Citat:
Beundransvärt skickligt att skapa ett ekonomiskt system som fungerat i 400 år. Ja, i alla fall fungerat hjälpligt. Som alla mänskliga konstruktioner finns så klart defekter emedan vi människor är imperfekta.
Därför finns det aspekter av kapitalismen att förbättra, t ex att inte tillåta pyramidspelsaktiviteter i ekonomin, att bygga nationella bankförsäkringssystem på det att bankerna inte onödigtvis skall ligga skattebetalarna till last vid kris, att bankerna inte skall kunna skapa pengar själva osv.
Ja, konservatismen har varit för klen. Sannolikt sammanhänger det delvis med sekulariseringen. Men av detta följer inte att vi skall låta de "radikalkonservativa" få ställa till det.
En "högerrevolution" är främst en oxymoron. Men befrielsekrig kan föras utan att det behöver ske revolutionärt. Jag hoppas inte att det skall gå så långt för att vi skall kunna komma ur EU.
Nå, när huset är ruttet och det hällregnar, då är inte tiden att riva de lilla skydd som återstår. Då är tiden att reparera och förbättra, på det att bättre väder skall komma och ett bättre husbygge kan tag sin början.
Gustaf IV Adolf var oduglig både som politisk och militär ledare, så att han avsattes var knappast ägnat att skapa förvåning - han ansvarade för den största förlust som drabbat Sverige någonsin. Men ätten slöt inte med honom, utan med hans farbror Karl XIII. Någon alternativ tronföljare fanns inte, särskilt inte efter misslyckande med Karl August. Det var ett snilledrag att engagera Carl Johan, som bekräftade förtroendet genom att till seger leda svensk trupp på svenskt vis - från täten. I fyra viktiga slag var de svenska vapnen segerrika; Leipzig, Dennewitz, Grossberen, Bornhöft. Dessa segrar gjöt samman ätten Bernadotte med Sverige.
Därför finns det aspekter av kapitalismen att förbättra, t ex att inte tillåta pyramidspelsaktiviteter i ekonomin, att bygga nationella bankförsäkringssystem på det att bankerna inte onödigtvis skall ligga skattebetalarna till last vid kris, att bankerna inte skall kunna skapa pengar själva osv.
Ja, konservatismen har varit för klen. Sannolikt sammanhänger det delvis med sekulariseringen. Men av detta följer inte att vi skall låta de "radikalkonservativa" få ställa till det.
En "högerrevolution" är främst en oxymoron. Men befrielsekrig kan föras utan att det behöver ske revolutionärt. Jag hoppas inte att det skall gå så långt för att vi skall kunna komma ur EU.
Nå, när huset är ruttet och det hällregnar, då är inte tiden att riva de lilla skydd som återstår. Då är tiden att reparera och förbättra, på det att bättre väder skall komma och ett bättre husbygge kan tag sin början.
Gustaf IV Adolf var oduglig både som politisk och militär ledare, så att han avsattes var knappast ägnat att skapa förvåning - han ansvarade för den största förlust som drabbat Sverige någonsin. Men ätten slöt inte med honom, utan med hans farbror Karl XIII. Någon alternativ tronföljare fanns inte, särskilt inte efter misslyckande med Karl August. Det var ett snilledrag att engagera Carl Johan, som bekräftade förtroendet genom att till seger leda svensk trupp på svenskt vis - från täten. I fyra viktiga slag var de svenska vapnen segerrika; Leipzig, Dennewitz, Grossberen, Bornhöft. Dessa segrar gjöt samman ätten Bernadotte med Sverige.
Nja, det gick ju åt pipsvängen i Amsterdam. Det var först på 1800-talet och framåt som det skuldbaserade penningsystemet slog igenom. Och bara för att man lyckades driva igenom ett system med en centralbank som ”lender of last resort”. Men nu sjunger det på sista versen. Väst sitter hopplöst fast i skuldfällan. Det är problemet med skuldbaserade system. De är exponentiella och kraschar när skulderna vuxit till en viss nivå i procent av BNP. Därför har vi nollräntor/negativa räntor. Systemet är egentligen redan kaputt.
Intressant där att du vill frånta bankerna rätten att skapa pengar genom utlåning. Det är ju exakt det vi vill göra. Så det finns hopp om dig ändå. Schweiz ska förresten snart folkomrösta om det. För du vet att så när som på några procent är hela penningmängden numer skapad genom bankernas utlåning?
Sekulariseringen beror ju på de konservativas svaghet och eftergifter. Innerst inne tror jag ändå att du förstår vari problemet ligger. Vänstern kompromissar man inte med. Då är man rökt. Titta på rödingarna. De ber aldrig om ursäkt för Lenin, Stalin och Mao utan istället råskäller de på sådana som Franco och Pinochet. Och då skruvar de flesta konservativa på sig och håller med dessa rödingar om vilka ”styggingar” de var. Det gör inte jag. Tvärtom vill jag bjuda alla röda på gratis helikopterresor igen.
Så Franco gjorde inte en högerrevolution när han revolterade mot den liberalmarxistiska regeringen i Spanien? Och Pinochet? Det är för sent för fredliga lösningar i Sverige. Fler konservativa måste fatta det. Om de inte vill råka ut för rödgardisterna och deras importerade trasproletariat.
Vad finns kvar att rädda med Sverige? Jag kan bara se rasen. Eller snarare de raselement som är något att ha och kan föra vårt biologiska och andliga arv vidare. Berätta gärna vad jag missat. Tyvärr måste jag säga att sjukdomen i Sverige är långt framskriden och patienten saknar dessutom sjukdomsinsikt.
Vi har haft ett antal odugliga kungar som avsatts. Förr ofta genom att de blev ett huvud kortare. Jag ser värdet i kontinuitet och den långa historia som kungadömet har i Norden. Men ätten är mindre viktig än institutionen som sådan. Jag kan tycka att en dyslektisk mupp lämnar en del i övrigt att önska i termer av kungliga kvaliteter.
höger? Sverige har inte haft en höger att ens tala om sedan 1960-talet. Inte ens Gösta Bohman var särskilt höger.