2018-06-01, 13:27
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Inte nödvändigtvis. Enligt din logik vore det inkorrekt att kalla Hitler för antisemit eftersom vissa judar hjälpte nazisterna. Vad de flesta judar tycker om X är irrelevant, det som avgör om Israelhatare är antisemiter är huruvida de baserar sin kritik på judehat eller ej.

Sionism = Idén om att Israel har rätt att existera
På samma sätt är ju "svenskismen" inskriven i Sveriges grundlagar.

Där av är ju radikal anti-nationalist och inte anti-sionist då det senare antyder på att det är något unikt med just den judiska nationalismen.

Jag tycker till exempel pro-palestina grupperingar i väst i överväldigande grad är anti-semitiska då de förespråkar disproportionerliga responser på israeliska övergrepp utan att kunna rättfärdiga varför palestinska liv är värt mer än de i tjejenien, kashmir, Tibet, Kurdistan, Väst Papua, Sudan, Kongo eller andra. Bojkott och liknande är enligt mig trams samt så är det vanligt förekommande att många anammar det pro-palestinska narrativet att antisemitismen är ett svar på illdåd begångna i sionismens illdåd trots att anti-semitismen i muslimska världen är lika gammal som Islam självt.

(Köper dock inte grejer som kommer från ockuperad mark.)
Senast redigerad av chimpsky666 2018-06-01 kl. 13:29.
Citera
2018-06-01, 13:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Vet inte om Xenonen skulle vara emot en judisk stat om det genuint hade inneburit ett land utan folk till ett folk utan land. Nu ledde denna stats skapelse till att palestinierna fördrevs och ett internationellt sanktionerande av konfiskation av arabisk mark.
Naturligtvis här det inte tanken på en stat för judar jag invänder mot utan just folkfördrivningen för att landet redan var bebott. Det är bara Memstar och Melange som älskar att spela antisemitkortet samtidigt som de själva är öppet hatiska och föraktfulla mot palestinierna.
Citera
2018-06-01, 13:35
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Naturligtvis här det inte tanken på en stat för judar jag invänder mot utan just folkfördrivningen för att landet redan var bebott. Det är bara Memstar och Melange som älskar att spela antisemitkortet samtidigt som de själva är öppet hatiska och föraktfulla mot palestinierna.
Du gillar verkligen att ägna dig åt förtal när du håller på att förlora debatter. När har jag någonsin uttryckt mig hatiskt eller föraktfullt mot palestinierna?
Citat:
Där av är ju radikal anti-nationalist och inte anti-sionist då det senare antyder på att det är något unikt med just den judiska nationalismen.

Jag tycker till exempel pro-palestina grupperingar i väst i överväldigande grad är anti-semitiska då de förespråkar disproportionerliga responser på israeliska övergrepp utan att kunna rättfärdiga varför palestinska liv är värt mer än de i tjejenien, kashmir, Tibet, Kurdistan, Väst Papua, Sudan, Kongo eller andra. Bojkott och liknande är enligt mig trams samt så är det vanligt förekommande att många anammar det pro-palestinska narrativet att antisemitismen är ett svar på illdåd begångna i sionismens illdåd trots att anti-semitismen i muslimska världen är lika gammal som Islam självt.
Är man nationalist bara för att man erkänner länders rätt att existera?

Resten håller jag med om helt och hållet.
Citera
2018-06-01, 13:38
Avstängd
Citat:
Jag tycker till exempel pro-palestina grupperingar i väst i överväldigande grad är anti-semitiska då de förespråkar disproportionerliga responser på israeliska övergrepp utan att kunna rättfärdiga varför palestinska liv är värt mer än de i tjejenien, kashmir, Tibet, Kurdistan, Väst Papua, Sudan, Kongo eller andra.
Ja, det där är en klassiker: så fort någon påpekar ett problem, vilket som helst, finns alltid någon annan som tittar fram och säger att "men det här problemet då, borde vi inte ta itu med det istället?". Vanligen då som ett sätt att avleda uppmärksamheten, inte för att man genuint bryr sig om dessa andra problem.

Israel skapades av européer och FN och har fått ett enormt stöd av Väststater, därav är det ett mycket mer relevant problem för oss här i Väst än t ex Tibet eller Tjetjenien. Vi har politiker som Federley(c) som sänkte pengar till IDF under dess krig mot Libanon eller Bush Thor som glatt poserar på israeliska militärfordon.
Citat:
Bojkott och liknande är enligt mig trams samt så är det vanligt förekommande att många anammar det pro-palestinska narrativet att antisemitismen är ett svar på illdåd begångna i sionismens illdåd trots att anti-semitismen i muslimska världen är lika gammal som Islam självt.
Antisemitism inom den muslimska världen hade en mycket lägre profil än i Europa tills européer spred sin version.
https://www.juancole.com/2018/05/there-tradition-semitism.html

Om du ogillar bojkott, har du något annat förslag på vad vi kan göra för att få stopp på Israels kolonisering av Västbanken, eller är din tanke att vi bara skall se på och möjligen i högtidliga sammanhang säga att vi inte riktigt är förtjusta i det, samtidigt som Israel behåller förmånliga handelsavtal med EU osv?
Citera
2018-06-01, 13:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så ni fördriver dem och sen tar ni det hat detta skapar som intäkt för att inte släppa tillbaka dem. Genialt!

Det är ett praktiskt faktum, jag ser inte hur Israel skall straffas idag för en policy som skedde under krig precis som Tyskland inte straffas idag för saker som de gjorde under samma era.

Citat:
Men Israel har ju aldrig slutat! De bygger än idag ut bosättningar och tränger ihop infödingarna på mindre och mindre yta.

Har du varit där? Stockholm bygger också ut bosättningar, tränger ihop infödingarna på mindre och mindre yta så att norrlänningarna får plats.

Citat:
Nej, det har du inte. Du har postat en länk till att Abbas hatar Hamas så mycket att han skiter i hur det går för folket i Gaza bara man trycker ned Hamas. Det är inte nödvändigtvis detsamma som vad palestinierna tycker.

Jaha, nu är Abbas inte representativ för palestinierna längre.

Citat:
Du blir bara löjligare och löjligare med dina försök att ta retoriska poäng, men det är väl så att du inser det sjuka i er sak så du klarar inte att argumentera sakligt.

Vad är det för löjligt med det? Du anser att judar inte ska ha någon stat i Palestinamandatet bara för att majoriteten av de som utropade Israel var invandrare eller flyktingar samtidigt som du anser att palestinierna hade 100% rätt till hela området trots att mängder av dem var invandrare själva. Skulle vara kul att se hur din egna släkthistoria ser ut, när kom dina anfäder till Sverige och på vilket sätt gör det dig till svensk? På vilket sätt har du mer rätt att vara i Sverige än någon annan?
Citera
2018-06-01, 14:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vet inte om Xenonen skulle vara emot en judisk stat om det genuint hade inneburit ett land utan folk till ett folk utan land. Nu ledde denna stats skapelse till att palestinierna fördrevs och ett internationellt sanktionerande av konfiskation av arabisk mark.

Xenonen och Humanlife vägrar konsekvent att svara på hur de resonerar kring ett självständigt Kurdistan eller Assyrien så det är väldigt logiskt att anta att de enbart är mot Israel för att de är antisemiter.
Citera
2018-06-01, 14:04
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ja, det där är en klassiker: så fort någon påpekar ett problem, vilket som helst, finns alltid någon annan som tittar fram och säger att "men det här problemet då, borde vi inte ta itu med det istället?". Vanligen då som ett sätt att avleda uppmärksamheten, inte för att man genuint bryr sig om dessa andra problem.

Israel skapades av européer och FN och har fått ett enormt stöd av Väststater, därav är det ett mycket mer relevant problem för oss här i Väst än t ex Tibet eller Tjetjenien. Vi har politiker som Federley(c) som sänkte pengar till IDF under dess krig mot Libanon eller Bush Thor som glatt poserar på israeliska militärfordon.

Antisemitism inom den muslimska världen hade en mycket lägre profil än i Europa tills européer spred sin version.
https://www.juancole.com/2018/05/there-tradition-semitism.html

Om du ogillar bojkott, har du något annat förslag på vad vi kan göra för att få stopp på Israels kolonisering av Västbanken, eller är din tanke att vi bara skall se på och möjligen i högtidliga sammanhang säga att vi inte riktigt är förtjusta i det, samtidigt som Israel behåller förmånliga handelsavtal med EU osv?

Bojkotta alla varor och aktörer som har sitt ursprung på ockuperat territorium. Inte Israel i sin helhet då jag inte det går att rättfärdigas i min åsikt utan att framstå som hycklare när det finns stater som internt är mycket mer repressiva än Israel.

Är inte emot det per automatik har bara inte hört ett övertygande argument till varför t.ex Sudan som begår ett folkmord och en etnisk rensningskampanj gentemot den afrikanska ursprungsbefolkningen under översyn av västerländska ekonomiska intressen inte skall bojkottas men Israel ska det.

Alternativt är att pressa Israel genom sanktioner så som EU gjorde med Ryssland efter Krimkrisen. Det mest centrala är egentligen att få USA:s villkorslösa förhållningssätt till israelisk terror att upphöra, utan 3 miljarder dollar av militärt stöd och frånvaro av diplomatisk uppbackning på FN. Det senare är nog dock som är mer centralt för aktivister med fäste i USA.

Köper personligen inte saker som jag vet kommer från Västbanken.
Senast redigerad av chimpsky666 2018-06-01 kl. 14:15.
Citera
2018-06-01, 14:16
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Bojkotta alla varor och aktörer som har sitt ursprung på ockuperat territorium. Inte Israel i sin helhet då jag inte det går att rättfärdigas i min åsikt utan att framstå som hycklare när det finns stater som internt är mycket mer repressiva än Israel.

Är inte emot det per automatik har bara inte hört ett övertygande argument till varför t.ex Sudan som begår ett folkmord och en etnisk rensningskampanj gentemot den afrikanska ursprungsbefolkningen under översyn av västerländska ekonomiska intressen inte skall bojkottas men Israel ska det.

Alternativt är att pressa Israel genom sanktioner så som EU gjorde med Ryssland efter Krimkrisen. Det mest centrala är egentligen att få USA:s villkorslösa förhållningssätt till israelisk terror att upphöra, utan 3 miljarder dollar av militärt stöd och frånvaro av diplomatisk uppbackning på FN. Det senare är nog dock som är mer centralt för aktivister med fäste i USA.
Även om du bara bojkottar israeliska varor från ockuperat territorium sänder du meddelandet till andra stater att de får göra vad de än vill, så länge de inte är judar.

Vad tycker du förresten om SodaStream som tvingades sparka hundratals palestinska arbetare efter att BDS pressade deras fabrik på Västbanken att flyttas till Israel och Kina?
Senast redigerad av Memestar 2018-06-01 kl. 14:18.
Citera
2018-06-01, 16:34
Avstängd
Citat:
Det är Israel som står för ockupationen, så det är Israel som skall bojkottas. En bojkott enbart av ockuperat territorium får som Memestar konstaterar effekten att Västbanken blir än mer utarmad på näringsliv medan bosättarna blir kvar. Israel är sen inte ett exempel på intern repression utan på ockupation, så situationen är inte jämförbar.

Länder som Ryssland, Iran, Irak, Nordkorea, Sydafrika m fl har utsatts för sanktioner, varför inte Israel?
Citat:
Jag tyckte jag just gav en förklaring: Israel är skapat med hjälp av väst och FN. Därför är det också mer av vårt ansvar. Sen får man gärna åtala företagare som är medskyldiga till övergrepp i länder som Sudan också. Du verkar missat att Sudan utsatts för sanktioner, främst av USA. (Som dessutom bombade deras största läkemedelsfabrik)
Citat:
Kulturellt och ekonomiskt har Israel starka band till Europa, så att bara skylla ifrån sig att det är USA som måste göra något håller inte.
Citera
2018-06-01, 17:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Halmgubbe. Det var väl hur och under vilka omständigheter denna stat bildades.

Klart han är, han och andra här i tråden brukar ventilera åsikter som att "det vore OK i Uganda" (ungefär som om Uganda inte är befolkad). Saken är väl snarare att Uganda är befolkat OCH landlåst så att man ska kunna isolera de farliga judarna och snabbt kunna döda dem om man så vill.
Citera
2018-06-01, 19:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Klart han är, han och andra här i tråden brukar ventilera åsikter som att "det vore OK i Uganda" (ungefär som om Uganda inte är befolkad).
Än en gång tillskriver du mig åsikter jag aldrig gett uttryck för. Tröttnar du aldrig? Jag har nämnt att det fanns en Ugandaplan och att den visar att för Hertzl m fl tidiga sionister var det inte så viktigt med "deras heliga land" eller några historiska rättigheter där. Man vill ha land, och var det låg eller vilka som bodde där var inte så noga.

Det förslag jag däremot dragit upp gillande är tanken på att judarna skulle fått land i östra Tyskland som kompensation för förintelsen.
Citat:
Saken är väl snarare att Uganda är befolkat OCH landlåst så att man ska kunna isolera de farliga judarna och snabbt kunna döda dem om man så vill.
Fantasi har du i alla fall. Vet inte vilka "man" är här, men om det är européer eller muslimer känns Uganda betydligt svårare att nå än Israel. Det du beskriver låter mer som tyskarnas Madagaskarplan.
Citera
2018-06-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
...
Vad tycker du förresten om SodaStream som tvingades sparka hundratals palestinska arbetare efter att BDS pressade deras fabrik på Västbanken att flyttas till Israel och Kina?

Du försöker rättfärdiga ockupationen genom att det skapas arbetstillfällen - skäms på dig. Som bosättningarna utvecklas, men framför allt det underliggande syftet med bosättningarna, är det helt rimligt till bojkott. Var och en får väl själv dra en gräns men personligen undviker jag så mycket som möjligt från hela Israel. Varför infördes bojkotter mot hela Ryssland och inte enbart mot produkter/personer från Krim? Precis samma argumentation kan tillämpas mot Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in