2018-06-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Intressant tes!

Om bilen är BP, tänker du att LW stryptes då? Jag tänker att om hon slagits ihjäl så borde den vara nedblodad och då borde SD vara häktad på den högre misstankegraden?

Men det förklarar inte de hjärtskärande skrik som hördes till och från i ca 5 minuter av vittnen på andra sidan bullerplanket?

Strypning i bilen eller hemmet ligger ju absolut närmast till hands helt rätt.

Det finns det som talar för och emot båda platserna.
Det som talar emot bilen är ju då framförallt att då skulle väl kroppen dumpats på annan plats? Men å andra sidan kanske MGM inte vill tilldra sig onödig uppmärksamhet genom att dumpa den långt bort vilket enbart kan göras med en bil...
Nu är den frågan helt öppen och utredarna kan inte utesluta någonting.

Det som talar emot hemmet är att BO´s barn befann sig där och inte (vad vi vet i alla fall) hört någonting.

Kan ju ha hänt i direkt anslutning till huset på utsidan också.

Men nån av dessa platser är brottsplatsen. Därför är båda två också fortfarande avspärrat.

Rättsmedicinska och även polisen vet ju detta i nuläget. Rättsmedicin kan enkelt avgöra om en kropp blivit förflyttad eller ej efter dödsfallet. Finns massor av spår efter sådant.
Anledningen till att fyndplatsen relativt snabbt öppnades ifrån avspärrningarna var garanterat att man direkt såg tecken på att kroppen flyttats hit och att detta inte var brottsplatsen.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2018-06-02 kl. 15:12.
Citera
2018-06-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det har man inte.

Han har nog fullständiga restriktioner, mördare har alltid det.
Nej jag har inga tvivel om att han är skyldig
Citera
2018-06-02, 15:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Dum fråga kanske men har man tillgång till internet när man sitter i häktet, som skäligen misstänkt för mord/dråp?
Det borde man såklart inte ha men man vet aldrig.. 😬 Någon som vet säkert?
Aldrig i livet.
Fulla restriktioner på honom även om fallet inte varit uppmärksammat i media. Annars beror det på brottets art, häkningstid (finns dom dom sitter häktade i flera år)och utredningens framskridande samt åklagarens välvilja.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-02 kl. 15:15.
Citera
2018-06-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har inte sett det men läst det och då brukar det vara ett par tre styckna som suger in någon i bil. Även om någon kör med automat tänker jagdet är lite besvärligt att köra om man med en arm ska kontrollera någon som inte vill vara med. Men hon kanske blir slagen först så hon är omtöcknad?

Ja, det är ju också ett alternativ faktiskt.

Jag såg en tjej bli indragen i en bil av en ensam kille, men då var hon inte beredd utan stod framåtlutad in över passagerarsätet men vände bort blicken, då passade han på. Obs, det var på skämt som tur var. Tjejen däremot blev jätterädd, så hon fick inte ur sig ett enda ord först. Skulle också kunna förklara varför ingen hörde något vid huset isåfall.
Citera
2018-06-02, 15:14
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det där med blod är en annan femma. Det är ju vattenlösligt i låga temperaturer men när proteinstrukturen förändras i höga temperaturer klibbar det fast på underlaget.

Det är däremot möjligt att jag också har fel men min magkänsla (snarare än hårda fakta) säger mig att DNA-spiralens bindningar inte tål så värst höga temperaturer.

Jag har funderat lite och kan givetvis ha fel. Om SD tvättat kläderna i kallt vatten med något fettlösande som innehåller tensider samt tillsatt salt borde han ha lyckats fälla ut DNA ur kläderna. Tensiderna löser cellmembranen (det yttre och kärnans membran) då dessa består av fettmolekyler. Då membranen söndrats frigörs DNA:t. Saltet binder till sig trasiga membran samt övrigt ”skräp” från cellen så att DNA:t får ”vara ifred”. Det kalla vattnet hindrar DNA:t från att ”klänga sig kvar” i tyget vilket det annars gjort i värme samt att kylan förhindrar att DNA:t förstörs av enzymet DNase. När väl DNA:t lösgjorts slås det sönder av tvättmaskinens ”vispande” och borde därmed bli svårare att analysera samt att delar av det lättare följer med tvättvattnet ut när maskinen tömmer. Om detta skett vet vi inte. Inte heller vet vi om det funnits några blodiga kläder.
Citera
2018-06-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Det som talar emot bilen är ju då framförallt att då skulle väl kroppen dumpats på annan plats? Men å andra sidan kanske MGM inte vill tilldra sig onödig uppmärksamhet genom att dumpa den långt bort vilket enbart kan göras med en bil...

Det som talar emot hemmet är att BO´s barn befann sig där och inte (vad vi vet i alla fall) hört någonting.

Men nån av dessa platser är brottsplatsen. Därför är båda två också fortfarande avspärrat.

Rättsmedicinska och även polisen vet ju detta i nuläget. Rättsmedicin kan enkelt avgöra om en kropp blivit förflyttad eller ej efter dödsfallet. Finns massor av spår efter sådant.
Anledningen till att fyndplatsen relativt snabbt öppnades ifrån avspärrningarna var garanterat att man direkt såg tecken på att kroppen flyttats hit och att detta inte var brottsplatsen.

Aha, det har jag ju inte tänkt på, förstås.

Det låter logiskt! Tack för det förtydligandet. Hm, nu fick jag nåt nytt att tänka på - igen. Att det ska vara så svårt att klura ut vad som hände!
Citera
2018-06-02, 15:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Om hon har strypts är det orimligt att han fått blodiga kläder.
Citera
2018-06-02, 15:20
Medlem
Citat:

Jag har hela tiden hävdat att brottsplatsen är hemmet. Det innebär att GM blivit insläppt eller redan befunnit sig i hemmet. Att LW skulle ha släppt in SD mitt i paketinslagning håller jag inte för troligt. Men vi får väl se.

En avspärrad brottsplats får inte beträdas va? Tänker på barnen som måste ha saker i hemmet för att få vardagen att rulla.
Citera
2018-06-02, 15:24
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har hela tiden hävdat att brottsplatsen är hemmet. Det innebär att GM blivit insläppt eller redan befunnit sig i hemmet. Att LW skulle ha släppt in SD mitt i paketinslagning håller jag inte för troligt. Men vi får väl se.

En avspärrad brottsplats får inte beträdas va? Tänker på barnen som måste ha saker i hemmet för att få vardagen att rulla.

Barnen har nog långt ifrån en fungerande vardag ändå? Är de ens i skolan tro?
Citera
2018-06-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
SD är ju numera anhållen misttänkt för mord.
Ja och numera är han häktad också som skäligen misstänkt.
Citera
2018-06-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag har funderat lite och kan givetvis ha fel. Om SD tvättat kläderna i kallt vatten med något fettlösande som innehåller tensider samt tillsatt salt borde han ha lyckats fälla ut DNA ur kläderna. Tensiderna löser cellmembranen (det yttre och kärnans membran) då dessa består av fettmolekyler. Då membranen söndrats frigörs DNA:t. Saltet binder till sig trasiga membran samt övrigt ”skräp” från cellen så att DNA:t får ”vara ifred”. Det kalla vattnet hindrar DNA:t från att ”klänga sig kvar” i tyget vilket det annars gjort i värme samt att kylan förhindrar att DNA:t förstörs av enzymet DNase. När väl DNA:t lösgjorts slås det sönder av tvättmaskinens ”vispande” och borde därmed bli svårare att analysera samt att delar av det lättare följer med tvättvattnet ut när maskinen tömmer. Om detta skett vet vi inte. Inte heller vet vi om det funnits några blodiga kläder.
Vad jag vill minnas är det van der Waals-bindningar mellan baserna i DNA-helix. De bryts säkert lätt upp av olika enzym. (Och vid ganska låga temperaturer, c:a 45 grader, mellan tummen och pekfingret.)
Citera
2018-06-02, 15:32
Medlem
Min teori. SD ringer på ska prata ut (hon avbryter presentinslagning). LW vill inte störa sonens sömn. De sätter sig i bilen. Han börjar köra, men LW vill inte med. Hon lyckas slänga sig ut bilen, när han sänker farten i kurvan i närheten av platsen där hon hittats (smutsiga ben). Hon försöker ta sig hem, vill inte att sonen ska vara ensam. Han hinner ifatt henne, han ser hon är skadad o arg, han förstår att en ny anmälan till polisen är ett faktum. Han tänker på den planerade resan, där han ska laga ihop äktenskapet med förra frun. Adrenalinet pumpar, hjärncellerna har slutat fungera. Han slår ihjäl henne med ett tillhygge, som han tar med sig i bilen, för att göra sig av med någon annanstans (blodspår i bilen).
Senast redigerad av porslinslandet 2018-06-02 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in