2018-05-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Är ute efter långsiktiga aktier,
Tittar på de med högst börsvärde och finns flera namn man inte hör så ofta blandat med google, apple osv som alltid rekommenderas här

Vad sägs om t.ex. cisco, home depot, intel, procter and gamble, abbvie, merck
De borde vara ganska säkra kort?

Jag är ingen utdelningsinvesterare men i ditt fall hade jag kollat på bolag som höjt utdelningen kontinuerligt senaste 20 åren. Att titta på börsvärde är en dålig indikator på hur bra en investering i bolaget är.
Citera
2018-05-22, 22:31
Medlem
Carlsonns avatar
Jag har en fond i ett traditionellt fondkonto som ökat 412% sedan köp. Jag har tänkt använda schablonmetoden vid deklarationen.

Jag har aldrig använt mig av detta. Är det något speciellt jag behöver tänka på när jag säljer fonden eller går det till precis som vanligt? Är det först vid deklarationen nästa år jag behöver använda mig av schablonmetoden?
Citera
2018-05-23, 08:43
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlsonn
Jag har en fond i ett traditionellt fondkonto som ökat 412% sedan köp. Jag har tänkt använda schablonmetoden vid deklarationen.

Jag har aldrig använt mig av detta. Är det något speciellt jag behöver tänka på när jag säljer fonden eller går det till precis som vanligt? Är det först vid deklarationen nästa år jag behöver använda mig av schablonmetoden?
Det är bara att sälja den. Inget konstigt. Nästa år deklarerar du försäljningen och där kan du använda schablonmetoden.
Citera
2018-05-23, 17:18
Medlem
Carlsonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är bara att sälja den. Inget konstigt. Nästa år deklarerar du försäljningen och där kan du använda schablonmetoden.

Tack. På Skatteverkets hemsida står det att schablonmetoden kan användas om inköpspriset är okänt. Denna fond köptes av mina föräldrar för länge sen, men anskaffningsvärdet står ju tydligt på SEB:s hemsida. Får jag ändå använda schablonmetoden fastän jag ser anskaffningsvärdet?
Citera
2018-05-23, 17:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlsonn
Tack. På Skatteverkets hemsida står det att schablonmetoden kan användas om inköpspriset är okänt. Denna fond köptes av mina föräldrar för länge sen, men anskaffningsvärdet står ju tydligt på SEB:s hemsida. Får jag ändå använda schablonmetoden fastän jag ser anskaffningsvärdet?
Det är fullt tillåtet att använda den metod som är fördelaktigast för dig även om anskaffningsvärdet är känt.
Citera
2018-06-02, 23:36
Medlem
Fördela ellerköpa fonder i klump?

Hej! Ska månadsspara 10 000 kr i månaden och sätta in 150 000 kr fördelat i 3 fonder. Men ska jagsätta in alla 150k på en gång? Läste att jag har sannolikheten på min sida omjag gör det.
Finns det nån månad/period börsen brukar va lite lägre?
Citera
2018-06-03, 00:04
Medlem
Flaskhalsats avatar
Nej, att sätta in allt på en gång ger dig absolut inte oddsen på din sida. Snarare motsatsen.
Citera
2018-06-04, 09:51
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Nej, att sätta in allt på en gång ger dig absolut inte oddsen på din sida. Snarare motsatsen.
Man har visat att det statistiskt sett lönar sig att sätta in allt på en gång.
Citera
2018-06-04, 19:21
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Man har visat att det statistiskt sett lönar sig att sätta in allt på en gång.

Bra källor du länkar. Nej, det finns inget statistiskt som visar det.
Citera
2018-06-04, 19:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Bra källor du länkar själv.

Här är en studie av Vanguard. Läs och begrunda.
Citera
2018-06-04, 21:18
Medlem
Farmstars avatar
Citat:

Väntevärdet är ju positivt så med det resonemanget hade det ju varit bättre att investera igår än imorgon...
Citera
2018-06-10, 12:39
Medlem
riskybizzys avatar
Jag har öppnat ett konto på Avanz och tänkt att spekulera med derivat. Vad är enklast att lära sig och mest lämpligt att börja med? Optioner, certifkat, mini-futures. Är ganska dålig på aktier och håller på att lära mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in