Citat:
Ursprungligen postat av
chimpsky666
Bojkotta alla varor och aktörer som har sitt ursprung på ockuperat territorium. Inte Israel i sin helhet då jag inte det går att rättfärdigas i min åsikt utan att framstå som hycklare när det finns stater som internt är mycket mer repressiva än Israel.
Det är Israel som står för ockupationen, så det är Israel som skall bojkottas. En bojkott enbart av ockuperat territorium får som Memestar konstaterar effekten att Västbanken blir än mer utarmad på näringsliv medan bosättarna blir kvar. Israel är sen inte ett exempel på intern repression utan på ockupation, så situationen är inte jämförbar.
Länder som Ryssland, Iran, Irak, Nordkorea, Sydafrika m fl har utsatts för sanktioner, varför inte Israel?
Citat:
Är inte emot det per automatik har bara inte hört ett övertygande argument till varför t.ex Sudan som begår ett folkmord och en etnisk rensningskampanj gentemot den afrikanska ursprungsbefolkningen under översyn av västerländska ekonomiska intressen inte skall bojkottas men Israel ska det.
Jag tyckte jag just gav en förklaring: Israel är skapat med hjälp av väst och FN. Därför är det också mer av vårt ansvar. Sen får man gärna åtala företagare som är medskyldiga till övergrepp i länder som Sudan också. Du verkar missat att Sudan utsatts för sanktioner, främst av USA. (Som dessutom bombade deras största läkemedelsfabrik)
Citat:
Alternativt är att pressa Israel genom sanktioner så som EU gjorde med Ryssland efter Krimkrisen. Det mest centrala är egentligen att få USA:s villkorslösa förhållningssätt till israelisk terror att upphöra, utan 3 miljarder dollar av militärt stöd och frånvaro av diplomatisk uppbackning på FN. Det senare är nog dock som är mer centralt för aktivister med fäste i USA.
Kulturellt och ekonomiskt har Israel starka band till Europa, så att bara skylla ifrån sig att det är USA som måste göra något håller inte.