Citat:
Även om siffrorna ser relativt bra ut i dagsläget så finns en del orosmoln:
Om siffrorna runt 19% håller i sig och blir ett valresultat, så är det faktiskt inte så hemskt mycket mer än dom 12,9 dom har i dagsläget. Nu kan ingen neka till att dom ser vart sverige går, med osäkra områden, fler moskeer, böneutrop i fler och fler städer.. ”bara” 14000 invandrare per år med tillhörande familj...
Ett resultat på 19-20 hade varit katastrof. Det innebär att 80% inte har något emot att norden blir som mellanöstern.
Om siffrorna runt 19% håller i sig och blir ett valresultat, så är det faktiskt inte så hemskt mycket mer än dom 12,9 dom har i dagsläget. Nu kan ingen neka till att dom ser vart sverige går, med osäkra områden, fler moskeer, böneutrop i fler och fler städer.. ”bara” 14000 invandrare per år med tillhörande familj...
Ett resultat på 19-20 hade varit katastrof. Det innebär att 80% inte har något emot att norden blir som mellanöstern.
Nu tror jag inte att SD ligger runt 19-20% utan snarare kring 25-26%. Redan nu snittar de lite drygt 20% hos bl a status.st (underskattningen ej medräknad).
Men även om SD skulle nå för etablissemanget chockerande höjder på 25-30% i valet, är det ändå häpnadsväckande att 70-75% ännu väljer sjuklövern eller soffan (några få AfS, Fi, MED etc).
Å andra sidan bör man nog inte stirra sig alltför blind på de som inte röstar på SD. När ett politiskt parti kommer upp på höjder kring 25% eller strax över då har de redan gått över en "tröskel" där det blir kolossalt svårt för S och M att ignorera dem och börja laborera med olika DÖ 2.0 försök. Det går inte att på ett effektivt och hållbart sätt stänga ute ett SD som ligger på sådana nivåer. Visst S och M plus några till kan gå ihop och stänga ute SD - men hur länge då? Är helt övertygad om att vi skulle få extraval inom två år p g a alla inre spänningar och konflikter i en sådan regeringskonstellation.
För övrigt är jag övertygad om att vi kommer att få uppleva ett valresultat för SD som inte bara chockar etablissemanget utan även SD (partiet och anhängarna) själva. Tror helt enkelt att det momentum som SD just nu har kommer att förstärkas, accelerera och gå så snabbt att enorma förskjutningar kommer att ske i SD:s riktning framöver.
Skrev redan i februari-mars i denna tråd att SD skulle komma närmare 30% än 25% - och det håller jag fast vid. De får inte under 27,5%. Kan inte se hur Sossarna ska kunna bryta sin nedgång. Deras möte på Sveavägen 68 i fredags förmiddag visade ett parti helt utan kompass när journalisterna pratade med några S-höjdare i verkställande utskottet efteråt. Och Alliansen? Finns den överhuvudtaget kvar? I realiteten?
Sedan har vi Sentio och Yougov. Utvecklingen kan mycket väl rusa på så fort under de kommande månaderna att inte ens de "hinner med" i sina undersökningar. Det skulle inte förvåna mig om även dessa institut kommer att underkatta SD i högre utsträckning i årets val. Om t ex Sentio kommer att lägga sig kring 25-26% strax innan valet då tror jag att de ligger 1-2 PE för lågt.