2018-01-12, 14:21
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nu får du väl ändå ge dig ??? Läs kommentaren igen. Noga! Spela inte mer korkad än vad du redan synes vara

Ja vem som är mest korkad kan nog diskuteras. Läs vad Bergakungen, Thulin och jag skriver så kanske det går upp ett ljus även för dig och får dig att förstå vad dina hemsnickrade modeller har för bäring.
Senast redigerad av Powergirl 2018-01-12 kl. 14:23.
2018-01-12, 14:22
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där är inte alldeles enkelt. Då och då inträffar litet överraskande händelser som inte gärna kan prognosticeras, och här får man inte förväxla i vetenskap grundade prognosinstrument med rena gisseverk. Givetvis kan man ha tur, ibland flera gånger i sträck.

Poängen här är att två, tre lyckade gissningar för (bara) ett parti, bland flera, inte ger indikationer på att undersökningsmetoden egentligen fungerar, när övriga partier inte kan förutsägas samtidigt.

Det kan ju finnas en annan förklaring också.
Om vi tar t ex Sentio - som lyckats mäta SD mest träffsäkert i två val av två möjliga två gånger i rad - så kan det ju vara så enkelt att de har en nästintill perfekt viktning och andra perfekt synkade parametrar som gör att de lyckas fånga upp SD-väljarna långt bättre än t ex Sifo, SCB, Novus, Ipsos, Inizio och Demoskop.

Har du tänkt tanken att det norska opinionsinstitutet Sentio möjligen gör något mer rätt i sina korrigeringar av rådatan de får in på SD jämfört med ovan nämnda institut? Och skulle det vara så att Sentio är klart närmast i mätningen av SD också i riksdagsvalet 2018 - d v s bli bäst inte bara 2010 och 2014 utan även en tredje gång (i rad) - då blir det genast oändligt mycket svårare att avfärda detta opinionsinstitut med ord som "tur", "överraskning" eller "bra gissat".
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-12 kl. 14:27.
2018-01-12, 14:34
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vi får hoppas att det inte gäller din bekantskapskrets. Så du borde fråga specifikt vad de ska rösta för.

Jag tror inte att mina släktingar är annorlunda. Förväntar mig inte att dom kommer rösta SD. Är inte så intresserad att höra vad enstaka personer röstar (fast jo, det vore väl trevligt att höra iofs). Har dom förstått/vaknat upp helt så är det överflödigt. Grundproblematiken är ju att folket inte känner eget ansvar för landet, dvs ansvar att hålla koll på politikerna. Så nu har vi ett "Wag the Dog"-scenario sedan läääänge. Ett stort antal kommer gå på politikernas lögner ett bra tag till.

Dock, när jag påpekar hårt och tydligt att jag aldrig kommer rösta några gamla partier så blir jag inte ifrågasatt på något sätt. Inga konstiga kommentarer eller frågetecken, utan snarare en förståelse. Bara det ser jag som ett stort steg på vägen.

Bakomliggande tanken, mer konkret, är hur mycket mer hinner hända i folks medvetanden innan valet 2018, och hur stor är den massan folk. 2018 vill jag se ett SD som står ute på byar, torg, arbetsplatser i hela Sverige och tar vara på detta som folk börjar känna. De ska inte säga "rösta på oss", utan de ska ge en fullständig förklaring till att "så här känner vi också".

Pardon my digression.
2018-01-12, 14:37
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ja vem som är mest korkad kan nog diskuteras. Läs vad Bergakungen, Thulin och jag skriver så kanske det går upp ett ljus även för dig och får dig att förstå vad dina hemsnickrade modeller har för bäring.

Enoch.Thulin bad dig läsa hans inlägg ett par gånger till. Fattade du vinken...?

När du ändå fortsätter att tjata om "hemsnickrade modeller" så skulle det vara oerhört intressant att veta hur du en gång kom fram till att SD aldrig skulle komma in i Riksdagen, och definitivt aldrig få mer än 5%. Därefter var "taket" för SD 10% och för inte så länge sedan var det runt 15%... Du har haft fel - mycket fel dessutom och gång på gång - under snart 10 års tid. Så vilken "hemsnickrad modell" använder du själv, för den har uppenbarligen stora brister? För att uttrycka sig snällt.
2018-01-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag upplever exakt samma sak då jag träffar folk i yrket, vänner, bekanta, grannarna i villaområdet, då man hör folk prata på torget, gågatan i centrum, i väntrummet på vårdcentralen, på lunchrestaurangen, VVS-killen som bytte WC-stol strax före jul, snickarna som bytte fönsterna på huset... o s v, o s v, listan är lång. I yrket hör jag dessa tongångar allt oftare; det är en ren ilska, vrede och trötthet som nu uppvisas gentemot sjuklövern.

Det är något som är otroligt fel när det gäller opinionsundersökningarna för närvarande. De återspeglar inte verkligheten fullt ut. Jag återkommer ofta i denna tråd till att det måste finnas ett mörkertal kring SD i opinionen som är enormt.

Roade mig med att fråga de som var öppna med sina SD-sympatier om de hade uppgett det om ett opinionsinstitut ringde eller hörde av sig på något sätt. Samtliga svarade att de inte skulle gjort det. Inga av dessa skulle uppge SD i en opinionsundersökning.

Då är frågan: Hur många sådana "gömda" SD-väljare har vi i landet för närvarande? Hur många "hidden voters" har vi därute...? Någon som kan uppge denna "mörka materia" som Demoskops VD pratade om häromveckan? Någon som kan uppge vad mörkertalet är för SD i opinionen i januari 2018?

Detta mörkertal, denna "mörka materia", kan mycket väl komma att orsaka en politisk jordbävning den 9 september, en jordbävning som då kommer att rita om den politiska kartan i grunden. Ni som vägrar tro att det kan bli så, spara gärna denna kommentar så kan vi fortsätta diskutera den 10 september varför det blev just så. Att SD idag har 15-18% i opinionen är inget annat än oändligt missvisande och en grov underskattning. Verkligheten därute visar på något helt annat...

Har tidigare påtalat man lätt skulle kunna kompensera för SD-are:s ovilja svara på OM genom ytterligare en fråga.
-"Anser du att ledande media i Sverige ger en sann bild av verkligheten"?
Skulle tro enbart ett litet fåtal SD-are skulle passa på denna fråga!

Detta kommer däremot aldrig att ske, då det underförstått skulle kunna tolkas, "nog fan är vi inom ledande media ena riktiga skitstövlar"!
2018-01-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Gång på gång betyder två gånger, i det här fallet. Att gissa rätt två gånger, på ett parti (och ha stora fel på andra partier i samma förutsägelseset) är inte så imponerande, rent mättekniskt (eller prognostekniskt). Däremot (man har gu gissat i förväg) går det ju inte att ta bort ATT man gissat rätt.

Haken här är metodtransparans.

Jag misstänker starkt att Sentio gör sina förutsägelser på en sociologisk grund, dvs man gissar på trender och analyserar annat än statistiska data från sin undersökningspopulation. "Jag mäter 19, men sänker till 15 för det känns rätt i dagsläget" liknar i så fall mycket mer spelanalytikernas arbetssätt.
Med ditt sätt att resonera, det vill säga att opinionsinstitut och opnionsmätningar inte är evidensbaserade, kan vi alltså på ganska goda grunder säga att Sifo etc följer "allmänna samhällstrender" och uppmaningar från statsmakterna när de sätter sina viktningar? Där tex M var överskattade och SD gravt underskattade? OM Sentio "gissat rätt" två gånger i fallet SD, och de andra fel, vem har bäst statistik, och har störst chans/risk att träffa rätt tredje gången (egentligen oberoende av metod, om metoden inte förändrats)?
2018-01-12, 16:44
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har tidigare påtalat man lätt skulle kunna kompensera för SD-are:s ovilja svara på OM genom ytterligare en fråga.
-"Anser du att ledande media i Sverige ger en sann bild av verkligheten"?
Skulle tro enbart ett litet fåtal SD-are skulle passa på denna fråga!

Detta kommer däremot aldrig att ske, då det underförstått skulle kunna tolkas, "nog fan är vi inom ledande media ena riktiga skitstövlar"!

Undrar om Sentio har någon sådan 'gallringsfråga'? Kan det möjligen förklara deras större träffsäkerhet på SD? Som du skriver borde det inte vara alltför svårt att konstruera en följdfråga där även 'motsträviga' SD-väljare kan tänka sig vara villiga att svara. Märkligt om inget opinionsinstitut tänkt på detta tidigare. Fast med tanke på hur skruvad hela medievärlden är just nu så kanske Aftonbladet, Expressen, SVT, TV4, DN och andra mainstream medier egentligen inte är så intresserade av att veta opinionen mer exakt än så här... 5 till 10 procentenheter fel duger kanske bra då det gäller vissa partier (host, host... SD). Fan vet hur media tänker... man får ju inte glömma deras propagandistiska roll också.
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-12 kl. 16:47.
2018-01-12, 18:22
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Men att folk här inne på allvar tror att helt plötsligt så börjar mätinstituten trixa med siffrorna är inget annat än dumheter.

Då är det bäst att du förklarar rimligheten i att Inizio gått från att vara topp tre i flera års tid varje månad till att lägga sig toksist efter institut som Sifo och Ipsos helt plötsligt som genom en fingerknäppning.

Citat:
SD förlorar stöd för varje månad som går och det enda partiledningen gör är att skicka fram Paula Bieler i SVT opinion live varje vecka.

SD tappar i alla sina principfrågor i princip förutom invandringen då Moderaterna helt enkelt rakt av kopierat SD:s politik.

Snark, ökning senaste månaden. Stor ökning över tid. Särskilt gällande profilfrågorna där Sverigedemokraterna mycket tydligt ökat sin bredd och har mycket högre siffror i fler frågor idag än för några år sedan. Så nej, det stämmer inte. Det enda som hänt är ett partiledarbyte som gjort att läget återgått till det innan.

Citat:
Det SD behöver göra nu som jag ser det är att rejält tuffa till politiken ännu mer. Särskilt inom invandringen och kriminalpolitiken. Man måste ”stå” ut från de övriga partierna helt enkelt.

Gör man ju redan. Inget annat parti vill införa stoppad asylinvandring vid gränsen och enbart tillåta 5000 kvotflyktingar totalt, kombinerat med ett mycket större antal utvisningar av alla hundratusentals som inte har rätt att vara i Sverige, men ändå är här.

Citat:
Många här inne tror nog att det kommer vända nu när valrörelsen har börjat ta fart, men jag kan säga er att eran kära Jimmie Åkesson åkte nyligen på en FEM-veckors semester till Thailand, precis när partiet behöver honom som mest med rasande opinionssiffror.

Den som har större koll vet att väldigt mycket arbete ligger framför Jimmie Åkesson. Den 29 januari börjar en ny landsomfattande Sverigeturné bland annat, en valkampanj som kommer pågå hela valåret 2018. Att han åker bort över jul och nyår är inget som helst problem, det har han gjort flera år. Bra att han vilar upp sig inför den massiva valkampanjen, Sverigedemokraternas överlägset största någonsin.

Dina "rasande" siffror är att SD gått från ett månadssnitt på cirka 20% till cirka 18%, är det korrekt uppfattat? Som dessutom har en uppenbar förklaring vad man än tycker om den. Där även den största förändringen är att Inizio gått från att ligga topp tre varje månad i flera år till att lägga sig toksist av institut som mycket kraftigt underskattar Sverigedemokraternas väljarstöd vid ett val idag.

23-25% har gått till 22-23% med en hel valkampanj kvar, inget att gnälla över.
Senast redigerad av 8711 2018-01-12 kl. 18:28.
2018-01-12, 18:46
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är såklart möjligt att poll of polls ligger något under SD's värde om det vore val idag, men det kan också ligga över.

Sådan här relativisering är verkligen fånig. Självklart är det tekniskt sant att ett genomsnitt ligger över eller under den faktiska opinionen.

Men när samtliga OI underskattade SD i förra valet, när de systematiska (i statistisk mening) skillnaderna är procentuellt ungefär desamma, när indelningen bakelitinstitut/självrekryterande webbpaneler består, när vi vet hur få som skulle uppge öppet att de röstar SD (från umgänge och undersökningar)...

Vi vet heller inte ifall Stefan Löfvén i själva verket är en reptilalien och Fredrik Reinfeldt blev till genom ett misslyckat experiment i Gott och Blandat-fabriken, men man framstår bara som en mupp ifall man låtsas att det är öppna frågor och relativiserar som om det kunde förhålla sig hur som helst.

Det är absolut inte osannolikt att någon OI (läs: Sentio eller möjligen YouGov) skulle överskatta SD inför nästa val. Det är dock extremt osannolikt att genomsnittet skulle överskatta SD. Det skulle innebära att de senaste 5 årens trender bryts utan synbar orsak. Speciellt eftersom vi har goda gissningar på var problemet ligger - väljare vill inte säga att de röstar SD - så kan vi se att i princip inget har skett på den fronten.

Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Och du skiter samtidigt högaktningsfullt i möjligheten att dessa mätinstitut som har det som sitt jobb att mäta våra politiska partier inte korrigerat för några felaktigheter. Möjligheten att felen är väldigt anorlunda om man mäter när SD har en 6% hardcore rasistkärna, 13% då fler vanliga men risiga människor anslutit eller 20% då en väldigt stor massa vanliga människor medgett sympatier i undersökningar? I det sistnämnda fallen så har de hitills aldrig ens fått lägga någon röst för det har inte ens varit val.

Tänk efter lite nu. Vilka tror du är mest benägna att uppge öppet att de röstar SD? En tvättäkta nazist skulle direkt säga att de röstar SD, och för den delen sedan säga "Sieg Heil" innan de slänger på luren. Greta 75 år vars dotter nyligen blivit halalslaktad på motionsrundan skulle kanske inte uppge öppet att hon kommer lägga sin röst på SD i kretsen av batikhäxor vars kafferep har präglats av underskriftsinsamlingar för att sätta muslimska våldtäktsmän fria. Likaså "vanliga människor".

SD har nog mycket riktigt tappat till M, men jag tror att deras nyaste väljare är de svåraste hittils att ringa in av undersökningar.
2018-01-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Den som har större koll vet att väldigt mycket arbete ligger framför Jimmie Åkesson. Den 29 januari börjar en ny landsomfattande Sverigeturné bland annat, en valkampanj som kommer pågå hela valåret 2018. Att han åker bort över jul och nyår är inget som helst problem, det har han gjort flera år. Bra att han vilar upp sig inför den massiva valkampanjen, Sverigedemokraternas överlägset största någonsin.

Vore bra om Åkesson kunde delegera delar av sin Sverigeturné till sina närmsta medarbetare.
Mattias Karlsson kunde säkert ta en stor del, då han nästan är lika känd som Jimmie.
Jomshof är nog mest känd i sydligaste delen av landet, där han säkert kunde hålla tal i samband med spel på el-orgel!

Annars blir det säkert snack om Åkesson tänker bränna ut sig, likt vid valrörelsen 2014!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-01-12 kl. 19:01.
2018-01-12, 18:58
Medlem
Ö
Senast redigerad av Hultabultan 2018-01-12 kl. 19:05.
2018-01-12, 19:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är väl tre val med EU-valet inräknat?
Om Sentio hamnar närmast SDs valresultat i höst, kommer du då att erkänna dom som bäst på att mäta SD eller faller du tillbaka på att det var tur?

Nej, då kommer jag att dra slutsatsen att de verkar göra något rätt avseende SD, och börja fundera (som jag redan gör) på hur de bär sig åt.

Det intressanta är ju att alla övriga mätinstituten verkar ha svårt att mäta SD, och då BORDE Sentio ha det också, om man inte använder rejält annorlunda metodik. (slutsatsen är att man gör något annorlunda, men frågan är "vad?").

Hade man haft en opinionsmätteknisk tulipanaros hade man ju träffat lika fint på alla partier. Det gör man inte. Det hela är tämligen märkligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in