Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Först håller du med om att folken definierar sig själva - sedan anser du att du (eller Herodotos) har rätt att bestämma på vilka kriterier de inte får definiera sig. Om t ex vissa judar anser att en riktig jude har en judisk mamma i obruten linje sedan Abraham eller Moses eller åtmisntone en bra bit bakåt - då gills inte deras uppfattning och de är rasister, enligt överdomare Regulus.
Inser du hur dum du är när du resonerar så? Om släkskapet är helt avgörande i en ingrupps identifikation eller inte ÄR INTE DIN SAK ATT BESTÄMMA. Eller SD:s, MP:s eller ens ett AfS som klart deklararerar att det finns etniska svenskar.
Jag har inte påstått att vare sig Herodotos eller jag
bestämmer vem som tillhör en viss etnicitet. Som jag skrev ovan är etnicitet ett dynamiskt begrepp som definieras genom interaktioner mellan människor.
Det Herodotos gjorde var att försöka förstå och analysera
varför folk anser att någon tillhär en viss etnisk grupp, alltså hur vi människor resonerar, medvetet eller undermedvetet, när vi sorterar varandra i olika grupper.
Jag tycker att Herodotos gjorde en bra analys som stått sig väl, även om ursprung och religion inte är lika viktiga för etniciteten som de var på Herodotos tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
[mera trams om judar]
Jag vill inte gå mer OT i den här tråden och avstår därför från att vidare kommentera dina judeteorier.
Avslutningsvis tror jag att AfS möjligheter att ta sig in i riksdagen kommer att stå och falla med hur de hanterar frågan om den svenska etniciteten. Att mörka ända fram till valet är inte en viabel strategi. Som jag skrev i ett tidigare inlägg står de inför ett vägval, och väljer de fel väg - den rasistiska vägen - kommer de att reduceras till ett marginaliserat mikroparti.