Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-02, 22:58
  #13
Medlem
Denna taxichaufför lär knappast få behålla jobbet. Totalt oförlåtligt och livsfarligt agerande. Men det jag undrar är, är detta också förtal?
Citera
2018-06-03, 05:39
  #14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Denna taxichaufför lär knappast få behålla jobbet. Totalt oförlåtligt och livsfarligt agerande. Men det jag undrar är, är detta också förtal?

Läste du artikeln?

Citat:
Juha tycker att föraren borde tas ur tjänst, men det kommer inte att ske i nuläget, berättar bolagets vd för Aftonbladet.

– En gång är ingen gång i sådana här fall. Man måste alltid höra folk och han är djupt ångerfull. Han kommer att känna av det här och gör det redan. Vi betonar att det här är fullständigt oacceptabelt och utgår ifrån att han aldrig gör om det, säger Lars Strömberg, vd för Sverigetaxi.
Citera
2018-06-03, 11:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gobw
Ska jag gissa så gissar jag på nej.
Kan tänka mig att de hävdar att de inte själva sett det på plats och med det låter man det vara.
Jobbigt att vara resenär och inte kunna välja bort detta farliga sätt att bli transporterad på och som kunden som uttalar sig också vittnar om, att kunderna oftast inte vågar säga ifrån när dylikt sker, med risk för repressalier.
Landet sjunker, så är det bara.

Jag har själv åkt med i färdtjänsttaxi som följeslagare då psykpatient skulle till sjukhus.
Det plockades upp flera andra passagerare under vägen och vi blev fyra passagerare i en vanlig bil!
Tre i bak och en i fram. Den resa som jag skulle skulle normalt ha tagit 30 minuter från dörr till dörr och jag tror vi åkte i ca 1,5 timme med olika ställen at plocka upp och invänta folk.
Blandningen handikappade med svårighet att kliva i och ur och rullator i skuffen samt en psykpatient som pratade utifrån sin lilla värld. Övriga passagerare äldre sjuka/handikappade som fick trängas.
Chauffören svarade i telefon och spelade utländsk musik samt babblade om religion och körde alldeles för fort. Typ 120 på 90 väg.
(jag håller inte alltid hastighet men som chaufför med hela bilen full av denna kompott, voijne voijne!)
Citera
2018-06-03, 12:23
  #16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...meter-i-timmen

Mitt på motorvägen, när hastighetsmätarens visade 127, plockade taxichauffören upp telefonen.
Trots Juhas vädjan fortsatte färdtjänstföraren att sms:a under färden.
– Det känns inte tryggt att sitta där bak och se när det vinglar till, säger Juha Grönlund.
En bit ut på E18 plingade det till i chaufförens telefon. Hastigheten pendlar mellan 122 och 127 kilometer i timmen när föraren plockar upp telefonen och börjar skicka sms. Juha bad chauffören att lägga ifrån sig telefonen, vilket han gjorde.
Ett par minuter senare plingade det återigen i förarens telefon.
– Då tar han upp den igen
Juha berättar att han har hört skräckhistorier om hur färdtjänstkunder blir avsläppta efter konflikter med chaufförer och var rädd att reta upp föraren.
– Jag vågar knappt säga något för jag vill inte bli utsläppt mitt på E18 och stå där och försöka få fatt i en ny taxi.

MENA i farten igen, eller?
Någon som har info om den sk taxichauffören?
Med tanke på att Juha pratar om att han är rädd för att bli avslängd så är det troligen MENA vi pratar om. Dessutom finns det ju klar överrepresentation av MENA i den branschen. Sen om det går i 120-127 på en 110 sträcka är väl knappast hela världen, men det farliga är ju SMS:andet. Dessutom måste ju chauffören vara lågbegåvad, tillsagd en gång, men återupprepar beteendet. Talar som sagt för MENA
Citera
2018-06-03, 14:05
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag har själv åkt med i färdtjänsttaxi som följeslagare då psykpatient skulle till sjukhus.
Det plockades upp flera andra passagerare under vägen och vi blev fyra passagerare i en vanlig bil!
Tre i bak och en i fram. Den resa som jag skulle skulle normalt ha tagit 30 minuter från dörr till dörr och jag tror vi åkte i ca 1,5 timme med olika ställen at plocka upp och invänta folk.
Blandningen handikappade med svårighet att kliva i och ur och rullator i skuffen samt en psykpatient som pratade utifrån sin lilla värld. Övriga passagerare äldre sjuka/handikappade som fick trängas.
Chauffören svarade i telefon och spelade utländsk musik samt babblade om religion och körde alldeles för fort. Typ 120 på 90 väg.
(jag håller inte alltid hastighet men som chaufför med hela bilen full av denna kompott, voijne voijne!)


Jag trodde faktiskt det var mer olagligt att göra så här än det tydligen är? Det har man ju hört länge hur det är att likna vid att köra rattfull när man håller på med mobilen under körning.
Själv skulle jag inte klara av det, skulle bli alldeles för splittrad och ofokuserad.
Och med en massa folk i bilen? Nej, men nej, nej, nej.
Citera
2018-06-03, 14:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Med tanke på att Juha pratar om att han är rädd för att bli avslängd så är det troligen MENA vi pratar om. Dessutom finns det ju klar överrepresentation av MENA i den branschen. Sen om det går i 120-127 på en 110 sträcka är väl knappast hela världen, men det farliga är ju SMS:andet. Dessutom måste ju chauffören vara lågbegåvad, tillsagd en gång, men återupprepar beteendet. Talar som sagt för MENA

Han skulle hämta upp barnbarn på dagis, det låter helsvenskt.
Citera
2018-06-03, 15:25
  #19
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gobw
Han skulle hämta upp barnbarn på dagis, det låter helsvenskt.
Skämtar du? Händer ganska ofta att andra än MENA föräldrar hämtar barnen på förskolan tex mor och farföräldrarna.
Citera
2018-06-03, 17:57
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Skämtar du? Händer ganska ofta att andra än MENA föräldrar hämtar barnen på förskolan tex mor och farföräldrarna.

Du menar en hel MENA- familj där samtliga vuxna jobbar?
Citera
2018-06-03, 18:41
  #21
Medlem
Ska komma ihåg att hänvisa till denna Juha när yrkeschaufförer blir offentligt utskälda av kunder för att de är sena och inte ringt...

Ingen här inne har väl pillat på AC, radio eller gps när ni kör?
Citera
2018-06-03, 19:03
  #22
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gobw
Du menar en hel MENA- familj där samtliga vuxna jobbar?
en hel del arbetar ja.
Citera
2018-06-03, 19:19
  #23
Medlem
pillenottens avatar
Det Facebookinlägg jag såg rörande det här handlade det om Norrtälje till Åkersberga typ, föraren syns i bild från höger bakifrån, så även förarnumret - Föraren i 55-60årsåldern, kan vara svensk, grek eller nåt - ingen tydligt MENA den här gången såvitt jag kan se i a f
Citera
2018-06-03, 23:13
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Denna taxichaufför lär knappast få behålla jobbet. Totalt oförlåtligt och livsfarligt agerande. Men det jag undrar är, är detta också förtal?
Nej det fick han inte!

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ska komma ihåg att hänvisa till denna Juha när yrkeschaufförer blir offentligt utskälda av kunder för att de är sena och inte ringt...

Ingen här inne har väl pillat på AC, radio eller gps när ni kör?
Ingen Flashbackare
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback