Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-31, 21:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ok, missat det. Märkligt att ingen noterat det.
Många har fokus på debunking. Vissa tycker att det är mer intressant att testa pusselbitar än att testa att lägga pussel. Man hinner inte prova att få ihop två bitar innan någon ifrågasätter verksamheten.
Citera
2018-05-31, 21:54
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Du har inte fattat galoppen. Det har utgått ett påbud att tråden ej får politiseras. Här skall inte skapas några vilda teorier. Gör du ändå det får du räkna med välförtjänt kritik. Seså ställ dig i skamvrån!

Det ligger en hel del i det du säger Så tråkigt att det blivit så. Vad är vitsen med att bara stapla en massa fakta om man inte försöker att se samband och generera hypoteser? Det tråkiga är ju dock att av de få försök som gjorts finns det en del tokteorier. Det blir då väldigt tacksamt att lyfta fram dessa och älta detta i tråden om och om igen istället för att ignorera och istället uppmärksamma de seriösa försök som görs. Har länge undrat varför vissa bara tycks var ute efter att märka ord och helt verkar sakna intresse av att finna en lösning på mordgåtan.
Citera
2018-05-31, 22:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det ligger en hel del i det du säger Så tråkigt att det blivit så. Vad är vitsen med att bara stapla en massa fakta om man inte försöker att se samband och generera hypoteser? Det tråkiga är ju dock att av de få försök som gjorts finns det en del tokteorier. Det blir då väldigt tacksamt att lyfta fram dessa och älta detta i tråden om och om igen istället för att ignorera och istället uppmärksamma de seriösa försök som görs. Har länge undrat varför vissa bara tycks var ute efter att märka ord och helt verkar sakna intresse av att finna en lösning på mordgåtan.
Även debunking hör till: allt blir hårdtestat och nya fakta och perspektiv tillkommer. Men en hypotes måste bedömas mer konstruktivt tills den är färdig för hårdtestet. Att störa den som är konstruktiv med tillmälen som tokteori blir destruktivt. Att ha konkreta synpunkter är en annan sak.

Visst är VG, AL, SE och andra intressanta att fundera över. Svårt att förneka att det fanns kännedom om ett kommande mord och den förklaring jag ser är extrem framförhållning och förvaltningsmord.
Citera
2018-05-31, 22:16
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Även debunking hör till: allt blir hårdtestat och nya fakta och perspektiv tillkommer. Men en hypotes måste bedömas mer konstruktivt tills den är färdig för hårdtestet. Att störa den som är konstruktiv med tillmälen som tokteori blir destruktivt. Att ha konkreta synpunkter är en annan sak.

Visst är VG, AL, SE och andra intressanta att fundera över. Svårt att förneka att det fanns kännedom om ett kommande mord och den förklaring jag ser är extrem framförhållning och förvaltningsmord.

Så är det men gäller att hålla fokus på bollen Bra att du påminde om AL. Hans varning kan också vara en "nyckel" till mordgåtan.
Citera
2018-05-31, 22:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Så är det men gäller att hålla fokus på bollen Bra att du påminde om AL. Hans varning kan också vara en "nyckel" till mordgåtan.
ALs info ska ha kommit från SÄPO där Alf Karlsson satt och tjyvhöll på information från vB. Sannolikt hade också SE förhandsinformation och visste när det var dags att lämna kontoret.
Citera
2018-05-31, 22:24
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
ALs info ska ha kommit från SÄPO där Alf Karlsson satt och tjyvhöll på information från vB. Sannolikt hade också SE förhandsinformation och visste när det var dags att lämna kontoret.

Hur tänker du kring SE och VG? Vad finns det för kontaktytor tro?
Citera
2018-05-31, 22:34
Medlem
bartrams avatar
För nästan precis sex år sen gjordes MOP-tråden om . Då skapades systemet med undertrådar för olika delämnen. Men det har inte fungerat. Fortfarande ligger "pusselbitarna" huller om buller. Dessutom finns det många "dubletter"=omtugg.

För att lättare skapa arbetshypoteser skulle behövas
a) En genomtänkt trädstruktur (hierarkisk)
b) Moderatorneras roll skulle inkludera redaktörsskap= orealistiskt?

Sökfunktionen kan till viss del användas för ändamålet men den är alldeles för outvecklad. (Teknikalitet: Skulle behövas Boolerisk sökning med asteriskfunktion)

Sen tycker jag att begreppet pussel är lite missvisande. Det är snarare frågan om att bygga ett hus med olika rum.
Citera
2018-05-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
till Säpo och Polisen

Då Jag vet att ni Finns på Flashback vill jag Ställa en direkt fråga till er.

Varför var Stig Engström aldrig relevant i utredningen men är det nu?

Att man har vetat vem han är i 32 år och plockar ut honom nu som huvudmisstänkt 2018 ter sig underligt.

Word Fast är det PU?
Citera
2018-05-31, 23:26
Medlem
Gratis121s avatar
Jag tror sannolikheten är stor att SE är inblandad, men inte själva GM.
Däremot så verkar han i så fall haft en roll att finnas på mp samt i utredningen för att förvilla eller nåt i den stilen.
Han kanske tex hade som uppgift att vara klädd lika som den riktiga mördaren för att förvilla i utredningen samt att få eventuella vittnen som såg den riktiga mördaren att bli misstrodda pga att det kan vara SE de såg på mp?
I så fall borde utredarna förhöra skandia väktarna eller personer rumt i kring SE angående om hans klädesplagg han bar den aktuella dagen/kvällen var på nåt sätt avvikande från hur han brukade vara klädd till vardags, jag kan inte se att nån fått en sån fråga av dem som förhörts i ärendet Stig E.
Citera
2018-05-31, 23:36
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jo, men du har ju Gösta Söderström som i viss mån kan räknas till vår skara. Hur många privatspanare går det på 1000 individer tror du?

Gösta Söderström var ju enbart polis. Du kanske blandar ihop honom med Björn Söderberg som var en av Palmes livvakter? Att många vanliga poliser säkert var och är privatspanare utgår jag ifrån men hur många av Palmes faktiska livvakter var och är det? Ingen aning hur många privatspanare det kan gå på 1000 individer. Ska man säga på en hel person så får det nog bli 1 på ca 10000. Kanske 900-1000 personer i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Menar du alltså på riktigt att det är en "vänsteranalys" att tro att mordet var politiskt och att det är att förvirra att misstänka att mördarna hade politiska drivkrafter? Det är i så fall, skulle jag vilja säga, en väldigt politisk ståndpunkt.

Edit: det är absurt att försöka tvätta vad som troligen är århundradets politiska mord från politik. Att "politisera" mop eller tråden betyder så klart att ta aktuella politiska poäng på mordet, inget annat.

Du verkar inte vilja förstå. Jag menar att vänstermänniskor, i regel, tyvärr låser sig fast vid den klassiska höger/vänsterskalan, brun/blå mot röd/mörkröd m m när Palmemordet kommer på tal. Givetvis kan man kalla och anse mordet för politiskt men det är inte ett klassiskt politiskt mord i den bemärkelsen att ett etablerat läger på den politiska skalan är gruppen av konspiratörer. Det går djupare än så och i alla väderstreck. Det är min övertygelse på samma sätt som jag inte anser att Palme var en klassisk vänsterpolitiker. Beviset i det är att termen globalism först på allvar börjat att användas på senare tid för att beskriva en blandning av många olika ideologier (oftast de sämsta delarna i dem) som ska anses vara den politiskt korrekta vägen för världens framtid. I grund och botten total nedmontering av den nationella suveräniteten på alla plan, något som varken klassisk höger eller vänster någonsin förespråkat.
Citera
2018-05-31, 23:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Min snutradar ger högt utslag på de där två. Jag tycker att det ser ut att vara de här två lirarna:
http://3.bp.blogspot.com/-qJdEq5OSAck/Ut6_qE9f-MI/AAAAAAAAkso/3bQP5z5S7-k/s1600/PO+karlsson_Stefan+Svensson.png

Jämför gärna Stefan Svenssons öron med mannen utanför Sabb.
https://www.amazon.co.uk/Vintage-murder-Christoffer-Alms%C3%A4ter-witnesses/dp/B075CTSR3Q http://www.itdemokrati.nu/sabb/JonDoeSabbatsbergsjukhus.pdf

Jag vet dock inte när bilderna jag jämför med är tagna, det måste vara en tids anabolabrukande mellan bilden från Sabb och bilden på Stefan Svensson.

Och så är det lite kul att mannen till höger är så lik en ung Piltz också. http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20110727192858/palmemordet/images/5/5f/23u7xnm.jpg Den bilden ska dock vara tagen fem år innan mordet så det kan knappast vara han.

"Almsäter" känns som en proffsig, igenomtänkt pseudonym med tanke på att ingen har det efternamnet i Sverige. "Almsätter" finns som namn men "Christoffer" har uppenbarligen varit noga med att förnamnet ska stavas med "Ch" så det känns inte troligt att han skulle ha slarvat med efternamnet.

Jag får också lite polisintryck av de två. Men Stefan Svensson? Skulle inte han ha varit i Arvidsjaur på någon övning?

I artikeln (utan foton) uppges något märkligt. De säger att de var i närheten och hörde skott och när de kom fram låg en skjuten på marken. Fast de påstår att paret var på väg till en taxi?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-01 kl. 00:11.
Citera
2018-06-01, 00:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMTFlIbHNSU3poaFU/view

Kanske inte en bekräftelse men seriösare än Uri Geller.

Frågan är var Ola Liljedahl fick det ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in