2018-06-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sentimentalt dravel, men jättefint att du hämtar din inspiration från hjältesagornas värld! Dikena är fulla av stupade ryggradsromantiker som inkasserat Darwin awards medan världen styrs av de verkliga vinnarna – de som höll tungan rätt i mun, hittade rätt balans mellan avancemang och anpassning, och lyckades hålla sig på vägen även när den svängde. Åkesson... Kristersson... till och med Löfven är en vinnare ställt i relation till de 15% som S skulle ha idag om de hade kört vidare med Arnstadlinjen rakt ut i ödemarken. Den “försiktige” Åkesson plus kappvändarna Löfven och Kristersson skrapade tillsammans ihop 69,4% av stödet i dagens SCB. För att vara såna fega losers verkar de lyckas väldigt bra?

Jag kan se att inget av alternativen passar dig i det här valet. Den du som ryggradsromantiker ska rösta på är utan tvekan Annie Lööf. Så jävla ståndaktig och rakryggad! Hon STOD UPP för sina IDEAL! Hon körde RAKT FRAM när alla andra SVÄNGDE! Så jävla rätt och modigt! Så mycket karaktär! Med lite tur belönas hon rikligt av väljarna...

...i form av ett valresultat i trakten av 8%, eller 1/3 av vad Åkesson och Kristersson får per skalle som utdelning för sin anpassningsförmåga. En mammut må vara mer majestätisk än en vanlig huskatt, men det är en klen tröst när man bara finns kvar som skelett på naturhistoriska muséer.
Lööf har gjort en både taktisk och politisk felbedömning, du tror väl inget annat? Har inget med konsekvens eller ståndaktighet att göra här. Men centern är en perifer spelare, de söker desperat en fråga som kan engagera och profilera. Och då gick de så här snett (som iofs en svagbegåvad hade kunnat räkna ut med arslet, men Bilderbergare tänker inte som vi andra tydligen).

Har man större planer, som jag antar att M och S har, måste man då både uppvisa ett visst mått av klokskap, mod och taktisk fingertoppskänsla (även när det blåser medial storm). Något som inte stått att finna hos något av dessa partier på minst ett decennium. SD, å andra sidan, har varit mer rakryggade och konsekventa, vilket lönar sig, ja. Men de har också varit flexibla, och lyssnat och justerat sin politik (möjligen en aningen för mycket för min smak) - och gjort det utan att behöva slå knut på sig själva eller förändra sin grundsyn. Sånt imponerar och genererar väljare på sikt. Om centern, M eller S, inte bara varit ståndaktiga, utan även kloka och modiga (och fått rätt), hade även de lönats med opinion. Men de körde alltför dumt alltför länge. Något som vem som helst kunde se, och talat om för dem, om de hade lyssnat.

Citat:
För att vara såna fega losers verkar de lyckas väldigt bra?
Ja du kan ju fråga dem själv om de anser sig vara vinnare för tillfället?
2018-06-05, 14:56
Medlem
FlashyBears avatar
C 8,7
L 4,4
M 22,6
KD 2,9
S 28,3
V 7,4
MP 4,3
SD 18,5

övr 2,9
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
SCB:
SD +4%
S -5%

Så:
SD 18.8% men redo att bli överraskad
S 27.6%

MP, L och KD under spärren
Man får ta och berömma sig själv

Visserligen är det bara KD som är under spärren, men jag tror ändå att sannolikheten att även MP och L ska ut är rätt så stor. Man får då tacka Annie och Jonas, samt att OI troligen överskattar MP och L = färre stödröster
2018-06-05, 14:58
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Om SD är lika underskattat i SCB som de var i valet 2014 så betyder det att skulle få 29,4% i detta val. Nu tror jag inte att underskattningen är lika stor i denna undersökningen. Så man kan nog se 18,5% som ett golv och 29,4% som ett tak.

Jag noterade också detta. Men jag tror nog det faktiskt kan vara så att underskattningen är procentuellt lika stor idag, eller åtminstone nästan. Det kommer till nya grupper väljare och även bland dessa är det en stor andel som inte vågar erkänna för de är för rädda för att stå för det i sociala och yrkesmässiga sammanhang.

29,4% låter visserligen lite väl wow! Men jag har börjat tro att de kan göra som sin vana trogen och dubbla i ännu ett val. Det skulle ge dem 25,8%. Troligen tillräckligt för att bli största parti.
2018-06-05, 15:06
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att se på SCB isolerat ger ingenting. Man behöver maj månads Sentio för en komplett bild av avståndet mellan golv och tak. I maj 2014 när SCB släppte 8,1 så låg Sentio på 11,7.

För att x1,59 ska hålla som korrigeringsfaktor behöver Sentio i så fall drämma till med 26,7% nu i maj. Om det blir lägre så kan man nog sluta sig till att mörkertalet i SCB har minskat pga webbenkäter eller annat.
Absolut. Men vi kan använda SCB när vi jämför med SCB kontra valresultat, minus att de "tyvärr" börjat komplettera med web.
2018-06-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag noterade också detta. Men jag tror nog det faktiskt kan vara så att underskattningen är procentuellt lika stor idag, eller åtminstone nästan. Det kommer till nya grupper väljare och även bland dessa är det en stor andel som inte vågar erkänna för de är för rädda för att stå för det i sociala och yrkesmässiga sammanhang.

29,4% låter visserligen lite väl wow! Men jag har börjat tro att de kan göra som sin vana trogen och dubbla i ännu ett val. Det skulle ge dem 25,8%. Troligen tillräckligt för att bli största parti.

Precis så.

De nytillkomna väljarna är lika forsiktiga som de nya var vid förra valet. 30% är en rimlig prognos.
2018-06-05, 15:17
Medlem
sinewaves avatar
# 2010
SCB maj | VAL 2010 | %diff
3.9% | 5.7% | 46.15%

# 2014
SCB maj | VAL 2014 | %diff
8.1% | 12.8% | 43.82%

Om vi gissar att "Bradley-effekten" (eller skämsfaktorn om man nu vill det) avtagit med 50% då allt fler röstar på partiet skulle en mätning a 18.4% för SD innebära runt 22.4% om vi endast ser till SCB-mätningen maj 2014. Om man däremot tror att skämsfaktorn nu och för alltid är helt statisk skulle resultatet bli kring 26.47%.

# Bradley-effekt och dess påverkan på resultatet
100% (samma som förr) | 26.47%
50% | 22.4%
30% | 21.1%

Oavsett var man gissar att den nuvarande Bradley-effekten ligger på är det svårt att inte konkludera att 18.4% för SD i SCB är ett mycket bra resultat.
2018-06-05, 15:20
Medlem
8711s avatar
Man kan tydligt se att skillnaden mellan könen över tid håller på att minska och att det snart är en normal balans mellan män och kvinnor som röstar på Sverigedemokraterna. En rätt så jämnt fördelad ökning mellan könen. Kvinnorna hänger med bra.

Maj 2018:

Män: 21,9:% (+3,9)
Kvinnor: 15,1% (+3,5)
Totalt: 18,5% (+3,7)

November 2017:

Män: 18,0%
Kvinnor: 11,6%
Totalt: 14,8%
2018-06-05, 15:29
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:

Att så många tvivlar på att 29% är möjligt visar återigen vilken effekt alla korrupta mätningar har. Den här tråden är den platsen där folk är mest medvetna om hur fel 9/10 institut mäter vid varje val, trots det anser många att en likadan underskattning igen hade varit nästan otänkbar.

Då kan man lätt föreställa sig hur Bengt 63 i Bromölla ,som inte har en aning om den systematiska underskattningen, regerar när han ser sifo på 18% och SCB på 18%. "Ja någonstans mellan 16-20% lär de väl få, mer tror jag knappast"

Det är sorgligt vilken makt de korrupta instituten fortfarande har över oss flashbackare och framförallt det vanliga folket. Och att de alltid kommer undan med förutom ett 10tal skribenter i den här tråden som påpekar det.(förutom just idag då det är fler)
2018-06-05, 15:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:

En mycket intressant teori. Särskilt relevant är den när inbrytningar sker i trendkänsliga storstadsområden, tjänstemannagrupper och bland kvinnor. Det blir ett spännande val i september...
2018-06-05, 15:31
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Vilka är dessa 0.2% som bytt från MP till SD?
Antagligen miljövänner som inte tycker att det är bra för miljön med ökad befolkning med tillhörande ökad konsumtion och ökad flygtrafik till och från de nya invånarnas hemländer när de ska på sin årliga semesterresa till hemlandet.
2018-06-05, 15:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Antagligen miljövänner som inte tycker att det är bra för miljön med ökad befolkning med tillhörande ökad konsumtion och ökad flygtrafik till och från de nya invånarnas hemländer när de ska på sin årliga semesterresa till hemlandet.

Det är inte som att det inte finns skäl att rösta på SD om man är miljövän, särskilt om man ser vettigare närmiljö och långsiktigt hållbara saker. SD är en av få som vill ha 100% grön el via t ex kärnkraft. Detta medan t ex MP vill ha naturförstörande och ineffektiva saker som vattenkraftverk och fula parker med vindkraft som tar upp stora arealer och dessutom kostar fruktansvärt mycket mer. MP anser t om att solenergi är ett vettigt alternativ i ett land där det är helt mörkt stora delar av året.
2018-06-05, 15:38
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Jag tror det är miljöpartister som reagerat på hur MP hyser tvivelaktiga muslimer inom partiet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in