2018-06-01, 22:10
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Du försöker rättfärdiga ockupationen genom att det skapas arbetstillfällen - skäms på dig. Som bosättningarna utvecklas, men framför allt det underliggande syftet med bosättningarna, är det helt rimligt till bojkott. Var och en får väl själv dra en gräns men personligen undviker jag så mycket som möjligt från hela Israel. Varför infördes bojkotter mot hela Ryssland och inte enbart mot produkter/personer från Krim? Precis samma argumentation kan tillämpas mot Israel.
Därför att Ryssland illegalt erövrade Krim i ett anfallskrig mot Ukraina. Israel tog över Västbanken först efter att Jordanien attackerade.

En temporär ockupation är lätt rättfärdigad för Israels nationella säkerhet, det förminskar dock inte vilken av förhandlingar. Till och med Netanyahu har sagt att han är villig att förhandla utan några förbestämda villkor. Men när var sist Abbas var intresserad av fred?

Det är både omöjligt och ologiskt att bojkotta Israel. Till att börja mad måste du sluta använda Google, Intel, Microsoft m.fl. för att skriva på Flashback. Det räcker inte med att köpa spanska istället för israeliska apelsiner... http://bdsguide.com
Jag betvivlar starkt att du "undviker så mycket som möjligt" kinesiska produkter (ett land som torterar sin egen befolkning och illegalt ockuperar Tibet). Men varför bojkotta Kina, de är ju inte judar.
Citera
2018-06-02, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Därför att Ryssland illegalt erövrade Krim i ett anfallskrig mot Ukraina. Israel tog över Västbanken först efter att Jordanien attackerade. En temporär ockupation är lätt rättfärdigad för Israels nationella säkerhet, det förminskar dock inte vilken av förhandlingar. Till och med Netanyahu har sagt att han är villig att förhandla utan några förbestämda villkor. Men när var sist Abbas var intresserad av fred?

Det är väldigt svårt att se hur du resonerar kring dagens expansion av bosättningarna. Man kan inte lägga skulden på varken Jordanien eller Abbas. Israel visar ensidigt hur mycket fred dom är ute efter. Hade Israel haft minsta intresse av fred så borde man ha frusit expansionen för länge sedan.

Citat:
Det är både omöjligt och ologiskt att bojkotta Israel. Till att börja mad måste du sluta använda Google, Intel, Microsoft m.fl. för att skriva på Flashback.

Världen är inte svart eller vit, men jag försöker dra mitt strå till stacken. Kan jag köpa EN produkt mindre har jag gjort ett bidrag. Dina exempel är ju klassiska amerikanska företag som säkert har verksamhet i Israel. Sedan invasionen av Irak anstränger jag mig också för att minimera köp av amerikanska produkter. Adidas istället för Nike, Löfbergs Lila istället för Gevalia, Loka istället för Coca Cola. Det behöver inte vara så dramatiskt.
Citera
2018-06-02, 09:38
Medlem
Ack så isolerade USA och Israel börjar bli. I nattens omröstning i säkerhetsrådet var det bara USA som röstade på sitt eget förslag. Nikki Haley måste ha gjort ett riktigt undermåligt förarbete med att förankra sitt eget förslag, pinsamt. Citerar här inlägget som "arbetare" skrivit i en annan tråd.

Citat:
The US was totally and completely isolated here. Abandoned by its closest allies.

I can't ever recall, in my years of covering the UN, an instance in which the US was the only country to vote for its resolution.

https://twitter.com/MarkLGoldberg/status/1002653085926223872

Citat:
#BREAKING UN Security Council rejects US draft resolution on Gaza : No veto, because the result was: 1 vote in favor, 3 against, 11 abstentions. #UNSC

https://twitter.com/ZioNLight1/status/1002652243223613440
Citera
2018-06-02, 09:54
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Det är väldigt svårt att se hur du resonerar kring dagens expansion av bosättningarna. Man kan inte lägga skulden på varken Jordanien eller Abbas. Israel visar ensidigt hur mycket fred dom är ute efter. Hade Israel haft minsta intresse av fred så borde man ha frusit expansionen för länge sedan.

Världen är inte svart eller vit, men jag försöker dra mitt strå till stacken. Kan jag köpa EN produkt mindre har jag gjort ett bidrag. Dina exempel är ju klassiska amerikanska företag som säkert har verksamhet i Israel. Sedan invasionen av Irak anstränger jag mig också för att minimera köp av amerikanska produkter. Adidas istället för Nike, Löfbergs Lila istället för Gevalia, Loka istället för Coca Cola. Det behöver inte vara så dramatiskt.
Jag är emot expansionen av bosättningarna, åtminstone dem som ligger långt från den gröna linjen. Men titta bara på en karta så märker du hur lätt det är för Israel att evakuera 85—95% av Västbanken med 1:1 land swaps och endast behöva flytta några tusen bosättare, ungefär som evakueringen av Gaza. Allt som saknas är en samarbetspartner på den andra sidan.

Samtliga företag jag nämnde betalar massiv bolagsskatt till Israel då flera av deras största research & development centers ligger där. Din bojkott är symbolisk och det enda du ändrar på är din egna livskvalitét. Förresten har ju USA lämnat Irak för många år sedan.
Citat:
Ack så isolerade USA och Israel börjar bli. I nattens omröstning i säkerhetsrådet var det bara USA som röstade på sitt eget förslag. Nikki Haley måste ha gjort ett riktigt undermåligt förarbete med att förankra sitt eget förslag, pinsamt. Citerar här inlägget som "arbetare" skrivit i en annan tråd.

https://twitter.com/MarkLGoldberg/status/1002653085926223872

https://twitter.com/ZioNLight1/status/1002652243223613440
FNs säkerhetsråd är en sorglig helveteshåla där diktaturer får förtur över demokratier. Jag slutade spendera tid på stället för lääänge sedan...
Senast redigerad av Memestar 2018-06-02 kl. 09:59.
Citera
2018-06-02, 10:42
Medlem
Citat:
...Men titta bara på en karta så märker du hur lätt det är för Israel att evakuera 85—95% av Västbanken med 1:1 land swaps och endast behöva flytta några tusen bosättare, ungefär som evakueringen av Gaza. Allt som saknas är en samarbetspartner på den andra sidan.

Ändrar inte på principen. Att fortsätta bygga ut blottar Israels avsikt, hur du än vrider på argumenten.

Citat:
Din bojkott är symbolisk och det enda du ändrar på är din egna livskvalitét.

Bojkotten BERIKAR min livskvalitet då jag anser att jag gör något gott för mänskligheten. Ungefär som buddismens karma. Men tack för att du bryr dig om min livskvalitet Självklart fruktar Israel BDS-rörelsen, annars skulle dom inte agera så kraftfullt mot denna.

Citat:
Förresten har ju USA lämnat Irak för många år sedan.

Men dom 100.000-tals som dog återuppstår ju inte bara för att USA drar tillbaka sina trupper. Ibland måste man leva med konsekvenserna av sina handlingar, precis som Israel kommer att få göra.

Citat:
FNs säkerhetsråd är en sorglig helveteshåla där diktaturer får förtur över demokratier. Jag slutade spendera tid på stället för lääänge sedan...

FN är inte en perfekt organisation men jag är ändå övertygad att världen blir bättre med än utan FN. Undrar varför Israel och USA alltid är mest kritiska till FN? Kan det vara relaterat till mänskliga rättigheter, internationell rättvisa och begångna krigsbrott?
Citera
2018-06-02, 10:42
Medlem
Melange5738s avatar
Ang. den senaste dödsskjutningen av en hjälparbetare i Gaza:

https://aidworkersecurity.org/incidents/report/map/1997/2016

Det är alltså betydligt farligare för hjälparbetare i Pakistan, Irak och Kenya. När hörde vi röster från vänstern att vi ska utreda dessa länder för krigsbrott?
Citera
2018-06-02, 10:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Bojkotten BERIKAR min livskvalitet då jag anser att jag gör något gott för mänskligheten. Ungefär som buddismens karma. Men tack för att du bryr dig om min livskvalitet Självklart fruktar Israel BDS-rörelsen, annars skulle dom inte agera så kraftfullt mot denna.

Du fattar att BDS drabbar palestinierna mer än någon annan ekonomiskt va?
Citera
2018-06-02, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du fattar att BDS drabbar palestinierna mer än någon annan ekonomiskt va?

Då kan du inte ha något emot BDS?
Citera
2018-06-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är alltså betydligt farligare för hjälparbetare i Pakistan, Irak och Kenya. När hörde vi röster från vänstern att vi ska utreda dessa länder för krigsbrott?

Tror du att Israel ska komma undan bara för att det begås brott på andra ställen?

Typ:
"Dödsskjutningen i Malmö behöver inte utredas för det inträffade två dödsskjutningar i Stockholm"
Citera
2018-06-02, 12:27
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ändrar inte på principen. Att fortsätta bygga ut blottar Israels avsikt, hur du än vrider på argumenten.

Men dom 100.000-tals som dog återuppstår ju inte bara för att USA drar tillbaka sina trupper. Ibland måste man leva med konsekvenserna av sina handlingar, precis som Israel kommer att få göra.

FN är inte en perfekt organisation men jag är ändå övertygad att världen blir bättre med än utan FN. Undrar varför Israel och USA alltid är mest kritiska till FN? Kan det vara relaterat till mänskliga rättigheter, internationell rättvisa och begångna krigsbrott?
Om historien räcker som kriterie för dig, varför köper du då från det tyska företaget Adidas?

Vad ska Israel göra då, bara lämna Västbanken utan några som helst säkerhetsgarantier från PA?

Klart jag bryr mig om andras livskvalitét, det är ju bra för min karma.
Vilka åtgärder mot BDS? De ignorerar den mest...
Citera
2018-06-02, 12:38
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Då kan du inte ha något emot BDS?
Nej, för vi gillar inte kollektiv bestraffning oavsett vilken grupp det drabbar. Btw, Melange har helt rätt, BDS drabbar palestinierna värst.
Citera
2018-06-02, 12:55
Medlem
Citat:
Om historien räcker som kriterie för dig, varför köper du då från det tyska företaget Adidas?

Touché! Skillnaden är att Tyskland har tagit avstånd från sina illdåd och gjort en hel del för att erkänna sin skuld, skadestånd, lagstiftning mm. Tyvärr mer än man kan säga om Israel.

Citat:
Vad ska Israel göra då, bara lämna Västbanken utan några som helst säkerhetsgarantier från PA?

Israel är den starka parten så dom måste ta initiativet. Börja förslagsvis med att sluta expandera bosättningar så skapas förutsättningar för dialog.

Citat:
Vilka åtgärder mot BDS? De ignorerar den mest...

Nja, flera personer nekas inresetillstånd med hänvisning att dom stödjer BDS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in