2018-06-04, 16:17
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är klart att det är jobbigt att få såna här PM men hur många är det som egentligen får det i en utsträckning stor nog för att kalla det för ett forumsproblem?

Räknades det som ett "forumsproblem" när folk köpte och sålde knark/gör reklam för knarksidor över PM här på flashback?

Bara intressant att veta ifall det räknades som ett "problem" medans PM med hot eller sexuella förslag inte räknas som ett form av "problem".

"Problem" säger jag eftersom det är ett i-landsproblem.
Citera
2018-06-04, 16:22
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Nej men du har å andra sidan inte lika stor chans att bli misshandlad som jag har så jag vet inte vem som har det "värst". Sen spelar det väl ingen roll om personen skriver "Jag ska våldta dig" eller "Jag ska döda dig"? Hot om våld som hot om våld så att säga.

Ja, vi har redan konstaterat att du vill bestämma vad folk ska få säga här på forumet. Hur ska vi hindra folk från att vara elaka menar du? Om jag tycker att du är ett puckat flyktingvurmande luder som förtjänar att våldtas för ditt landsförräderi så säger YGL att jag har all rätt i världen att uttrycka den åsikten, oavsett hur den tas emot av dig. Rätten för mig att dela med mig av mina åsikter är samhällsmässigt viktigare än din rätt att inte råka ut för elaka ord.

Det är klart att det är jobbigt att få såna här PM men hur många är det som egentligen får det i en utsträckning stor nog för att kalla det för ett forumsproblem?
Tja det beror på hur man ser på det. Jag menar att hot om våld generellt och hot om sexuellt våld härrör från lite olika platser och att det kan finnas olika motiv
Citera
2018-06-04, 16:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nej men du har å andra sidan inte lika stor chans att bli misshandlad som jag har så jag vet inte vem som har det "värst". Sen spelar det väl ingen roll om personen skriver "Jag ska våldta dig" eller "Jag ska döda dig"? Hot om våld som hot om våld så att säga.

Ja, vi har redan konstaterat att du vill bestämma vad folk ska få säga här på forumet. Hur ska vi hindra folk från att vara elaka menar du? Om jag tycker att du är ett puckat flyktingvurmande luder som förtjänar att våldtas för ditt landsförräderi så säger YGL att jag har all rätt i världen att uttrycka den åsikten, oavsett hur den tas emot av dig. Rätten för mig att dela med mig av mina åsikter är samhällsmässigt viktigare än din rätt att inte råka ut för elaka ord.

Det är nog något som är individuellt hur man tar ett PM som uttrycker hot. Någon skiter i det och andra tystnar eller kommer inte tillbaka till forumet helt enkelt. Nej, du får nog läsa lite till om lagstiftningen även om den inte gäller på forumet, så drog du upp YGL. Och jag skulle nog påstå att det ligger på gränsen för att vara just olagligt det du framför i din text. Det är nya lagar som gäller så det gäller att hålla sig ajour. #näthat
Citera
2018-06-04, 16:23
Bannlyst
Att någon skriver "jag ska döda dig" eller "jag ska våldta dig" är otrevligt, men man kan försöka vara glad att de har fått det ur systemet. Det är nästan värre när någon är personlig och systematiskt trakasserande, t.ex. att kalla män för desperata B-kukar och allt vad feministerna håller på med.
Citera
2018-06-04, 16:24
Medlem
Salorms avatar
Är det på riktigt så att folk får massa mordhot och skit mot sig för dom uppgett sig som kvinnor? Låter helt bisarrt.. Jag har fan pm'at och tillomed bytt bilder med någon/ra kvinnor härinne men inte fan kränker man folk för sånt? Låter helt absurt.
Citera
2018-06-04, 16:27
Medlem
Citat:

Långt ifrån så enkelt, det är faktiskt ett typiskt gränsfall för vad som skulle kunna utgöra ärekränkningsbrott i svensk lag. Inte för att det borde vara en central grej när man sätter regler för ett nätforum. Det är inte ett brott mot YGL att gå off-topic, men av sunda skäl kan det vara bra för ett forum att ha regler mot det. Ett första steg för att hindra det är rimligtvis att moderatorerna slutar upp att sanktionera sådant beteende när användarna pekar ut det.

Jag skulle säga att den här typen av angrepp är ett problem oavsett frekvens, och jag har svårt att se några bra anledningar att som i nuläget, helt enkelt vägra göra något åt saken och säga att det är offrens ansvar att de utsätts för detta.

Huruvida det är ett "forumproblem" eller inte är återigen inte en fråga som kan utredas som om det vore någon sorts objektivt faktum. Vad vi vet från tråden är att ett flertal kvinnliga skribenter de facto identifierar det som ett problem.
Citera
2018-06-04, 16:27
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell
Att någon skriver "jag ska döda dig" eller "jag ska våldta dig" är otrevligt, men man kan försöka vara glad att de har fått det ur systemet. Det är nästan värre när någon är personlig och systematiskt trakasserande, t.ex. att kalla män för desperata B-kukar och allt vad feministerna håller på med.

Och i samma veva så försöker du vara glad för att någon fick det ur systemet när han skrek på dig på krogen om att "han kommer våldta dig"/"han kommer döda dig"?

Varför är du då inte glad för att feministerna "får det ur sitt system" genom att kalla dig en desperat b-kuk?
Citera
2018-06-04, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Och i samma veva så försöker du vara glad för att någon fick det ur systemet när han skrek på dig på krogen om att "han kommer våldta dig"/"han kommer döda dig"?

Japp, och vill han slåss så gör vi det tills vi har rett ut det.

Citat:
Varför är du då inte glad för att feministerna "får det ur sitt system" genom att kalla dig en desperat b-kuk?

För att jag inte får kalla dem "luderhora".
Citera
2018-06-04, 16:32
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Japp, och vill ha slåss så gör vi det tills vi har rett ut det.

För att jag inte får kalla dem "luderhora".

Vem har sagt att du inte får säga något tillbaka när någon börjar att attackera dig?
Citera
2018-06-04, 16:41
Bannlyst
Citat:
Vem har sagt att du inte får säga något tillbaka när någon börjar att attackera dig?

Min mamma sa att man ska vara snäll mot tjejer.
Citera
2018-06-04, 16:43
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Min mamma sa att man ska vara snäll mot tjejer.

Tycker du kan försöka vara glad att de har fått det ur systemet istället för att säga något tillbaka. Var väl så du tyckte?
Citera
2018-06-04, 16:52
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Precis som att forumet skulle fungera på annat sätt än resten av internet. Tex, alla kvinnliga journalister som dagligen får mail om hur dom ska våldtas av ett gäng invandrare eller svarta män.
Så ditt utspel om rabiata feminister är rätt malplacerat i diskussionen om PM i den här tråden.

Var flashar dom här kvinnorna sig så dom får PM menar du? Har du länkar?
Vad ska dom som fått groteska PM i denna tråden tänka på menar du som ska göra så dom slipper våldtäktshot?

Och vad är dom här kvinnorna desperata med som fått dom här obehagliga PM på Flashback?

Kvinnor är exakt lika rabiata som män.
Men det visar sig på helt olika sätt.
Vad gäller journalister så är det inte enbart kvinnor som får mail av hotfull art.
Man pratar mer om det. Som allt annat vad gäller kvinnor och män.
Nej det är inte malplacerat med feministerna påverkan på samtalsklimatet i Sverige eller här inne.
Om feministerna vill hjälpa kvinnor så måste de också beröra de negativa bitarna hos sig själva och hos kvinnor annars hjälper det inte med målet de vill uppnå. Ibland förstår jag inte ens vilket mål de pratar om. Kvinnan måste väl själv var och en ta tag i situationen.
Jag ogillar starkt deras arrangemang eftersom att de aldrig pratar om sig själva i negativ bemärkelse.
Man måste väl svara på pm om man ogillar innehållet eller rapportera dem eller skita i dem.
Det var väl en kvinna här i tråden som visade bilder på sig själv vad jag fattade det som.
Gör man sådant får man vara beredd på både det ena och det andra vad gäller pm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in