2018-06-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
På vilket sätt hjälper det till att få ut en person ur bilen om du håller fast personen och gnuggar knogarna mot huvudet. Min bild av detta har alltid varit att de sitter bredvid varandra i framsätena. Det är svårt att utifrån hålla fast någon.

Det enda rimliga sättet att få ut någon ur bilen är att gå utanför och dra ut hen i armen. Den typen av våld skulle möjligen kunna accepteras mot en person som inte vill gå ur bilen. Att däremot sitta inne i bilen och hålla fast personen samtidigt som man vill att hen ska lämna är fullständigt ologiskt.

Rent praktiskt så har du rätt, men du tror inte att det skulle finnas
en betydande risk för att han skulle bli utelåst från sin egna bil då.
Citera
2018-06-04, 13:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
På vilket sätt hjälper det till att få ut en person ur bilen om du håller fast personen och gnuggar knogarna mot huvudet. Min bild av detta har alltid varit att de sitter bredvid varandra i framsätena. Det är svårt att utifrån hålla fast någon.

Det enda rimliga sättet att få ut någon ur bilen är att gå utanför och dra ut hen i armen. Den typen av våld skulle möjligen kunna accepteras mot en person som inte vill gå ur bilen. Att däremot sitta inne i bilen och hålla fast personen samtidigt som man vill att hen ska lämna är fullständigt ologiskt.

Fast det är ju hur en person säger att skadorna uppkommit? Åklagaren lade ned det med hänvisning till att ord står mot ord. Vilket betyder att åklagaren har inte funnit det bevisat att misshandeln gått till som LW uppgav. Det gick inte att bevisa att SD hållt fast LW i bilen för att hålla kvar henne.
Citera
2018-06-04, 13:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Man kan ju tänka sig att man försöker knuffa ut någon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men ändå en tillräckligt relevant invändning som också passar med tillgänglig bevisning.
Ni verkar ha en felaktig inställning om att åklagarens uppgift är att trycka till var och en som påstås vara kvinnomisshandlare.
Förutom att åklagare måste ha tillräcklig bevisning för att kunna anta fällande dom så ska hen även beakta sådant som talar till den misstänktes fördel.

Sure, det tycker jag att du har rätt i. Klart bevisning måste finnas. Finns inget som kan motbevisa SD's version blir det svårt. Det betyder dock fortfarande inte att det inte kan ha hänt. Mycket sker som inte leder till fällande dom.
Citera
Medlem
Citat:
Vadå lägg av? Det fanns väl inte ett bättre bevisläge när anmälan om misshandel gjordes? Det fanns inte tillräckligt för att gå vidare och boja SD.

Vi kan ju sitta här och önska att det gjort det men det gjorde inte det. Hade det varit så att det funnits samtalslistor etc som påvisade att SD maniskt hängde efter LW så är jag ganska övertygad om att åklagaren hade använd sig av detta.

LW anmälde inte stalking, hon blev fysiskt skadad.
Citera
2018-06-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Lägg av nu. Fastlåsning och att slå mot någons huvud är att utöva makt, inte att få någon att vilja stiga ur bilen.
Citera
2018-06-04, 13:51
Medlem
Citat:

Just vad jag menar.
Citera
2018-06-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
jo jag är helt med på vad du menar ,men i mina tankar är sättet att "gnugga" mer en skämtgrej som kanske föregicks av något dom skrattade åt i bilen vid den tidpunkten , sedan blev dom osams om något och han ville därifrån och ha ut henne ur bilen (bad henne dra åt helvete tex ) hon blir väldigt stött och tar upp "gnuggningen" som misshandel eftersom det lämnade märken hon kunde dokumentera.

jag bara spekulerar givetvis & försöker förstå

Bra att du vill förstå.
Om du blir fasthållen och någon gnuggar sina knytnävar hårt mot ditt huvud. Hur skulle du ha upplevt situationen då, vad hade du känt? Ingen kan se eller höra dig. Du sitter fast och du undrar vad som kommer att hända. Du får gradvis ont i huvudet, försöker göra motstånd och hitta vägar ut ur situationen. Du kanske förhandlar, ber personen sluta. Du kanske hoppas på att överleva.
Det enda du inte gör, är att skratta eller tänka, vilket kul skämt. Det är två vuxna människor som sitter intill varandra i en bil. Den ena är stor och stark, den andra är liten och bräcklig. Det är den stora starka, som håller den mindre personen i ett hårt grepp, som den inte kan komma ur. Förstår du nu?

Den som känt sig rädd och känt fruktan går sedan till polisen och berättar. Sedan drar samma person tillbaka sin anmälan, fortfarande rädd för vad angriparen, som bor nära, kan göra nästa gång. Vi vet nu, är jag rädd för.
Citera
2018-06-04, 13:58
Medlem
Citat:
Man kan ju tänka sig att man försöker knuffa ut någon.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Lägg av nu. Fastlåsning och att slå mot någons huvud är att utöva makt, inte att få någon att vilja stiga ur bilen.

Lägg av själv.
Vi vet inte exakt vad som hände, det gjorde inte åklagaren heller,
"ord står mot ord" sa åklagaren och la ner fallet, juridiskt avslutat.
Allt annat är spekulationer.
Citera
2018-06-04, 13:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja NU ja.

Då så.

Det var inte heller personligt menat.
Citera
2018-06-04, 13:59
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Hört rykte på byn om att SD blev så arg på barnen att han drog handen i väggen eller dörren och skadade sig då...
Vill inte att det blir en trådsanning men han hade själv erkänt att det var det som hände..
ingen rök utan eld...

SDs tumme som blev skadad och omplåstrad den 18 mars.

http://bayimg.com/CAMgcAAGJ
Citera
2018-06-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vill man få ngn häktad är det väl bättre att hänvisa till blodspår som ännu ej analyserats. Om inte personen är slaktare eller kurirg.
Något om det kanske har sagts vid den stängda häktningsförhandling i fredags.
Och det står säkert om det i häktningspromemorian som är inlämnad till tingsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in