2018-06-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Stockholm är Mångkulturens absolut starkaste fäste. Sorry, Umeå, Karlskoga, Uppsala, ni ligger i lä.

Den Stockholmska Mede-klassen utgör ryggraden och backar inte ifrån gå all-in för Multi-kulti, hylla "anti-fascism", i alla lägen basha "rassar" och "främlingsfientliga", gilla EXPO och alltid försvara ökad invandring och "vi gillar olika".

Här i sta'n är också Moderaterna övertygade rödingar.

Röstarna i mitt huvud och min Kristallnatt-kalaskula säger mig att SD kommer ha ett mega-tufft jobb dubbla sitt resultat i Riskdagsvalet i september, i Stockholm inom tullarna, innerstaden.

Också om vi inom tullarna helt räknar bort stadsdelen Södermalm och ser till de så kallade "borgerliga" stadsdelarna Norrmalm, Östermalm och Gamla Stan, så samlade SD här i förra valet 5,77% av rösterna till Riksdagen.

Källa: https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kvalkrets/01/80/03/index.html

Kommer SD lyckas få ihop i alla fall 10% här i Röda Stockholm i höst?

Äntligen off rant och on topic: Om dagens tama, ifrån SCB: De äro Maktens Röst och Redskap. Tro dem icke. För hela riket, så är SD sannolikt i dagsläget straxt över 20%, kanske uppemot 22%.

Humor, är att Lödarn & Magdalena idag med 90+ dagar kvar till valdagen av sin egen s-statliga propaganda-apparat serveras ändå hyggliga siffror, till kvällsjamarna. Ett lakejernas ögontjäneri, som på valdagskvällen kan komma framkalla en fördröjd svår baksmälla hos herrskapet.

Jag har noterat bland släkt och vänner som jag vet är moderater att de är väldigt liberalt påverkade. Kanske är det så illa i huvudstaden att viftar man inte med prideflaggan och säger något positivt om invandringen alternativt sågar SD så blir man socialt utstött.

Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
För att Åkesson har alla argument på sin sida. Det var en konst av Reinfeldt att inte bli totalt överkörd med tanke på hur verkligheten faktiskt ser ut. Åkesson levererar inte mer än minimum av det man kan förvänta sig,tyvärr ofta mindre än det. Reinfeldt lyckades med pondus, intelligens och lugn förvilla det svenska folket i många år.

Om Reinfeldt istället hade varit SD:s partiledare i alla dessa år ,och då haft de argumenten som Åkesson har på sin sida, så är jag övertygad om att SD hade haft flera procent till.

Hade han i tillägg varit lika uppriktig som JÅ verkar vara så håller jag definitivt med dig.

I samband med SDU-affären så kom det ju fram att de fyra sparkade ut eller höll tillbaka mycket kompetenta individer. Kanske är det så att de fyra i sin micro-bubbla månar om sina platser och sin framtid eftersom de jobbat länge och haft stor framgång.
2018-06-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Visst är det så men det är också så här;

Inget parti får 100 procent och Sverigedemokraterna lär aldrig få 100 procent i ett val. För att göra en utblick. I Ungern sitter Fidesz och Jobbik på cirka 68 procent efter det senaste valet. I Polen sitter konservativa PIS och populistpartierna K15 och Korwin på 51 procent. Nya mätningar från Italien visar på att den breda ”högern” (M5S, LN, FI, FDL, NCL och CPI) sitter på drygt 72 procent av väljarstödet. Regeringen M5S och LN äger idag drygt 58,1 procent av väljarkåren. Om räknar M5S, LN, FDL och CPI som ”anti-etablissemangspartier” snarare än borgerliga partier så har de tillsammans 63 procent.

Idag sitter alliansen och SD på 52,2 procent av väljarstödet och det var resultatet i riksdagsvalet 2014. Det som sker är att populisterna tar både väljare från socialdemokraterna och de borgerliga partierna och det är därför deras potential är större än vad de historiska socialdemokratiska eller historiska borgerligheten någonsin har lyckats med. Sverigedemokraterna kan mycket väl fortsätta att växa efter valet 2018. Om de kvarvarande borgerliga partierna skulle sätta sig ned med socialdemokraterna efter valet 2018 kan SD blåsa upp mot 40-45 procent. I synnerhet om Sverige får en finanskris och de problem (utöver invandringspolitiken) fortsätter.

Sedan är det en självklarhet att SD "normaliseras" givet hur stora de är. Efter valet kommer kanske 1/4 av befolkningen ha en vän, släkting, arbetskamrat eller studiekamrat som har kast sin röst på SD. Det kommer bli ytterst svårt för elit institutioner att överhuvudtaget fungera. Idag kan till exempel lärare på högstadieskolorna, gymnasieskolorna och universiteten orera över hur mycket de avskyr nationalister, konservativa och libertarianer men det kommer bli svårare efter valet. I USA har elitens institutioner försökt sänka Donald Trump. Hur går det? Det går inte särskilt bra. Antagligen blir han återvald eftersom alternativet är så mycket sämre.

Den bästa och enklaste vägen att stoppa den breda alternativa högern är egentligen att göra som de danska socialdemokraterna. De såg alla möjliga problem redan 2005 och sedan har de successivt rört sig mot danskt Folkeparti. Det är ingen som hindras från att göra karriär i Danmark för deras politiska åsikters skull. Den politiska kulturen har förändrats och de elit institutioner som tidigare bekämpade DF eller i bredare bemärkelse den politik de stod för är idag relativt tysta. På sikt kommer även människorna verksamma vid dessa institutioner bytas ut mot personer som är rätt likgiltiga till DF och på sina håll kanske dela DF:s politik. Således, även om DF inte är helt "normaliserade" (och då har de genom Framstegspartiet suttit i parlamentet sedan 1970-talet) så är de på god väg att bli det.
Jag det är obegripligt, har S och M aldrig någonsin funderat på att det redan finns ett facit, och det heter Danmark. Vad fick dem, i högmod, tro att de inte skulle dela samma öde?
2018-06-05, 16:58
Medlem
RCI856645964s avatar
I maj 2014 visade SCB:s undersökning att SD skulle få 8,1% av rösterna. Valresultatet blev 12,86%.

Om samma procentuella underskattning appliceras på årets majmätning kommer SD få 29,37% i riksdagsvalet.

Källa: https://www.aftonbladet.se/tv/a/255589
Senast redigerad av RCI856645964 2018-06-05 kl. 17:01.
2018-06-05, 16:58
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har noterat bland släkt och vänner som jag vet är moderater att de är väldigt liberalt påverkade. Kanske är det så illa i huvudstaden att viftar man inte med prideflaggan och säger något positivt om invandringen alternativt sågar SD så blir man socialt utstött.

Hade han i tillägg varit lika uppriktig som JÅ verkar vara så håller jag definitivt med dig.

I samband med SDU-affären så kom det ju fram att de fyra sparkade ut eller höll tillbaka mycket kompetenta individer. Kanske är det så att de fyra i sin micro-bubbla månar om sina platser och sin framtid eftersom de jobbat länge och haft stor framgång.
Finns ingen anledning att ljuga när läget ser ut som det gör. En partiledare för SD behöver inte frisera den. Men de behöver leverera den med övertygelse, och väcka en gnutta entusiasm. Ni har väldigt fel, vi har väldigt rätt. Jimmie Åkesson gör inte det.
2018-06-05, 17:00
Medlem
Ördögs avatar
Egentligen borde sådana här saker diskuteras i andra trådar - men är det många i PK-lägret som tror sig veta hur SD:s tydligen oavbrutna framgångar ska bräckas?

Vad är egentligen den "raka vänster" som rekommenderas i nedanstående text? "Genomför partiprogrammet" - hur ska en sån uppmaning tolkas? Vad finns det för fina saker i sossarnas program som inte blivit verklighet, men som om de genomfördes inom de närmaste hundra dagarna skulle trygga sosseadelns seger i valet? Skulle ett snabbt och resolut införande av republik vara den dunderkur som behövs?

En rak vänster är det enda som kan knocka Åkesson
https://www.etc.se/inrikes/en-rak-vanster-ar-det-enda-som-kan-knocka-akesson
Citat:
Ett svar som upprepats gång på gång i denna tidning är: genomför partiprogrammet. Corbyn har sina brister och Sanders är väl slängig ibland men deras politiska framgångar markerar en tydlig brytpunkt gentemot den förlamande mittenpolitik som kvävt den breda vänstern sedan 1990-talet.

Men ledarskribenter och spindoktorer går upp i brygga för att hitta ett annat svar på fyrtiotusenmiljarderkronorsfrågan: hur stoppas SD? Frågan är egentligen fel ställd redan från början. De partier som framstår som ryggradslösa är dödsdömda.

Slentrianröstningens tider är förbi. Kanske finns det en del sanning ändå i den affisch av Nils Brädefors som SD olovligen publicerade.

Texten på affischen löd: ”En rak vänster slår ut högern”.
2018-06-05, 17:02
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Gissar dock på att det skiljer minst+1,5% mot IRL. Så 20,5% känns rimligt.
Med den sedvanliga underskattningen av instituten så ligger SD någonstans runt 25% i dagsläget och som flera har skrivit i tråden: Om underskattningen är samma i SCB som 2014 så kommer SD få 29% vid valet. Hur kan då 20.5% vara rimligt?
2018-06-05, 17:06
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Med den sedvanliga underskattningen av instituten så ligger SD någonstans runt 25% i dagsläget och som flera har skrivit i tråden: Om underskattningen är samma i SCB som 2014 så kommer SD få 29% vid valet. Hur kan då 20.5% vara rimligt?

20% är ungefär lika rimligt som 29%
2018-06-05, 17:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är kanske den faktiska ökningen vilket är bra. Verklig nivå ska upp med 30 - 40%.

Om vi jämför med motsvarande undersökning från SCB inför valet 2014 så skall verklig nivå ligga 59% upp. Riktigt så optimistisk vågar dock inte jag vara, men det ser riktigt bra ut.
2018-06-05, 17:13
Medlem
Nu måste Ni förstå det som jag hävdat hela tiden. Flera här har trott att både S och M gör ett katastrofval men det är felaktigt. Under S:s svaghetsperiod går alltid M ganska bra. Jag går med på att S går en långsam Golgatavandring och tappar mer och mer.

M har inte en bra sammanhåller politik men man har något som S saknar. Jag har sagt det tidigare, dom har medietränade politiker som ser "seriösa" ut som hon Svantesson och även Forsell, i viss mån Smutsen Tobé. Och den riktigt lurige är Ulf Kristersson. Skickliga politiker ljuger trovärdigt. Det är en konstart. Om dessa politiker vore bilförsäljare, kunden vill köpa en Volvo men blir pålurad en Kia.

Därför i verkligheten går inte M under 22%. Strunt i vad Yougov eller Sentio visar. Jag tror man når 22,5% eller bättre, det beror lite på vad som händer i valrörelsen.

Sossar fick för höga siffror av SCB, precis som väntat. Det ser bra ut för SD. Fler och fler kvinnor går till SD. Nu uppmärksammas många slöjproblem i förskolor och mycket annan skit. Sossarnas valarbetare tappar gnistan och kan inte ta från SD.

Vi kan få 3 jämnstora partier. Ur kaos får vi ett bättre Sverige genom att hela PK-muren faller. Stort firande 9-10 september.
2018-06-05, 17:18
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
20% är ungefär lika rimligt som 29%
Det är i och för sig sant om vore val idag och att SCBs siffror då gäller för september och inte nu. Men instituten kommer nog pressa upp sina siffror och med tanke på medvinden SD har kommer fler riktiga väljare att ansluta. 29% för september finns det fog för. Till och med en lysande matematisk uträkning . Att det bara skulle landa på fjuttiga 20,5% finns inget som det talar för. Inga trender likt fördubblingen av partiet i varje val, inga matematiska uträkningar, eller hur de politiska vindarna blåser
2018-06-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Egentligen borde sådana här saker diskuteras i andra trådar - men är det många i PK-lägret som tror sig veta hur SD:s tydligen oavbrutna framgångar ska bräckas?

Vad är egentligen den "raka vänster" som rekommenderas i nedanstående text? "Genomför partiprogrammet" - hur ska en sån uppmaning tolkas? Vad finns det för fina saker i sossarnas program som inte blivit verklighet, men som om de genomfördes inom de närmaste hundra dagarna skulle trygga sosseadelns seger i valet? Skulle ett snabbt och resolut införande av republik vara den dunderkur som behövs?

En rak vänster är det enda som kan knocka Åkesson
https://www.etc.se/inrikes/en-rak-vanster-ar-det-enda-som-kan-knocka-akesson

Den enda sorts vänster som jag tror skulle kunna fungera som en "dunderkur" är en vänster som utesluter all form av kulturmarxism och globalism. En knytnävshård och antisemitisk vänster som gör processen kort med mångkulturen, feminismen, bögandet, Soros och alla USAs och Israels krig i Mellanöstern.

Den vänstern tror jag skulle bli en toksuccé. Men den känns helt otänkbar, tyvärr. Så ETC kan fortsätta att drömma.
2018-06-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Stockholm är Mångkulturens absolut starkaste fäste. Sorry, Umeå, Karlskoga, Uppsala, ni ligger i lä.

Den Stockholmska Mede-klassen utgör ryggraden och backar inte ifrån gå all-in för Multi-kulti, hylla "anti-fascism", i alla lägen basha "rassar" och "främlingsfientliga", gilla EXPO och alltid försvara ökad invandring och "vi gillar olika".

Här i sta'n är också Moderaterna övertygade rödingar.

Röstarna i mitt huvud och min Kristallnatt-kalaskula säger mig att SD kommer ha ett mega-tufft jobb dubbla sitt resultat i Riskdagsvalet i september, i Stockholm inom tullarna, innerstaden.

Också om vi inom tullarna helt räknar bort stadsdelen Södermalm och ser till de så kallade "borgerliga" stadsdelarna Norrmalm, Östermalm och Gamla Stan, så samlade SD här i förra valet 5,77% av rösterna till Riksdagen.

Källa: https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kvalkrets/01/80/03/index.html

Kommer SD lyckas få ihop i alla fall 10% här i Röda Stockholm i höst?

Äntligen off rant och on topic: Om dagens tama, ifrån SCB: De äro Maktens Röst och Redskap. Tro dem icke. För hela riket, så är SD sannolikt i dagsläget straxt över 20%, kanske uppemot 22%.

Humor, är att Lödarn & Magdalena idag med 90+ dagar kvar till valdagen av sin egen s-statliga propaganda-apparat serveras ändå hyggliga siffror, till kvällsjamarna. Ett lakejernas ögontjäneri, som på valdagskvällen kan komma framkalla en fördröjd svår baksmälla hos herrskapet.

Sverigedemokraterna fick 9,7 procent i Stockholms läns valkrets (Stockholms kommun är en egen valkrets). SD fick endast över sitt valresultat i Nynäshamn och Nykvarn. Däremot fick SD över 10 procent i 14 av 25 kommuner eller 14 av 26 kommuner om vi skulle räkna in Stockholms kommun. Det skulle inte förvåna mig om SD får omkring 18-19 procent i Stockholms läns valkrets i det här valet. Vidare tror jag att SD blir det största partiet i Nykvarn och det näst största partiet i Nynäshamn. I Stockholms kommun lär SD fördubbla sitt stöd vilket innebär omkring 13-14 procent. Det kommer göra dem till det tredje största partiet. Sverigedemokraterna kommer även växa i Stockholms innerstad och på Södermalm. Det bor 2,3 miljoner människor i Stockholms län (955,000 av dem bor i Stockholms kommun) så det handlar om många väljare som SD kommer ta i Stockholmsområdet i höst. Jag tror inte direkt att Stockholm kommer vara någon vänsterliberal oas liksom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in