2018-06-02, 20:38
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det brukar vara ett bra tecken när personer inte låser sig för en teori utan är öppna och kreativa. Menar du att Staaf har tagit ditt tips åt sidan?
Jan Staaf sa att mitt tips var ett spår och jag vet genom att följa med i massmedia att polisen tog tipset på allvar. Det har hållit förhör, så mycket har jag förstått.

Låt oss säga att tipset idag är utrett och lagt åt sidan för där fanns inte GM. Jaq köper det.

Men du missar min poäng! Hur kunde det komma sig att polisen inte hade mitt tips redan första året för utredningen?

Polisen hade bestämt sig för att tipsa alla unga män i närområdet med de missade en lägenhet och fick det tipset av mig för ett par år sedan.

Det var en kommunal hyresrätt i regi Stångåstaden som polisen inte visste om att två söner boende i Stockholm hade tillgång till via sin pappa som hade lägenheten som övernattningslägenhet i Linköping.

Mitt tips borde polisen haft kännedom om redan det första året genom det kommunala Stångåstaden som hyrde ut lägenheten till pappan och inte genom mig.

Metodiskt arbete borde kanske ingå i polisutbildningen för de som längre upp i åren/karriären hamnat bakom ett skrivbord med uppgift att utreda brott Då missar man inte en familjefar med två unga söner tänkbara vad gäller åldern med en hyresrätt 300 meter från ICA i den riktning GM var på väg mot.
Senast redigerad av MossTrums 2018-06-02 kl. 20:48.
Citera
2018-06-02, 20:46
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Du hade väl ett samtal med Staaf, där han frågade dig om du sett tomflaskor i fastigheten osv?
Det där med frågan om tombuteljer från alkoholkonsumtion (!) var intressant. Varför frågade Jan Staaf om det? Fanns det spår av alkohol i blodet från GM som polisen inte gått ut med?
Citera
2018-06-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det där med frågan om tombuteljer från alkoholkonsumtion (!) var intressant. Varför frågade Jan Staaf om det? Fanns det spår av alkohol i blodet från GM som polisen inte gått ut med?

Det är mycket bra av dig att du kontaktat polisen om din misstänkta person. Han har lös koppling till området och stämmer in på signalement.

Jag tror att han är testad, tack vare ditt goda arbete.
Citera
2018-06-02, 21:48
Medlem
Citat:
Det är mycket bra av dig att du kontaktat polisen om din misstänkta person. Han har lös koppling till området och stämmer in på signalement.

I så fall all cred till MossTrums.
Citera
2018-06-02, 23:32
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

Tror gör man i kyrkan! Och jag misstänkte inte honom för en enda millisekund.

edit: Men men... när han kontaktade mig på Flashback och bad mig ta bort inlägg och började ljuga om sig själv... så... ja... vad ska man tro då? Okey, jag tillmötesgick honom. Flashback hänvisade mig till USA men därifrån fick jag inget svar och inläggen ligger kvar. Men varför börja blåljuga om sin person för mig när jag vet f-n så mycket mer. Rent mjöl i påsen, ja det vete tusan om jag tror? Dubbelmordet i Linköping involverar fler personer än en GM, så långt har jag förstått det. Jag vill inte se den GM inlåst på livstid utifrån vad jag tror mig ha förstått: straffet skall fördelas lika!
Senast redigerad av MossTrums 2018-06-02 kl. 23:44.
Citera
2018-06-02, 23:51
Medlem
Citat:

edit: Men men... när han kontaktade mig på Flashback och bad mig ta bort inlägg och började ljuga om sig själv... så... ja... vad ska man tro då? Okey, jag tillmötesgick honom. Flashback hänvisade mig till USA men därifrån fick jag inget svar och inläggen ligger kvar. Men varför börja blåljuga om sin person för mig när jag vet f-n så mycket mer. Rent mjöl i påsen, ja det vete tusan om jag tror? Dubbelmordet i Linköping involverar fler personer än en GM, så långt har jag förstått det. Jag vill inte se den GM inlåst på livstid utifrån vad jag tror mig ha förstått: straffet skall fördelas lika!

Ok. Känner du eller någon du vet den här personen?
Citera
2018-06-03, 00:00
Medlem
Citat:

Det är vanligt att polisen spelar ovetandes för att få ut max info från personen som sitter framför dom. Tror det var så när Staaf pratade med dig. Han ville veta vad du kände till helt enkelt om den här personen.
Citera
2018-06-03, 07:41
Medlem
Citat:

Har gått tillbaka och läst det du skriver om flera inblandade. Har du samma uppfattning idag?
Citera
2018-06-03, 08:05
Medlem
När ett mord begås i vårt land och GM visar sig vara en svensk/nordisk man i en ålder som kan stämma med Linköpingsmördarens gör man då DNA-tester bara för att utesluta ev samband? Just nu tänker jag på Clandeztinos teori om ev samband mellan Linköping 2004 och Örebro 2018. Clandeztino blev ju avstängd pga det han då skrev.
Citera
2018-06-03, 09:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
När ett mord begås i vårt land och GM visar sig vara en svensk/nordisk man i en ålder som kan stämma med Linköpingsmördarens gör man då DNA-tester bara för att utesluta ev samband? Just nu tänker jag på Clandeztinos teori om ev samband mellan Linköping 2004 och Örebro 2018. Clandeztino blev ju avstängd pga det han då skrev.
Spontant skulle man ju tycka att det är självklart att sådana DNA-jämförelser görs rutinmässigt, men jag tvivlar på det. Både polisen och NFC verkar ju på senare tid ha förvandlats till ganska korrupta och ineffektiva organisationer. Skulle tro att det i Linköpingsfallet, precis som i många andra uppmärksammade fall, kan handla om att polisen i själva verket inte vill lösa brottet. Anledningen brukar vara släktförhållanden eller andra kopplingar mellan inblandade och myndighetspersoner, eller att utredningen är otroligt dåligt skött. Det kan t.ex. vara så att det helt enkelt skulle bli för pinsamt om det kom fram att man hela tiden har haft GM framför näsan. Inget ont om Jan Staaf dock. I det här fallet handlar det nog mer om högre chefer, som till skillnad från Staaf inte gärna vill uttala sig i intervjuer.

MossTrums tidigare inlägg är intressanta. Då tänker jag inte i första hand på innehållet i det tips han lämnade, utan mer på hur det tips han lämnade (och andra intressanta tips) antagligen har hanterats. Skulle vara kul om det gjordes en pod eller SVT-dokumentär om det här fallet sedan, som visar hur utredningen egentligen har gått till under de här fjorton åren.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-03 kl. 09:18.
Citera
2018-06-03, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Spontant skulle man ju tycka att det är självklart att sådana DNA-jämförelser görs rutinmässigt, men jag tvivlar på det. Både polisen och NFC verkar ju på senare tid ha förvandlats till ganska korrupta och ineffektiva organisationer. Skulle tro att det i Linköpingsfallet, precis som i många andra uppmärksammade fall, kan handla om att polisen i själva verket inte vill lösa brottet. Anledningen brukar vara släktförhållanden eller andra kopplingar mellan inblandade och myndighetspersoner, eller att utredningen är otroligt dåligt skött. Det kan t.ex. vara så att det helt enkelt skulle bli för pinsamt om det kom fram att man hela tiden har haft GM framför näsan. Inget ont om Jan Staaf dock. I det här fallet handlar det nog mer om högre chefer, som till skillnad från Staaf inte gärna vill uttala sig i intervjuer.

Moss Trums tidigare inlägg är intressanta. Då tänker jag inte i första hand på innehållet i det tips han lämnade, utan mer på hur det tips han lämnade (och andra intressanta tips) antagligen har hanterats. Skulle vara kul om det gjordes en pod eller SVT-dokumentär om det här fallet sedan, som visar hur utredningen egentligen har gått till under de här fjorton åren.
Ja, någonting finns här att gräva i. Uppdrag granskning, kanske? Jag har träffat en av de tidigare utredarna. Jag blev inte imponerad.
Citera
2018-06-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet

Han misstänkta personen i Örebro kommer lämna DNA när han är skäligen misstänkt för mord.

Skulle det finnas en koppling till Linköping, som du menade, så ser man det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in