2017-11-06, 12:22
Medlem
nirrts avatar
Sticker man rätt känns det i princip ingenting att hugga IM. Det som känns är när du går igenom huden och det är ungefär som ett myggstick, med blå nål.

Hugger alltid i yttersida lår, rätt högt upp. Vinkla nålen c:a 20-30 grader och se till att ha nålsöppningen mot dig. (tips från sjuksköterska)

Funkar varje gång.
Citera
2017-11-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nirrt
Sticker man rätt känns det i princip ingenting att hugga IM. Det som känns är när du går igenom huden och det är ungefär som ett myggstick, med blå nål.

Hugger alltid i yttersida lår, rätt högt upp. Vinkla nålen c:a 20-30 grader och se till att ha nålsöppningen mot dig. (tips från sjuksköterska)

Funkar varje gång.

Själva sticket känns inget. Det är när jag väl är inne i muskeln som det är obehagligt. Gör absolut inte ont utan är som att jag hela tiden träffar nån nerv... Men kör i gluteus nu och det känns bättre (y)
Citera
2017-11-06, 12:58
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Själva sticket känns inget. Det är när jag väl är inne i muskeln som det är obehagligt. Gör absolut inte ont utan är som att jag hela tiden träffar nån nerv... Men kör i gluteus nu och det känns bättre (y)

Helt rätt. Kör i glute, det är verkligen den primära injektions-siten om man inte övergår typ 3-4ml eod då det verkligen är hög tid att inkludera ett till set muskler i rotationen. Då väljer jag personligen delts före quads. Jag har riktigt svårt att pricka fint i mina quads trots åtaliga försök. Visst jag får in oljan men hälften av gångerna får man spika om ett par gånger för man träffar kärl å nerver å hinnor å gud vet vad. För mig är låren helt enkelt inte varken bekvämt eller enkelt - för andra är låren det bästa stället.
Lyssna alltså enbart till faktiska tips och inga subjektiva bedömningar för dina ben ser ut som dina ben och du är den som bäst kan avgöra vilka muskler som passar dig bäst för intramuskulära injektioner.

Mvh,

-Alfred
Citera
2017-11-20, 01:27
Medlem
Aephirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -KarlAlfred
Helt rätt. Kör i glute, det är verkligen den primära injektions-siten om man inte övergår typ 3-4ml eod då det verkligen är hög tid att inkludera ett till set muskler i rotationen. Då väljer jag personligen delts före quads. Jag har riktigt svårt att pricka fint i mina quads trots åtaliga försök. Visst jag får in oljan men hälften av gångerna får man spika om ett par gånger för man träffar kärl å nerver å hinnor å gud vet vad. För mig är låren helt enkelt inte varken bekvämt eller enkelt - för andra är låren det bästa stället.
Lyssna alltså enbart till faktiska tips och inga subjektiva bedömningar för dina ben ser ut som dina ben och du är den som bäst kan avgöra vilka muskler som passar dig bäst för intramuskulära injektioner.

Mvh,

-Alfred

Precis som du säger är väldigt olika vart bästa stället att trycka är, själv kör jag just nu bara låren e4d å inga problem, vet dock med mig att går jag på eod eller e3d så får jag börja peta runt får då börjar höger benet gnälla.

Tips för nybörjare när dom ska trycka lår är att lägga tummen rakt ner efter ovansida lår i samma höjd som skinnspiken, å sen sträcka ut fingrarna, då borde lillfingret hamna på sidan om låret om man gjort rätt, där brukar jag hugga.
Citera
2018-06-03, 16:58
Avslutad
Satte testo i benet, forsade blod när jag drog ut

Tja

Ja som rubriken lyder satte jag en i benet sedan när drog ut nålen forsade det blod En hel del. Farligt eller kollade givetvis att inget svar kom innnan jag injecerade men blir lite nojjig iag? tacksam för svar

känns ingen där jag tryckt den efteråt denna var för ca 5 min seden

fridens
Citera
2018-06-03, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rillew29
Tja

Ja som rubriken lyder satte jag en i benet sedan när drog ut nålen forsade det blod En hel del. Farligt eller kollade givetvis att inget svar kom innnan jag injecerade men blir lite nojjig iag? tacksam för svar

fridens

Är dosen borta? åkte det ut med allt blod? är min fundering
Citera
2018-06-03, 17:06
Medlem
Citat:
Tja

fridens
Träffade väl bara ett kärl, ser du dina ytliga? Försöker alltid att sätta emellan de som syns men ibland kommer man ändå åt något även om man försöker sätta på samma ställen men vinkeln är omöjlig.
Citera
2018-06-03, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Träffade väl bara ett kärl, ser du dina ytliga? Försöker alltid att sätta emellan de som syns men ibland kommer man ändå åt något även om man försöker sätta på samma ställen men vinkeln är omöjlig.

Den sattes i låret. Tror du dosen gick bet? Blev ändå liten bula bra eller dåligt?
Citera
2018-06-03, 17:11
Medlem
Citat:
Är dosen borta? åkte det ut med allt blod? är min fundering
Inte ifall du sträckte på huden innan. Sträck alltid på huden för när du drar ut nålen så flyttar sig hudlagret sig över muskelhålet där nålen gick in. Kör du bara in nålen rakt in kan det rinna ut lite ifrån muskeln.
Citera
2018-06-03, 17:13
Avslutad
Citat:
Inte ifall du sträckte på huden innan. Sträck alltid på huden för när du drar ut nålen så flyttar sig hudlagret sig över muskelhålet där nålen gick in. Kör du bara in nålen rakt in kan det rinna ut lite ifrån muskeln.
Tack för tipset ska prova det nästa tillfälle
Citera
2018-06-03, 17:18
Medlem
Citat:
Den sattes i låret. Tror du dosen gick bet? Blev ändå liten bula bra eller dåligt?
Nej, men nästa gång lägg på tryck direkt och massera muskeln.

Håll bara koll så det inte förvärras och så du inte blir sjuk, då läkaren.
Citera
2018-06-03, 17:23
Avslutad
Citat:
Nej, men nästa gång lägg på tryck direkt och massera muskeln.

Håll bara koll så det inte förvärras och så du inte blir sjuk, då läkaren.

Absolut tack ska vara lite vaksam ifall det blir värre och så

Friden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in