2018-05-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Inte mer än att det gjorts en dokumentär där rektor och tidigare elever intervjuades. Sedan dess uttalar ingen på skolan sig om hans skolgång. Bara det är ju inte ointressant.

"Orders to be silent?"
Citera
2018-05-27, 14:46
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
"Orders to be silent?"

Det kommer jag inte ihåg just nu. Får kolla imorgon.
Citera
2018-05-27, 15:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det kommer jag inte ihåg just nu. Får kolla imorgon.
Vad säger vår Kumabjorn om uppgifterna att det inte var NK som startade kriget?
Citera
2018-05-27, 23:22
Medlem
SVT sände i kväll en dokumentär, "Nordkoreas okända slavar"
https://www.svtplay.se/video/18129275/dokument-utifran-nordkoreas-okanda-slavar

Den visar hur nordkorea använder slavarbete utomlands som ett sätt att dra in pengar till partiet.
Dessa slavarbetare finns främst i Kina och Ryssland, men även i Europa.

Denhär videon får en att börja fundera på villka det är som faktiskt arbetar hos t.ex. Volvos underleverantörer i Kina. Är det kinser som tjänar en skål ris om dagen eller är det norkoreaner som inte tjänar ett piss och jobbar 12 timmar om dagen?
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-05-27 kl. 23:25.
Citera
2018-05-27, 23:27
Medlem
ResKille91s avatar
Vice har gjort flera spännande reportage om Nordkorea

https://www.youtube.com/watch?v=OtuFaEy4jzE

https://www.youtube.com/watch?v=FVfL4xiiRO0
Citera
2018-05-28, 02:29
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad säger vår Kumabjorn om uppgifterna att det inte var NK som startade kriget?

Har aldrig trott att NK startade kriget, annat i något slags formell mening. Är mycket övertygad om att Kim Il-sung hetsats av sin mentor, en sovjetisk (marskalk tror jag) militär som jag tyvärr inte mins namnet på. Han stod under starkt inflytande av den personen. Vi stod i inledningen av Kalla Kriget och det stod klart för Stalin att USA/Storbritannien accepterat uppdelningen i väst och öst, men inte längre än så. De har säkert sett Korea som ett ypperligt tillfälle att provocera USA för att se hur de skulle reagera.

Här skall man komma ihåg att ur amerikanskt perspektiv handlade det om två fronter väldigt långt borta från de egna gränserna. Många och svåra logistiska problem involverade. Sovjet delade landgräns och för dem var det enkelt att flytta stridsvagnar till östgränsen. Man skall komma ihåg att det var genom spionen Rickard Sorge som Stalin, rättare sagt hans marskalkar, flyttade hela divisioner från östfronten till väst eftersom han lyckades övertyga dem om att Japan inte hade för avsikt att träda in och stötta Tyskland mot Sovjet. Den sortens jättelika manövrar hade de således god erfarenhet av.
Citera
2018-05-28, 05:09
Medlem
Citat:
Har aldrig trott att NK startade kriget, annat i något slags formell mening. Är mycket övertygad om att Kim Il-sung hetsats av sin mentor, en sovjetisk (marskalk tror jag) militär som jag tyvärr inte mins namnet på. Han stod under starkt inflytande av den personen. Vi stod i inledningen av Kalla Kriget och det stod klart för Stalin att USA/Storbritannien accepterat uppdelningen i väst och öst, men inte längre än så. De har säkert sett Korea som ett ypperligt tillfälle att provocera USA för att se hur de skulle reagera.

Här skall man komma ihåg att ur amerikanskt perspektiv handlade det om två fronter väldigt långt borta från de egna gränserna. Många och svåra logistiska problem involverade. Sovjet delade landgräns och för dem var det enkelt att flytta stridsvagnar till östgränsen. Man skall komma ihåg att det var genom spionen Rickard Sorge som Stalin, rättare sagt hans marskalkar, flyttade hela divisioner från östfronten till väst eftersom han lyckades övertyga dem om att Japan inte hade för avsikt att träda in och stötta Tyskland mot Sovjet. Den sortens jättelika manövrar hade de således god erfarenhet av.

Det är inte Park IL Peter Alexandrovich Du tänker på?

Eller General Romanenko?
Senast redigerad av LEMMOR 2018-05-28 kl. 05:22.
Citera
2018-05-28, 05:22
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Det är inte Park IL Peter Alexandrovich Du tänker på?

Tror han hette Sjtykov (osäker på stavningen) och om jag inte är ute och simmar så var det Beria som introducerade herrarna för varandra. Det stod ju och vägde mellan Kim och Cho Man-sik. Det finns en del böcker på ryska om den här tiden, men det är ett språk jag inte behärskar och har länge önskat att någon organisation to tag i uppgiften att översätta några av verken. En rysk vän har berättat rätt ingående om den här tiden, men det är tyvärr mer än 15 år sedan.
Citera
2018-05-28, 05:32
Medlem
Citat:
Tror han hette Sjtykov (osäker på stavningen) och om jag inte är ute och simmar så var det Beria som introducerade herrarna för varandra. Det stod ju och vägde mellan Kim och Cho Man-sik. Det finns en del böcker på ryska om den här tiden, men det är ett språk jag inte behärskar och har länge önskat att någon organisation to tag i uppgiften att översätta några av verken. En rysk vän har berättat rätt ingående om den här tiden, men det är tyvärr mer än 15 år sedan.

Om jag inte minns fel, var det väl, under de år som Ryska Generaler styrde, (såsom skuggregering) Nordkorea,
Park som ledde det hela med sitt Rysk/Koreanska, hemliga "Team"?
Citera
2018-05-28, 05:50
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Om jag inte minns fel, var det väl, under de år som Ryska Generaler styrde, (såsom skuggregering) Nordkorea,
Park som ledde det hela med sitt Rysk/Koreanska, hemliga "Team"?

De gjorde i alla fall lite som det passade dem.
Citera
2018-05-28, 06:11
Medlem
Citat:
De gjorde i alla fall lite som det passade dem.

Framförallt ljög dom ju befolkningen och omvärlden fulla, när dom "Diktade ihop" hela Kims livshistoria, i syfte att "Hjälte förklara" och glorifiera hans insatser som partisan.

I själva verket finns inga belägg för att han deltog i några avgörande strider överhuvudtaget.

Detta har ju framkommit i vittnesmål från Park. Han refererar till intervjuer dom gjorde med Kim, om hans strider mot Japanerna, "Kim, namnge Japanska officerare och peka ut på kartan var Du besegrat Japanerna", Kim blev svarslös!
Citera
2018-05-28, 07:53
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Framförallt ljög dom ju befolkningen och omvärlden fulla, när dom "Diktade ihop" hela Kims livshistoria, i syfte att "Hjälte förklara" och glorifiera hans insatser som partisan.

I själva verket finns inga belägg för att han deltog i några avgörande strider överhuvudtaget.

Detta har ju framkommit i vittnesmål från Park. Han refererar till intervjuer dom gjorde med Kim, om hans strider mot Japanerna, "Kim, namnge Japanska officerare och peka ut på kartan var Du besegrat Japanerna", Kim blev svarslös!

Ungefär som Clinton som rökt marijuana, "but never inhaled". Eller hans "I never had sex with that woman".

Poängen är att i maktens värld lever man i en förljugen upplaga av verkligheten. Och det lär man fortsätta med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in