2018-06-04, 21:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Svinen på Bonniers går "All In" med följande rubrik:
Citat:
Ny rapport inför valet: Centern är Sveriges populäraste tvåa
Med maximal utdelning kan C få 30 procent i höst

Ändrad rubrik, svinen jobbar hårt.
Citat:
Centern är Sveriges populäraste tvåa – partiets potential har vuxit rekordsnabbt
Tre av tio väljare har Centern som bästa eller näst bästa parti. Det ger C en teoretisk möjlighet till rekordval, visar en ny rapport från SOM-institutet i Göteborg. Men få väljare byter block och allt pekar på politiskt dödläge i höst.
https://www.hd.se/2018-06-04/centern-ar-sveriges-popularaste-tvaa-partiets-potential-har

Jo, tjenare, smakade ert LSD gott, sitter foliehatten som den skall?
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2018-06-04 kl. 21:47.
2018-06-04, 21:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Okay. Vad fint att hybris-nissarna på SCB tycker det är bättre att kvacksalvarna på Sifo "påverkar" valet.
För att SCB är statliga
2018-06-04, 21:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Här har vi SCBs mytiska metodundersökning från september 2014.
)"
Om de förbättrat sin metod kommer många av oss i tråden ha gissat fel i tävlingen.
2018-06-04, 21:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

https://www.hd.se/2018-06-04/centern-ar-sveriges-popularaste-tvaa-partiets-potential-har

Vet inte vad de skriver bakom betalvägg men de verkar desperata.
2018-06-04, 21:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Så dåliga är de inte. SD har dock ett systematiskt bortfall som "alla" är medvetna om och jag håller med om att de inte gör tillräckligt i sin viktning för att kompensera bortfallet. Vad deras konservativa viktningsmodell beror på får vi fortsätta diskutera som vanligt.
Jag hoppas givetvis på 25% men 19-23% anser jag som ett rimligt valresultat i dagsläget.

Kolumn 0: Parti
Kolumn 1: Rådata SCB-metodmätning september 2014
Kolumn 2: Valresultat 2014
Kolumn 3: Felfaktor (valresultat/metodmätning)
Kolumn 4: Rådata SCB PSU maj 2017
Kolumn 5: Rådata SCB PSU november 2017

SD | 9.8 | 12.9 | 1.3 | 16.0 | 13.1 |
KD | 4.2 | 4.6 | 1.1 | 2.9 | 3.0 |
MP | 8.7 | 6.9 | 0.8 | 4.1 | 3.7 |
M | 23.2 | 23.3 | 1.0 | 18.4 | 23.4 |
S | 30.7 | 31.0 | 1.0 | 30.1 | 31.5 |
C | 5.5 | 6.1 | 1.1 | 14 | 10.7 |
V | 8.2 | 5.7 | 0.7 | 7.3 | 7.7 |
L | 5.3 | 5.4 | 1.0 | 5.1 | 4.6 |
Fi | 3.3 | 3.1 | 0.9 | ? | ? |

(Gjorde ett felaktigt antagande angående rådata i min sammanställning från förra veckan. Har grävt fram lite riktig rådata till denna dock! )

Min hokus-pokus-formel som jag kommer köra direkt på resultatet imorgon bitti är följande:
SD * 0.877 = x (0.877, approximering av rådata)
x * 1.32 = min gissning av hur SD ligger till (1.32, felfaktor 2014)

Som jag har sagt tidigare kommer jag försöka göra en ordentlig skattning i sommar. Inte en hokus-pokus-formel som ovan.

Ett lite försiktigare sätt att se på det vore att 'Bradley-effekten' också avtar desto större partiet blir. Om effekten är 1.32 vid 5.7 > 12.38 kan man tänka sig att man minskar 'Bradley-effekten' lika mycket, dvs med runt 50% vilket gör att man då skulla kunna ha ett spann på runt 1.15 <> 1.32. Detta skulle göra att ett resultat a 19% i SCB skulle kunna översättas till 21.85% <> 25,08%.
Senast redigerad av sinewave 2018-06-04 kl. 21:53.
2018-06-04, 21:49
Medlem
Smoothmans avatar
Om ni vill få en lite djupare förklaring till varför krafter som SD poppar upp, ökar, går framåt i opinionen och till slut segrar och kommer till makten i land efter land, titta då på kvällens Aktuellt (2018-06-04) från ca 16:00 och framåt.

Ett av de intressantaste Aktuellt hittills i år. Se det!

https://www.svtplay.se/video/18111879/aktuellt/aktuellt-4-jun-21-00-1

(Tid: 16:00-36:00)

Edit: Såg nu att jag var tvåa på denna boll. Fnysington hann före...
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-04 kl. 22:13.
2018-06-04, 21:53
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Inte alls men du måste ha bevis. Det finns ett par lirare i tråden som bemödar sig genom att titta på rådata. Vad sägs om att gör detta istället för att komma med konspirationsteorier.

För oss som hängt med lite och fortfarande har lite sunt förnuft, behövs knappast några ”bevis” om S-kojarnas ”prestationer”...
2018-06-04, 21:53
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Missa inte aktuellt idag, mycket smått och gott, och på det stora hela, upplyftande

Ja vad säger man om sossarna och medias infantila analysförmåga? Varför har socialdemokratin problem i Europa var ämnet. Greider var såklart där och drog till med än den ena än den andra. Kvinnan han tjaffsade med försökte komma till tals men flamsade mest.

Hur svårt kan det vara. Varför kan studiokvinnan inte fråga det uppenbara? - Har förd invandringspolitik dödat socialdemokratin? Såklart den har. Punkt slut, end of story.

Blir så jävla matt över detta makabra skådespel, hjärndöda idioter!!!!

Sd vinner procent för varje dag, det räcker att motståndarna (vem som) öppnar munnen numera.

Edit: Måste missat något, vad var det som var intressant?
2018-06-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ett lite försiktigare sätt att se på det vore att 'Bradley-effekten' också avtar desto större partiet blir. Om effekten är 1.32 vid 5.7 > 12.38 kan man tänka sig att man minskar 'Bradley-effekten' lika mycket, dvs med runt 50% vilket gör att man då skulla kunna ha ett spann på runt 1.15 <> 1.32. Detta skulle göra att en resultat a 19% i SCB skulle kunna översättas till 21.85% <> 25,08%.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Missa inte aktuellt idag, mycket smått och gott, och på det stora hela, upplyftande

Det var full panik om PKs och framför allt S framtid och invandringen nämndes inte en enda gång. Man nämnde att SD stigit och att framför allt S har panik eftersom SD stiger, men man vågade inte ta upp den heta potatisen invandringen. Bra, fortsätt låtsas att det inte är ett problem.
2018-06-04, 21:56
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

När nu unvis.it inte fungerade så kunde jag inte läsa men man påstår väl också att SD:s maxpotential är 20%? Miljöpartiets var förresten tidigare 30%...
https://som.gu.se/digitalAssets/1691/1691542_henrik-oscarsson---lska-din-n--sta.pdf

Bättre att fråga närmsta byfåne om opinionsläget än professor Henrik.

Så Greider fattar inte ens att det är konservativa mot liberala nu för tiden? Globalism mot nationalism.
Senast redigerad av Readyfreddie 2018-06-04 kl. 22:07.
2018-06-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Ja vad säger man om sossarna och medias infantila analysförmåga? Varför har socialdemokratin problem i Europa var ämnet. Greider var såklart där och drog till med än den ena än den andra. Kvinnan han tjaffsade med försökte komma till tals men flamsade mest.

Hur svårt kan det vara. Varför kan studiokvinnan inte fråga det uppenbara? - Har förd invandringspolitik dödat socialdemokratin? Såklart den har. Punkt slut, end of story.

Blir så jävla matt över detta makabra skådespel, hjärndöda idioter!!!!

Sd vinner procent för varje dag, det räcker att motståndarna (vem som) öppnar munnen numera.
Haha ja det är faktiskt så enkelt. Men så svårt att förstås för "vissa" uppenbarligen. SD, förmodligen på min uppmaning , insåg att en traditionell form av socialdemokrati, plus en realistisk invandringspolitik, skulle göra susen till sist. Och det gjorde den ju, inte helt oväntat för oss som inte är förståndshandikappade
2018-06-04, 22:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Vilket trams om vem som är svensk. En svensk är en person vars föräldrar är födda i Sverige. inget märkvärdigt alls TID helt enkelt .genom århundraden har folk alltid haft kontaktnät i sitt ursprungsland första generationen,men när barnen som är födda i Sverige själva får barn så är den kulturbiten utsuddad till förmån för den svenska kulturen ,oftast förr var det ju dessutom bara en som kom från utlandet i den familjen ,invandring var inte speciellt vanligt. alla assimilerade invandrargrupper lär fungera på samma sätt,fast med muslimer är det inte säkert då deras klantryck traditionellt förhindrat asssimilering,och daltet som skett här i sverige kan tom försvåra försvenskningen...,och försvenskas inte muslimerna blir det inbördeskrig förr eller senare. att gissa SCB resultatet är som att spela på lotto,kan bli vad som helst.visst man frågar många men har även ett gigantiskt bortfall,och är det då en speciell grupp som faller bort blir ju SCB sämre än mindre undersökningar. Men Man lär aldrig släppa SD över 20% det är jag tämligen övertygad om,och SD,s resultat lär vara snömos. Vad som är intressant är hur mycket S kommer att falla..och där lär vi även kunna utröna kvaliteten på undersökningen..

Nja, det beror på hur kulturellt nära föräldrarna är till Sverige. Min far är född utomlands och jag var själv utländsk medborgare några år. Mina barns mor är född i Sverige av utländska föräldrar och bytte till svenskt medborgarskap sent i livet. Mina barn är födda utomlands, har dubbla medborgarskap och pluggar nu i ett tredje land. De har svenska som förstaspråk och identifierar sig som svenskar trots att de sammanlagt tillbringat högst två år i Sverige.

Men globalt stämmer din definition hyggligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in