2018-06-04, 17:55
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Faktum är att svaret är NEJ på ditt påstående. Du äger inte rätt att utöva visst våld alls. Du förstår, att när man börjar bruka våld, kan det snabbt eskalera då den du angriper kan bli rädd, börja skrika och sedan blir du rädd och stressad, varpå du försöker få tyst på skrikandet, brukar "visst våld" för att få slut på skrikandet, och det vissa våldet leder till att offret skriker ännu mer. Ungefär så antar jag att LW dog.

Vildsvin agerar på instinkt, till viss del gör faktiskt människor det också. Det är just därför man aldrig ska utöva visst våld mot andra människor, det eskalerar och kan leda till att en av personerna dör. Om personen inte dör, blir den traumatiserad, ibland orkar den angripne anmäla, men får då räkna med att bli misstänkliggjord av gm, ibland efter sin död till och med.

Självklart finns det falskanmälare, men då brukar de avslöjas och bli dömda för det. Det är inte riskfritt att försöka sig på falska anmälningar. Det borde du veta.
Håller med dig till 100%. Konstig åklagare om denne sa att man fick utöva visst våld. Det får man inte. Om ngn vägrar gå ur bilen ringer man polisen eller hotar med det. Det borde räcka. Tror dock inte alls det gick till så. Det var SD:s försvarstal.
Citera
2018-06-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ifrågasätta och ifrågasätta. För att det kanske ger en bakgrund som kan tala om vad som har hänt?

Frågan var inte riktad till dig.- Det allmänna ifrågasättandet i tråden handlade inte min fråga om.

Frågan gällde påståendet att kvinnor i LWs omgivning skulle ha ifrågasatt henne (s existens verkar det som). Då undrar jag om de mobbade henne, eller hade några synpunkter som var relevanta. Svar tas tacksamt emot av någon som vet om SD eller annan gm kanske tyckte att det var dags att hacka sönder LW i en kanske långtgående utstötningsprocess. LW var de facto avvikande, hon var vacker, hon hade annat utseende än de flesta, hon var attraktiv för män. Det säger inte att kvinnor mördade LW, men någon man, kanske SD, kanske bestämde sig för att dra en lans för detta. Att det var han själv som skapat intriger i radhusidyllen skulle vara typiskt för hur en organisation eller grupp störtar samman på grund av en enda narcissist.
Citera
2018-06-04, 18:00
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Du behöver förstå att en person med aggressionsproblem ofta försöker kontrollera sin omgivning med våld. Om det är elakt eller ej är inte relevant. Det är impulskontrollen som saknas, medvetet eller omedvetet spelar ingen roll.

Det är inte heller relevant om offret varit kuvad eller stark.

och du behöver förstå att ingen förutom SD & LW vet om "gnuggnigen" var på skoj eller fullt allvar !
Citera
2018-06-04, 18:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Faktum är att svaret är NEJ på ditt påstående. Du äger inte rätt att utöva visst våld alls. Du förstår, att när man börjar bruka våld, kan det snabbt eskalera då den du angriper kan bli rädd, börja skrika och sedan blir du rädd och stressad, varpå du försöker få tyst på skrikandet, brukar "visst våld" för att få slut på skrikandet, och det vissa våldet leder till att offret skriker ännu mer. Ungefär så antar jag att LW dog.

Vildsvin agerar på instinkt, till viss del gör faktiskt människor det också. Det är just därför man aldrig ska utöva visst våld mot andra människor, det eskalerar och kan leda till att en av personerna dör. Om personen inte dör, blir den traumatiserad, ibland orkar den angripne anmäla, men får då räkna med att bli misstänkliggjord av gm, ibland efter sin död till och med.

Självklart finns det falskanmälare, men då brukar de avslöjas och bli dömda för det. Det är inte riskfritt att försöka sig på falska anmälningar. Det borde du veta.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Håller med dig till 100%. Konstig åklagare om denne sa att man fick utöva visst våld. Det får man inte. Om ngn vägrar gå ur bilen ringer man polisen eller hotar med det. Det borde räcka. Tror dock inte alls det gick till så. Det var SD:s försvarstal.
Iofs anser jag att Metro möjligen duger i botten på fågelburar men:
Citat:
Utredningen om den misstänkta misshandeln mot Lena Wesström lades dock ner i september förra året.

I nedläggningsbeslutet finns att läsa att mannen har ”haft en rätt att avvisa målsäganden från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång” och att ”uppgifterna om vad som ska hänt skiljer sig delvis åt”.
https://www.metro.se/artikel/misst%C3%A4nkt-f%C3%B6r-mord-p%C3%A5-lena-wesstr%C3%B6m-i-%C3%B6rebro-h%C3%A4mtad-till-f%C3%B6rh%C3% B6r
Citera
2018-06-04, 18:03
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
Har du någonsin sett honom använda våld mot LW?

är bara ord mot ord.

Stod väl i tråden att SD själv erkänt att det var så det gick till han när ville ”få henne att lämna bilen”
Citera
2018-06-04, 18:06
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Varför måste man ens ifrågasätta henne?

De kanske ifrågasatte henne om hon inte
tog hand om sina barn på ett bra sätt?

Eller om hon stötte på deras män eller
någon vänninas man?
Citera
2018-06-04, 18:06
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Inte hundra koll på vad som gäller i en bil, men under rubriceringen "hemfridsbrott" har du rätt att utöva det våld som kräver för att personen skall tvingas bort från det som enligt lagen betraktas som din fredade zon. Det betyder dock inte att du måste fråga först osv, men du har helt klart rätt att använda våld om personen vägrar. Detta våld finns beskrivet under paragraferna som hanterar nödvärn i brottsbalken. Lagen specificerar inte bil utan beskriver ett mer svepande, "rum, hus, gård eller fartyg".
Citera
2018-06-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
och du behöver förstå att ingen förutom SD & LW vet om "gnuggnigen" var på skoj eller fullt allvar !

LW hade aldrig polisanmält ett skämt. Det är tragiskt att en soptipp på internet används så smutsigt av rasister och kvinnofientliga, som inte kan diskutera något utan skygglappar för att världen är en plats där vi ska behandla varandra med respekt, utan våld och ge varandra utrymme att vara de vi är.

Det verkar som om LW varit utsatt för någon typ av häxprocess.
Senast redigerad av rappytt 2018-06-04 kl. 18:14.
Citera
2018-06-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

någon vänninas man?

Jaså, vad sa "grannmaffian" i kvarteret om LW då?
Citera
2018-06-04, 18:16
Medlem
zippzons avatar
Citat:
LW hade aldrig polisanmält ett skämt. Det är tragiskt att en soptipp på internet används så smutsigt av rasister och kvinnofientliga, som inte kan diskutera något utan smutsiga skygglappar för att världen är en plats där vi ska behandla varandra med respekt, utan våld och ge varandra utrymme att vara de vi är.

håll din propaganda för dig själv ,varken du eller jag vet vad som hände därför ska ingen varken kvinna eller man bli beskylld för det dom inte har gjort
och respekt det vet inte du hur det stavas eftersom du inte ens kan respektera andras åsikter .

nu ger jag ej dig mer av min tid puss
Citera
2018-06-04, 18:17
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
LW hade aldrig polisanmält ett skämt. Det är tragiskt att en soptipp på internet används så smutsigt av rasister och kvinnofientliga, som inte kan diskutera något utan smutsiga skygglappar för att världen är en plats där vi ska behandla varandra med respekt, utan våld och ge varandra utrymme att vara de vi är.

Jag är inte ett dugg kvinnofientlig men det blir lite tröttsamt när du inte accepterar vad uppenbart lagkunniga säger.
Tycker jag att halsgreppet och gnuggningen var sjyst? Hade nån försökt det på mig hade svaret blivit snabbt och förmodligen inkluderat en smula våld. Var det svar nog?

Edit: Med det sagt så anser tydligen åklagaren att det är försvarbart våld för att avhysa från bilen.
Senast redigerad av DreamTwister 2018-06-04 kl. 18:39.
Citera
2018-06-04, 18:19
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jaså, vad sa "grannmaffian" i kvarteret om LW då?

Inte vet jag.

Jag frågade om hon hade några kvinnliga vänner.

Då fick jag svaret:

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det är detta som kretsen bland annat snackar om. Att det under så lång tid mest cirkulerat män. Givetvis hade LW kvinnor hon umgicks med men två personer jag pratat med förklarade att "man hamnade i kylan om man ifrågasätta henne". Jag ville inte pressa dessa uppgiftslämnare men tolkade det som att LW hade lättare att umgås med män för att dessa inte ställde de typiskt kvinnliga frågorna.

Du frågade då:

Citat:
Varför måste man ens ifrågasätta henne?

och jag svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

någon vänninas man?
Citera