2018-06-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Hm, okej. Det har väl konstaterats en del gånger att folk som röstar på M först går över till SD när de utsätts direkt för ... det som här på forumet i väldigt negativa ordalag brukar kallas för berikning. Det skulle kunna förklara att flödet ser lite annorlunda ut på de orter du nämner.

När jag tittade senast ville jag primärt titta på hur det såg ut på orterna kring Stockholm. T ex orter i Nacka, Huddinge m.fl. som till större del utgörs av en blandning av småhus och rent generellt områden som vi sällan ser i nyheterna (för att folk t ex inte skjuter varandra stup i kvarten).
Precis, men folk i Nykvarn och Vellinge utsätts ju för berikning när de åker in till storstan. Båda ligger alltså ett stenkast från varsin mångkulturell härdsmälta.

Nykvarn i sig är bara ett enda stort villaområde med ett centrum där det finns ett fåtal flerfamiljshus och ett köpcentrum. De som bor där jobbar, shoppar och äter ute i Södertälje. Vaknar i Bullerbyn, åker ett stenkast bort till Libanon och spenderar dagen där, åker hem till Bullerbyn igen. Så när Reinfeldt sa “öppna era hjärtan” hörde Nykvarn- och Vellingeborna ungefär “Meddelande till allmänheten i Pompeji: När ni ser en stor svart rökpelare av vulkanisk aska med ett gnistregn i mitten, stå lugnt kvar och se det inte som en fara utan som en möjlighet till nya spännande möten.”
2018-06-05, 10:58
Medlem
8711s avatar
Sifo, Kommunalval, Malmö:

Sverigedemokraterna 18%

Novus, Kommunalval, Malmö:

Sverigedemokraterna 17,6%

Novus mätning är gjord senare och mer aktuell och publicerades för några dagar sedan, men Sifos mätning publicerades igår med över en månads förskjutning. Runt 18% i ett kommunalval motsvarar sannolikt runt 25%+ i Malmö för Sverigedemokraterna vid ett riksdagsval idag.
2018-06-05, 10:59
Medlem
ace_secs avatar
Jag minns när man i SVT-studion för ett par år sedan skrattade åt att SD skulle nå över 15% någonsin.

Skrattar bäst som skrattar sist.

Om S grät på valvakan 2014 - vad tror ni då de gör i september?
2018-06-05, 11:00
Medlem
Smoothmans avatar
SVT:s reporter (SVT-Play) intervjuar nu Stockholmare som sitter i gröngräset och solar. Alla får samma fråga av statstelevisionen: "SD går starkt framåt i SCB:s mätning, de får 18,5%. Vad har du för kommentar?"

"Det var inte roligt att höra."

"Tråkigt. Det var inga bra nyheter."

"Bekymmersamt, jag trodde de skulle gå bakåt.".

"Jag sympatiserar inte med SD, 18% är för högt."

"Jag trodde SD skulle backa, det är ju det vi vill..."

"Inte så oväntat, men skrämmande högt."

o s v, o s v...
2018-06-05, 11:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Nu kommer festivaltider och det kommer precis som förra året bli en del skriverier. Vi får se hur media hanterar det. Men inget tyder på att migrationsdebatten kommer att sopas under mattan till förmån för sossarnas agenda.
Det verkar som både Expressen och Aftonbladet skiter i S valtaktik; de tar upp asyl-problem hela tiden.
2018-06-05, 11:04
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Grattis Djimmie till segern!

Detta är starka SCB siffror, inte minsta tveksam att SD blir största parti i valet, bortfallet i denna mega OU var 50% - där döljer sig stora SD siffror!

Instämmer givetvis! (Själv 18,3%)

Allt pekar för närvarande på, att SD blir största riksdagspartiet i september...
2018-06-05, 11:04
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
I Sydsverige har nu SD 22,2% av rösterna jämfört med 19,7% i november.

S lägger sig på 27,6% och M på 22,2%.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/moderaterna-ater-andra-storsta-parti-i-sydsverige

Med de siffrorna kan SD mycket väl bli störst i Sydsverige i september.
2018-06-05, 11:07
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SVT:s reporter (SVT-Play) intervjuar nu Stockholmare som sitter i gröngräset och solar. Alla får samma fråga av statstelevisionen: "SD går starkt framåt i SCB:s mätning, de får 18,5%. Vad har du för kommentar?"

o s v, o s v...

Vi kan inte förståååååååååå varför förtroendet för SVT sjunker som en sten
2018-06-05, 11:08
Medlem
Citat:

o s v, o s v...
Ja, om man frågar picknickande emo-millennials med öronexpanders vad de tycker om en opinionsmätning där SD går som en raket blir det nog inte så mycket variation i svaren. Var inslaget ens från en annan ort eller var de bara lata och gick ner till Gärdet med kamera och mikrofon?
2018-06-05, 11:08
Avslutad
När kommer nästa stora partiledardebatt ? Borde ju komma en del nu innan valet. Försökt söka men ej hittat vettiga svar
2018-06-05, 11:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
o s v, o s v...
Propaganda. När statens lakejer kommer och förhör en gäller det att vara tyst. Gestapoofficeren till den värnpliktige tyska soldaten: "Det går framåt för Sovjet i Stalingrad vad tycker du om det?".
2018-06-05, 11:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
När kommer nästa stora partiledardebatt ? Borde ju komma en del nu innan valet. Försökt söka men ej hittat vettiga svar
Dröjer nog, nästa stora spektakel är Almedalen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in