre nivå? Så Sentio själva bedömer att det finns en inneboende överskattning som behöver åtgärdas. Alltså kan det inte gärna gömma sig shy-SD bland deras 30% osäkra, när det finns så många oblyga att de måste hållas tillbaka.
Citat:
Men kan vara en av anledningarna att t.ex. S blir överskattat i tele då respondenten tvingas säga ett parti.
Jo, det var så Gylling förklarade det. S och M gynnas av kompletterande frågor som tvingar fram svar ur osäkra. Han är medveten om att S och M ligger alldeles för lågt i YG (2-3 pe under övriga OI) men gör samtidigt inget åt det, vilket är lite intressant. Man kan rimligen utesluta beställarintresse av att SD hålls uppe medan S och M trycks ner, och vad som återstår då är ungefär “ja ja det är fel men vi tänker inte ändra vår fina modell efter den tråkiga så kallade verkligheten”.
Jag förstår Novus tanke med att använda tjatmetoden för att komma tillrätta med SD-mörkertalet, men varningen från Gylling att det kan skapa S-överskattning verkar ju stämma eftersom Novus har S på 27% nu vilket är typ 2 pe över resten. Novus hade ingen S-överskattning 2014 innan de började med sin tjatmetod. Nu får de upp SD ett par PE men då följer S med med lika mycket extra.
På tal om S kom just en nyhet från AB om att S har en “hemlig strategi” för att använda Åkesson i valrörelsen:
En annan bärande del av strategin rör regeringsfrågan och där är SD-ledaren Jimmie Åkesson en viktig pusselbit. Varje gång SD-ledaren sätter press på Alliansen om samarbete efter valet gynnar det S, är tanken.
I hemlighet gnuggar man händerna på S partihögkvarter i Stockholm åt uttalanden likt det Åkesson gjorde direkt efter SCB på tisdagen:
– Vill Kristersson bli statsminister måste han ta stöd av oss och då kommer vi kräva inflytande.
Om det politiska läget ligger kvar ungefär som i dag räknar S med att regeringsfrågan kommer att växa i betydelse, vilket man tänker utnyttja maximalt mot de politiska motståndarna. Man menar att S har en majoritet av väljarna med sig om att inte vilja samarbeta med SD efter valet.
– Det blir nerv i regeringsfrågan om vi rödgröna är största block eller om läget är mycket jämnt. Då är vi det enda alternativ som säger bestämt nej till SD och då hamnar bollen i knät på Moderaterna och även på Annie (C) och Jan (L). Vi kan pressa på i frågan om de tänker samarbeta med SD efter valet, säger en källa.
Ehhh.... jag är ingen expert men om man pratar väldigt mycket om SD som en given del av regeringsunderlaget, kommer inte det bara att leda till att folk vänjer sig vid tanken redan innan valet?