2018-05-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Precis vad jag också tror.

Macroekonomen nämnde även att de andra två motorerna i samhället som utgörs av övriga investeringar från den privata sektorn samt från den offentliga sektorn är fortsatt stark.

Intressanta uppgifter som också togs upp under dagen (dock inte av Swedbankekonomen utan av andra talare) är att behovet av arbetskraft kommer framöver vara mycket stort i Sverige utifrån den demografiska utvecklingen. Prognosen var att bara den offentliga sektorn skulle i princip kunna "äta upp" den arbetskraft som kommer. Det går lite emot det jag hör om att robotarna ska ta över. Tänker på självkörande bilar/bussar. Ökad intelligent automatisering. Även kvalificerade tjänster som läkare, socionomer, jurister och revisorer kommer till viss del ersättas av robotar.

// CC

Japan verkar klara av den demografiska utmaningen. Den offentliga sektorn har varit en arbetsmarknadsåtgärd så länge jag kommer ihåg. Och det är decennier. Speciellt sjukvården har drabbats av personalöverskott som sitter i ändlösa överlämningar över en kopp kaffe, eller två, samtidigt som "vårdtagarna" ruttnar i sina sängar. Nu kom det uppgifter om att brottsuppklaring inte blivit bättre trots fler poliser och mer pengar. Vården blir inte bättre av fler händer utan av fler robotar. Fler händer, fler stolar, mer kaffe. Och tror någon att unga killar från Afghanistan vill torka bak i långvården? Knappast.
2018-05-30, 22:52
Medlem
Citat:
Det är ingen tvekan om att hyrorna kommer stiga kraftigt vid dessa renoveringar. Se bara på Högsbohöjd i Göteborg. Vi talar om 30-60% höjningar. Bergsjön ett annat miljonprogram i Göteborg, där talar man om 38-75% vilket kommer slå hårt mot miljonprogramsbefolkningningen då de tenderar att tillhöra den del av befolkningen med lägst inkomster.

// CC

Om du menar Pennygången var lägsta hyreshöjning 15% har jag för mig.

Edit:

Citat:
Stena fastigheter höjer hyran bakvägen

[...]

För ganska precis fyra år sedan fick vi boende på Pennygången ett chockbesked om att Stena fastigheter ville höja hyrorna med över 60 procent efter renovering. Genom att kollektivt organisera motstånd lyckades vi få Stena att backa. Trots juridisk rätt att göra som de ville har Stena nu renoverat ett av husen med 14 procent i hyreshöjning, en framgång för oss boende.

[...]

Julia Willén
Malin Fricke
Daniel Carlenfors
boende på Pennygången och aktiva i Nätverket Pennygångens framtid

Edit #2:
Citat:
Boende på Pennygången rasar mot Stena

Lyxrenoveringar och hyreshöjningar med 60 procent – det fick de boende på Pennygången att gå i taket 2012. Men trots att Stena fastigheter backade gör fastighetsbolaget idag, fyra år senare, precis det man lovade att inte göra: renoverar och höjer hyrorna. Det hävdar Nätverket Pennygångens framtid.

[...]

Stena Fastigheters vd Christel Armstrong Darvik säger till SVT Nyheter Väst att det är en liten falang på Pennygången som klagar. Hon hänvisar i sin tur till vd:n för Stena Fastigheter Göteborg, Agneta Kores som menar att det inte alls handlar om någon smyghöjning av hyrorna.

– Det känner jag inte alls igen utan vi har alltid varit väldigt öppna med vad vi gör och det är ju långt ifrån alla lägenheter som blir pluslägenheter, långt ifrån, säger hon.

Enligt Agneta Kores är det bara ungefär 20 procent av beståndet på Pennygången som för ögonblicket kommer att utgöras av så kallade pluslägenheter. Men det är något som kan komma att förändras beroende på hur stor efterfrågan blir.

– Det finns ett stort önskemål om att få en renoverad lägenhet och vi har ju haft en dialog med våra hyresgäster och möter de behov som vi ser finns. Vi vill kunna erbjuda olika standard och olika nivåer, då vet vi att ett område blir som bäst, förklarar hon.

[...]

”Riskerar bli ett område för rika”

Men Julia Willén är nu oroad över vad som kommer att hända med Pennygången på sikt. Allt fler dyra, renoverade lägenheter gör att det blir svårare att flytta inom området för de som inte har råd. Dessutom oroas hon över de sociala konsekvenserna – hon menar att Pennygången riskerar bli ett område med dyra hyresrätter för rika.

– Det här området kommer successivt att bli mycket högre medelklass. Det kommer successivt bli allt vitare, och det kommer bli mycket mindre blandat. Det vill säga att den här miljön kommer att försvinna och bli mer homogen, menar hon.

Att ni renoverar upp och höjer hyrorna med 60 procent var ju precis det många demonstrerade emot 2012, kan ni förstå att de idag är besvikna?

– Vi har en grundstandard, vi har tillval och vi har pluslägenheter som man som hyresgäst har möjlighet att välja och alla dem olika koncepten är ju förhandlade med hyresgästföreningen, menar Agneta Kores.

Man är ju orolig för att Pennygången ska bli ett område med bara dyra lägenheter. Är den oron obefogad?

– Ja, det skulle jag absolut säga.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-05-30 kl. 23:06.
2018-05-30, 23:19
Medlem
Citat:
Precis vad jag också tror.

Även kvalificerade tjänster som läkare, socionomer, jurister och revisorer kommer till viss del ersättas av robotar.

// CC

Hur kom socionom in i den meningen? Är det någon yrkestitel jag ber till gud varje dag ska försvinna, så är det definitivt socionom. Vet inte om det bara är jag (jobbar inom IT) som är negativt inställd till dessa socionomer, där 99% av alla jag träffat är tjejer, kön spelar mig ingen roll men jag har enbart varit i kontakt med socionomer av det kvinnliga könet. Jag hoppas dessa ersätt med vad som helst.

Spyr så fort jag hör ordet socionom.

MVH
2018-05-30, 23:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Det låter som om du behöver komma ut i världen.

Precis som du resonerar nu resonerade säkert de boende i gamla stan när man byggde t.ex. Östermalms jugentkåkar, de som ju alla är så förtjusta i idag. Alla epoker har sin stil och jag föredrar en byggnad som har en tidstypisk design istället för ett hafsverk till nyfunkis med limegröna balkonger.

Tors torn (ursprungliga designen) var i min mening aningen vassare men man är ju inte precis bortskämd med ny, bra arkitektur i Stockholm.

Fler torn, tack!

Haha! Du jämför ju rosa elefanter med parkeringshuset Elefanten!

I slutet på 1800-talet under nationalromantiken och eklecticismen och senare under jugendperiden förde den konservativa kultureliten ett resonemang som moraliserade kring överdriven utsmyckning och ornamentalisering av arkitekturen. Man tyckte att borgarklassens jugendvillor var brackiga och överlastade med utsmyckning som saknade historisk anknytning samt arkitektonisk funktion.

Du kan inte applicera detta på nutiden och använda det som ett rättfärdigande för att allt modernt och nytt alltid är högkvalitativ konst eller arkitektur.

Jag tycker norra tornen ser häftiga ut och läser man på lite i arkitekternas tidskrifter så kan man säkert bli upphetsad och uppleva rymdålderns eller "det brutala stadslivets skönhet".

Hoppar jag över detta så tycker jag att det ser groteskt ut. Särskilt på bilder som inte är manipulerade i bildbehandlingsprogram. Vad är det för ytmaterial? Om det börjar bli smutsigt kan det få en riktigt fantasieggande dystopisk aura.

/Johan
2018-05-30, 23:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Taggar dig bara för att säga att jag diggar din Twitter! Nej, det var inte mig du skrev det där till

Tycker att tråden innehåller väldigt mycket diskussioner om vad som är fel med den svenska bostadsmarknaden. Känns dock som att hela debatten om vad som förr eller senare kommer få bubblan att brisera och hur händelseförloppen kan/kommer se ut hamnar lite i skymundan.

Nedan förlopp är vad som troligtvis kommer ske om vi inte glider in i någon global lågkonjunktur de närmaste 2-3 åren eller någon annan oförutsägbar händelse rubbar USAs ekonomi.

Nu står vi bara här och väntar på att någonting händer som skapar en nedgång på de där 10-15% som sätter igång hela karusellen. Fortsätter FED höja enligt plan så kommer bolåneobligationerna snart att konkurrera med FED-räntan, och måste därför etablera ett läge där riskpremien är lagom stor. Vi kan för enkelhetens skull ponera att premien kommer vara 1 - 1.75% upp till nivåer om runt 5% historiskt sett.
Detta gör att om USA fortsätter höja enligt plan, vilket man kommer göra då man uppvisar god tillväxt, en inflation som just nu ligger på 2.46% vilken kommer stiga när oljeprisets uppgång prisas in i ekonomin framåt hösten. Krasst så kommer FED-räntan ligga på 3 - 3.5% och bolåneräntan på mellan 4-5% om 2 år, vilket också lär vara den bortre gränsen tidsmässigt för denna bostads-hysteri.

Detta handlar dock helt och hållet om den andra sidan, där vi har Centralbankssystemet med USD som klart största valutan vilket gör FED till den Centralbank som globalt sätter räntenivåer (hänger inte Ingves med i räntehöjningar så vill ingen ha våra statsobligationer och kronan går kaputt - lite förenklat).

/HMH

Tack!

Det fetade kommer alltför sällan fram. Ingves nämner det för övrigt inte ens själv när han föreläser. han ger ett väldigt ärligt och naivt intryck så jag funderar på om han ens känner till det.

/Johan
2018-05-31, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Så byggarna ska offra sin potentiella vinst och sälja billigare än marknadspris?

Om man inte ska låta betalningsviljan styra. Hur ska man då reglera vem som ska få dessa billiga bostäder? Det kommer bli massiv huggsexa om att få en billig lägenhet. Antagligen så kommer de flesta säljas igen till marknadspris innan inflyttning.

Begränsar man möjligheten till vinst för byggbolagen så byggs det mindre.
Men man säljer inte till marknadsvärde, för kunderna förstår inte vad de köper.

Hade köparna förstått vad ett föreningslån på 15-20kkr/kvm innebär så skulle man värderat nyproduktion väsentligt lägre än befintligt bestånd utan belåning, och krävt ett ekonomiskt upplägg där bostadens månadsavgift kan bibehållas över tid.

Den som köper en brf idag är inte smartare än att man utgår från att månadsavgiften speglar föreningens ekonomi. Och i nyproduktion utnyttjar man detta genom att manipulera avgiften, genom att ställa upp en så kortsiktig ekonomisk plan som möjligt, för att minimera avgiften till varje pris.

Det är en bluffprodukt, så priset folk betalar speglar marknadsvärdet på den produkt som man utger sig vara, sett till månadsavgiften. Dvs. en obelånad förening i ett underhållsfritt hus.
2018-05-31, 08:10
Medlem
Tulliuss avatar
Tobin vinstvarnar...
2018-05-31, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Hade köparna förstått vad ett föreningslån på 15-20kkr/kvm innebär så skulle man värderat nyproduktion väsentligt lägre än befintligt bestånd utan belåning, och krävt ett ekonomiskt upplägg där bostadens månadsavgift kan bibehållas över tid.

Jag skriver följande förslag igen i ett mer koncist inlägg:
- Vore det inte bra om hemnet skrev ut informationspunkten "Föreningens lån/kvm" på varje brf-objekt?

Om det är en bra ide: Har vi någon här som kan influera Hemnet att introducera det?
2018-05-31, 08:45
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jag tycker norra tornen ser häftiga ut och läser man på lite i arkitekternas tidskrifter så kan man säkert bli upphetsad och uppleva rymdålderns eller "det brutala stadslivets skönhet".

Hoppar jag över detta så tycker jag att det ser groteskt ut. Särskilt på bilder som inte är manipulerade i bildbehandlingsprogram. Vad är det för ytmaterial? Om det börjar bli smutsigt kan det få en riktigt fantasieggande dystopisk aura.

/Johan

Norra Tornen kan man säga mycket om. Det man dock med säkerhet kan säga är att de inte är nyskapande. På 30-talet hade de varit nyskapande. Nu är de extremt konventionella - lika mainstream som melodifestivalen. De skulle kunna vara med i en Kalle Anka-tidning där serietecknaren ville frammana klichébilden av modernitet, för 9-åringar. Vilket, som av en slump, också råkar den estetisk-mentala åldern på människor som läser SvD Perfect Guide och kastar bort sin ekonomiska framtid på trånga funkispastischer med fasttejpade lister, träfolierade plastgolv och båtliknande planlösning.
2018-05-31, 08:47
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Tobin vinstvarnar...

"STOCKHOLM (Direkt) Bostadsutvecklaren Tobin Properties sänker sin prognos avseende rörelseresultatet för helåret 2018 och spår nu att det kommer att uppgå till 75-125 miljoner kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Den tidigare prognosen, offentliggjord i rapporten för det första kvartalet, var 150-200 miljoner kronor. Det var i sin tur en sänkning från cirka 250 miljoner kronor tidigare.

Den nya sänkningen beror "främst på planförseningar", vilket innebär att intäkter om ca 44 miljoner "förväntas flyttas" till 2019, skriver bolaget.

"Bolaget har även som en konsekvens av de förändrade marknadsförutsättningarna justerat sina försäljnings- och prisantaganden", heter det vidare."

Svettiga tider nu.
2018-05-31, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densa
Jag skriver följande förslag igen i ett mer koncist inlägg:
- Vore det inte bra om hemnet skrev ut informationspunkten "Föreningens lån/kvm" på varje brf-objekt?

Om det är en bra ide: Har vi någon här som kan influera Hemnet att introducera det?
Varför bara lån/kvm och inte "tillgångar/kvm" också eller Tullius index?
2018-05-31, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Dock är ju frågan vem som har råd att bo kvar efter renovering.
Om kostnaden utslagen per lägenhet för den nödvändiga renovering av miljonprogrammet blir 1.5 miljoner lär det rendera i en viss ökning i hyra.

Din fråga är befogad. Efter 90-talskrisen fanns det massor med lediga lägenheter. Hyresvärdarna var beredda att gå hyresgäster till mötes för att få lägenheterna uthyrda. Man hade byggt många stora lägenheter men folk var inte villiga (eller hade råd) att betala för yta så man plomberade rum i treor och fyror och hyrde ut de som tvåor.

Får vi för många dyra hyreslägenheter kommer hyrorna att gå ned alternativt kommunerna betalar en del av hyran. Det blir politiskt känsligt. Väljarna vill inte betala för den ökade befolkningen som skapats på begäran av Almega och Svenskt Näringsliv. Och Stockholms Handelskammare. De tycker nog att byggbolagen får ta risken och kostnaderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in