Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-31, 01:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Hudfärg är en visuellt tydlig markör. Men det är också allt. Selektion är inte mindre stark för att den inte syns på utsidan. Dessutom finns det gott om andra morfologiska markörer som är visuellt tydliga.

Halmgubbe. Jag skrev att hudfärg är ett exempel på en egenskap under stark selektion, inte att det är den enda. Det finns andra, som laktostolerans. Men om du tittar på vilka genetiska anlag som uppvisar systematiska skillnader mellan olika folkgrupper finner du att de är förhållandevis få och att det ofta handlar om egenskaper under stark selektion, där olika alleler hunnit fixeras i olika populationer under den evolutionärt sett ganska korta tid vi varit skilda från varandra.

Citat:
Du har fel helt enkelt. Det finns robust vetenskapligt stöd för en mängd egenskaper som är stark genetisk betingade. Samt att dessa egenskaper skiljer sig åt mellan raser/folkgrupper. Som tvillingstudier, neurobiologiska rön och genetiska studier. IQ är exempel på en sådan egenskap.

Här gör du ett vanligt fel, nämligen att blanda ihop det faktum att många egenskaper till stor del är genetiskt bestämda (sant) med teorier om att det finns stora skillnader mellan olika folkgrupper.

Så är inte fallet. För de flesta variabla positioner i det mänskliga genomet ser du större skillnader inom olika populationer än mellan populationerna. Detsamma gäller komplexa egenskaper med en betydande genetisk komponent, som IQ.

Den på Flashback ofta citerade studie som hävdar att det finns stora skillnader i IQ mellan olika folkgrupper är behäftad med allvarliga fel. I en del fall har man helt enkelt gissat eftersom data saknades. Se vad jag skrev i en annan tråd om detta:

(FB) Bok skriver att tyskar och italienare har högst iq bland vita

Citat:
Det vore närmast sensationellt om det du säger skulle stämma. Att de enda genetiska skillnader som finns mellan människor skulle vara några visuella morfologiska markörer.

Fast den halmgubben har jag ju redan avfärdat (se ovan).

Citat:
Dessutom är det som jag skrev enkelt att motbevisa genom genetisk matematik. Diskussionen är arv vs miljö och tyvärr för din sida så är det arvet som väger tyngst enligt vetenskapen.

Att arvet ofta är viktigare än miljön (sant) ger inget stöd åt obsoleta rasteorier om stora skillnader mellan olika mänskliga folkgrupper. Tvärtom har den moderna genomiken visat att vi är mer lika varandra än vi tidigare trodde, och att de skillnader i genfrekvenser som trots allt finns bildar geografiska gradienter snarare än distinkta gränser mellan olika folk.

Citat:
Jag tolkar det som att AfS har repatriering som huvudlösning. Att det alltså inte kommer att bli några residualgrupper som kräver magisk SD-behandling.

Då har du nog inte läst AfS partiprogram. De vill utvisa brottslingar och personer som fått uppehållstillstånd på falska grunder, samt även de som inte försökt integrera sig i det svenska samhället, men i övrigt förespråkar de en frivillig återvandring som ska stimuleras med någon slags återflyttningsbidrag.

Min bedömning är att de flesta invandrare som inte uppfyller AfS kriterier för utvisning skulle bli kvar i Sverige, och att det handlar om hundratusentals människor. Alltså är det viktigt att reda ut hur AfS tänkt hantera denna stora grupp människor.
Citera
2018-05-31, 01:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om du följt mitt utbyte med Regulus så hade du märkt att hans problematiserande av svensk etnicitet hela tiden bemöttes med ett ifrågasättande av hans dubbla måttstockar, inte hjälplösa försök att överbevisa honom i sak. Jag bryr mig inte om Herodotos, utan om varför Regulus måste veta vad "etniska svenskar" betyder för AfS, men inte behöver ha några kriterier på "judar" för att tala i deras sak. Jag spelar inte hans spel, utan tvingar honom att spela mitt:

Här fabulerar du som vanligt friskt. Jag har aldrig använt dubbla måttstockar eller hävdat att etniska svenskar och judar ska bedömas olika. Jag har inte heller försökt "problematisera" den svenska etniciteten.

Att jag frågar hur AfS definierar etniska svenskar och svenskhet beror på att svenskheten spelar en central roll i deras partiprogram. Alltså bör de i eget intresse förklara vad de menar. Annars kommer andra att göra det åt dem, och de förklaringarna kommer inte att gynna AfS.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Regulus vill ha en splittrande diskussion om vem som är vilken sorts svensk, medan jag vill ha en enande diskussion om varför han, media, vänster, höger och ibland delar av SD har ett sådant hatiskt förhållande till just denna ifrågasatta grupp. Min grupp, vår grupp.

Mera konspiratoriskt skitsnack. Jag börjar bli genuint trött på dina hjärnspöken. Jag vill inte ha en "splittrande" diskussion utan ett klarläggande av vad AfS står för i deras kanske viktigaste fråga, nämligen den svenska identiteten.

Att mörka i den frågan, som du och många av rasisterna i tråden enträget uppmanar dem att göra, är inte en klok strategi. Då kommer nämligen alla att ta för givet att Mattias Karlsson har rätt och att de är rasister. Inte många skulle välja att rösta på ett sådant parti. Om de inte är rasister har de allt att vinna på att klarlägga att de inte är det.
Citera
2018-05-31, 01:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Ahl
1. Det finns etniska svenskar, blodsmässigt alltså - svar JA. Sen är begreppet etnicitet de facto vidare än enbart det biologiska (om vi ska vara extremt akademiska).

Här svarar du ju både ja och nej. Korrekt att etnicitet inte enbart - eller ens huvudsakligen - handlar om biologi. Detta är inte en akademisk fråga utan en fråga av central betydelse i dagens politik.

Citat:
Orkar dock inte ta den evighetsdiskussionen, utan vi utgår ifrån det som är allmänt vedertaget för vad som är etnicitet - det vill säga blodsmässigt.

Denna definition är allmänt vedertagen bara bland rasister. AfS gör klokt i att inte anamma den om ni inte själva vill bli betraktade som rasister. Etnicitet är som du själv skrev ovan ett vidare begrepp.
Citera
2018-05-31, 01:49
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloverLeaf
Det är ju vid den punkten som AFS bildas. Den lokala minimipunkten är februari 2018. Du kan själv gå in och kolla https://val.digital/
Ja, men som sagt finns det "brus". Därför ska man titta på en längre period för att eliminera det.

Citat:
Ursprungligen postat av CloverLeaf
Delar analysen att de måste nå en kritisk procent innan augusti för att ha någon chans, men de måste också särredovisas. Det kommer inte gå att övertyga många att de har stort stöd genom att peka på stapeln övriga och säga "det där är nog vi".
De flesta OI har policy att redovisa partier över 3% samt partier som ligger över 2% i ett par mätningar i rad.
https://www.altinget.se/rikspolitik/artikel/olika-installning-till-partiredovisning-bland-opinionsinstituten
Så man kan säga att AfS måste nå 2-3% så snabbt som möjligt...

Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Utrustning som är tillräckligt bra för att göra filmer som är tillräckligt bra kostar idag bara tusentals kronor, inte tiotusentals eller hundratusentals kronor, som det var förr.

Ett par hyfsade kameror, stativ, några lampor, nån mikrofon och lite annat krafs plus en vanlig dator med lämpliga program för redigering och sen är det bara att köra. Det kostar inga större pengar.
Ja, det vet jag. Därför är det väldigt märkligt... En random instragrammare är skickligare på live-video än AfS...

När jag pratade om pengar menade jag kostnaden att annonsera på Facebook/YouTube/TV&Tidningar (om de "godkänner" AfS).
Citera
2018-05-31, 01:50
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
3. De som menar att det bara är det biologiska/blodsmässiga som spelar in förstår jag mig inte på, jag känner mer gemenskap med vårt finska brödrafolk (som tillhör folkgruppen ugrier) än tyskar som rent etniskt står oss närmare. Jag personligen känner snarare väldigt liten gemenskap med tyskar. Vår folksjäl är sammanflätad med finnarnas folksjäl, eftersom vi länge delat en ödesgemenskap med dem.
Klockrent exempel!

Fixa en kameraman! Ljudet är också extremt viktigt!
Citera
2018-05-31, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Här fabulerar du som vanligt friskt. Jag har aldrig använt dubbla måttstockar eller hävdat att etniska svenskar och judar ska bedömas olika. Jag har inte heller försökt "problematisera" den svenska etniciteten.

Att jag frågar hur AfS definierar etniska svenskar och svenskhet beror på att svenskheten spelar en central roll i deras partiprogram. Alltså bör de i eget intresse förklara vad de menar. Annars kommer andra att göra det åt dem, och de förklaringarna kommer inte att gynna AfS.

Mera konspiratoriskt skitsnack. Jag börjar bli genuint trött på dina hjärnspöken. Jag vill inte ha en "splittrande" diskussion utan ett klarläggande av vad AfS står för i deras kanske viktigaste fråga, nämligen den svenska identiteten.

Att mörka i den frågan, som du och många av rasisterna i tråden enträget uppmanar dem att göra, är inte en klok strategi. Då kommer nämligen alla att ta för givet att Mattias Karlsson har rätt och att de är rasister. Inte många skulle välja att rösta på ett sådant parti. Om de inte är rasister har de allt att vinna på att klarlägga att de inte är det.

Det finns som sagt två nivåer här. Dels sakfrågan, som ju är väldigt enkel:

Så länge du själv inte nöjaktigt kan definiera NÅGON konkret etnicitet med språklig eller juridisk specificitet, så är det en ohederlig kuggfråga att begära att någon ska göra det med svensk etnicitet/kultur/nation.

Fattar du? Kuggfråga - om du inte kan fånga in andra folkgrupper med större precision än de ytterst vaga definitioner av judar eller samer som tydligen fungerar tillräckligt bra för att skydda deras särintressen. "Uppfattar sig som X och uppfattas som x av andra X". Cirkelbevisning som uppenbarligen får duga i den verklighet politiken verkar i, men inte duger för dig om det är etniska svenskar som ska skyddas.

Finns välvilliga kuggfrågor? Nej, syftet är per definition fientligt. En slags ensidigt problematiserande hets mot folkgrupp.

Nästa nivå är vad du uppnår genom att fortsätta bemöta mina anklagelser om fientlighet mot svenskar och ensidigt kalla svenskar rasister om de delar universella uppfattningar om att etnicitet handlar om släktskap?

Minskar du känslan av ett politiskt svenskt vi, genom att angripa det? Kommer ett parti som AfS förlora på att ilsket försvara en intuitiv svensk gemenskap genom att föraktfullt vägra svara på dina kuggfrågor?

Och om Mattias Karlsson till äventyrs skulle anklaga för svensk rasism på samma sätt som du - kommer han vinna eller förlora mot en motståndare som då anklagar honom för hyckleri och rasism mot svenskar då han helhjärtat bejakar judisk etnonationalism i Israel - komplett med DNA-test?
Citera
2018-05-31, 05:44
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Halmgubbe. Jag skrev att hudfärg är ett exempel på en egenskap under stark selektion, inte att det är den enda. Det finns andra, som laktostolerans. Men om du tittar på vilka genetiska anlag som uppvisar systematiska skillnader mellan olika folkgrupper finner du att de är förhållandevis få och att det ofta handlar om egenskaper under stark selektion, där olika alleler hunnit fixeras i olika populationer under den evolutionärt sett ganska korta tid vi varit skilda från varandra.

Här gör du ett vanligt fel, nämligen att blanda ihop det faktum att många egenskaper till stor del är genetiskt bestämda (sant) med teorier om att det finns stora skillnader mellan olika folkgrupper.

Så är inte fallet. För de flesta variabla positioner i det mänskliga genomet ser du större skillnader inom olika populationer än mellan populationerna. Detsamma gäller komplexa egenskaper med en betydande genetisk komponent, som IQ.

Den på Flashback ofta citerade studie som hävdar att det finns stora skillnader i IQ mellan olika folkgrupper är behäftad med allvarliga fel. I en del fall har man helt enkelt gissat eftersom data saknades. Se vad jag skrev i en annan tråd om detta:

(FB) Bok skriver att tyskar och italienare har högst iq bland vita

Fast den halmgubben har jag ju redan avfärdat (se ovan).

Att arvet ofta är viktigare än miljön (sant) ger inget stöd åt obsoleta rasteorier om stora skillnader mellan olika mänskliga folkgrupper. Tvärtom har den moderna genomiken visat att vi är mer lika varandra än vi tidigare trodde, och att de skillnader i genfrekvenser som trots allt finns bildar geografiska gradienter snarare än distinkta gränser mellan olika folk.

Då har du nog inte läst AfS partiprogram. De vill utvisa brottslingar och personer som fått uppehållstillstånd på falska grunder, samt även de som inte försökt integrera sig i det svenska samhället, men i övrigt förespråkar de en frivillig återvandring som ska stimuleras med någon slags återflyttningsbidrag.

Min bedömning är att de flesta invandrare som inte uppfyller AfS kriterier för utvisning skulle bli kvar i Sverige, och att det handlar om hundratusentals människor. Alltså är det viktigt att reda ut hur AfS tänkt hantera denna stora grupp människor.

Inte alls halmgubbe utan det är du som använder dig av Non Sequitur. Enda förklaringen är att du är en ohederlig debattör. Det finns en uppsjö av egenskaper under stark selektion så du sprider enbart nonsens. Det relevanta är att vi vet att hudfärg rent genetisk är kopplad till några få alleler som styr melaninhalten. Dessa alleler utgör i sin tur en försvinnande liten andel av de genetiska avstånd vi kan mäta upp mellan folkgrupper/raser.

Mer gallimattias och sen standardlögnen från genetikförnekare på Flashback om ”variation inom och utom en grupp”. Det är ett nonsenspåstående. Jag kan säga att ”det är större skillnader i kroppslängd mellan kineser än mellan svenskar och kineser i genomsnitt”. Endast en idiot skulle hävda att påståendet gör att man inte kan säga att svenskar är längre än kineser. Man kan alltså inte jämföra spridningsmått med medelvärde.

Så för att Regulus påstår det så är Lynn och Vanhanen, två av världens mest framstående intelligensforskare, inget att ha? Du är helt ute och cyklar för inga intelligensforskare ifrågasätter ens att det finns uppmätta IQ-skillnader mellan raser/folkgrupper. Diskussionen är hur mycket som är arv vs miljö.

Man behöver inte mäta upp IQ på varenda befolkning i hela världen för att dra slutsatsen att det finns betydande IQ-skillnader mellan folkgrupper. Upp till tre standardavvikelser kan det skilja mellan etniska gruppers medelvärden. Och rent statistiskt så går det i motsats till vad du påstår att göra inferenser om en population utifrån en annan snarlik. Men det är oväsentligt vilket som för slutsatsen om existensen av IQ-skillnader mellan folkgrupper.

Nej, du har bara skapat egna halmgubbar.

Du verkar ha Wittgenstein som förebild. Intetsägande pladder som inget bemöter. Men du har helt fel. Modern genforskning har visat att genetiska skillnader mellan människor är mycket större än vad man tidigare trott. Särskilt efter att man upptäckte CNVs för ett antal år sen. Det är alltså minst 0.5% som skiljer i genomet mellan människor. Vilket är oerhört mycket. Jämför vi heterozygositet för människor och andra däggdjur så ligger människor i princip högst av alla. Ända är nästan alla däggdjur taxonomiskt indelade i underarter men inte människan. Orsaken stavas vänsterpolitik.

Ja, du tycker att det är viktigt att reda ut något som inte utgör ett problem annat än utifrån din tolkning av AfS partiprogram. I get it. Det finns inget som säger att hundratusentals människor skulle bli kvar trots repatrieringsåtgärder.
Citera
2018-05-31, 07:15
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Dessa uttalanden är också valvinnande i synnerhet gentemot den grupp kvinnor & familjer i barnafödande ålder som oroas över den allt sämre BB-vården.

Jeff i riksdagen:
1) Varför valde denna regering, med hjälp av Centerpartiet, att lägga 2.9 miljarder på asylfuskare istället för på sjukvården? För kostnaden avseende de asylfuskande afghanerna som ni har givit uppehållstillstånd, skulle man kunna startat upp BB i Sollefteå 193 gånger om.
https://www.youtube.com/watch?v=OkjEn68Y2I0&feature=youtu.be

Man ska med lättfattliga siffror & belysande exempel, såsom enligt ovan, trumma in budskapet att det är massinvandringen av ekonomiska migranter (från 3:e världen), som urholkat vår välfärd.

Åkesson underströk även han ikväll, i Aktuellts debatt mot Svetsaren:
https://www.svtplay.se/video/18024255/aktuellt/aktuellt-30-maj-21-00-2?position=1040&start=auto
2) Er största satsning inför det här valet under mandatperioden där ni har lagt mest pengar på generellt är invandring och integration. Ni har prioriterat bort välfärden och tagit pengar från funktionsnedsatta barn och sjuka och lagt pengar på bostäder och bidrag till människor från världens alla hörn. Man får prioritera så, men jag gör det inte och det är den stora orsaken till de hål vi har i välfärden idag.

"För er som är nyfikna på hur mycket tandvård kostar för svenska fattigpensionärer och illegala migranter har vi gjort en tabell med jämförelsepriser på samma tandvårdinsatser"...

https://twitter.com/EgorPutilov/status/1001746561792126976
Citera
2018-05-31, 07:17
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Så var det dags igen. Du har visst utsett dig till spåkvinna med förmåga att tillskriva mig diverse åsikter jag inte har. För att reda ut dina senaste lögner:

1. Jag har ALDRIG sagt att svenskhet enbart beror på om man är muslim eller ej. Det är däremot oförenligt att vara en del av den svenska kulturella gemenskapen och vara muslim enligt min mening. Du har däremot tidigare kämpat för åsikten att Islam är helt ofarligt, men nu helt plötsligt har du bytt åsikt. Nu är visst Islam ändå ett problem. Din "logik" är kanske utslag av det du kallar "magiskt tänkande"?

2. I Koranen finns det uppenbart kvinnofientligt idégods, liksom annan propaganda och indoktrinering påverkar påverkar såklart även detta. Är det allt? Nej, så klart finns det fler saker än Koranen som påverkar, men återigen - torgmötet handlade om Islam och dess negativa inverkan på svenska samhället.

3. Islam är bara en del av globalismen, jag och AfS kan hålla flera bollar i luften - just nu var Islam aktuellt av flera skäl. Ingen har fått Islam på hjärnan, men aktuella frågor måste lyftas och diskuteras.
1. Jag har aldrig sagt att "islam är helt ofarligt". En lögn från din sida.

2. Varför skriver du hela tiden "Islam" med stor bokstav? Alex Linder brukar säga att det tyder på låg intelligens att versalisera random ord mitt i meningar.

3. Det du kallar "svensk kulturell gemenskap" är ett stickspår som jag är ganska ointresserad av. Vad vi bör hålla oss till är begreppet svensk, som betyder etniskt svensk, och som inte kan definieras utifrån religion. Du har påstått att det "att vara svensk" påverkas av valet av religion, vilket är en felaktighet.

4. Du sa ordagrant att "om ni vill veta varför svenska kvinnor våldtas, så ska ni läsa koranen". Du gjorde koranen till DEN stora anledningen att våldtäkter begås. Då frågade jag varför statistiken visar att traditionellt ickeislamska grupper som svarta afrikaner är MER överrepresenterade än muslimska MENA-folk i våldtäktsstatistiken. Det kunde du inte svara på.
Citera
2018-05-31, 07:36
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Nuv. sosseregering och Google har haft privata möten: Google äger YouTube. Facebook Sverige har ju blivit extremt PK och de i sin tur äger även Instagram. Bonniers var dessutom de som initierade nedsläckningen av Granskning Sverige…

Vilket folkslag - med makt - pratar vi om här dåra. Muslimer som står på knä fem ggr/dag, eller…
Vem gav oss muslimerna…Varför flyr de sina länder…Vem/vilka bombar sönder deras länder…

Det här censurerandet av politiska åsikter bör anses som otillbörlig påverkan av valet i Sverige av privata sociala medieföretag, med systemviktig monopolställning, när man går så långt att man t.o.m. censurerar ett lagligt bildat politiskt parti, som ställer upp i svenska valet 2018.

Än värre blir det om vi kan påvisa att den nuv. svenska sittande regeringen använt påtryckningsmedel för att få de största och viktigaste mediala aktörerna, såsom YouTube, att blockera en av sina politiska konkurrenter mitt under brinnande valår …? Valfusk ngn…
(FB) Youtube censur (Samlingstråd)

Slutligen ett - upprepat- råd i all välmening:
Skaffa proffsig(are) filmare & utrustning, än viktigare nu när ni måste nå ut i andra/egna kanaler.
Citera
2018-05-31, 07:56
Medlem
Citat:

Det är inte en särskilt intressant eller ens relevant fråga. Det framgår att stimulans för återvandring ska lämnas.

Tror att de flesta människor vill vara med de sina. I sina egna länder om de ges möjlighet.
Citera
2018-05-31, 08:29
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Haha, surpuppa eller inte så måste de som försöker smutskasta AfS att besvaras!

Vad gäller torgmöten så stöts och blöts en hel massa förslag! Ni kommer få se!
Snacka om megalomani. Jag försöker försvara AfS från dina dumheter, som riskerar att skada partiet. Och du påstår att jag "försöker smutskasta AfS". DU är inte partiet, Jeff. Egentligen är du inte ens AfS:are. Du är i grunden en SD:are med dålig disciplin. Ungefär som din stora förebild Kent Ekeroth. Det är skillnad på att vara nationalist och att vara odisciplinerad och "frispråkig" SD:are.

Jag har aldrig kritiserat de riktiga AfS:arna Kasselstrand och Hahne. Tvärtom hyllar jag dem för deras insatser, senast deras fantastiska tal i Växjö.

Min förhoppning är att människor som inte delar partiets grundläggande värderingar ges en mindre framträdande roll i valrörelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in