Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Så alla män ska straffas för vad män har gjort förr? Det är ju EXAKT samma retorik, jag säger ju det! Det är med samma retorik som judar ska mördas för vad de gjort mot muslimer eller hur de påverkat tysk ekonomi (enligt tyskarna under andra världskriget).
Som vanligt kör du på känsla; "De som inte tycker som mig, men som använder sig av samma retorik hade brutalt fel. Men jag, trots att jag inte kan påvisa det har helt rätt. Och det är därmed helt rätt att skuldbelägga en grupp människor baserat på deras kön, för vad som hänt historiskt".
Stabilt där!
Förklara exakt hur alla idag levande män straffas för att kvinnor har samma möjligheter/ rättigheter som gör att nej de själva får inte privilegiet som äldre män hade. Är det straffet?
Säg mig, vad straffade dessa äldre män sina kvinnor för?
Överklassen straffades inte för att de inte längre kunde kränka undeklassen.
Tyskar straffas inte för att de inte längre kan mörda judar.
Vita straffas inte för att de inte längre kan ha fördelen av att shopa svarta på en slavmarknad.
och nej män straffas inte för att de inte längre kan äga kvinnor.
Citat:
Återigen; tredje vågens feminism är inte för jämställdhet/jämlikhet. Tredje vågens feminism arbetar för lika utfall, vilket är något helt annat (dvs diskriminering). Att vara emot den typen av diskriminering kan t.ex. vara att vara för jämställdhet, vilket jag är - till 100%!
Nej man arbetar emot diskriminering samt emot normer och det är inte diskriminering i sig.
Citat:
Religiös extremism och deras hat emot kvinnor har inget med antifeminism att göra. De gör det inte för att de är emot feminister. De är emot att ge kvinnor makt i sig, och vill kontrollera - därmed förtrycker de kvinnor. Det har inget som helst att göra med kvinnornas "feministiska" grund (jag tvivlar nämligen starkt på att de flesta kvinnor i Mellanöstern kallar sig feminister).
Finns väl inga i denna värld som verkligen är anti feminism och allt vad feminism står för som just religiöst extrema i vart fall i de patriarkala religionerna. Vad ska man annars kalla dem pro feminister?
feminism ÄR att ge makt till kvinnor snälla du..vad är det annars? att ta bort makt ?
Skärp dig nu lite.
Citat:
Jag kallar mig antifeminist och är för jämställdhet. Jag ogillar ideologin feminism, men älskar kvinnor och jämställdhet. Beskrivning av antifeminism på Wikipedia:
"Antifeminism ifrågasätter feministiska teorier kring patriarkatet och uttrycker att kvinnors olägenheter i samhället antingen är överdrivna eller falska. Eller att feminism uppmuntrar misandri samt att dess mål är att skada och förtrycka män."
" kvinnors olägenheter i samhället antingen är överdrivna eller falska."
Yeah right...men vadå???? kvinnor i Afghanistan har det väl skitbra?
Brukar för övrigt vara standadsvaret hos div. män som beter sig jälvigt illa mot kvinnor..
Vadå? de gillar ju det?
Citat:
Fast då är det ju invandrarmän och inte svenska män? Och vadå "det var bara en dag, big deal hörru"? Så det är okej att förtrycka utifrån kön, hudfärg, sexualitet eller annat - så länge det "bara är för en dag"?
Problemet är ju att fotografiska har fel i sitt påstående om lönegapet. Inte att kvinnor tjänar mindre, utan VARFÖR kvinnor tjänar mindre. Det finns nämligen inget lönegap p.g.a. könstillhörighet. SCB (och alla andra) pratar ofta om just det, dvs att
"kvinnor bara har 87% av mäns lön". Det enda är att man inte mäter korrekt och/eller tar hänsyn till kringliggande faktorer, så som ålder, utbildnings- och arbetslivserfarenhet, typ av företag, vilken stad man arbetar i eller hur väl man sålt in sig själv.
Det är män, de ingå under gruppen män.
ja det är ok att göra en sådan sak när det är för att markera ett mycket större förtryck som pågår årets alla 365 dagar i ca 2000 år, ok?
Gällande inkomsskillander/ lönegap så har du x. antal trådar i ämnet där jag har debatterat som fan och länkat för fullt, jag okar inte köra detta för 500 gången.
Det är ett faktum att vi har en orättfäfdig ekonomisk skillnad mellan män och kvinnor i detta landet.
Det hade möjligen varit rättfädigt om kvinnor inte alls var utbildade, eller hade IQ under normalen eller saknade händer eller fötter men nu är de ofta mer utbildade än män men tjänar alltså ändå sämre.
Citat:
Samma SCB skriver nämligen:
"Med hjälp av en statistisk metod, standardvägning, går det att ta hänsyn till faktorer som att kvinnor och män väljer olika yrken, har olika utbildning med mera och få fram skillnader som inte går att förklara med hjälp av statistiken. Då blir löneskillnaderna mindre, och kvinnor har då 94 procent av mäns lön. Även här har skillnaden minskat med en procentenhet sedan 2014 års fickbok."
(
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-och-man-2016/)
ooh är 94% mindre än 100% ? hmm? Hur begåvad är du på matte?
Citat:
Alltså; Lönegapet "p.g.a. könstillhörighet" existerar inte! Män och kvinnor väljer alltså i regel olika vägar i livet och det påverkar lön. Dessutom finns det andra faktorer som är ännu svårare (för att inte säga omöjliga) att mäta. T.ex. det där med hur en man/kvinna säljer in sig samt hur medgörlig han/hon är vid t.ex. löneförhandling eller liknande. Fördomsfullt kanske, men jag gissar på att män överlag är mer motstridiga. Det finns såklart undantag... men en generalisering skulle kunna vara ganska trolig. Titta gärna på detta klipp (som jag nämnt tidigare), med Jordan Peterson och Cathy Newman. VÄLDIGT mycket bra poänger där:
https://www.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54
så 94% är mindre än 100%, Uppenbarligen alltså inte så begåvad.
Citat:
Absolut, visst är det mer vanligt förekommande att kvinnan stannar hemma med sitt barn. Men du har inte tänkt tanken att det kanske kan bero på... ja, låt säga... fri vilja? De kanske VILL vara hemma med sitt barn, och mannen kanske skiter i vilket?
mannen skiter alltså i sina barn...?
Men du tycker inte det är kritikkvärt beteende?
Citat:
I ditt sista stycke har du helt fel faktiskt! Man behöver INTE bromsa ner de som presterar bra för att de ska möta dem som inte har det lika bra på halva vägen. Skolbetyg är ett bra exempel på sådant, där man kör samma typ av retorik sedan man började med genus där; nämligen att pojkar som presterar bra och tar mycket plats ska bromsas - och möta de tjejer som inte presterar lika bra, i ämnen så som matte och fysik (där pojkar överlag presterar bättre). Helt fel om du frågar mig. Istället bör man fokusera på att få tjejerna att prestera i sådana ämnen, på samma sätt som man bör få pojkar att prestera bättre i ämnen som de är sämre i.
Samma sak bör alltså appliceras ute i vuxenlivet. Män som har det bra idag ska inte behöva backa från en potentiell VD-post. Det är viktigt att uppmärksamma kvinnor och att motivera dem till att utbilda sig och söka den här typen av arbeten. Men vi ska INTE lagstadga så att de FÅR den här typen av yrken, enbart med hänsyn till sitt kön. Trots allt; det vore ju diskriminering!
Det är inte att bromsa någon att inte ge dem ett jobb utan istället ge det till någon med samma meriter men med det kön som saknas. .
Sen BS man har överhuvudtaget inte ägnat sig åt att bromsa pojkar i skolan, var det dummaste jag läst. Sen är det flickor som numera är bättre i dessa ämnen. Detta trots! att pojka fotsatt i skolan ta mer plats än vad flickorna gör.
När jag gick i gundskolan hade man fortsatt idéer om att sätta "duktiga" flickor mellan bråkiga pojkar så att dessa skulle lugna sig. Jag var själv en sån unge som skulle offra min skoltid, jag älskade skolan, på att agera buffert för pojkar. Idag hoppas jag verkligen man inte gör så längre, men du kanske ser detta som att pojkarna offrades? Förmodligen.
Män och kvinnor ska ha samma möjlighet till den där VD posten, både i yrkeslivet och i sitt privatliv.
Bästa lösningen på detta är att man fattar på företag att alla har barn och måste få tid ta hand om dem och inte kräver 120% Samt att färre män idag blir VD än vad män blev 1950.
Får ni faktiskt uthärda och inte ett skit orättvist mot män.