Citat:
Tvångsäktenskap? När släpades någon till kyrkan för att vigas mot sin vilja senast i Sverige? Om det skedde var det i så fall inte en man som tvingade? Har vi ens haft någon äldre tradition av "shotgun wedding" i Sverige?
Citat:
herregud uven, du vill alltså ha tillbaka aga av barn?
är jag förvånad..nää kanske inte.
är jag förvånad..nää kanske inte.
Inte hasselspö och randning i rumpan, kanske. Så var det förvisso på min morfars tid, och det blev hederligt folk av dem allihop. Nej, men jag tror på god ordning och att läraren får tillhålla enklare fysiska tillrättavisningar vid behov. Idag är situationen i skolorna helt förfärlig på sina håll och regelverket helt vansinnigt.
Citat:
och att aga barn står i FN.s barnkonvention eller?
Det finns visst stöd, ja.
"Artikel 3
1. Vid alla åtgärder som rör barn, vare sig de vidtas av offentliga eller privata sociala
välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa myndigheter eller lagstiftande organ,
skall barnets bästa komma i främsta rummet."
"Artikel 5
Konventionsstaterna skall respektera det ansvar och de rättigheter och skyldigheter
som tillkommer föräldrar eller där så är tillämpligt, medlemmar av den utvidgande
familjen eller gemenskapen enligt lokal sedvänja, vårdnadshavare eller andra personer
som har lagligt ansvar för barnet, att på ett sätt som står i överensstämmelse med den
fortlöpande utvecklingen av barnets förmåga ge lämplig ledning och råd då barnet
utövar de rättigheter som erkänns i denna konvention."
"Artikel 18
1. Konventionsstaterna skall göra sitt bästa för att säkerställa erkännandet av principen
att båda föräldrarna har gemensamt ansvar för barnets uppfostran och utveckling.
Föräldrar eller, i förekommande fall, vårdnadshavare har huvudansvaret för barnets
uppfostran och utveckling. Barnets bästa skall för dem komma i främsta rummet."
"Artikel 28
[---]
2. Konventionsstaterna skall vidta alla lämpliga åtgärder för att säkerställa att
disciplinen i skolan upprättshålls på ett sätt som är förenligt med barnets mänskliga
värdighet och i överensstämmelse med denna konvention.
[---]"
file:///C:/Users/PL/Downloads/barnkonventionen-i-sin-helhet.pdf
Citat:
nej dummer det har det inte alls. en ensamstående 18 årig kvinna säg 1910 fick lämna bort barnet, döda barnet och/ eller sig självt, fanns inte så många andra alternativ.
Jodå. Man kunde t ex skriva till kungs och anhålla om att få gifta sig som underårig, eller så kunde man hålla barnet hos sina föräldrar medan man själv arbetade osv. Detta är väl belagt.
Citat:
Nånstans 20-30 år äldre misstänker jag.
Bara om Du är i 10-årsåldern.

Citat:
jepp självklart alla som sätter sig i en bil tänker genast att jaha...nu riskerar/ kommer jag avlida i en trafikolycka här och självklart ska jag inte få hjälp då, för mitt eget fel.
Så klart man skall få hjälp, t ex med akutsjukvård. Men av det följer inte att det ansvarsfullt att köra bil utan bilbälte eller att strunta i att sätta på lyset. Vi har i Sverige betydligt högre krav på bilförare än på de som har sex, vilket inte är självklart lyckat.
Citat:
Glöm det uven, och har vi din politik i Sverige om 5-6 år då har vi fan verkligen ramlat ner i ett svart hål, inte ens Trump i USA kan lyckas med att förstöra så pass mycket av människors liv, hur gärna han än nu vill.
Det är min tro att vi kommer att hamna allt djupare ner i ett hål, men av helt andra skäl.
Citat:
Dina värderingar/ politik finns bara där, i de extrema ideologierna som fundamentalistisk religion samt antidemkratiska krafter...är bara där man hatar kvinnor så pass.
fanns inget "djurskydd" i nazityskland är du helt????? att Hitler sa sig älska djur ändrade inte hur man slaktade grisar 1940.
fanns inget "djurskydd" i nazityskland är du helt????? att Hitler sa sig älska djur ändrade inte hur man slaktade grisar 1940.
Hrrhm!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nazityskland#Nazitysklands_djurskyddslagar
Kåldolmar, much?
Citat:
Min "abortliberalism" återfinns överallt där det finns modernitet och en allmän syn att kvinnor också är människor med mänskliga rättigheter.
Sm sagt kolla var i landet du finner de mest fundamentalistiska sekterna/ bostadsområdena med flest ex. extrema islamister, så hittar du dina värderingar.
Sm sagt kolla var i landet du finner de mest fundamentalistiska sekterna/ bostadsområdena med flest ex. extrema islamister, så hittar du dina värderingar.
Så, Du menar alltså att det vore starkt önskvärt om vi kunde få ut islamisterna ur Sverige?