2018-06-01, 19:46
Medlem
[quote=11xx22|64213166]
Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan

Artikeln är låst för oss vanliga dödliga. Kan du återberätta kort?
Jag är också sugen på en del grejor i huset.
Har du sett den lilla metallgrisen på golvet i "biblioteket"?

Aha, jag kom in lätt som en plätt, men det kanske är för att jag prenumererar på svenskan och då även kommer in i sydsvenskan.
Det var en bild till artikeln, med JB sittande i soffan i blå rummet, Wedgewoodrummet.

rubrik:
”Det här är ett hem och inte ett museum”

Extra allt. Hemma hos Joakim Bengtsson finns det inga förbud eller måsten. Den folkkära antikprofilen älskar prylar och vurmar för återanvändning.För tolv år sedan gjorde Joakim Bengtsson, expert i tv-programmet Anti krundan och vd för Helsingborgs auktionsverk, en värdering som han aldrig kommer att glömma. En familj i Landskrona ville ha hjälp med uppdelningen av sin fars saker. Huset som Joakim Bengtsson besökte var fantastiskt på alla sätt och vis.
När han senare fick reda på att fastigheten, som var från 1700-talets mitt, skulle säljas kunde han inte låta bli att börja drömma om den unika byggnaden. Familjen satte ut en enda annons och 40 spekulanter anmälde sitt intresse, 14 av dem fick komma på visning.– Av de personerna valdes fyra ut som lämnade bud. Mitt bud var näst lägst men de valde ändå att sälja till mig. Jag fick knipa mig i armen när jag fick reda på det, säger Joakim Bengtsson och berättar att för familjen var det viktigt att så mycket som möjligt av husets originalcharm skulle bevaras.
Joakim Bengtsson tror även att det spelade in att hans ambition redan från början var att öppna upp det nära 1 000 kvadratmeter stora hemmet för allmänheten.
– Innan var det bara folkpartister som fick komma hit en gång om året, säger Joakim Bengtsson och berättar att förutom den årliga julmarknad som han har i sitt hem, visar han även runt intresserade grupper samt håller antikskola i huset.
I dag hyr Joakim Bengtsson ut två lägenheter i fastigheten. Hans egen bostad är på cirka 400 kvadratmeter, fördelad på 15 rum och tre våningar. Redan i det vackra gamla trapphuset går det att ana att det här är ett hem utöver det vanliga. När Joakim Bengtsson öppnar de höga grå dubbeldörrarna är det få besökare som kan låta bli att dra efter andan.
Moster Majas salong, tältrummet, trädgårdsrummet, biblioteket, Kinasalongen och wedgwoodsalongen, varje rum har sitt speciella tema och sin estetik.
– Kinasalongen är inspirerad av Kina slott i Stockholm, som är samtida med det här huset. I rummet har jag en del rokokomöbler, eftersom rokokon var den rådande stilen under den här perioden. Jag har även valt att inreda med de ljusa pastellfärger som var populära då, säger Joakim Bengtsson och berättar att tapeten i rummet är en handmålad sidentapet som endast finns i ett exemplar.
Mitt i det sirliga rummet hänger en enorm färgglad lampkrona i glas av modernare snitt. Lampan är gjord av konstnären Jonas Rooth som fick instruktionen att göra en lampa som var ”för mycket”. Att blanda olika material, färger och stilar är viktigt för Joakim Bengtsson.
– Jag gör inga historiska möbleringar. Jag vill ha fel i rummen. Det här är ett hem och inte ett museum.
När han började inreda sin bostad utgick han helt och hållet från sin fantasi och sina drömmar. Det var därför han fyllde en hel vägg i biblioteket med porträtt och fyllde köket till bristningsgränsen med gamla köksprylar. Det är även därför hemmet är fullt av glada grisar, utsökta emaljdosor, söta tekoppar, vackra påfåglar, färgglada tehuvor och tusentals andra handplockade prylar.
– Utgå från dig själv när du inreder. Jag tycker folk verkar ha svårt för det i dag. Tittar du till exempel på Hemnet så ser alla hem likadana ut. Folk är så ängsliga och det är tråkigt, säger Joakim Bengtsson.
Att inte alla har råd med handmålade tapeter, unika antikviteter och specialbeställda möbler har han stor förståelse för men samtidigt blir han otroligt trött på att många envisas med att köpa billiga möbler från Ikea som består av pressade spånskivor.
– Att handla begagnat och antikt är inte lika med dyrt. Det finns många gamla möbler av fin kvalitet som inte kostar mycket. Det går att inreda personligt med lite medel. Det är bara att gå till närmsta loppis eller auktionsfirma, säger Joakim Bengtsson.

Byggår: 1700-talets mitt.
Om: Huset ligger i centrala Landskrona och är k-märkt.
Storlek: Totalt 989 kvadratmeter, varav 400 utgör Joakim Bengtssons bostad.
Vem: Joakim Bengtsson, 49 år.
Senast redigerad av Persiljan 2018-06-01 kl. 19:49.
Citera
2018-06-01, 19:55
Medlem
[quote=Lillamig72|64210620]
Citat:
Tavlan med rosa ”duschmössan” är nog ett porträtt av han som spelar dame Edna. Det är en rosa peruk.

Så fick jag lära mig ännu lite till. Får väl gnugga ögona när jag inte ser skillnad på duschmössa och peruk. Själv har jag ju ingetdera.
Citera
2018-06-01, 20:51
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-krokom-krokoms-kommun-slatterasen-308-14042139

Cool utsida, enorm samling av tekannor (!?!?!?).
Citera
2018-06-01, 20:51
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/gard-20rum-vastervik-vasterviks-kommun-varmvik-sateri-14032175

Här har jag en undring till. Får man flagga med unionsflaggan?
Har försökt googla på detta men inte hittat. Annan nations flagga är ok, men då antar jag nation som finns. Och unionen med Norge upphörde 1905.
Jag vet inte varför man inte skulle få göra det? Har sett det flera gånger, flaggat av personer med rötter på bägge sidor på Kjölen. Uppenbarligen säljs det sådana flaggor.
Citera
2018-06-01, 22:09
Medlem
JayGatsbys avatar
Vilken galen lägenhet. Men ganska häftigt galen.
De flesta lägenheter med glasgolv brukar vara alldeles för mycket, men den här hade jag kunnat leva i.
http://sivkraft.se/objekt/strandvagen-31/
Citera
2018-06-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Vilken galen lägenhet. Men ganska häftigt galen.
De flesta lägenheter med glasgolv brukar vara alldeles för mycket, men den här hade jag kunnat leva i.
http://sivkraft.se/objekt/strandvagen-31/
Instämmer.
Citera
2018-06-02, 00:23
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-4rum-granna-uppgranna-jonkopings-kommun-ren-1-14040484

Mysigt och gammaldags. Har Gränna sluppit mångkulturen?
Senast redigerad av with3r 2018-06-02 kl. 00:25.
Citera
2018-06-02, 02:48
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
https://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-4rum-granna-uppgranna-jonkopings-kommun-ren-1-14040484

Mysigt och gammaldags. Har Gränna sluppit mångkulturen?

Grannstad med Jönköping så nej de har inte sluppit den. Jönköping saknar butiker vilket de inte hade gjort, om man inte lade pengar på dessa tvivelaktiga folk SD gillar...
Citera
2018-06-02, 09:57
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-krokom-krokoms-kommun-slatterasen-308-14042139

Jag räknade till nästan 500st som är på bild, finns säkert fler i huset.

Ett mardrömsjobb att packa alla dessa eftersom de ska sälja huset.
Citera
2018-06-02, 10:16
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Allvarligt talat, finns det inte utrymme för en vettig dusch i den bostaden? Är medveten om att det är en gammal bostad och allt, men en "stockholmsdusch" i ett hus/torp är egentligen inte optimalt. Hade vi snackat om en mycket liten etta med kokvrå och knappt något badrumsutrymme, så hade en sådan dusch passat bättre.
Citera
2018-06-02, 13:07
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Allvarligt talat, finns det inte utrymme för en vettig dusch i den bostaden? Är medveten om att det är en gammal bostad och allt, men en "stockholmsdusch" i ett hus/torp är egentligen inte optimalt. Hade vi snackat om en mycket liten etta med kokvrå och knappt något badrumsutrymme, så hade en sådan dusch passat bättre.

Är inte sthlmdusch sitta på toa, här har de ju en annan stol?
Citera
2018-06-02, 14:19
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tror inte någon "ritat" detta, tror husägaren själv har skapat fritt efter eget huvud. Såg hemskt ut imo. kanske var hippt på 70-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av att
Den exteriören uppstår inte av sig själv. I och för sig gissar jag bara men jag tror en arkitekt varit inblandad.

Invändigt däremot är det omgjort på senare tid, säkert av husägaren själv.

Nu har jag mailat kommunen och frågat om det finns ritningar, återkommer i tråden när jag fått svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta

Objektet förtjänar en bakgrundsbeskrivning. Ska kolla vad jag kan hitta.

Har nu fått svar från Norrtälje kommun angående Blidö-Boda 1:152. I deras arkiv finns en enda ritning på detta hus, från 1963: https://s15.postimg.cc/3lcocpq0r/Blid_-_Boda_1-152.jpg

Ritningen är gjord av S. Jonsson och fastighetsägaren P.O. Hedman. Enligt mäklarannonsen är huset byggt 1956 och ombyggt 1975. Någon ombyggnad 1963 nämns inte. På ritningen kan man nätt och jämnt se att det rör sig om samma hus. Den ombyggnad som gett huset det utseende det har idag är alltså utförd utan bygglov.

S. Jonsson verkar inte vara arkitekt. Om P.O. Hedman hade någon som hjälpte till vid den senaste ombyggnaden har jag alltså inte fått reda på, men antagligen var det inte en arkitekt, då borde bygglov ha sökts. Ser ut som du hade rätt, lacrima!

Jumalauta, har du fått fram någon info om huset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in