2018-06-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Saken är att här tror jag du har helt fel. Ser man till min arbetsplats så består den av riktigt intelligenta människor som genomgående läser tidningar och ser på nyheter. De flesta följer nog inte Flashback dock eller tänker särskilt mycket på politik.

Min uppfattning är nog att de flesta ser 28% som en trovärdig skattning och tänker inte på att de kunde vara ännu bättre. Jämfört med valresultatet (som de flesta känner till) är det tillräckligt dåligt för att man skall bli lite glad

För någon månad när jag påstod att (SD) mycket väl kunde få 24% i valet i höst och att det kunde vara värt att satsa lite pengar på Betson så var ett vanligt svar att det inte fanns några mätningar som gav stöd för det utan troligast vore nog 15-18%. Nu har det ändrats med SIFO och Demoskop som visat högre stöd men YouGov eller Sentio existerar inte om man läser Corren, DN, eller SvD och tittar på SVT nyheter.

Det som kan hända nu är att opinionsmätningarna närmar sig verkligheten då folk blir mer benägna att svara nu när de vet att deras parti är ett stort (och därmed ej extremt) parti. Det lär skapa ytterligare ökningar i opinionsmätningarna och troligen också leda till att något fler i slutändan röstar.

Hade opinionsmätningarna sysslat med en konspiration för att hålla tillbaka (SD) så är utfallet inte särskilt lyckat. Nu skapar de en bandwagon effekt sista månaderna

OK, jag borde skrivit "inte många i tråden eller många inom politiken tror att S har +28%". Jag vet också normalt begåvade och allmänbildade människor som tittar konstigt på mig när jag säger att SD har mellan 20-25%. De tror SD har 15-17%. Det är människor som ser SVT, lyssnar på SR och läser DN/SvD. Hjärntvätten fungerar även på dessa, tyvärr.

Jag ska inte ge mig in i diskussionen "OI överenskommelse att hålla SD nere kontra bandwagon" annat än att säga att det de gör förefaller vara mest effektivt.
2018-06-05, 10:31
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copperknob
Både 2010 och 2014 fick S ungefär 10% mindre i valet än i SCB i maj. Både 2010 och 2014 fick SD ungefär 50% mer i valet än i SCB i maj. Det finns många osäkerhetsfaktorer och mycket kan hända det kommande kvartalet, men förenklat och baserat på 2010 och 2014 ger det S ett valresultat 2018 runt 25% samtidigt som SD hamnar runt 27%.

Nu kommer festivaltider och det kommer precis som förra året bli en del skriverier. Vi får se hur media hanterar det. Men inget tyder på att migrationsdebatten kommer att sopas under mattan till förmån för sossarnas agenda.
2018-06-05, 10:32
Medlem
ace_secs avatar
Det skulle vara intressant att veta hur många av de intervjuade som gett sitt svar muntligt genom telefon. Respektive "anonymt" genom nätet.

SCB har ju en historia av att intervjua folk muntligt i telefon, vilket gör att folk inte vågar säga att de sympatiserar med SD.

18,5% är fina siffror - men ligger givetvis högre i realiteten.
2018-06-05, 10:33
Medlem
ace_secs avatar
Någon som vet vilken OU som kommer närmast härefter?
2018-06-05, 10:34
Medlem
docentdisciplins avatar
I Sydsverige har nu SD 22,2% av rösterna jämfört med 19,7% i november.

S lägger sig på 27,6% och M på 22,2%.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/moderaterna-ater-andra-storsta-parti-i-sydsverige
2018-06-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Någon som vet vilken OU som kommer närmast härefter?
Demoskop borde komma vilken dag som helst.
2018-06-05, 10:36
Medlem
ace_secs avatar
Att S skulle ligga på 28% stämmer givetvis inte. Men många inom S väljer att tro på siffran. Naiva och desperata som de är. Denna mätning blir lite av ett andrum för Löfvén, S hade förväntat sig lägre siffra.
2018-06-05, 10:37
Medlem
Grattis Djimmie till segern, själv hade jag 18,6 (dålig förlorare som jag är måste jag nu kolla hundradelarna ;-) )

Detta är starka SCB siffror, inte minsta tveksam att SD blir största parti i valet, bortfallet i denna mega OU var 50% - där döljer sig stora SD siffror!
2018-06-05, 10:38
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Har inte läst rapporten men tycktes höra att det är 18 procent som är osäkra. Är inte det högt? Vad döljer sig där?

Enligt GU så har iaf MP inga röster att hämta bland de osäkra.
2018-06-05, 10:41
Medlem
Hur mäter man nettoflöden i SCB:s undersökning? Frågar man respondenterna om vad de röstat på föregående val?
2018-06-05, 10:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Precis. Finns dock undantag värda att notera och det är Nykvarn och Velllinge. Borgerlig medelklass i villaområden, skyhögt M-stöd men också för SD.

Kolla staplarna i Nykvarn, där var det öppna spjäll mellan SD och M:
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/01/40/index.html

Vellinge likadant, rusning från M till SD, medan S växte något: https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/12/33/index.html

Välmående medelklassorter som känner mångkulturflåset i nacken.

Hm, okej. Det har väl konstaterats en del gånger att folk som röstar på M först går över till SD när de utsätts direkt för ... det som här på forumet i väldigt negativa ordalag brukar kallas för berikning. Det skulle kunna förklara att flödet ser lite annorlunda ut på de orter du nämner.

När jag tittade senast ville jag primärt titta på hur det såg ut på orterna kring Stockholm. T ex orter i Nacka, Huddinge m.fl. som till större del utgörs av en blandning av småhus och rent generellt områden som vi sällan ser i nyheterna (för att folk t ex inte skjuter varandra stup i kvarten utan är mer upptagna att gå till arbetet och betala Stefan Löfvens lön).
2018-06-05, 10:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Precis. Finns dock undantag värda att notera och det är Nykvarn och Velllinge. Borgerlig medelklass i villaområden, skyhögt M-stöd men också för SD.
Kolla staplarna i Nykvarn, där var det öppna spjäll mellan SD och M:
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/01/40/index.html
Vellinge likadant, rusning från M till SD, medan S växte något: https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/kommun/12/33/index.html
Välmående medelklassorter som känner mångkulturflåset i nacken.

Nykvarn bröt sig ur Södertälje kommun för att slippa mångkulturen så de har varit latent asylkritiska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in