2018-06-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Då kallt vatten löser blodfläckar bättre än varmt och jag har för mig iaf att DNA är stabilt till ca100°C så tror jag inte att temperaturen gör någon större skillnad men jag kan ha fel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polymeraskedjereaktion
Citera
2018-06-02, 20:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att om det betecknas sexuella trakasserier hamnar det under allmänt åtal. Inte 100 men har fått för mig det.

Det jag läst av det han skrivit på dykarbloggen tyder starkt på att det kan vara sannolikt. Dessutom privat till LW kanske det var mindre inlindat.

Ja, han har antagligen varit otrevlig. Men oklart ändå vem som tagit initiativ till kontakterna dem emellan. Ett asshole går ju ofta att välja bort. Men LW verkade fortsätta umgås med honom. Ibland måste man inse att det är svårt att ändra på vuxna människors uppförande. Rättsväsendet kan ju inte uppfostra SD till att bli rumsren nog till LW om detändå verkar vara hon som tar kontakten.
Nog har man väl rätt att be folk fara åt h-e om de SMSar nätterna igenom även om de skriver "gulliga" saker?
Citera
2018-06-02, 20:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
jag kollade på satellitkartan och från planket till gaveln på närmaste hus ca 100m

Närmsta hus på motsatta sidan på motorvägen?

Villorna och det nedre radhuset i LWs område ligger ju avsevärt närmre. Så där borde ju någon ha hört något. Om hon skrikigt så högt.
Citera
2018-06-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bardotrutanett
Hur tänker du att den kopplingen ser ut? Helena Andersson är ju från Mariestad och det var där hon försvann. Det var på sommaren -92 och då var SD 18 år, väldigt ung då alltså.

Ja har inte tänkt nånting och visste inte hur gammal SD är. Västerås är nära var det enda jag konstaterade. Men 18 år är inte en omöjlighet. Dock är detta bara en spontan tanke. Jag får iallafall känslan av att han kanske gjort något förut.
Citera
2018-06-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, han har antagligen varit otrevlig. Men oklart ändå vem som tagit initiativ till kontakterna dem emellan. Ett asshole går ju ofta att välja bort. Men LW verkade fortsätta umgås med honom. Ibland måste man inse att det är svårt att ändra på vuxna människors uppförande. Rättsväsendet kan ju inte uppfostra SD till att bli rumsren nog till LW om detändå verkar vara hon som tar kontakten.
Nog har man väl rätt att be folk fara åt h-e om de SMSar nätterna igenom även om de skriver "gulliga" saker?

Eftersom polisen som sett anmälan och SMS/MMS sade han att en velat mer än den andra. Jag tolkade det som att det var SD eftersom det var LW som anmälde SD.

Utgår från att LW i samband med misshandeln bröt all kontakt via sociala medier och använde sig av skyddat nummer.
Citera
2018-06-02, 20:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja hon låg bakom ett bullerplank. Vilket inte hade förhindrat att väldigt många skulle ha hört skriket som varade i 5 minuter på det sätt som beskrivs här.

Ni kan direkt glömma att ett bullerplank skulle ta bort ljudet av en ljus kvinnlig röst som skriker allt vad hon kan. Glöm det. Det hade hörts i hela området.

Ca 60-90 Decibel uppgår "normal trafik till och ett bullerplank (Finns två typer, absorberande och reflekterande där det förstnämnda är mest effektiv) reducerar detta med 5-6 decibel.

Låter väldigt lite men decibelskalan är logaritmisk (precis som richterskalan vid jordbävningar) och 5-6 decibel motsvarar en halvering av ljudet.

Ett bullerplank tar alltså inte bort mer än halva trafikljudet. Då är det låga "bullertoner".

Det är alltså helt uteslutet att ingen skulle ha hört skriket i bostadsområdet om det hade skett vid planket.

Nu blir väl 6 dB en halvering av halveringen om 3dB är en halvering. Det borde ju vara en reflekterande vägg eftersom ljudet hörs 100 meter därifrån.

Såg nu på kartan att på andra sidan har man inte bullerplank men två rader med buskar/träd.

Kan ingen åka dit och göra en skriktest.
Citera
2018-06-02, 20:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Ja har inte tänkt nånting och visste inte hur gammal SD är. Västerås är nära var det enda jag konstaterade. Men 18 år är inte en omöjlighet. Dock är detta bara en spontan tanke. Jag får iallafall känslan av att han kanske gjort något förut.

Vi vet inte ens om han gjort något nu så varför skulle han gjort något förut?
Citera
2018-06-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad jag vill minnas är det van der Waals-bindningar mellan baserna i DNA-helix. De bryts säkert lätt upp av olika enzym. (Och vid ganska låga temperaturer, c:a 45 grader, mellan tummen och pekfingret.)

Då blir DNA:t enkelsträngat men är fortfarande detekterbart.
Citera
2018-06-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eftersom polisen som sett anmälan och SMS/MMS sade han att en velat mer än den andra. Jag tolkade det som att det var SD eftersom det var LW som anmälde SD.

Utgår från att LW i samband med misshandeln bröt all kontakt via sociala medier och använde sig av skyddat nummer.

Det var just det hon inte gjorde. Hon bröt inte kontakten.
Inte om vi ska tro det som hon själv publicerat via sina geocahceloggar.

Två månader EFTER misshandeln verkar det som om SD får reda på att han är anmäld. För då tas in in för förhör hos polisen i Örebro. Första september lägger åklagare ner ärendet med hänvisning till at than hade viss rätt att avvisa henne från bilen.

Efter mars verkar SD noga med att inte publicera bilder på LW. Förmodligen för att han vet att det kan tolkas som stalking, ofredande eller annat. Han har uppenbarligen lyssnat på polisen.
LW publicerar dock bilder på SD. Förmodligen för att visa någon (HD? Polisen? Världen?) att SD hänger där hon är. Hon skriver dock trevligt och inget nedlåtande om SD.

Vi vet inte bakomliggande orsaker och kan enbart tolka i efterhand.
Citera
2018-06-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vi vet inte ens om han gjort något nu så varför skulle han gjort något förut?

Det är med utgångspunkt om han skulle gjort detta naturligtvis. Vilket jag personligen tror endast baserat på hans utstrålning och att han har misshandlat henne innan.
Citera
2018-06-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Det är med utgångspunkt om han skulle gjort detta naturligtvis. Vilket jag personligen tror endast baserat på hans utstrålning och att han har misshandlat henne innan.

Med risk för att jag blir djävulens advokat nu. Men SD har inte, enligt svensk lag, misshandlat LW.
Citera
2018-06-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Har läst hela varit med från start och därför jag frågar , för mig är det 3 jag ej kan avfärda direkt som varit med i tråden JG ,m*ts och den senaste geokompisen som ev skulle resa med len* till Norge m*ts va ju oxå en geokille den sista j*n bryr jag mig inte om att dra in av andra skäl .

Jag är inte 100 på SD heller men kan nog inte avskriva även en kvinnlig GM

JG tror jag inte en sekund på. Det kan däremot finnas andra frustrerade personer som till skillnad från denne haft en sexuell relation med BO eller åtminstone ett sådant intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in