2018-06-02, 10:59
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Första gången som jag får ett ansikte till namnet OS. Ska även ha jobbat på ABAB, bör väl vara efter televerket.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156260142298728&set=g.7530726289& type=1&theater&ifg=1

Om det är samma människa så levde Ossian i Enskede vid sin död 1995. Sannolikt gjorde han det då även i mitten av 80-talet. OS var ju bekant med CGÖ så han kan vara tänkbar som "Enskedeman"

https://www.geni.com/people/Leif-Ossian-S%C3%B6nnergren/6000000002510938157
Senast redigerad av riskybizzy 2018-06-02 kl. 11:02.
Citera
2018-06-02, 11:50
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast fråga är om de var i någon krets överhuvudtaget och inte spekulerade rent allmänt utifrån vilka människor som typiskt rör sig i området? Eftersom de pratar öppet utan bry sig att någon kan höra?

Du menar alltså att det skulle vara ett normalt samtalsämne på stan på den tiden vart folk förmodligen kommer att bli mördade och att sådana diskussioner sker dagen innan? D v s att dessa två personer pratade om vilken random person som helst? Min åsikt är att de överraskades av "Anna 33" som kom upp med rulltrappan, därav den hotfulla och blängande blicken. Men eftersom dessa två förmodligen inte var i den innersta operativa kretsen så kände de sig inte hotade av det hon hörde. Hon skulle ju med all sannolikhet inte gå till polisen men detta på fredagen och det gjorde hon ju inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag håller med, förutsatt att vittnet återger samtalet helt korrekt.

Han med attachéväskan stämmer in på major Ingvar Grundborg som hyrde en lokal i närheten och som var kompanjon med Carl Gustav Östling. IG var säkerhetschef på Televerket Radio vid tillfället men kom aldrig tillbaka till jobbet efter mordet.

Stämmer bra på signalementet på Grundborg samt att de här är då en del av det "högerextrema" gänget som kanske visste vad som skulle ske men som inte var direkt inblandade. Vi får hoppas att "Anna 33" återger samtalet korrekt. Även om det skiljer något i exakta ord så får man utgå från att hon hört orden "mord" och "här".
Citera
2018-06-02, 12:19
Medlem
Citat:
De två männen stod i en bullrande rulltrappa och märkte kanske inte att kvinnan närmade sig dem bakifrån?

Det var kanske därför man nummer två svarade ”jaså”. Eftersom han såg att kvinnan kunde höra vad de sa. Verkar rimligt. Jag tror på denna kvinna eftersom jag tror att mordplatsen var planerad i detalj.

Å andra sidan är det ju jättesvårt att veta vad som är sant och vad som inte är det. Många vittnesuppgifter både i PU och i tidningar är ju så fantasifulla att man knappt kan tro på dem.
Tex kvinnan som fick sällskap i en stressad man i taxin strax efter mordet och sen blev hämtad i helikopter och fick träffa självaste Holmer, lite senare ringde PU och ville förhöra henne...hon ansåg sig också ha blivit bevakad.
Ett annat lustigt vittnesmål var från en av Boforskollegorna, han hade på vägen hem träffat en kvinna som blivit våldtagen, hon fick följa med honom hem, de presenterade sig aldrig för varann men på morgonen när han berättade att Palme blivit skjuten hade hon sagt att ” Då lyckades Pelle ändå”.
Ja många av vittnesmålen är så märkliga att de är för fantasifulla för att ens vara med i en deckare.
Det är ju inte otänkbart att några av vittnena har lite livlig fantasi, tänk på att 130 har erkänt mordet..
Citera
2018-06-02, 13:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Stämmer bra på signalementet på Grundborg samt att de här är då en del av det "högerextrema" gänget som kanske visste vad som skulle ske men som inte var direkt inblandade. Vi får hoppas att "Anna 33" återger samtalet korrekt. Även om det skiljer något i exakta ord så får man utgå från att hon hört orden "mord" och "här".
Om det var Grundborg så visste han nog inte varför han hyrt lokal i korsningen David Bagares gata/Regeringsgatan och därav hans "Jaså?!" Han hyrde från december -85 till april -86. Då tycker jag det är befogat att spekulera i varför lokalen hyrdes och hur den användes. Det företag som hade den adressen tycks inte ha gjort några ekonomiska transaktioner alls.

CGÖ och en man till (IG?) tog en taxi från en plats nära lokalen till Södermalm en kort tid efter mordet och verkade skärrade, det är också värt att notera.
Citera
2018-06-02, 13:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Det är vad du vill tro. Jag talade flera gånger med SE i telefon, tyckte att han var sympatiskt på sitt sätt och trodde på det han berättade. Först när jag fick höra att han hatade Olof Palme, extremt och organiserat, så insåg jag det osannolika i att han befann sig så nära. Så många var det inte som önskade livet ur OP att det kan vara oberoende händelser.

Om det enbart handlar om alla som hatade Palme intensivt finns det hundratusentals misstänkta.

Problemet är att ingen till dags dato kan placera en hatare i Dekorimahörnan när skotten föll.
Citera
2018-06-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om Mårtensson visste att OP skulle skjutas inom tre dagar eller för all del mycket snart, då var inte platsen för mordet särkilt viktig, utan att få det gjort så snart som möjligt. Det kan man dra olika slutsatser av, men man måste ha det i åtanke om man analyserar saken.

Det finns inte den minsta fakta i MOP som visar att han haft skulle haft förkunskap om någonting. Förmodligen kunde han inte ens förutse priset på sockerbetor nästkommande vecka. En person som bott vid en landsväg i hela sitt liv. Och sett människor komma och gå.

Dessutom skulle en seriös konspiration i förväg dela med sig av exklusiv information till en lösmynt gödselspridare. Ett brott med garanterad livstid i straffskalan. Sure...….

Om man nu tror på dessa amsagor så måste man fråga sig varför bonden inte fick reda på att det var CP, SE, Avsan, EDK, Svarten, VG, plus andra 40 rövare och banditer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-06-02 kl. 14:35.
Citera
2018-06-02, 14:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns inte den minsta fakta i MOP som visar att han haft skulle haft förkunskap om någonting. Förmodligen kunde han inte ens förutse priset på sockerbetor nästkommande vecka. En person som bott vid en landsväg i hela sitt liv. Och sett människor komma och gå.

Dessutom skulle en seriös konspiration i förväg dela med sig av exklusiv information till en lösmynt gödselspridare. Ett brott med garanterad livstid i straffskalan. Sure...….
Jag vet ingenting om den där Mårtensson och han intresserar mig inte nämnvärt heller. Berättelsen om Conny Larssons psykpatient är ganska lik men de har inget gemensamt, för att ta ett exempel.

Det vore intressant att få veta varför så många utgår från att GM stod vid Dekorima i flera minuter. Jag ställde den frågan till dig tidigare.
Citera
2018-06-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag vet ingenting om den där Mårtensson och han intresserar mig inte nämnvärt heller. Berättelsen om Conny Larssons psykpatient är ganska lik men de har inget gemensamt, för att ta ett exempel.

Det vore intressant att få veta varför så många utgår från att GM stod vid Dekorima i flera minuter. Jag ställde den frågan till dig tidigare.

Enligt IM gjorde han det. Vittnet med exklusiv utsikt över den kommande mordplatsen. Nykter. På platsen i 2-3 minuter. Vilket kan verifieras via hans passagerares bankomattider.

Inget annat känt vittne har gjort detsamma.

Gunnar Wall har vid flera tillfällen träffat IM. Vilket ingen av oss gjort. GW tror på honom. Vilket jag också gör.

Eftersom det inte finns någon anledning till att misstro honom. Morelius var ingen SE med en högsta önskan om att delta i en såpopera. Som att i ett TV-inslag starta på Tunnelgatan som ett viggenplan med Anders Jallai vid spakarna. Ett av de mest absurda inslagen i MOP.

Inge skulle aldrig ställt upp på ett inslag där man får se hur det såg ut när han parkerade på trafikavkännaren. I hörnet Sveavägen-Tunnelgatan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-06-02 kl. 14:52.
Citera
2018-06-02, 14:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Om det enbart handlar om alla som hatade Palme intensivt finns det hundratusentals misstänkta.

Problemet är att ingen till dags dato kan placera en hatare i Dekorimahörnan när skotten föll.
Gruppen av personer som önskade livet ur Palme var nog mer exklusiv. Världen var inte lika hatisk och galen 1986 som idag. Om en av dessa presumptiva mördare var bland de som var närmast vid mordet så är det misstänkt. Tillräckligt för att jag ska reagera och fundera.

En person som önskade livet ur Palme stod och pratade med vakterna tills LOP gick förbi utanför fönstret. Något tiotal sekunder senare gick han efter paret och någon minut senare var Palme mördad under omständigheter som tyder på ett noggrant planerat mord.

Hade det varit någon som hatat JÅ i en liknande situation så hade du inte propagerat för tillfälligheter.
Citera
2018-06-02, 14:54
Medlem
Lisa-Ss avatar
Har Filter lavinen rullat klart?

Jag är helt ny här och det här är mitt första inlägg. Jag har läst den här tråden i ca. ett halv år. Döm om min förvåning, jag kan erkänna att jag har haft mina fördomar om Flashback forum, nu har jag inte läst några andra trådar så jag kan inte yttra mig om hela forumet men här finns det både insikter och kunskaper därför skriver jag till er, jag har frågor som ni kanske kan hjälpa mig med när det gäller MOP.

Om den här teorin har förekommit tidigare ber jag så mycket om ursäkt och ber er bortse från följande. Jag har som sagt bara hängt här i ett halv år, döm mig inte så hårt.

Jag har laget ett nytt pussel på bitarna från den här tråden, under den tid som jag läst.

Allt som skedde på Sveavägen i slutet på Februari 1986 var helt i sin ordning, utom att Palme dog.

Så här är teorin. Att Sverige som andra länder håller sig med en kupp beredskap, samt att den i vissa delar är hemlig är inte så konstigt, att HH är chef för det hela är också möjligt, samt att delar av stay behind är med är inte heller konstigt, det gäller ju ett försvar av en nation.
Men vad krävs det för typ av larm för att lösa ut ett första steg i ett kuppförsvar? Är ett hot mot statsministerns liv tillräckligt,borde kvala in som anledning.
Då kan man förklara den stora polisnärvaron samt walkie talkie män som spanar. Man letar helt enkelt efter en attentat man som man tror sig kunna ta på bar gärning, annars hade man nog stoppat in paret Palme i en pansar bil, men då skulle man inte kunna gripa någon, för vad?

Det är det här som är det stora misstaget sker, som man inte vill avslöja, samt att inte röja hemligheter i kuppförsvaret.
Man förstod inte att man hade med ett proffs att göra med en som dödat tidigare typ en pensionerad Jason Bourne, det kanske inte hade hjälpt om det funnits livvakter. Man hade nog lite förstor tro på sin egen förmåga, dom hade trots allt gjort ”lumpen” så vad är problemet. Locket på för tusan.

Man hade ingen identitet eller signalement det enda man viste var att han skulle ha mustasch. Men han hade maskerat sig, han hade rakat av sig mustaschen därav den bleka överläppen.
Annars är det helt ologiskt att förändra sitt utseende före ett brott och inte efter.

Attentats mannen (hädanefter Am) och vapnet.

Ska vi prova att ringa in Am. Vi behöver inte börja med hur många fyrtioåringar som bor på jorden 1986. Men på grund av att vapnet inte var tömt på ammunition och slängt på platsen, då kan man räkna bort de grupper som har det som metod. vapnet var gammalt och använt samt äldre ammunition. Det finns yrkesgrupper som har tjänstevapen som man har svurit eder på att försvara det med sitt liv, det är inget man slänger i från sig hur som helst. Alltså kan vi börja med hur många fyrtioåringar hade motsvarande vapen som tjänstevapen 1986, De enda som jag känner till är svenska jaktpiloter. man bör leta i början på sextiotalet då Am var i tjugoårsåldern och under utbildning.
Sedan kan man undra om det är en närstrids metod att lägga en hand på offrets axel, det kan ha två syften dels att som ett sikte för att orientera sig för att träffa ryggrad, kroppspulsåder, samt om man har kvar handen under skottet så kan man få en uppskattning hur skottet tar, vilken effekt det har, framför allt om man gjort det tidigare, därför missar Am LP ingen hand på axeln.
Är det någon här som vet om det finns grupper som har drillats i denna metod. Om det är så så borde antalet personer nu inte vara så stort. Och hur många av dom var bosatta i Sverige för lättare tjänstgöring på äldre dar. Nu är det inte så många kvar.

Idioter Galningar och Tokar

Det är begrepp som inte används professionellt längre, som jag tycker vi ska undvika att använda i tråden. Då det blir svårt att förstå vad man menar. Om vi pratar om en person som har krigserfarenhet så kan man kanske tänka oss grader av krigsskador PDSD.
Jag tror han var en ensam gärningsman på sitt eget uppdrag. Nyligen kränkt, trampad på tårna av OP dvs. löst ut hela psykosen.
Var LP med på Jämtlands resan? Var det så att OP klappade på fel flickväns rumpa. Och var det det som Am ville pratade med OP om det strax före mordet, som LP inte vill avslöja, inga pinsamhet i salongerna om släkt och familj.

En svaghet i den här teorin är varför har man inte kunnat gräva fram identiteten från den uppgiften som startar hela pådraget, någon stans där borde den finnas. Jag tror inte man kan draigång ett kuppförsvar som anonym uppgifts lämnare.

Nu kan vi samlas i smågrupper och diskutera. Vi återsamlas efter lunchen.
Skämt o sido tack för ordet

Yours sincerely
L Simson
Citera
2018-06-02, 15:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Enligt IM gjorde han det. Vittnet med exklusiv utsikt över den kommande mordplatsen. Nykter. På platsen i 2-3 minuter. Vilket kan verifieras via hans passagerares bankomattider.

Gunnar Wall har vid flera tillfällen träffat IM. Vilket ingen av oss gjort. GW tror på honom. Vilket jag också gör.

Eftersom det inte finns någon anledning till att misstro honom. Morelius var ingen SE med en högsta önskan om att delta i en såpopera. Som att i ett TV-inslag starta på Tunnelgatan som ett viggenplan med Anders Jallai vid spakarna. Ett av de mest absurda inslagen i MOP.

Inge skulle aldrig ställt upp på ett inslag där man får se hur det såg ut när han parkerade på trafikavkännaren. I hörnet Sveavägen-Tunnelgatan.
Du och dina självsäkra påstående gripna fritt ur luften. Jag har träffat IM och t.o.m. varit hemma hos honom. Men det är vad han uppfattar från sekunderna innan mordet till sekunderna efter mordet som är det mest intressanta. När han frågade sig själv vad som hände innan hans uppmärksamhet skärptes, så får han sina gissningar till svar. Så t.ex. uppfattade han att det hände något vid reklampelaren strax innan mordet, men kunde aldrig komma på vad det var.
Citera
2018-06-02, 15:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Inte säger väl IM det med säkerhet i sina första förhör? Att GM stod vid Dekorima i ca 20 sekunder är enligt IM helt klart, men är inte resten ganska löst? Du får gärna hänvisa till något han sagt. Är det "Han stod där redan när jag satt i bilen" som du tolkar som "Han stod där redan när jag kom"? Har nämligen sett andra tolka den meningen på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in