Citat:
Ursprungligen postat av
SGDF
Jo, men du har ju Gösta Söderström som i viss mån kan räknas till vår skara. Hur många privatspanare går det på 1000 individer tror du?
Gösta
Söderström var ju enbart polis. Du kanske blandar ihop honom med Björn
Söderberg som var en av Palmes livvakter? Att många vanliga poliser säkert var och är privatspanare utgår jag ifrån men hur många av Palmes faktiska livvakter var och är det? Ingen aning hur många privatspanare det kan gå på 1000 individer. Ska man säga på en hel person så får det nog bli 1 på ca 10000. Kanske 900-1000 personer i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
biooid
Menar du alltså på riktigt att det är en "vänsteranalys" att tro att mordet var politiskt och att det är att förvirra att misstänka att mördarna hade politiska drivkrafter? Det är i så fall, skulle jag vilja säga, en väldigt politisk ståndpunkt.
Edit: det är absurt att försöka tvätta vad som troligen är århundradets politiska mord från politik. Att "politisera" mop eller tråden betyder så klart att ta aktuella politiska poäng på mordet, inget annat.
Du verkar inte vilja förstå. Jag menar att vänstermänniskor, i regel, tyvärr låser sig fast vid den klassiska höger/vänsterskalan, brun/blå mot röd/mörkröd m m när Palmemordet kommer på tal. Givetvis kan man kalla och anse mordet för politiskt men det är inte ett klassiskt politiskt mord i den bemärkelsen att ett etablerat läger på den politiska skalan är gruppen av konspiratörer. Det går djupare än så och i alla väderstreck. Det är min övertygelse på samma sätt som jag inte anser att Palme var en klassisk vänsterpolitiker. Beviset i det är att termen globalism först på allvar börjat att användas på senare tid för att beskriva en blandning av många olika ideologier (oftast de sämsta delarna i dem) som ska anses vara den politiskt korrekta vägen för världens framtid. I grund och botten total nedmontering av den nationella suveräniteten på alla plan, något som varken klassisk höger eller vänster någonsin förespråkat.