Citat:
Ursprungligen postat av
Jiddraren
AfS borde inte röra Israel-Palestina frågan alls. Bara ignorera den helt.
Ett parti med ambitioner som AfS måste ta ställning. Det ingår i spelet. Tyvärr kan man inte göra alla till lags och den som tror det går att helt ignorera frågan och svara, vet inte, misstar sig.
Den dagen AfS poserar med israels flagga på valnatten lämnar jag partiet. Jag vill varken ha Palestinas eller Israels flagga utan den svenska.
AfS följer FNs linje som också en stor majoritet av världens länder. Det finns resolutioner som är antagna och som är en självklar utgångspunkt i en eventuell förhandling. Israel gillar det inte då man vill ha allt men man gläds nog åt det indragna biståndet till de få plättar som finns kvar idag för palestinierna som Sverige idag ger.
Ett parti som inte har funderat igenom också de stora internationella frågorna kan knappast lösa Sverige problem heller, eftersom allt hänger samman i en väv och påverkar varandra växelvis.
AfS tycker jag har tänkt igenom det mesta vilket inställningen i denna fråga, NATO, EU, kriget i Syrien, o.s.v. visar tydligt. En bra balans mellan vad som kanske borde vara rätt och riktigt och som är realistiskt genomförbart.
Att kunna svara på alla frågor och visa att man tänkt till är viktigt och jag tycker AfS varken behöver ignorera eller driva frågan. Den delar många och är laddad och vi har tillräckligt på vårt bord som det är och kan påverka otroligt lite.