Citat:
Ursprungligen postat av
Lanbo
Någon som sett uppgifter huruvida kroppen var dold på något sätt med grenar eller kvistar e.d.?
Jag tänker närmast på ifall GM tagit sig tid till att försöka gömma kroppen eller om man bara dumpat henne där i all hast.
Om MP är hennes bostad ter sig val av FP ytterst märklig. Vilken typ av GM väljer att i sådana fall flytta på kroppen mellan bostad och FP, nej det blir alldeles för omständigt och riskabelt.
Hon har sannolikt blivit mördad där hon sedermera hittades eller i direkt anslutning till den platsen.
Jag har läst en del teorier i tråden om allehanda orsaker till varför LW befann sig på fyndplatsen eller i närheten sen kväll - tidig natt och svaret till detta tror jag vi får reda på när polisen hittat rätt GM.
Man kan dock alltid spekulera vilket Flashback är till för.
SD har polisen haft ögonen på sedan dag ett mer eller mindre. Han släpptes utan häktning, kanske i brist på bevis. Så tidigt i en förundersökning (innan kroppen hittades) har man inte mycket att gå på och han hördes väl i första hand i egenskap av pojkvän, vän eller ex. Vet inte hur mycket teknisk bevisning man hunnit samla ihop, men antagligen tillräckligt för att man kunnat se LW senast lämnade fingeravtryck på sociala medier, mobiler mm. Man har också sett vilka personer hon smsat och varit i kontakt med helt enkelt, var hon betalat med kontokort, senaste säkra vittnesuppgifter på iakttagelser.
Polisen har hunnit påbörja sitt puzzle och hört närmaste vänner och familj samt arbetsgivareoch kollegor. En bild av BO börjar ta form och misstankarna vänds automatiskt mot (någon av) hennes nuvarande eller förra pojkvän, varav SD är en av dem.
Här är jag lite osäker, men om jag kommer ihåg rätt, så hittades kroppen efter att SD lämnat landet vilket är ett genombrott i utredningen. Man hoppas på DNA och andra spår/fynd på platsen och på kroppen som kan stärka misstankar mot en specifik person - GM.
Vet inte om det är i detta läge som polisen tar till tvångsmedel mot en misstänkt SD genom att gå igenom hans bil, i jakt på någonting som eventuellt kan peka mot att en död eller svårt skadad/döende LW befunnit sig i bilen, någon slags potentiellt mordvapen som funnits i fordonet. Oavsett vilka fynd som samlats in skall dessa analyseras på NFC vilket kan ta tid beroende på vad som skall analyseras.
Jag misstänker att utredningen fortfarande väntar in analyssvar från NFC och när de väl kommer ger de en indikation om SD kan tänkas vara inblandad eller inte. Där ligger vi just nu kan jag tänka mig. Det är alltså ingen akutsituation att plocka in SD ännu, då bevisningen inte finns tillhanda. Däremot är jag ganska säker på att man håller koll på både SD/HD samt andra eventuella ”pojkvänner” tills NFC gjort sitt.
Förhören pågår naturligtvis fortlöpande, det är oftast många personer som skall höras mer än en gång.