2018-06-03, 12:07
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Även om siffrorna ser relativt bra ut i dagsläget så finns en del orosmoln:

Om siffrorna runt 19% håller i sig och blir ett valresultat, så är det faktiskt inte så hemskt mycket mer än dom 12,9 dom har i dagsläget. Nu kan ingen neka till att dom ser vart sverige går, med osäkra områden, fler moskeer, böneutrop i fler och fler städer.. ”bara” 14000 invandrare per år med tillhörande familj...
Ett resultat på 19-20 hade varit katastrof. Det innebär att 80% inte har något emot att norden blir som mellanöstern.

Nu tror jag inte att SD ligger runt 19-20% utan snarare kring 25-26%. Redan nu snittar de lite drygt 20% hos bl a status.st (underskattningen ej medräknad).

Men även om SD skulle nå för etablissemanget chockerande höjder på 25-30% i valet, är det ändå häpnadsväckande att 70-75% ännu väljer sjuklövern eller soffan (några få AfS, Fi, MED etc).

Å andra sidan bör man nog inte stirra sig alltför blind på de som inte röstar på SD. När ett politiskt parti kommer upp på höjder kring 25% eller strax över då har de redan gått över en "tröskel" där det blir kolossalt svårt för S och M att ignorera dem och börja laborera med olika DÖ 2.0 försök. Det går inte att på ett effektivt och hållbart sätt stänga ute ett SD som ligger på sådana nivåer. Visst S och M plus några till kan gå ihop och stänga ute SD - men hur länge då? Är helt övertygad om att vi skulle få extraval inom två år p g a alla inre spänningar och konflikter i en sådan regeringskonstellation.

För övrigt är jag övertygad om att vi kommer att få uppleva ett valresultat för SD som inte bara chockar etablissemanget utan även SD (partiet och anhängarna) själva. Tror helt enkelt att det momentum som SD just nu har kommer att förstärkas, accelerera och gå så snabbt att enorma förskjutningar kommer att ske i SD:s riktning framöver.

Skrev redan i februari-mars i denna tråd att SD skulle komma närmare 30% än 25% - och det håller jag fast vid. De får inte under 27,5%. Kan inte se hur Sossarna ska kunna bryta sin nedgång. Deras möte på Sveavägen 68 i fredags förmiddag visade ett parti helt utan kompass när journalisterna pratade med några S-höjdare i verkställande utskottet efteråt. Och Alliansen? Finns den överhuvudtaget kvar? I realiteten?

Sedan har vi Sentio och Yougov. Utvecklingen kan mycket väl rusa på så fort under de kommande månaderna att inte ens de "hinner med" i sina undersökningar. Det skulle inte förvåna mig om även dessa institut kommer att underkatta SD i högre utsträckning i årets val. Om t ex Sentio kommer att lägga sig kring 25-26% strax innan valet då tror jag att de ligger 1-2 PE för lågt.
2018-06-03, 12:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag tror att 19-20% är ett högst realistiskt resultat för SD.

Skulle säga att det är ett helt orealistiskt lågt resultat. Snittet av mätningar i maj visar på 20.2% och vi vet att vi har en underskattningsfaktor:

Maj 2014 snittmätningar: 9.2%
Valresultat 2014: 12.86%
Faktor: 1.40 gånger

Maj 2010: 3.9%
Valresultat 2010: 5.70%
Faktor: 1.46 gånger

Maj 2006: 1.3%
Valresultat 2006: 2.93%
(detta är lite för lite data för att räknas, men man ser mönstret)

Jag skulle tro att det är realistiskt att räkna med en underskattningsfaktor på 1.30 gånger nu, vilket skulle indikera drygt 26% som valresultat.

Man kan också titta på ökningstakten:
2014 / 2010 = 2.25 ggr
2010 / 2006 = 1.94 ggr

Ett valresultat på 26% skulle indikera 2.02 gånger mellan 2014 och 2010, vilket är högst realistiskt.
2018-06-03, 12:54
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Skulle säga att det är ett helt orealistiskt lågt resultat. Snittet av mätningar i maj visar på 20.2% och vi vet att vi har en underskattningsfaktor:

Maj 2014 snittmätningar: 9.2%
Valresultat 2014: 12.86%
Faktor: 1.40 gånger

Maj 2010: 3.9%
Valresultat 2010: 5.70%
Faktor: 1.46 gånger

Maj 2006: 1.3%
Valresultat 2006: 2.93%
(detta är lite för lite data för att räknas, men man ser mönstret)

Jag skulle tro att det är realistiskt att räkna med en underskattningsfaktor på 1.30 gånger nu, vilket skulle indikera drygt 26% som valresultat.

Man kan också titta på ökningstakten:
2014 / 2010 = 2.25 ggr
2010 / 2006 = 1.94 ggr

Ett valresultat på 26% skulle indikera 2.02 gånger mellan 2014 och 2010, vilket är högst realistiskt.
Jag har funderat lite över överskattningen på senare tid.

Jag är enig med dig om att förväntat valresultat för SD är 25-26 procent, men då uppstår frågan vilka partier som är överskattade. Det verkar som att många utgår från att det är S och i viss mån M som är överskattade, men är det verkligen säkert? Det vore en väldigt obehaglig överraskning för 7K om 1 procentenhet av SD:s väljare gömmer sig hos L i mätningarna.
2018-06-03, 13:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja, tillväxten beror naturligtvis på hur politiker svarar mot en handfast och högst påtaglig verklighet. Folk vet vad som döljer sig bakom gruppvåldtäkter, fattigpensionärer, bostadsbrist och krisande system. Den tiden är förbi när man plockade fram fakta och statistik. Det behövs inte längre.
För mig är valet redan över. Och då media och politiker saknar förmåga att tänka framåt ser jag fram mot tiden efter valet. När SD har 23 till 25 procent får vi reaktionerna. Inte innan, för det kan man inte tänka sig.
Partiet behandlas som om de fortfarande har 13 procent och att vi har en enig Allians.
Annie Lööf ger som bekant inte SD fler röster, däremot ger hon mycket starka skäl till nya sd:are att för guds skull inte återvända. Det har hon gemensamt med Jan Björklund och Jonas Sjöstedt. Så sett saboterar de för Löfven och Kristersson. När Åkesson eller troligtvis Karlsson stiger i talarstolen i höst kommer det mer och mer framgå vilket sänke samarbetspartierna har varit för M och S. Varför ska M söka stöd för de löjligt små L och KD. På detta har vi framtida problem. Migrationens konsekvenser lär inte minska. Med säkerhet nå nya höjder. Snart har vi också en lågkonjunktur, men även ett EU som redan idag har stora samarbetsproblem. Dessa samarbetsproblem lär öka och nästa vår är det EU-val. Igen! Då är frågan om S och M verkligen orkar med det?
Det jag slås av var gång de presenterar en opinionsundersökning på TV är dessa för****ade block de envis med att sätta upp. Ibland har inget av dem ens 40 % men de låtsas som de fortfarande kan användas vid regeringsbildning och har någon som helst relevans efter valet. Räknar etablissemanget kallt med en evig DÖ där det näst största "blocket" skall stödja det största oavsett hur små de är?

Det kanske är bestämt så. Ett sjuparti (Eller fyraparti om 3 åker ut) skall styra oavsett hur stora SD blir.
2018-06-03, 13:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Jag är enig med dig om att förväntat valresultat för SD är 25-26 procent, men då uppstår frågan vilka partier som är överskattade. Det verkar som att många utgår från att det är S och i viss mån M som är överskattade, men är det verkligen säkert? Det vore en väldigt obehaglig överraskning för 7K om 1 procentenhet av SD:s väljare gömmer sig hos L i mätningarna.

Man kan ju titta på valresultatet 2014 för att få en indikation på hur det ser ut. Jämför man partiernas valresultat med hur mätningarna såg ut i september 2014 innan så är det ett parti som sticker ut oerhört negativt, och det är MP. Sen är det till viss del C och V.

M gick betydligt bättre än mätningarna.

Så man kan dra slutsatsen att det är de (i medias ögon) "goda partierna" som har en sorts omvänd Bradley-effekt. Således gissar jag att det är främst bland dessa tre som man får leta fram de 6 procentenheter som SD ska tilldelas, utöver sitt nuvarande opinionsläge.

MP har inte en chans att vara kvar i riksdagen, de har nu 4.1% i snitt, men lär inte få mer än 2-3%.
C har nu 8.9% i snitt, jag tror de får 6% ungefär vilket är i linje med valresultatet 2014.
V har nu 8.6% i snitt, jag tror de får 7% ungefär.

Ovan har jag vaskat fram ca 6 procentenheter. Övriga partier lär få ungefär där de ligger nu i opinionen, förutom att M tar lite, och S tappar lite. Så den totala listan i valet 2018 blir:

1. SD 26%
2. S 23%
3. M 23%
4. V 7%
5. C 6%
6. L 4.5%
7. K 4.0% (50/50 om de klarar sig kvar)
8. MP 2.5% (åker ur)

Övriga 4%, med F! på 2.5% och övriga delar på 1.5%
2018-06-03, 13:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Man kan ju titta på valresultatet 2014 för att få en indikation på hur det ser ut. Jämför man partiernas valresultat med hur mätningarna såg ut i september 2014 innan så är det ett parti som sticker ut oerhört negativt, och det är MP. Sen är det till viss del C och V.
Så man kan dra slutsatsen att det är de (i medias ögon) "goda partierna" som har en sorts omvänd Bradley-effekt. Således gissar jag att det är främst bland dessa tre som man får leta fram de 6 procentenheter som SD ska tilldelas, utöver sitt nuvarande opinionsläge.
Jag tror C var tilltänkt som detta vals MP, som skall gynnas för att de är goda, men jag anar att de börjar behandlas tuffare av media liksom MP (MP fick inte en enda kritisk fråga innan förra valet)
2018-06-03, 13:48
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Tror överskattningen ligger mest hos M just nu. Enligt många mätningar ligger M på samma nivå som i förra valet. M skulle alltså inte tappa några väljare alls? Sedan finns det nog några som gömmer sig hos KD. S känns inte fullt lika överskattade längre även om det nog gömmer sig SD:are där också.
2018-06-03, 13:49
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

MP har inte en chans att vara kvar i riksdagen, de har nu 4.1% i snitt, men lär inte få mer än 2-3%.
C har nu 8.9% i snitt, jag tror de får 6% ungefär vilket är i linje med valresultatet 2014.

Ovan har jag vaskat fram ca 6 procentenheter. Övriga partier lär få ungefär där de ligger nu i opinionen, förutom att M tar lite, och S tappar lite. Så den totala listan i valet 2018 blir:

1. SD 26%
2. S 23%
3. M 23%
4. V 7%
5. C 6%
6. L 4.5%
8. MP 2.5% (åker ur)

Jag håller inte med dig riktigt.

Om man tittar på sammanställningen för valet 2014 så ser man att samtliga småpartier var kraftigt överskattade, särskilt i Sifo. En procentenhet hit eller dit kanske inte är så mycket för S eller M, men det är det för småpartierna. Om L skulle vara lika överskattade idag som 2014 så åker de ut ur riksdagen i sepetmber, tillsammans med MP och KD.

Det är inte säkert att samma partier är överskattade idag, men jag ser inget som indikerar att så inte skulle vara fallet. Det finns dessutom faktorer som talar för att det blir ännu svårare för småpartierna den här gången, bland annat så är SD mer underskattade i procentenheter. Det kommer troligtvis även att finnas en mindre vilja att stödrösta bland människor som sympatiserar med S och M.
Senast redigerad av Gynekologstol 2018-06-03 kl. 13:51.
2018-06-03, 13:50
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Tror överskattningen ligger mest hos M just nu. Enligt många mätningar ligger M på samma nivå som i förra valet. M skulle alltså inte tappa några väljare alls? Sedan finns det nog några som gömmer sig hos KD. S känns inte fullt lika överskattade längre även om det nog gömmer sig SD:are där också.
S och M har aldrig varit överskattade, snarare tvärtom.
2018-06-03, 14:25
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
k

1. SD 26%
2. S 23%
3. M 23%
4. V 7%
5. C 6%
6. L 4.5%
8. MP 2.5% (åker ur)

Förefaller vara en prognos med utmärkta kopplingar till verkligheten, som den framstår i nuläget!
2018-06-03, 15:13
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

1. SD 26%
2. S 23%
3. M 23%
4. V 7%
5. C 6%
6. L 4.5%
8. MP 2.5% (åker ur)

Du tror inte att S och M ligger något högt i din lista? Påstår inte att den inte stämmer, det kan den mycket väl göra. Men 23% för moderaterna skulle betyda att de inte tappat alls sedan förra valet. 19-21% som valresultat känns mer troligt i dessa turbulenta migrations- och integrationstider och absolut inget förvånande om man ser hur M gått i flera tidigare val sedan 1970-talet och framåt. 18-20% i riksdagsval är fullt normala siffror för M ur ett historiskt perspektiv.

S har just nu ca 23-26% enligt senaste mätningarna (24-25% enligt de allra senaste). Vi vet att rent historiskt tappar de ca 1,2 PE i valrörelser (tappar gör också moderater - dock inte i samma utsträckning som S). Tror att den nedåtgående spiral eller malström som sossarna befinner sig i nu kommer att öka i intensitet. Löfven kommer att få ett smärre helvete att bryta trenden. 23% låter rimligt, men valresultatet för S kan lika väl hamna på 21-22% om raset blir ett faktum.

Här "frigörs" fler väljare. SD kan därför knycka ytterligare 2-3 PE.

Detta är självfallet till stor del fria spekulationer, men det kan vara befriande att spekulera och vända och vrida på saker och ting drygt 90 dagar före valet.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-03 kl. 15:15.
2018-06-03, 15:18
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Skrev redan i februari-mars i denna tråd att SD skulle komma närmare 30% än 25% - och det håller jag fast vid. De får inte under 27,5%. Kan inte se hur Sossarna ska kunna bryta sin nedgång.

Intressant. Det är en ganska hög siffra även om det inte är en omöjlighet. Själv har jag i något år nu trott på 22.8% Det håller jag på ännu. Just nu har SD en medvind och då har dom ofta övervärderade resultat bland oss som följer partiet. Samma glädjerus infann sig under en period då SD nått rekordhögt i en OU. Det är bara min teori. Inser också att SD samtidigt är undervärderade i OU, trots att det sägs att SD kan bli största partiet.

Kursen svänger alltså kraftigt bland tyckare, men den långsiktiga trenden är uppåt. I mina siffror har jag tagit hänsyn till ett visst uppvaknande i ökad takt, men också kommande utspel från S & M, för de kommer inte låta SD kamma hem detta hur enkelt som helst. Visst har det hänt en del i gammelmedia nyligen, men frågan är om det bara är en Crazy Ivan manöver eller om dom faktiskt vill kapitulera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in