Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-29, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Med tanke på att en walkie talkie på den här tiden var nästan lika tufft att knalla runt med som en magnumpistol, så ska man väl inte hel vifta bort de idéer som somliga kan ha fått av walkie talkiens möjligheter att förfölja och genskjuta och överraska.

Walkie talkies tillför inte ett skvatt (förutom den riskabla exponeringen av dessa) om du ska förfölja, genskjuta och överraska ett par i övre medelåldern som du ändå hela tiden vet var du har. Vilken klåpare som helst kan ensam ha koll på Palmes rörelsemönster från Grand till punkten där hans dagar är räknade. Du behöver inte ha med en bunt drevkarlar när du ska på andjakt.
Citera
2018-05-29, 21:48
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har du någon källa på att SE var plufsig? Eller att CP hade ölmage 1985? Mitt intryck är att SE var smal (med runt ansikte) och att CPs ölmage växte under de tre åren från mordet till gripandet.

Du menar väl ändå 1986? Nej, jag har ingen bra bild på CP från den tiden men hans missbruk och drickande började ju knappast efter 1986.

SE har plufsigt ansikte. Han ser kanske ut i bättre form än CP men inte mycket. Trappor tar musten ur en även om han kan springa snabbt en kortare sträcka.
https://y.cdn-expressen.se/images/1a/7e/1a7ea729853840ae91f092bfbdbd4690/16x9/680.jpg
Citera
2018-05-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Så kan det mycket väl vara. Jag menade dock bara att han inte verkar ha ändrat sitt vittnesmål i grunden även om han, som du skriver, lägger till "emotionella minnesbilder" nu senast 2016. "Det var en slakt, han var slaktare, han stod där och vänta, helt iskallt. Han visste att de skulle komma den vägen". Det säger Morelius 1986 och i stort sett samma sak 2016.

Jo, han är konsekvent i att inte ha särskilt mycket att säga. Han vet att han är ett centralt vittne. Han vill så gärna hjälpa till. Fyller i efter förmåga allteftersom han förhörs upprepade gånger. Men det står ganska klart att han inte uppfattat så mycket. Det grämer honom. Därav kompenserar han med känsloladdade uttryck för att stärka sin närvaro på platsen.

Jag betvivlar dock inte att han sett GM vid Dekorima-fönstret innan mordet. Det är viktigt. Torde inte vara fabricerat.
Citera
2018-05-29, 21:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Walkie talkies tillför inte ett skvatt (förutom den riskabla exponeringen av dessa) om du ska förfölja, genskjuta och överraska ett par i övre medelåldern som du ändå hela tiden vet var du har. Vilken klåpare som helst kan ensam ha koll på Palmes rörelsemönster från Grand till punkten där hans dagar är räknade. Du behöver inte ha med en bunt drevkarlar när du ska på andjakt.

Nej. Det skulle vara en ”dumskallarnas sammansvärjning”.
Citera
2018-05-29, 21:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så är det nog. Fast kanske bättre en vinternatt?

Byggnader i stan står väl under vintern med? Eller vad menar du?
Citera
2018-05-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag beskriver inget som är tillkrånglat. Jag beskriver en person som på avstånd vill se om en specifik person avviker från en folksamling.

Om du ska möta någon som ska kliva av tåget, gör du då inte precis så? Du backar för att få överblick. Du går inte längst fram på perrongen och försöker stirra så många som möjligt i pallet tills du hittar ditt mål.

Jag skulle nog ställa mig längst fram på perrongen om det är en plats alla avstigande kommer passera. Jag ställer mig inte två plattformar bort.

Tacksammast för GM att vänta ut Palme vid utgången. Ingen tycker det är konstigt att han tittar på flödet av folk därifrån. Han missar inget och drar inte uppmärksamhet till sig. Händer mig varannan gång jag är på bio.
Citera
2018-05-29, 21:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Intressant, men drogande soldater är väl inte direkt ovanligt heller.

Knappast.
Citera
2018-05-29, 22:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Du menar väl ändå 1986? Nej, jag har ingen bra bild på CP från den tiden men hans missbruk och drickande började ju knappast efter 1986.

SE har plufsigt ansikte. Han ser kanske ut i bättre form än CP men inte mycket. Trappor tar musten ur en även om han kan springa snabbt en kortare sträcka.
https://y.cdn-expressen.se/images/1a/7e/1a7ea729853840ae91f092bfbdbd4690/16x9/680.jpg
Det finns bilder från 1985-86 med CP i helt annan kondition.

http://www.itdemokrati.nu/page55.html
Citera
2018-05-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Du utgår ifrån att mördaren tänkte genomföra dådet till vilket pris som helst, oavsett omständigheter. Om Palme blivit upphämtad av taxi eller Säpo, vad skulle mördaren ha gjort då? Bäst vore väl att knäppa honom inne i biografen då. Sitting duck.

Att röra sig bland folket utanför biografen och samtidigt bevaka Palme utan att väcka uppmärksamhet kräver betydligt mer än mördaren tror jag, men är givetvis inte uteslutet.

Hade Palme plockats upp av taxi eller Säpo hade det inte blivit nåt statsministermord den kvällen. Jag utgår inte från att Palme skulle bli skjuten där och då. Tror tillfälligheter gjorde gärningen. Var det en ensam galning var det här hans chans. Var det organiserat skulle andra chanser uppenbara sig.

Att röra sig bland folk och bevaka Palme är väl det absolut säkraste sättet att undandra sig uppmärksamhet på. Förstår inte hur man kan tänka annorlunda där.
Citera
2018-05-29, 22:05
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Jag skulle nog ställa mig längst fram på perrongen om det är en plats alla avstigande kommer passera. Jag ställer mig inte två plattformar bort.

Tacksammast för GM att vänta ut Palme vid utgången. Ingen tycker det är konstigt att han tittar på flödet av folk därifrån. Han missar inget och drar inte uppmärksamhet till sig. Händer mig varannan gång jag är på bio.

Och när jag backar för att få överblick över perrongen, då gör jag det "onödigt tillkrånglat"? Må så vara, men jag har ändå aldrig misslyckats vad jag kan minnas.

Jag argumenterar egentligen inte emot dina gissningar. Däremot din attityd att allt annat än vad du skulle ha gjort är fel. Det, om något, är väl vad tråden haft för mycket av.

Hade du varit mördaren skulle du stått utanför Grand. Jag hade kanske stått på motsatt sida gatan. Ingen av oss var där, men med alla omständigheter i övrigt lika så hade vi båda knäppt statsministern! Varför måste mördaren vara mer lik dig än mig?
Citera
2018-05-29, 22:10
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Att röra sig bland folk och bevaka Palme är väl det absolut säkraste sättet att undandra sig uppmärksamhet på. Förstår inte hur man kan tänka annorlunda där.

Ja, det håller jag med om, med vid något tillfälle måste mördaren börja röra sig efter Palme och det är då det blir kritiskt. Jag antar att många noterar att statsministern är där och skulle reagera mer på en person som benar iväg omedelbart bakom honom än någon som på andra sidan gatan bestämmer sig för att börja röra sig parallellt.
Citera
2018-05-29, 22:13
Avslutad
Citat:
Har du någon källa på att SE var plufsig? Eller att CP hade ölmage 1985? Mitt intryck är att SE var smal (med runt ansikte) och att CPs ölmage växte under de tre åren från mordet till gripandet.

Stig var snabb o det ser man även i klippet när han visar hur skytten sprang.

Vad jeppson säger sig ha sett eller inte sett saknar substans. Han gömde sig med största sannolikhet bakom byggnadsställningarna när skotten föll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in