2018-06-03, 07:27
Medlem
Tulliuss avatar
Litet rättningar av mitt inlägg från igår:

Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Brf // När skall projektet avslutas // Summa osålt // Total summa insatser+upplåtelseavgifter
No.4 (No.4 etapp 1) // kv.3 2018 // 28 160 000 - 50 560 000 // 562 670 000
Bageriet 3 // kv.3 2018 // 51 020 000 // 629 045 000
Stetin 7 (79&Park) // kv. 4 2018 (skjuts till kv.1 2019?) // 174 100 000 // 1 212 685 000
Innovationen (Norra Tornet 1) // kv.4 2018 (skjuts till kv.1 2019?) // 17 370 000 // 1 469 140 000
Fabrikören (No.4 etapp 2) // kv.4 2018 - kv.1 2019 // 150 750 000 // 654 852 000
Nybrogatan 19 // kv.3 2018 // 40 100 000 // 683 775 000

Summa osålt: 461 500 000 till 483 900 000 kronor
Total summa insatser + upplåtelseavgifter: 5 212 167 000 kronor
Låt oss säga att de redan fått in 10 % av de insatser som härör från projekt där inflyttning inte skett (i handpenning) och 100 % av de projekt där inflyttning skett (förutom osålda objekt).

Vi kastar oss ut på hal is och gör rätt många antaganden vad som gällde vid utgången av kv.1 2018, antaganden som vi inte nödvändigtvis har tillräcklig täckning för:
No.4 // 4/5 av projektet inflyttat // Kvar att inkassera (förutom osålda objekt): 55,8 miljoner
Bageriet // 3/7 av projektet inflyttat // Kvar att inkassera (förutom osålda objekt): 277,6 miljoner
Stettin 7 // 0 inflyttat // Kvar att inkassera (...): 934,7 miljoner
Innovationen // 0 inflyttat // Kvar ...: 1306,6 miljoner
Fabrikören // 0 inflyttat // Kvar ...: 453,7 miljoner
Nybrogatan19 // 0 // Kvar ...: 579,3 miljoner
Totalt: Kvar ...:3 608 miljoner

Brf // Föreningens lån (som OP troligen garanterar)
No.4 (No.4 etapp 1) // 114 miljoner
Bageriet 3 // 140 miljoner
Stetin 7 (79&Park) // 310 miljoner
Innovationen (Norra Tornet 1) // 220 miljoner
Fabrikören (No.4 etapp 2) // 200 miljoner
Nybrogatan 19 61 miljoner
Summa: 1 045 miljoner

Låt oss anta produktionskostnader om 423,5 miljoner per kvartal (från kvartalsrapporten för kv.1 2018)

Vi skall ju naturligtvis inte bara ta hänsyn till räntebärande skulder utan alla skulder (mea culpa) ...
Jag räknar om ...

Kassaflödet resten av 2018 (med alla vilda antaganden ovan)
In: 3 607,6 miljoner
Ut: 1 270,5 miljoner
Netto: +2 337,1 miljoner
Låt oss säga att OP betalar av de kortfristiga skulderna om 1147,8 miljoner
Då återstår: 1189,3 miljoner

Anläggningstillgångar: 830,6 miljoner
Likvida medel: 404,6 miljoner
Vi antar att övriga omsättningstillgångar är de projekt som gett kassaflödet under IN (eller tänker jag fel här?) så summa tillgångar i slutet av året blir 1189,3+830,6+404,6 + osålda objekt = 2 424,5 miljoner + osålda objekt
Långfristiga skulder: 1861,7 miljoner
Så eget kapital i slutet av året skulle då bli: 2424,5-1861,7 + osålda objekt- justering för Axxonen? (125 miljoner?): 437,8 miljoner + osålda objekt. Låt oss sänka priset på det osålda med 20 %. Då blir det egna kapitalet: 825 miljoner

Eget kapital kv.1 2018 var 1466,7 miljoner

Aktiekapitalet efter fondemissionen av preferensaktier i torsdags är drygt 62 miljoner
Börsvärdet (i fredags enligt Avanza): 735,51 miljoner

Har jag räknat rätt är kursen därmed rätt rimlig.
Senast redigerad av Tullius 2018-06-03 kl. 07:29.
2018-06-03, 07:45
Medlem
Citat:
Då fick vi till slut svaret på de 10 planerade bostäderna i Oscar Properties projekt HG7 ...

https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/oscar-properties-sjostaden-projekt-forsenat-pga-brf-diskussion

Finns det någon annan byggare med så mycket förseningar, juridiska tvister och generella skumheter som OP?

Självklart händer det andra byggare också, men för OP verkar det mer som regel än undantag.
2018-06-03, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
För att fixa bostadsmarknaden behöver köp-processen ändras.
Budgivningar ska vara bindande, budgivningar ska digitalt signeras, fejk bud och bud utan lånelöfte eller bud över lånelöftet ska bara inte kunna ske.

Varför inte försöka göra som med begagnade bilar? Alltså mäklaren blir en butik som köper upp lägenheter när folk vill flytta och sedan säljer vidare från lager?

Visst det kanske i genomsnitt är större pengar för en lägenhet men bilar är dyra de med och där fungerar det ju.

Tror att det vore en mycket bättre lösning för säljare/köpare åtminstone då man kan göra upp hela affären snabbt och får ett samlat priserbjudande för hela bostadsbytet.
2018-06-03, 08:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Dagens priser hålls uppe av att köparna har vinster med sig. I samma stund som priserna står stilla börjar andelen köpare med vinster med sig minska. Det är svårt att se att priserna kan stå still särskilt länge. Samma mekanism gör också att färre köper bil och/eller renoverar. Säkerligen drar det ner på annan konsumtion också. Många har passat på att ta utrymme i lån för den där nya TV'n också. Vad är 10000 när man ändå lånar en kvarts miljon? Så, viker gör det nog redan i höst. Men det kan ju gå ganska långsamt till en början.
Visst har du rätt, många objekt dras tillbaka och återkommer sedan med samma eller sänkt pris. På villasidan känns det som att merparten av de avslut som görs hamnar en bit under utgångspris. Inga jättetapp men nedåt går det. De objekt som går över utgångspris är de bästa och finaste. För några år sedan budades det på varje ruckel.
2018-06-03, 09:32
Medlem
Och svart arbetskraft, falska id-kort m m frodas.

– De här bolagen är väldigt uppfinningsrika och låter flera personer använda samma id-kort. Korten säljs dessutom illegalt på ryska hemsidor. Korten måste bli säkrare och kontrollerna ute i verkligheten fler.

Falska id-kort används även för bolagsstyrelsemedlemmar.

– Det handlar om helt påhittade personer med påhittade personnummer, som överhuvudtaget inte finns, men påstås ansvara för byggena, säger Holmström.

För att stoppa fusket lanseras nya, uppdaterade ID06-kort inom ett halvår, och det återstår att se om de kriminella nätverken lyckas hitta nya kryphål även efter det.

https://fastighetsnytt.se/2018/06/lurar-till-sig-miljarder-med-falskt-id/
2018-06-03, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Det är därför byggföretagen har lurat folk att "köpa på ritning", vilken scam!

Köp på ritning handlar i princip enbart om projektfinansieringen, för att få t ex byggnadskreditiv(att en långivare betalar löpande fakturor relaterat till projektet, som sedan omvandlas till ett normalt lån) så vill långivaren, t ex bankerna, att risken är lägre än vad det skulle vara om du byggde helt på spekulation, spekulation i detta sammanhanget är när du bygger först och säljer efteråt.

Man kan såklart finansiera byggen med egna medel, men då krävs det ju antingen ett rätt starkt kassaflöde eller en fet kassa, så då skulle ju byggnadsvolymen inte vara i närheten av vad den är om det går att finansiera det med lån.

Att sälja på ritning eller "off-the-plan" är heller inget unikt för Sverige, omfattningen av det varierar dock givetvis.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-03 kl. 09:39.
2018-06-03, 09:41
Medlem
biljons avatar
Citat:
Litet rättningar av mitt inlägg från igår:

Vi skall ju naturligtvis inte bara ta hänsyn till räntebärande skulder utan alla skulder (mea culpa) ...
Jag räknar om ...

Kassaflödet resten av 2018 (med alla vilda antaganden ovan)
In: 3 607,6 miljoner
Ut: 1 270,5 miljoner
Netto: +2 337,1 miljoner
Låt oss säga att OP betalar av de kortfristiga skulderna om 1147,8 miljoner
Då återstår: 1189,3 miljoner

Anläggningstillgångar: 830,6 miljoner
Likvida medel: 404,6 miljoner
Vi antar att övriga omsättningstillgångar är de projekt som gett kassaflödet under IN (eller tänker jag fel här?) så summa tillgångar i slutet av året blir 1189,3+830,6+404,6 + osålda objekt = 2 424,5 miljoner + osålda objekt
Långfristiga skulder: 1861,7 miljoner
Så eget kapital i slutet av året skulle då bli: 2424,5-1861,7 + osålda objekt- justering för Axxonen? (125 miljoner?): 437,8 miljoner + osålda objekt. Låt oss sänka priset på det osålda med 20 %. Då blir det egna kapitalet: 825 miljoner

Eget kapital kv.1 2018 var 1466,7 miljoner

Aktiekapitalet efter fondemissionen av preferensaktier i torsdags är drygt 62 miljoner
Börsvärdet (i fredags enligt Avanza): 735,51 miljoner

Har jag räknat rätt är kursen därmed rätt rimlig.

Kul med någon som kan och vill räkna.
Just din slutsats gör det för tillfället svårt att korta samtliga utvecklare/byggare (de som går att korta).
Ser vi en tendens i sommar/höst att de inte längre säljer något så ändras ju saken rejält.
Banker ligger jag tillsvidare rejält kort i.
2018-06-03, 09:46
Medlem
HGs avatar
OP är på fallrepet och just nu gör de allt för att rädda situationen och inte gå under. Hela deras ekonomiska drivkraft har varit att marknaden bara går uppåt som en raket och sedan återinvesterat vinsterna. Jag tror inte de klarar sig så länge till!
2018-06-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Desperata att fylla ut sitt osålda bestånd med flera objekt eller hur menar du nu? Klart mäklarna är desperata är som alla krisbranscher oseriösa och sådana som inte vill jobba för sig kommer att försvinna.

När man letar objekt så har man ju självklart kontakt med mäklare och ber att få förhandstips för att köpa innan det kommer ut på marknaden, denna mäklare hade uppenbarligen kunder men inga objekt att finna det tyder på bra ruljans vilket jag trodde var annorlunda just nu.

Kanske har köpare och säljare just i mitt område hittat en bra balans marknaden är liksom inte fyrkantig, sedan har jag själv räknat på en nedgång på ytligare 20% där jag bor men det är något annat.
Jag kollar regelbundet på "nya" objekt som kommer ut på hemnet, vid googling visar det sig väldigt ofta att objektet varit ute tidigare, ofta tas dom ner 23 dagar eller mer för då startar räkneverket om från 0. Mäklarens mesta jobb ligger i intag, kontroller, framtagande av annonser trycksaker etc. Objekt som ligger osålda kräver inte mycket arbete (det lönar sig knappast att ringa runt på måfå för att hitta köpare). Ju fler objekt till salu desto större chans att något säljs. Inte minst mäklarkåren tror på ljusare tider (vad ska dom annars säga?) och då är det bra att vara laddad med många objekt.
2018-06-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Varför inte försöka göra som med begagnade bilar? Alltså mäklaren blir en butik som köper upp lägenheter när folk vill flytta och sedan säljer vidare från lager?

Visst det kanske i genomsnitt är större pengar för en lägenhet men bilar är dyra de med och där fungerar det ju.

Tror att det vore en mycket bättre lösning för säljare/köpare åtminstone då man kan göra upp hela affären snabbt och får ett samlat priserbjudande för hela bostadsbytet.
Intressant ide, det kanske skulle fungera även, extra kostnader under holding tiden är högre jmf med bil pga uppvärmningskostnader.

Problemet återstår om 2 eller fler köpare vill ha samma objekt från samma mäklare, budgivning, där måste digitala signaturer med digitala lånelöfte, där buden är bindande eller har ett pris/användas för att undvika överpris. Även en enkel åtgärd som "det mindre ab 2000kr eller 0.2% av budets storlek kostar budet oavsett om du vinner eller ej" skulle göra enormt mycket med att få bort spekulation.

Förutom säkrare, mer transparent, bindande bud för en bättre budgivningsprocess, ska säljare inte få välja på måfå vem som ska få köpet. Om säljare har valt möjlighet för budkrig, ska det högsta budet utan villkor accepteras, säljare ska även skriva sin kostnad för diverse villkor innan buden börjar.

Det är vad som kan åtgärda "för höga pris", " för hög skuldsättning", förutom fundamenta, räntorna, kostnaden för pengar. Kostnaden för pengar ökar inte med amorteringa eller skärpt amorteringskrav. Den trasiga processen finns fortfarande kvar.
2018-06-03, 10:51
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Kul med någon som kan och vill räkna.
Just din slutsats gör det för tillfället svårt att korta samtliga utvecklare/byggare (de som går att korta).
Ser vi en tendens i sommar/höst att de inte längre säljer något så ändras ju saken rejält.
Banker ligger jag tillsvidare rejält kort i.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
OP är på fallrepet och just nu gör de allt för att rädda situationen och inte gå under. Hela deras ekonomiska drivkraft har varit att marknaden bara går uppåt som en raket och sedan återinvesterat vinsterna. Jag tror inte de klarar sig så länge till!

Jag lutar ju som sagt åt att OP är långt ifrån konkursfärdiga men att deras värde egentligen bara är något högre än substansvärdet eftersom deras affärsmodell inte längre funkar. Vi får se om de lyckas sälja något mer i de pågående projekten nu i juni. När kv.2 rapporten kommer kan man ju se hur de färdigställda lägenheterna under kv.2 påverkat siffrorna och om min vilda modell hade någon som helst relevans. Intresset för Unité och Gasklockan kommer vara helt avgörande för deras framtid.
2018-06-03, 11:14
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag kollar regelbundet på "nya" objekt som kommer ut på hemnet, vid googling visar det sig väldigt ofta att objektet varit ute tidigare, ofta tas dom ner 23 dagar eller mer för då startar räkneverket om från 0. Mäklarens mesta jobb ligger i intag, kontroller, framtagande av annonser trycksaker etc. Objekt som ligger osålda kräver inte mycket arbete (det lönar sig knappast att ringa runt på måfå för att hitta köpare). Ju fler objekt till salu desto större chans att något säljs. Inte minst mäklarkåren tror på ljusare tider (vad ska dom annars säga?) och då är det bra att vara laddad med många objekt.

Så är det, objekt som legat mer än tre veckor är ju "dömda" på Hemnet även fast det egentligen inte behöver vara något fel på objektet.
Kan ge ett exempel då jag inte bara har suttit på Hemnet utan även gått på otroligt många visningar senaste året efter senaste försäljningen.

Lägenhet 1: Hade bra och tydlig information, mäklaren var ärlig med skicket i lägenheten, pratade och svarade gärna på frågor. Denna lägenhet i Januari när det var tvärdött fick tre intressenter som budade och den stack iväg i pris även på visningen var det fullt med folk.

Lägenhet 2: Identisk med lägenhet 1 men den hade lite större ombyggt badrum som även hade tvättmaskin och torktumlare.
Här hade mäklaren inte ens skrivit in våningsplan i annonsen så vi ringde och frågade då visningen började direkt efter "lägenhet 1" och det visade sig vara på våningen ovanför. Intressenter? Vi och ett annat par!

Så med bra mäklare går det att sälja vad som helst, kanske inte till dom summor man förväntar sig från båda håll men klart det går att sälja.

Februari däremot var nog bästa månaden att vara köpare då räckte det att lägga ett bud innan visning så var objektet "kört" för andra intressenter och sedan drog man tillbaka budet och väntade in tills det objektet hade legat ute några veckor så började man om från mycket lägre utgångspris.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in