2018-05-29, 22:57
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Håller med, jag är tveksam till om det är rätt taktiskt sett, Sossarna är ju inga duvungar, så högmod ska man nog inom SD akta sig för. Å andra sidan förstår jag Jimpan, han tror att han kan ta Lövfen, och vid en eventuell vinst kan det bli ett ytterligare hopp i opinionen. Men som sagt, jag är också tveksam. Men det ska bli intressant att se/lyssna på.

Jag tänker att det räcker med att Jimmie säger något i stil med;

"Amen ärligt talat Stefan, vi alla vet varför ni har bjudit in till en debatt om något så irrelevant för svensk samhällsutveckling som "vinster i välfärden". Det är för att dina partistrateger vill flytta fokus från det som vanligt folk bryr sig om. Vanligt folk bryr sig om att diskutera den växande gängkriminaliteten, den ökade segregationen och den upplevda otryggheten. Jag kan gärna stå här med dig och diskutera varför vi inte vill ha ett allmänt förbud mot vinster för företag som jobbar i offentlig sektor, men Sverige har betydligt allvarligare problem att diskutera." Osv.

Enligt mitt sätt att se på det skulle ett sådant uttalande från Jimmie göra att han vinner på knock-out. Alla förstår att det är en pseudodebatt om något som egentligen inte har någon större betydelse. Väldigt få personer bryr sig om vinster i välfärden (även om V gärna vill att den frågan ska engagera folk). Om Jimmie gör en poäng av att det här är den första debatten som Stefan vågar ta med honom eftersom det är en del av ett partistrategiskt beslut från S-håll att flytta fokus från brottsligheten och invandringsfrågan så kommer allt Stefan säger vara betydelselöst. "Just my two cents".
2018-05-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
tjat om etnicitet är INTE mitt bord
Bra, då är vi överens.
2018-05-29, 22:59
Medlem
Citat:
Jag har inte lyssnat på Rosenbergs intervju med Åkesson, möjligen när den var ny men det var ju fem år sen. En gång relativt nyligen diskuterade jag en Åkessonintervju av någon annan usual suspect som torde ha varit Huitfeldt, med reservation för att jag kan ha blandat ihop med P1 el dyl, och då nämndes Rosenberg men jag hade varken tid eller lust då att börja nysta i nån annan intervju än den trådaktuella. Om det är ohederligt att inte alltid ha tagit del av all tillgänglig media med Åkesson och memorerat den så vill jag absolut ha ohederligt as som titel på visitkort och dylikt, gärna i versaler.

Däremot försökte jag gräva upp den nu. Utgår från att det är denna som avses. Länken är tyvärr död, så jag får lita på citaten även om det påstås längre ner i tråden att de är förvanskade. Tja, jag läser det som att han gör allt för att inte i ännu en intervju dras in i fällan att tvingas älta frågan ”vad är svenskt” som var huvudtemat varenda jävla gång han frågades ut mellan 2007-2014. Han avleder det med att säga att SD inte definierar nationen utifrån etnicitet. Och? (För övrigt svarar han ju inte nekande, i alla fall inte att döma av citaten. Bara att han inte vill gå in på det).

Med 2018-ögon ser jag spontant inget problematiskt eller kontroversiellt med ditt utkast till svar, nej. Inte 2013 heller egentligen, men hans försiktighet bör dock ses i ljuset av att intervjun gjordes i en helt annan åsiktskorridor. Debatten om ”är SD ett rasistiskt parti?” rasade ännu bland journalister över ett år efter denna intervju. En särskilt högljudd gruppering bland dem försökte tvinga SR/SVT att ta ställning mot SD i sina program med luddig hänvisning till någon paragraf i värdegrundsdelen av stadgarna. Mest centralt för kontexten är dock kanske att intervjun är gjord 3 månader efter järnrörsskandalen, då stämningen i media var ”titta, SD var allt vi varnade för”. Jag tycker inte det är så hederligt att begära retroaktivt att han skulle ha varit Trump-stursk just då, flera år innan såväl Trump som den svenska helomvändningen. (Edit: Tråden var från februari 2013 men intervjun var visst från november 2012 såg jag nu att TS hade skrivit, så det var i omedelbar anslutning till järnrörsskandalen)

Ah, så inga som helst konsekvenser efter att du fått den officiella bekräftelsen på att du fått ditt officiella äktsvensk-diplom? Själva bekräftelsen är endgame? Så om cirkulär migration inte vill lossna ger du upp? Du vill inte dra åt tumskruvarna då? Och igen om det inte hjälper? För de kommer inte att packa sig härifrån genom muntlig övertalning. Endast våld.

Kallsvettiga? Vem? Jag har använt begreppet etnisk svensk så länge jag kan minnas IRL. Även i mörka PK-tider i PK-skadade sammanhang. Aldrig upplevt begreppet etnisk svensk det som minsta kontroversiellt. Svårt att tänka sig att Åkesson har gjort det heller, men om man under en lång rad år haft en hel journalistkår efter sig som autistiskt ältade frågor om svenskhet och etnicitet tror jag det till slut blir ett slags kryptonit som dränerar en på all kraft så fort skiten nämns.

Du har ingen aning om i vilken utsträckning förslaget ifråga ens har registrerats av särskilt många SD-väljare. Det kan vara 30% som hört det, eller 90%, det kan också vara 3%. Av dessa 3, 30 eller 90 procent kan vilken andel som helst ha känt ”shit, det där låter rätt sjukt och kommer fler förslag av den kalibern får jag nog kalla fötter, men jag låter det passera denna gång för nu är ödesvalet nära”.

Däremot förstår jag att du i din iver att trappa upp hårdheten i turbofart tycker ungefär ”titta de blev inte helt skräckslagna av förslaget vi la för en kvart sen, höj till nästa nivå GO GO GO GO!!!” Men så ser du ju SD som ett värddjur som ska lockas att titta ner i Alien-ägget så att facehuggern oyto kan hoppa upp, klänga sig fast och trycka ner embryot så att chestburstern kan bryta sig ut genom SD:s bröstkorg och växa sig stor. Alltihop givetvis av from omsorg om SD, inget annat.

Jag tycker du förenklar absurt mycket genom att helt lyfta bort SD:s extrema ansträngningar att framstå som rumsrena från ekvationen. Kontrasten mellan den salongsfähiga framtoning de själva kämpat sig blå för att försöka skapa, och den nid- och skräckbild motståndarna har målat, är ju ett av huvudskälen till att motståndarna lyckats underminera mer av sin egen trovärdighet än SD:s. Så hade inte blivit fallet om SD gång på gång hade bekräftat motståndarnas skräckbild.

Okontroversiellt att göra hela Staffanstorp till SD:s egen Joe the Plummer? Nja, erfarenheten talar väl emot den sortens grepp, då backfirepotentialen är enorm när man har noll kontroll över sin adopterade maskot. Minns tjejen vars blodiga ansikte hamnade på flygblad för, vad det nu var (ND? SvP?) – hon gjorde ett väldigt publikt och pinsamt (för alla parter) avståndstagande i media. När det handlar om en hel ort är exponeringsytan för potentiell backlash desto större. De 83% av Staffanstorpsborna som i alla fall 2014 inte röstade på SD är ju en guldgruva för alla de journalister som skulle hugga på tillfället att ge en bild av Staffanstorp som ett enda stort långfinger till SD. Eller för all del leta med ljus och lykta efter SD-supportrar av byfånemodell och fånga soundbytes av typen ”ja sonna jeuvla apor å nejgrår vi haor fått häur näu, dåm loktar rälet å drickör bleod auv jongfror såm dåm vålltatt i boskarna, näe fey hillvitte SD tjeugo artån!!!!” Inte för att risken är överhängande att Staffanstorp blir SD:s Waterloo... men riskfritt är det verkligen inte.

Sluta. Jag har hela tiden gjort ett rättvist referat av vad Åkesson sa. Han sa att han inte var expert, men att det nog inte fanns etniska svenskar, eftersom väldigt få BARA hade infödda anfäder från istiden. Inte nog med att han principiellt landade i att etniska svenskar inte finns - han angav alltså till och med på vilka kriterier han kommit till slusatsen. Alltså ett ännu mer extremt påstående än dumheterna om att etniska svenskar är supersällsynta "vita älgar" om man inte bara hade infödda svenska förföder från 1800-talet. (Mazzetti-någon?).

Om Åkesson sagt "Jag är verkligen ingen expert på månlandningen, men eftersom du frågar var den nog fejkad på grund av att skuggorna inte är parallella på fotografierna..." så har han INTE duckat frågan eller uttryckt sig neutralt.

Du kan vara låginformerad eller inkompetent, men det här har jag påtalat och klargjort så många gånger att jag bara kan dra en slusats: Du har samma track record i den här frågan som OU har att mäta SD rätt.

Med flit eller inte? Bias? Konspiration? Oskicklighet? Spelar det till slut någon roll?

Ledsen för utvikningen, men CK:s sätt att argumentera har ju blivit lite av ett trådtema i sig.
2018-05-29, 23:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Möjligt, men jag vill ha för mig att Pihlblad i alla fall tidigare har varit ganska lättsam och obrydd vad gäller SD... det kan dock även ha hängt ihop med vem den andra personen i studion är vid tillfället.

Ja, det har han kanske varit. Här var han både själv och i samtal med någon reporter. Emellertid fick han heller inget påpekande om att SD:s siffror skulle vara "oroande" eller liknande. Jag utesluter inte att vi kan börja se en form av "den ökande storlekens" normalisering. Att man flaggade för att SD skulle kunna bli största parti indikerar detta också. Om TV4 tittat djupt i OU-spåkulan, så vill de nog inte ha gjort sig helt omöjliga för ett parti som om fyra månader skulle kunna vara Sveriges största.
2018-05-29, 23:09
Medlem
nins avatar
Intressant att ingen, hittills, har varit intresserad av Gür's kommentar och framförallt, det intressanta som Chang Frick berätta om Sentio's rådata.
2018-05-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Intressant att ingen, hittills, har varit intresserad av Gür's kommentar och framförallt, det intressanta som Chang Frick berätta om Sentio's rådata.
Fram med en länk då.
2018-05-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin

Klart intressanta indikationer. Tills Sentio och attitydmätningar falsifierats som bästa sättet att se det korrekta SD-stödet, är det dessa som bör gälla som utgångspunkt.
2018-05-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det har han kanske varit. Här var han både själv och i samtal med någon reporter. Emellertid fick han heller inget påpekande om att SD:s siffror skulle vara "oroande" eller liknande. Jag utesluter inte att vi kan börja se en form av "den ökande storlekens" normalisering. Att man flaggade för att SD skulle kunna bli största parti indikerar detta också. Om TV4 tittat djupt i OU-spåkulan, så vill de nog inte ha gjort sig helt omöjliga för ett parti som om fyra månader skulle kunna vara Sveriges största.

Växandets normalisering och Jimmie Åkesson som en statsman när - inte om - partiet når 25%. Vi tycks onekligen befinna oss i en tid då trådprognoser besannas.
2018-05-29, 23:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Växandets normalisering och Jimmie Åkesson som en statsman när partiet når 25%. Vi tycks befinna oss i en tid då trådprognoser besannas.

Det återstår att se, men historiskt har SD lyckats bättre i riksdagsval än i OU, även om induktionsslutledning har sina begränsningar som prognosmetod.

Jag har själv diskuterat möjligheten att vi skulle kunna få tre partier över 20% efter valet, vilket vore en helt unik situation efter 100 år av ett stort dominerande S. Men kanske är det SD som skall knuffa S till rimliga nivåer. TV4:s sammanvägda prognos talar för den möjligheten. Sedan kan man förstås fundera på hur mycket över 20% som SD skulle kunna ta sig. Emellertid finns det ett begränsat antal gånger som SD skulle kunna fördubbla sitt valresultat.
2018-05-29, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Om han gör bort sig fullständigt finns det en sådan risk, tex om Lövfen kommer med en bomb, samtidigt som Lövfen lyfter sig själv 10 våningar, men det är knappast troligt. Det kommer att bli världshisiorens trstaste debatt, med två herrar som moget ska aspirera på statsministerposten, fullsmockade av talepunkter och floskler (ja i alla fall garanterat från Lövfens sida). Men Jimpans bästa kort är fortfarande att peka på "oansvarighet". "Först ta hit 100 000-tals "flyktingar" så att alla system brakar samman (inklusive sjukvården), och sen har fräckheten att be att få mandat att lösa de problem som man genom sin egen inkompetens skapat? Hade S inte förmågan att förutse någonting? Är de inte vad de har betalt för att göra, förutse och handla innan det onda sker?" Det räcker som talepunkt för mig.

Om nu Jimpan lyckas få in det mellan de förväntade dödgrävarfrågan "Vinster.."

Hoppas de läser här. En sådan verbal halvnelson klarar inte Löfven eller Kristersson heller för den delen att värdigt vrida sig ur.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
De skriver "Nya succe siffror för Sverige demokraterna" under inslaget. Gäller att välja ett positivt anslag när viktiga nyheter presenteras. Vinden vänder på TV4 det är helt uppenbart

Dessutom "Kan vara på väg mot ett läge där SD blir störst" så ingen missar vad som håller på att hända.

Vinden vänder på Bonnier-TV4? Det skulle oroa mig som SD-väljare. Nu är ju TV4 på gång att säljas men ändå.
2018-05-29, 23:53
Medlem
8711s avatar
Någon som kan länka till Sentios rådata som det pratas om i tråden? Vad handlar det om?
2018-05-30, 00:01
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Någon som kan länka till Sentios rådata som det pratas om i tråden? Vad handlar det om?

NIN hade en länk i sista ordet källa
Här är den igen https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/1926958467355670

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in