Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-31, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
...den svenskhet som man tillägnar sig genom att växa upp i Sverige och leva som en svensk bland andra svenskar.
Ska du gå med i AFS Regulus? Du har ju kommit att alltmer förstå vad det hela går ut på. Om du gör det, så gör jag det också. Det är ju det enda rimliga alternativet numer eller hur?
Citera
2018-05-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Vilket trams. Det nuvarande Finland var den östra halvan av Sverige. Förlusten av halva det svenska riket efter 1808/09 års krig var den största katastrofen under svensk historia fram till den muslimska invasionen av restsverige. Finland var f.ö. en del av Sverige redan i samband med att Sverige uppstod som enat land. Låt vara att man blev tvugna att döpa några motsträviga savolaxare under tidig medeltid.

Historielösa människor som tror att de "postkoloniala" studier de tog del av har någon grund har jag svårt för.

https://svenska.yle.fi/artikel/2009/02/05/bjorneborgarnas-marsch

Lyssna och gråt ni pseudosvenskar.

Vi fattar att det är några finnar och halvfinnar här i tråden som talar i egen sak.

Det jag skriver stämmer dock och ingen kan motbevisa det. Finnar är ett annat folk än svenskar och det räcker oftast med att titta på en finne för att se att det är ett annat folk och en annan rastyp. En del här kanske är finnar eller halvfinnar, eller är ihop med finnar, men de flesta svenskar i Sverige har ingen direkt relation till finnar alls.

Vi ska givetvis eftersträva en god relation med alla våra grannfolk men det här om att svenskar och finnar skulle stå så himla nära varandra och vara broderfolk stämmer helt enkelt inte med verkligheten. Finnar i Sverige lever ofta sitt eget finska liv och skiter i oss.
Citera
2018-05-31, 18:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Först håller du med om att folken definierar sig själva - sedan anser du att du (eller Herodotos) har rätt att bestämma på vilka kriterier de inte får definiera sig. Om t ex vissa judar anser att en riktig jude har en judisk mamma i obruten linje sedan Abraham eller Moses eller åtmisntone en bra bit bakåt - då gills inte deras uppfattning och de är rasister, enligt överdomare Regulus.

Inser du hur dum du är när du resonerar så? Om släkskapet är helt avgörande i en ingrupps identifikation eller inte ÄR INTE DIN SAK ATT BESTÄMMA. Eller SD:s, MP:s eller ens ett AfS som klart deklararerar att det finns etniska svenskar.

Jag har inte påstått att vare sig Herodotos eller jag bestämmer vem som tillhör en viss etnicitet. Som jag skrev ovan är etnicitet ett dynamiskt begrepp som definieras genom interaktioner mellan människor.

Det Herodotos gjorde var att försöka förstå och analysera varför folk anser att någon tillhär en viss etnisk grupp, alltså hur vi människor resonerar, medvetet eller undermedvetet, när vi sorterar varandra i olika grupper.

Jag tycker att Herodotos gjorde en bra analys som stått sig väl, även om ursprung och religion inte är lika viktiga för etniciteten som de var på Herodotos tid.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
[mera trams om judar]

Jag vill inte gå mer OT i den här tråden och avstår därför från att vidare kommentera dina judeteorier.

Avslutningsvis tror jag att AfS möjligheter att ta sig in i riksdagen kommer att stå och falla med hur de hanterar frågan om den svenska etniciteten. Att mörka ända fram till valet är inte en viabel strategi. Som jag skrev i ett tidigare inlägg står de inför ett vägval, och väljer de fel väg - den rasistiska vägen - kommer de att reduceras till ett marginaliserat mikroparti.
Citera
2018-05-31, 18:21
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Fakta är att det finns små genomsnittliga skillnader i genfrekvenser mellan olika folk, men det finns ingen gen eller uppsättning gener som entydigt definierar oss som svenskar.

Det som finns är däremot en språklig och kulturell gemenskap som håller samman den svenska nationen. Den här gemenskapen är mycket viktigare för den svenska identiteten/etniciteten än vilket land dina farföräldrar kom från.

Rasism är det när man påstår att de små skillnaderna i genfrekvenser på något mystiskt sätt är viktigare än den svenskhet som man tillägnar sig genom att växa upp i Sverige och leva som en svensk bland andra svenskar.

Om du tror att jag är en av MK:s fan boys har du inte läst särskilt många av mina inlägg. Och jag har inte heller särskilt mycket till övers för DN:s ledarsida.

Vad gäller ditt övriga resonemang så tycker jag att du formulerade dig ganska bra när du skrev:

Självfallet känner vi gemenskap med vårt finska brödrafolk eftersom vi delar så mycket av vår historia med dem. Detta illustrerar också min poäng ovan om att kulturella och historiska band är viktigare än små skillnader i genfrekvenser.

Du tycks köra på Lenins devis. Upprepar man bara en lögn tillräckligt ofta så blir det sanning. Fast så är det ju inte.

Vill du diskutera sånt som genetiska avstånd och heterozygositet för mänskliga populationskluster så gör ett besök i rasforskningsforumet. Men jag spår att du kommer att lida ett bittert debattnederlag ifall du lägger fram dina teser om ”små skillnader”.

I etnicitetsbegreppet ingår den biologiska komponenten. Det går inte att strunta i den eller byta ut den mot något annat. Den biologiska identiteten är dessutom den allra starkaste eftersom den förbinder medlemmarna i den etniska gruppen både med varandra och sina förfäder.

Blir en tysk som växer upp i Kina en kines? Ingen utom möjligen då du skulle svara ja på den frågan. Du likställer etnicitet med nationalitet och det är inte korrekt. Men egentligen handlar det ju bara om att du på sant judiskt manér vill ”problematisera” den svenska etniciteten och därmed dekonstruera identiteten.

Som kuriosa kan jag nämna att det genetiska avståndet mellan en svensk och en finne är ungefär densamma som mellan en svensk och en tysk. Det är alltså inte så att man viktat ned den biologiska komponenten ifall man som svensk känner en större gemenskap med finnar än med tyskar. Däremot är det korrekt att de genetiska avstånden mellan europeiska folk är små. Men så fort man rör sig utanför Europa så ökar de drastiskt.
Citera
2018-05-31, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Vi fattar att det är några finnar och halvfinnar här i tråden som talar i egen sak.

Det jag skriver stämmer dock och ingen kan motbevisa det. Finnar är ett annat folk än svenskar och det räcker oftast med att titta på en finne för att se att det är ett annat folk och en annan rastyp. En del här kanske är finnar eller halvfinnar, eller är ihop med finnar, men de flesta svenskar i Sverige har ingen direkt relation till finnar alls.

Vi ska givetvis eftersträva en god relation med alla våra grannfolk men det här om att svenskar och finnar skulle stå så himla nära varandra och vara broderfolk stämmer helt enkelt inte med verkligheten. Finnar i Sverige lever ofta sitt eget finska liv och skiter i oss.

Det går som du säger ganska lätt att känna igen en purfinne men det upphäver inte de historiska banden. Tror dock att du har svårt att hitta finnar i Sverige som lever ett finskt liv.

Däremot har jag stött på finskättade i Sverige som börjat studera finska och några har pratat om en exodus eftersom de uppfattar att det kan gå riktigt illa för Sverige.
Citera
2018-05-31, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det börjar bli lite mycket frågor av den här typen nu. -"Om ifall att, det & det & det inträffar samtidigt med fullmåne, VAD SVARAR DU PÅ DET? VA? VA?"-

Sådant bör ignoreras, det är bara slöseri med tid & dom som frågar är oftast inte intresserade av svaret. Det är mest ett trick för att trötta ut en motståndare.

Så gissar nog de flesta av oss att det förhåller sig. Men Mod har gjort det klart att vi inte får trollstämpla eller uppmana till ignorerande. Så antingen får vi då strunta i att svara, eller svara. Ibland blir det lite för mycket strunt för att lämna fältet öppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej, inte än, såvitt jag vet. Dock är det en del från den nationella miljön som kommer att bidra till AfS på olika sätt. Partiet får väl avgöra från fall till fall om man bör låta en person engagera sig eller inte. Sen kan man ju inte hindra människor att på eget bevåg kampanja för partiet, så som många av oss på internet gör. Det är även viktigt att man av princip inte "cuckar" och börjar "ta avstånd" till höger och vänster. Däremot kan det kanske bli problem med vissa filurer längre fram när man ska bygga upp lokal organisation ute i landet, men den dagen den sorgen.

AfS är AfS och står för AfS politik. Vad andra gör, tycker och säger får stå för dem.

Gustav, Jeff och William kan nog utan tvekan navigera det där. Alla fattar att deras väljare inte kommer bestå av feminister, veganer eller socionomer. Men de kommer knappast bjuda in Per Öberg i styrelsen.

Att vissa inte verkar förstå vilka deras kärnväljare kommer utgöra, bevisar bara varför AfS behövdes som parti.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag vet ju flera som stödjer partiet på det här forumet och profiler inom den rörelsen som tidigare stöttat SvP och NSF och liknande organisationer och partier. Så det är inte hypotetiskt utan verklighet idag.

Får man vara nazist och medlem i partiet?

Jo, jag är ju en av dem som akn anses vara lite för extrem för SD. Även om jag inte skulle kalla mig för profil direkt.

Men det sitter inte vad jag vet några uttalade nazister i AfS idag. De har inte direkt uttryckt någon vilja att rekrytera några heller, så frågan är ganska ointressant. Det är lite som att fråga om SD vill rekrytera asylaktivister till riksdagsgruppen.
Citera
2018-05-31, 18:28
Bannlyst
Citat:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg står de inför ett vägval, och väljer de fel väg - den rasistiska vägen - kommer de att reduceras till ett marginaliserat mikroparti.
Äsh, behöver Turkar förklara hur de kan vara turkar? Eller kurder? eller somalier? eller judar? Thailändare, japaner eller samer? De är väl etniciteter precis som svenskar. Det är ju inget man behöver förklara.
Dock kan man ju SE skillnad på en japan, en turk, en svensk och en somalier.
Citera
2018-05-31, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja AfS har dragit till sig alla sådana personer. Nordisk Ungdom försvarar deras möten.

Tidigare gjorde de detsamma med SD:s möten. Men sen kom det ett bättre alternativ.
Citera
2018-05-31, 18:34
Bannlyst
Citat:
Jag har inte påstått att vare sig Herodotos eller jag bestämmer vem som tillhör en viss etnicitet. Som jag skrev ovan är etnicitet ett dynamiskt begrepp som definieras genom interaktioner mellan människor.

Det Herodotos gjorde var att försöka förstå och analysera varför folk anser att någon tillhär en viss etnisk grupp, alltså hur vi människor resonerar, medvetet eller undermedvetet, när vi sorterar varandra i olika grupper.

Jag tycker att Herodotos gjorde en bra analys som stått sig väl, även om ursprung och religion inte är lika viktiga för etniciteten som de var på Herodotos tid.

Jag vill inte gå mer OT i den här tråden och avstår därför från att vidare kommentera dina judeteorier.

Avslutningsvis tror jag att AfS möjligheter att ta sig in i riksdagen kommer att stå och falla med hur de hanterar frågan om den svenska etniciteten. Att mörka ända fram till valet är inte en viabel strategi. Som jag skrev i ett tidigare inlägg står de inför ett vägval, och väljer de fel väg - den rasistiska vägen - kommer de att reduceras till ett marginaliserat mikroparti.

De kommer inte gå in i några debatter kring det. Det kan och vet redan alla. Precis som att alla vet vad en indier är.

Ser man ut som en, pratar som en, agerar som en...
Citera
2018-05-31, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Hela debatten om hur man ska beskriva dem är lite meningslös, men tycker nog att nationalkoservatism ligger närmast till hands. Det är inte frågan om klassisk konservatism här, utan:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalkonservatism

OK, du har en poäng här och jag hade delvis fel. Vi landar alltså i att AfS står för revolutionär nationalkonservatism med populistiska inslag.
Citera
2018-05-31, 18:43
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Någon skrev innan att Dulny inte är med i Afs. I varje fall är han inte partiföreträdare.
Okej, men poängen var att jag kommer inte att rösta AfS om de släpper in den här typen av smygnassar och huliganer med självkontrollproblem.
Jag hoppas och tror AfS klarar av det, men har ju sett hur NMR och liknade har försökt haka på AfS momentum. Släpp inte in dem, så behöver ni inte slänga ut dem senare när media börjar gräva.
Citera
2018-05-31, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Okej, men poängen var att jag kommer inte att rösta AfS om de släpper in den här typen av smygnassar och huliganer med självkontrollproblem.
Jag hoppas och tror AfS klarar av det, men har ju sett hur NMR och liknade har försökt haka på AfS momentum. Släpp inte in dem, så behöver ni inte slänga ut dem senare när media börjar gräva.
Du hakar upp dig på ickefrågor. Dulny har sitt projekt som är mer direkt politiskt, inte partipolitiskt. Om mediedrev och skuld genom sammankoppling är vad som avgör vad du kan tänka dig rösta på så sitter felet bara hos dig. Skaffa lite ryggrad och sluta skämmas för att du finns till.

Och sluta för Guds skull försöka sprida samma kastrerade attityd till andra människor. Det är den värsta björntjänst du kan göra mot någon som är politiskt aktiv. Det blir lika bra att lämna walkover direkt.

Edit: Och sluta se på Hollywoodfilmer för fan. "Nazister", är du född på 40-talet eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in