2018-06-02, 13:14
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Touché! Skillnaden är att Tyskland har tagit avstånd från sina illdåd och gjort en hel del för att erkänna sin skuld, skadestånd, lagstiftning mm. Tyvärr mer än man kan säga om Israel.

Israel är den starka parten så dom måste ta initiativet. Börja förslagsvis med att sluta expandera bosättningar så skapas förutsättningar för dialog.

Nja, flera personer nekas inresetillstånd med hänvisning att dom stödjer BDS.
Jag hoppas inte du syftar på anti-nazi-lagarna i Tyskland. Man bekämpar inte extremism genom att begränsa yttrandefriheten.
Bara symboliska skadestånd, inga verkliga summor.

Bra idé. Jag tror de flesta israeler vill halta expansionen, men få orkar bry sig. Senaste gången Israel utlyste byggfrys för bosättare erbjöd Abbas inget alls i gengäld.

Det är för att de hotar Israels nationella säkerhet. Tror du Sverige skulle släppa in utländska aktivister som förespråkar ekonomisk krigföring mot oss? Röd flagga för potentiell terrorist omedelbart.
Edit: dåligt exempel, vi har redan släppt in tusentals jihadister enligt Säpo. Byt ut Sverige mot något ansvarsfullt land så blir jämförelsen korrekt.
Citera
2018-06-02, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Senaste gången Israel utlyste byggfrys för bosättare erbjöd Abbas inget alls i gengäld.

Ska Israel något för att dom upphör med fortsatt stöld och fördrivning? Det bästa dom kan hoppas på är en dialog eller varför inte ett chockladägg. Palestina har under lång tid sagt att dom vägrar förhandla så länge bosättningarna expanderar. Israel kan förhålla sig till det, men väljer en fortsatt expansion. Kanske inte du, men resten av världen lägger en värdering i Israels agerande.

Citat:
Det är för att de hotar Israels nationella säkerhet.

Det där kortet är redan förbrukat. ALLA, precis ALLA som ifrågasätter Israels agerande utgör ett hot mot nationell säkerhet. Nyligen fick representanten för HRW ej förnyat tillstånd att stanna i landet med motivation att han stödjer BDS. Skulle HRW utgöra ett hot mot Israels nationella säkerhet? Vilket fack vill du placera HRW, jihadist? terrorist? islamist?

https://www.timesofisrael.com/israel-to-expel-human-rights-watch-director-for-actively-supporting-bds/
Citera
2018-06-02, 13:58
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ska Israel något för att dom upphör med fortsatt stöld och fördrivning? Det bästa dom kan hoppas på är en dialog eller varför inte ett chockladägg. Palestina har under lång tid sagt att dom vägrar förhandla så länge bosättningarna expanderar. Israel kan förhålla sig till det, men väljer en fortsatt expansion. Kanske inte du, men resten av världen lägger en värdering i Israels agerande.

Det där kortet är redan förbrukat. ALLA, precis ALLA som ifrågasätter Israels agerande utgör ett hot mot nationell säkerhet. Nyligen fick representanten för HRW ej förnyat tillstånd att stanna i landet med motivation att han stödjer BDS. Skulle HRW utgöra ett hot mot Israels nationella säkerhet? Vilket fack vill du placera HRW, jihadist? terrorist? islamist?

https://www.timesofisrael.com/israel-to-expel-human-rights-watch-director-for-actively-supporting-bds/
Vad sägs om förslag på gränser? Löfte att sluta sponsra terrorister? Någonting alls? Abbas skickade inte ens en diplomat för att samtala.
Vänta nu, vems land stals och vem fördrevs av bosättare? Namn, tack.

Trolig islamist snarare än jihadist eller terrorist, finns dock risk för kollaboration med terrorister. Jag vet inte vem exakt du syftar på, men flera av deras representanter är Hamassympatisörer. https://www.hrw.org/news/2018/05/22/dont-blame-hamas-gaza-bloodshed
Citera
2018-06-02, 15:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Då kan du inte ha något emot BDS?

Jag är givetvis för en ekonomisk utveckling i Palestina så det är naturligt att vara mot BDS om man bryr sig om palestinier. Men jag är också mot dem för jag vet att de är antisemiter och idioter, inte sällan islamister. Flera BDS-organisationer har terroristaffilliationer och inte sällan viftar de med Hizbollah eller Hamas-flaggor på demonstrationer.
Citera
2018-06-02, 15:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Tror du att Israel ska komma undan bara för att det begås brott på andra ställen?

Det var tiotusentals demonstranter inblandade och på något sätt är det helt orealistiskt för dig att ett skott hamnade fel så du antar genast att det var ett mord och krigsbrott och Israel ska typ plikta ett liv för det.

Samtidigt hävdar du att Hamas inte skulle bli fördömda för att bomba civila mål i Israel med missiler (!) och granater (!!) inkl. en förskola så ja, jag tycker det är något som verkar vara helt fel i ditt huvud. Skulle föreslå att du söker hjälp för jag tror inte du ska gå runt i samhället utan uppsyn.
Citera
2018-06-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Vad sägs om förslag på gränser? Löfte att sluta sponsra terrorister? Någonting alls? Abbas skickade inte ens en diplomat för att samtala.
Vänta nu, vems land stals och vem fördrevs av bosättare? Namn, tack.

Lustigkurre där. Upphör med förtrycket och inled förhandling. Utgångspunkten till gränserna finns sedan lång tid grovt skissade. Problemet är att Israel inte accepterar eller är förmögna till eftergifter. Senaste utspelet om Jerusalem är ytterligare ett bevis. Palestina har inget dom kan erbjuda mer än fred. Om Israel, som den starke parten, verkligen vill ha fred så visa det i ord och handling. Var lite konstruktiv, tex föreslå en alternativ medlare till USA.

Folket som bodde i området, i tråden kallade för Palestinier, fördrevs av Israeliska bosättare. Detta pågår än idag och klassas som brott mot folkrätten. Finns mycket på nätet att läsa.....

Citat:
Trolig islamist snarare än jihadist eller terrorist,

Personen från HRW du syftar på ger sin version av händelsen i denna video. Han kan uttrycka sig så jag förstår att han måste utgöra ett stort säkerhetshot.

https://www.hrw.org/video-photos/video/2018/05/16/video-israel-orders-human-rights-watch-official-deported
Citera
2018-06-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det var tiotusentals demonstranter inblandade och på något sätt är det helt orealistiskt för dig att ett skott hamnade fel så du antar genast att det var ett mord och krigsbrott och Israel ska typ plikta ett liv för det.

Samtidigt hävdar du att Hamas inte skulle bli fördömda för att bomba civila mål i Israel med missiler (!) och granater (!!) inkl. en förskola så ja, jag tycker det är något som verkar vara helt fel i ditt huvud. Skulle föreslå att du söker hjälp för jag tror inte du ska gå runt i samhället utan uppsyn.

Tror du att Hamas avsiktligt kan träffa civila mål när dom inte ens kan träffa militära? Israel har däremot kikarsikten med mörkerseende och vet exakt vilka dom träffar. Detta inkluderar rullstolsbundna och barn. Kan man inte träffa bättre kanske man ska undvika att skjuta. Hamas är redan stämplade som terrorister medan IDF ännu inte fått utmärkelsen trots hårt arbete.

Tack för tipset om uppsyn, ska omgående söka hjälp. Själv borde du ansluta dig till sekten Heavens Gate och följa med nästa gång kometen Hale-Bopp passerar jorden.
Citera
2018-06-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag är givetvis för en ekonomisk utveckling i Palestina så det är naturligt att vara mot BDS om man bryr sig om palestinier. Men jag är också mot dem för jag vet att de är antisemiter och idioter, inte sällan islamister. Flera BDS-organisationer har terroristaffilliationer och inte sällan viftar de med Hizbollah eller Hamas-flaggor på demonstrationer.

BDS är en organisation som helt tar avstånd från våld. Inte ens det verkar vara okey i dina ögon.
Citera
2018-06-02, 17:45
Medlem
Tillssons avatar
Israel har skjutit ihjäl en 21-årig kvinna i Gaza. Hon var en frivillig sjukvårdare.

https://www.almasdarnews.com/article/israel-execute-a-21-year-old-woman-who-was-a-medical-volunteer/
Citera
2018-06-02, 18:28
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Lustigkurre där. Upphör med förtrycket och inled förhandling. Utgångspunkten till gränserna finns sedan lång tid grovt skissade. Problemet är att Israel inte accepterar eller är förmögna till eftergifter. Senaste utspelet om Jerusalem är ytterligare ett bevis. Palestina har inget dom kan erbjuda mer än fred. Om Israel, som den starke parten, verkligen vill ha fred så visa det i ord och handling. Var lite konstruktiv, tex föreslå en alternativ medlare till USA.

Folket som bodde i området, i tråden kallade för Palestinier, fördrevs av Israeliska bosättare. Detta pågår än idag och klassas som brott mot folkrätten. Finns mycket på nätet att läsa.....

Personen från HRW du syftar på ger sin version av händelsen i denna video. Han kan uttrycka sig så jag förstår att han måste utgöra ett stort säkerhetshot.

https://www.hrw.org/video-photos/video/2018/05/16/video-israel-orders-human-rights-watch-official-deported
De bygger hus på ockuperat territorium. Men det finns gott om öppna märker, varför skulle de behöva själa något från palestinierna? Du har fortfarande inte bidragit med namnet på en person som vräktes i syfte att bygga en bosättning.
Östra Jerusalem annekterades 1967, get over it! Om palestinierna vill ha det till din huvudstad är det bara att komma till förhandlingsbordet. Israel väntar. Medlare eller ej, vad är mer konstruktivt än direkta dialoger?

Så vad exakt tror du Israel tjänade på att neka honom inträde till landet? De praktiskt taget serverade möjligheten att göra en propagandavideo på ett silverfat. Om motiveringen inte var nationell säkerhet, vad var den då?

Edit: Bojkottar du Storbritannien? Ett land som nekar inträde till politiska motståndare och fängslar sina egna medborgare för utövande av yttrandefrihet. Vart är HRW nu?
Senast redigerad av Memestar 2018-06-02 kl. 18:41.
Citera
2018-06-02, 19:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
BDS är en organisation som helt tar avstånd från våld.

Jasså?

https://www.jpost.com/Diaspora/BDS-supporters-fly-Hezbollah-flag-at-Israel-South-Africa-photo-exhibition-558966

http://freebeacon.com/national-security/report-leading-bds-organization-tied-palestinian-terrorist-groups/

Där ser vi hur de ser ut.
Citera
2018-06-02, 19:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Tror du att Hamas avsiktligt kan träffa civila mål när dom inte ens kan träffa militära? Israel har däremot kikarsikten med mörkerseende och vet exakt vilka dom träffar.

Du har aldrig hört talas om ricochetter? Eller menar du att judar är supermänniskor som har tusentals gånger högre prestationsförmåga än alla andra? Intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in