Citat:
Halmgubbe. Jag skrev att hudfärg är ett exempel på en egenskap under stark selektion, inte att det är den enda. Det finns andra, som laktostolerans. Men om du tittar på vilka genetiska anlag som uppvisar systematiska skillnader mellan olika folkgrupper finner du att de är förhållandevis få och att det ofta handlar om egenskaper under stark selektion, där olika alleler hunnit fixeras i olika populationer under den evolutionärt sett ganska korta tid vi varit skilda från varandra.
Citat:
Du har fel helt enkelt. Det finns robust vetenskapligt stöd för en mängd egenskaper som är stark genetisk betingade. Samt att dessa egenskaper skiljer sig åt mellan raser/folkgrupper. Som tvillingstudier, neurobiologiska rön och genetiska studier. IQ är exempel på en sådan egenskap.
Här gör du ett vanligt fel, nämligen att blanda ihop det faktum att många egenskaper till stor del är genetiskt bestämda (sant) med teorier om att det finns stora skillnader mellan olika folkgrupper.
Så är inte fallet. För de flesta variabla positioner i det mänskliga genomet ser du större skillnader inom olika populationer än mellan populationerna. Detsamma gäller komplexa egenskaper med en betydande genetisk komponent, som IQ.
Den på Flashback ofta citerade studie som hävdar att det finns stora skillnader i IQ mellan olika folkgrupper är behäftad med allvarliga fel. I en del fall har man helt enkelt gissat eftersom data saknades. Se vad jag skrev i en annan tråd om detta:
(FB) Bok skriver att tyskar och italienare har högst iq bland vita
Citat:
Fast den halmgubben har jag ju redan avfärdat (se ovan).
Citat:
Att arvet ofta är viktigare än miljön (sant) ger inget stöd åt obsoleta rasteorier om stora skillnader mellan olika mänskliga folkgrupper. Tvärtom har den moderna genomiken visat att vi är mer lika varandra än vi tidigare trodde, och att de skillnader i genfrekvenser som trots allt finns bildar geografiska gradienter snarare än distinkta gränser mellan olika folk.
Citat:
Då har du nog inte läst AfS partiprogram. De vill utvisa brottslingar och personer som fått uppehållstillstånd på falska grunder, samt även de som inte försökt integrera sig i det svenska samhället, men i övrigt förespråkar de en frivillig återvandring som ska stimuleras med någon slags återflyttningsbidrag.
Min bedömning är att de flesta invandrare som inte uppfyller AfS kriterier för utvisning skulle bli kvar i Sverige, och att det handlar om hundratusentals människor. Alltså är det viktigt att reda ut hur AfS tänkt hantera denna stora grupp människor.

Ni kommer få se!