2018-06-01, 00:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
ALs info ska ha kommit från SÄPO där Alf Karlsson satt och tjyvhöll på information från vB. Sannolikt hade också SE förhandsinformation och visste när det var dags att lämna kontoret.

Du vill tro att det är så. Inget av det som framkommit runt Stig Engström gör det sannolikt att han visste när han skulle lämna Skandia.
Citera
2018-06-01, 01:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ett tillägg till mitt tidigare inlägg om Palmes livvakter och att det ändå, trots ledighet på fredagseftermiddagen, borde genererat intresse att bevaka Palme ändå. Åtminstone att någon av dem som brukade rotera i operativ tjänst och, av brist på bättre att göra med sin fritid, tagit sig tid . Samma sak borde teoretiskt även inträffat efter mordet. D v s att någon eller några ur hela livvaktsstyrkan på SÄPO borde, rent logiskt, blivit kända privatspanare. Då menar jag inte i klass med Anér eller Borgnäs men namnet/namnen borde ha figurerat i privatspanarkretsarna. Det är väl inte orimligt att ha den uppfattningen att en livvakt borde blivit intresserad att lösa mordgåtan och samtidigt föra upp sin egen yrkesgrupp, om han lyckats, i bättre dager? Vad jag vet så finns ingen sådan uppgift. För övrigt, fortsatte samma manskap sedan att skydda Ingvar Carlsson eller byttes hela gruppen ut? Vart tog de vägen sedan om de byttes ut?

Livvakterna var mycket frustrerade över att de inte fick skydda Olof Palme enligt regelboken, dvs även inom den gyllene triangeln . Det var OP själv som förbjudit detta , liksom en fast bevakningspost på Västerlånggatan .

På mordnatten kallas livvakternas närmaste överordnade , Sixten Johnsson inte in förrän 0145. Visar med all önskvärd tydlighet hur lågt prioriterade livvakterna var. Livvakterna fortsatte skydda statsråd och andra dignitärer, hade knappast tid att leka privatspanare.
Citera
2018-06-01, 01:46
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Livvakterna var mycket frustrerade över att de inte fick skydda Olof Palme enligt regelboken, dvs även inom den gyllene triangeln . Det var OP själv som förbjudit detta , liksom en fast bevakningspost på Västerlånggatan .

På mordnatten kallas livvakternas närmaste överordnade , Sixten Johnsson inte in förrän 0145. Visar med all önskvärd tydlighet hur lågt prioriterade livvakterna var. Livvakterna fortsatte skydda statsråd och andra dignitärer, hade knappast tid att leka privatspanare.

Du missförstår vad jag försöker säga med termen privatspanare. Någon eller flera livvakter tycker jag borde kanske ha blivit privatspanare på sin fritid senare, efter mordet, för att göra sin egen undersökning. De hade ju verkligen haft anledningen för att intressera sig för mordet. Speciellt Hahne och Söderberg. Samt att personer som dessa skulle ju givetvis haft tillgång till information, kontakter och ingångar hos myndigheter som andra privatspanare bara kunde drömma om, även vissa poliser eller senare pensionerade sådana. Men någon sådan information har jag aldrig läst. Det verkar vara en grupp personer som troligen inte skulle kunna ingå i en konspiration av den anledningen att de skulle rimma dåligt med tillägget till deras CV. Ingen vill väl knappast ha det på sitt CV att man utgjorde en grupp som var anställd när statsministern blev skjuten, oavsett om man fått ledigt av den samme eller inte. Men deras tystnad och information kan ju ha köpts och då blir det ju en annan diskussion.

För övrigt, vet man varför en av dem (Hahne?) hamnar på en restaurang med någon annan i närheten av mordplatsen och äter en sen middag ungefär då när filmen på Grand ska börja? Är det en slump eller har den här personen tagit sig an uppgiften att ändå kolla till Palme på kvällen åtminstone fram tills en viss tidpunkt?

Du skriver att de fortsatte att skydda statsråd. Vet man det med säkerhet? Blev de Ingvars Carlssons livvakter eller någon annans? Behölls gruppen intakt eller gick vissa vidare till andra tjänster?
Citera
2018-06-01, 03:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Du vill tro att det är så. Inget av det som framkommit runt Stig Engström gör det sannolikt att han visste när han skulle lämna Skandia.
Det är vad du vill tro. Jag talade flera gånger med SE i telefon, tyckte att han var sympatiskt på sitt sätt och trodde på det han berättade. Först när jag fick höra att han hatade Olof Palme, extremt och organiserat, så insåg jag det osannolika i att han befann sig så nära. Så många var det inte som önskade livet ur OP att det kan vara oberoende händelser.
Citera
2018-06-01, 03:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Frågan är var Ola Liljedahl fick det ifrån.
Ja, det är en viktig fråga. Men han skrev ju mer om saken, eller hur? Att VG besökt bonden några veckor innan, t.ex. och det är väl knappast troligt att Expressen anställer mytomaner som journalister. Jag har försökt att nå honom men inte lyckats.
Citera
2018-06-01, 05:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Inte mycket talar för att VG var den som sköt. LP reagerade inte på honom i en tidig konfrontation, trots att hon långt innan Christer Pettersson blev aktuell började skissa på ett signalement:
1 mars 1986:
40-års åldern, c:a 180 cm, kompakt kropp med kort hals. Mörkt brunaktigt hår.

8 mars 1986:
Mannen hade ett något rundare, fylligare ansikte än fantombilden. Hon uppfattade mannens drag, mun och näsa, som raka. Den korta halsen kunde kanske förklaras med att han rörde sig med uppdragna axlar.

25 mars 1986:
Kort hals, uppdragna axlar, kompakt utseende, ljus blick, bulliga kindknotor, vit överläpp.

7 maj 1986:
40-års åldern, 180 cm, intensivt stirrande blick, smala tunna läppar, ljus platt överläpp, rak panna, raka ögonbryn, rektangulärt och stelt stirrande ansikte med kraftigt något framskjutet hakparti och markerade kindsidor. Bred över axlarna och spänstig.
Däremot tycks han haft förhandsinformation om mordet, om informationen från Kurt Inge M*rtensson i Östra Ingelstad verkligen kom från Gunnarsson:

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMTFlIbHNSU3poaFU/view

Att Gunnarsson var en pratkvarn betyder inte att han inte hade delgivits information. Detsamma tycks gälla för Anders Larsson. Tydligen var det inget problem för mördarna att folk i periferin hade förhandsinformation - inga tips skulle ändå tas på allvar.
Jag postade länken om Mårtensson och Gunnarsson första gången i september förra året, men den har inte rönt mycket intresse. Vilket är intressant.

AL, SE och VG hade det gemensamt att de var pratglada antikommunister vilka tycks ha haft information om ett förestående mord:

AL lämnade sitt meddelande OLOF PALME DÖD på Rosenbad någon vecka innan mordet.
SE ville se Palme död och var bland de första som fick göra det.
VG lär ha hatat Palme intensivt och hade alltså kontakt med Mårtensson en tid innan mordet.

Vittnesuppgifter är alltid osäkra och teorier byggda på uppgifterna är naturligtvis än mer osäkra, men vad är meningen med att söka efter sanningen om man inte försöker föreställa sig vad som hände och dessutom motverkar att andra försöker göra det?

Jag är säker på att socialdemokrater, centerpartister och moderater var inblandade i mordet. För att inte tala om nazister och fascister! Men varför skydda dessa fåtal personer inom respektive gruppering av partitaktiska skäl? Anständigheten kräver att antingen söker man sanningen eller så skriver man inte alls i tråden.
Citera
2018-06-01, 07:10
Medlem
Citat:
Ja, det är en viktig fråga. Men han skrev ju mer om saken, eller hur? Att VG besökt bonden några veckor innan, t.ex. och det är väl knappast troligt att Expressen anställer mytomaner som journalister. Jag har försökt att nå honom men inte lyckats.

Men, vet vi vilken Mårtensson som avses. Jag har sedan flera år noterat möjliga personer; Kurt Inge Mårtensson och dotter Kerstin Ing-Margret. Mor och dotter bor idag på samma adress som 1986. Jag vill gärna ha en säker identifikation (inte bara födelsedata, som jag redan har); precis som för Margareta Eklund. Någon som vet?
Citera
2018-06-01, 07:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Men, vet vi vilken Mårtensson som avses. Jag har sedan flera år noterat möjliga personer; Kurt Inge Mårtensson och dotter Kerstin Ing-Margret. Mor och dotter bor idag på samma adress som 1986. Jag vill gärna ha en säker identifikation (inte bara födelsedata, som jag redan har); precis som för Margareta Eklund. Någon som vet?
Hur många bönder Mårtensson kan det ha funnits i Östra Ingelstad 1986? Kurt Inge Mårtensson var mjölkbonde i rätt ålder med en dotter i rätt ålder. Var det Borgnäs som skrev att han bodde i Östra Ingelstad?
Citera
2018-06-01, 07:39
Medlem
Citat:
Hur många bönder Mårtensson kan det ha funnits i Östra Ingelstad 1986? Kurt Inge Mårtensson var mjölkbonde i rätt ålder med en dotter i rätt ålder. Var det Borgnäs som skrev att han bodde i Östra Ingelstad?
Jag kommer inte ihåg källan och har ingen möjlighet att bläddra i böckerna just nu.
Citera
2018-06-01, 09:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Kopplingen är bla som följer, (men det finns även andra kopplingar):
Här åter ett citat ur boken "Mordet på Palme och polisspåret" sid 94-97.": I trakterna kring Sjöbo (!)/Simrishamn i Skåne, där den i mordutredningen förhörde "33-åringen" hade lärartjänst och flickvän och där basebollpoliserna Thomas Piltz och Leif Tell har sina rötter. Där hände det märkliga saker strax före mordet!
Här bor bonden Mårtensson. I närheten bor också paret Erik och Elsa. Det är tre dagar före mordet på statsminister Olof Palme och klockan är halv tio på kvällen. Mårtensson kommer på besök till Erik och Elsa. Mårtensson slår sig ner vid köksbordet. Men Erik tar inte fram något att bjuda på. Han tycker Mårtensson är lite konstig den här kvällen och dessutom är ju klockan sent gången.
`Han verkade påverkad av någonting´, berättar Erik. `Men inte var det av sprit. Det verkade komma från det andliga hållet. Mårtensson var upprymd och exalterad.´
Med armbågarna stöttade på Eriks och Elsas köksbord knyter Mårtensson nävarna och skakar dessa och utbrister ett flertal gånger till Erik:
- Nu djävlar skall den där Palme skjutas! Innan lördag kommer han att vara död. Han kommer att vara skjuten av kulor och krut som om nödvändigt kommer att tränga igenom den skottsäkraste av västar!
Jaha, tänker Erik, nu gäller det att få iväg honom. Elsa har från sovrummet hört Mårtenssons upprymda röst men inte hört vad det handlat om. Erik får iväg bonden Mårtensson, går och lägger sig och tänker inte vidare på saken - den kvällen. Men det biter sig kvar i skallen på Erik. Någon dag senare kommer industriarbetaren Arne Larsson från Ystad in till Erik för att köpa ägg. Det är en, kanske två dagar innan Olof Palme mördas. Erik berättar för Arne Larsson om bonden Mårtenssons konstiga besök och uppträdande och vad denne sagt.
Någon dag senare mördas statsminister Olof Palme på öppen gata i Stockholm. Erik blir bestört. Hur i hela fridens namn kunde Mårtensson känna till detta hemska som inträffat? Erik är grubblande och förbryllad.
Några dagar efter mordet berättar Erik händelsen för sin granne. Han gör det över staketet när de råkas. Grannen är en hög militär. Denne blir också konfunderad och anmäler några dagar senare saken till polisen i Simrishamn. Dessa vidarebefordrar uppgiften till polisen i Ystad som därefter kontaktar spaningsledningen i kungliga huvudstaden.
En vecka går efter mordet på Olof Palme. Då dyker återigen bonden Mårtensson upp hos Erik. Han kommer inkörande på gårdsplanen i en splitter ny bil. Mårtensson kliver ur bilen och går fram till Erik som står på trappan.
- Vad i helskotta var det du svamlade härom sistens, om att Palme skulle skjutas? Det hände ju! Hur kunde du veta om det i förväg?? frågar Erik.
- Jag har väl inte varit här, jag har väl inte sagt något om att Palme skall skjutas, säger Mårtensson och hymlar med blicken upp mot skyn.
Erik blir förbannad och kör iväg Mårtensson. Han vill inte längre ha med Mårtensson att göra. SÄPO (!) har förhört Erik och Elsa två gånger. En gång har till och med självaste Holmér ringt! Erik håller fast vid sin historia och den intygas av industriarbetaren Arne Larsson. Denne hörde ju Eriks berättelse innan mordet inträffade. Men bonden Mårtensson blånekar!
Mårtenssons dotter har enligt uppgift haft sällskap med den i mordutredningen tidigare anhållne s.k. 33-åringen. 33-åringen har arbetat som lärarvikarie i Sjöbo, kommer från Blekinge och har besökt Simrishamnstrakten vid ett flertal tillfällen. 33-åringen har vistats i högerextremistiska kretsar i Stockholm och varit medlem i EAP. Kan det vara så att den snacksalige EAP-aren spelat en roll i mordkomplotten, varit den som skulle dra blickarna till sig, vara "mördaren" över begravningen då världens statsmän besöker Stockholm? Ringer skrävlaren till sina bekanta i Simrishamnstrakten, kanske rentav bonden Mårtensson och talar bredvid mun innan planerna verkställs?" Som bekant var det ju också den s.k. 33- åringen som före mordet sagt något om att Olof Palme stod på dödslistan och snart skulle det flyta blod på Stockholms gator. Det var väl också delvis därför han anhölls och togs i förvar av polisen under Palmes begravning.
Borgnäs tycks inte nämna Östra Ingelstad.
Citera
2018-06-01, 09:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Östra Ingelstad stämmer.

Däremot så sägs bondens yngre bekant ha arbetat på en fiskerifabrik i Simrishamn. Ingen av personerna namnges av Borgnäs.
Frågan är var HubertNorlen fått uppgiften ifrån
Citera
2018-06-01, 10:48
Medlem
Citat:
Frågan är var HubertNorlen fått uppgiften ifrån

En Iskall vind s 380-381.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto