2018-05-27, 04:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Jag hoppas du inser frestelsen av att smasha på en lätt lobb
Naturligtvis. Men som jag försöker säga: utgår man från att Kim är kriminell och irrationell och att regimen är den som ensam försatt sig i situationen samt att USA:s agerande varit helt korrekt under alla år så anser jag att man inte har något intressant att tillfoga diskussionen. Då har man redan sina fasta åsikter och sådana är ganska ointressanta att höra. Det finns gott om sådana tillgängliga alla redan. Jag tycker t.o.m. att SecundusSilents bidrag är mer intressanta vilka må vara åsikter men ger kanske en inblick i hur NK ser på sig själva vilket är viktigt att veta om man vill försöka analysera läget.

Helt klart har det funnits öppningar som USA har missat, helt klart har NK:s agerande ibland varit besvärande. Min åsikt är dock att om man utsett sig själv till världspolis som USA har gjort då får man faktiskt ge lite utrymme till den mindre motparten och framförallt bör man vara kompetent och förstå komplexa orsak-och-verkan-mekanismer och kunna undvika även indirekta utfall.

Min uppfattning om Kim Jung Un står fast: han verkar vara en skicklig strateg som antagligen vill sitt land och folk det bästa. Han har ärvt en i det närmaste omöjlig situation och gör nog det bästa av den och så långt måste man väl säga att han har varit framgångsrik på flera områden. Jag funderar dock på huruvida om han verkligen är så traditionell. Enl. uppgifta ska han t.o.m. prata koreanska med tysk brytning. Jag tror nog att han är rejält västsinnad efter sin vistelse i Schweiz. Det skulle vara mycket intressant att få veta mer där.
Citera
2018-05-27, 04:52
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Enl. uppgifta ska han t.o.m. prata koreanska med tysk brytning. Jag tror nog att han är rejält västsinnad efter sin vistelse i Schweiz. Det skulle vara mycket intressant att få veta mer där.

Det där är nog mest en from förhoppning. Hans närvaro var inte direkt strålande och enligt vad jag förstått av hans skolkamrater var såväl hans tyska som engelska av det mer rudimentära slaget. Efter skoldagens slut var han tillbaka i en strikt koreansk miljö. Däremot är jag övertygad om att han fått insikt i planekonomins ineffektivitet och vi glömmer lätt att det faktiskt var en av hans första åtgärder när han konsoliderat sin maktställning att reformera den nordkoreanska ekonomin och införa lokala marknader. Det har säkerligen inte varit helt enkelt att driva igenom. Att påpeka hur effektiv kapitalismen var i Schweiz är nog inte direkt ett argument som biter på alla de byråkrater i Planverket som ser sina positioner hotade.

Däremot har han självfallet en fördel i en förhandling med Trump genom att han för höra det som sägs två gånger, först av Trump och sedan tolken. Det ger mer tid till att tänka ut en reaktion, medan Trump endast kommer att uppfatta tolkningen. Då jag själv har en del erfarenhet av tolkning har jag noterat hur dessa scenarier utnyttjas till fördel för den med större språkkunskaper.
Citera
2018-05-27, 05:06
Medlem
kraftfoders avatar
Såg nyss en intressant dokumentär om hur Kim får in hårdvaluta till sina vapenprojekt och lyxliv nu när NK är utsatt för embargo: Han kan fortfarande exportera nordkoreanska arbetare till väst som jobbar i slavliknande förhållanden som givetvis får lön men Kim tar pengarna. Dokumentären hittas på SVTplay: https://www.svtplay.se/video/18129275/dokument-utifran-nordkoreas-okanda-slavar
Citera
2018-05-27, 05:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det där är nog mest en from förhoppning. Hans närvaro var inte direkt strålande och enligt vad jag förstått av hans skolkamrater var såväl hans tyska som engelska av det mer rudimentära slaget. Efter skoldagens slut var han tillbaka i en strikt koreansk miljö. Däremot är jag övertygad om att han fått insikt i planekonomins ineffektivitet och vi glömmer lätt att det faktiskt var en av hans första åtgärder när han konsoliderat sin maktställning att reformera den nordkoreanska ekonomin och införa lokala marknader. Det har säkerligen inte varit helt enkelt att driva igenom. Att påpeka hur effektiv kapitalismen var i Schweiz är nog inte direkt ett argument som biter på alla de byråkrater i Planverket som ser sina positioner hotade.

Däremot har han självfallet en fördel i en förhandling med Trump genom att han för höra det som sägs två gånger, först av Trump och sedan tolken. Det ger mer tid till att tänka ut en reaktion, medan Trump endast kommer att uppfatta tolkningen. Då jag själv har en del erfarenhet av tolkning har jag noterat hur dessa scenarier utnyttjas till fördel för den med större språkkunskaper.
Ja, just det. Du är språvetare. Jag har, om än rudimentära kuskaper, en viss inblick i det området. Fast mer då hur det förhåller sig till kognition. Mycket intressant.

Här är lite om entrepenörskap i NK. Verkar vara en grupp med stort engagemang. Dock inte alltid mött med optimism:

Choson Exchange
‏ @chosonexchange

Citat:
What was disappointing was how when we presented in DC our thesis that #northkorea was reforming economically and that KJU places a high emphasis on economic development, we were dismissed as “economic apologists”. People looked to confirm their view of NK, not for evidence.

https://twitter.com/chosonexchange/status/1000564763410120705

Deras sida med presentation:

Supporting entrepreneurs in North Korea
While North Korea’s rockets get all the news, a growing group of locals is hoping to launch startups instead — working on innovative ideas that can succeed in this extremely challenging environment. Choson Exchange brings experienced professionals to the DPRK to support these Koreans with hands-on training in entrepreneurship, business, marketing, and more. For several days, our volunteers host workshops on topics like agile management, lean startup methods, and innovation together with North Koreans who are working for positive change in their country

Since 2007, we have brought hundreds of professionals to the DPRK, who have trained thousands of North Koreans. Our programs have been featured by major media around the world, and have a proven record of meaningful impact for the Korean people. If you want to experience North Korea while making a difference, become a workshop leader and join us on a trip.
https://www.chosonexchange.org/

Och nyaste nytt:

Koreas discussing possible non-aggression pledge, peace treaty talks ahead of North Korea-U.S. summit
South Korean President Moon Jae-in and North Korean leader Kim Jong Un held a surprise second meeting on Saturday after U.S. President Donald Trump called off his talks, set for June 12 in Singapore, before floating a reinstatement of the plan.

“For the success of the North Korea-U.S. summit, we’re exploring various ways of clearing North Korea’s security concerns at the working level,” the senior South Korean presidential official told reporters.

“That includes an end to hostile relations, mutual non-aggression pledge, a launch of peace treaty talks to replace the current armistice,” the official said.
https://www.reuters.com/article/us-northkorea-missiles-southkorea-pledge/koreas-discussing-possible-non-aggression-pledge-peace-treaty-talks-ahead-of-north-korea-u-s-summit- idUSKCN1IS01D

Och som en följd av det:

Jeongmin Kim
‏ @jeongminnkim

Citat:
Noting his exact words: Moon said "김정은 위원장은 한반도의 완전한 비핵화 의지가 확고하다고 다시 한번 분명히 피력했습니다" (Chairman Kim clearly reaffirmed his determination for a complete denuclearization of the Korean peninsula).

https://twitter.com/jeongminnkim/status/1000570734702354432

South Korea says North Korea committed to 'complete' denuclearisation, summit with Trump

https://www.reuters.com/article/us-northkorea-missiles/south-korea-says-north-korea-committed-to-complete-denuclearisation-summit-with-trump-idUSKCN1IS01K
Citera
2018-05-27, 05:43
Medlem
arbetets avatar
Lite mer utförlig rapport om mötet mellan Kim och Moon och utfallet:

N. Korea's Kim reaffirms pledge to denuclearize, willingness to meet Trump
North Korean leader Kim Jong-un has reaffirmed his willingness to denuclearize and hold a summit with U.S. President Donald Trump, South Korean President Moon Jae-in said Sunday.

"Chairman Kim Jong-un has once again clearly expressed his commitment to the complete denuclearization of the Korean Peninsula following his pledge in the Panmunjom Declaration and expressed his willingness to end the history of war and confrontation through the success of the North Korea-U.S. summit," Moon said of his latest summit with the North Korean leader held Saturda
Men man måste komma ihåg att inget är egentligen förändrat när det gäller NK:s hållning. En mycket rimlig begäran från Kims sida tycker jag:
"Chairman Kim Jong-un once again clearly affirmed that his commitment to complete denuclearization remains firm yesterday. What remains uncertain to Chairman Kim Jong-un is whether he can trust the U.S. promise to end their hostile relationship and guarantee North Korea's security once the North denuclearizes," the president added.
http://english.yonhapnews.co.kr/national/2018/05/27/0301000000AEN20180527001453315.html

#hugtime:

http://img.yonhapnews.co.kr/etc/inner/EN/2018/05/27/AEN20180527001453315_02_i.jpg
Citera
2018-05-27, 05:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Såg nyss en intressant dokumentär om hur Kim får in hårdvaluta till sina vapenprojekt och lyxliv nu när NK är utsatt för embargo: Han kan fortfarande exportera nordkoreanska arbetare till väst som jobbar i slavliknande förhållanden som givetvis får lön men Kim tar pengarna. Dokumentären hittas på SVTplay: https://www.svtplay.se/video/18129275/dokument-utifran-nordkoreas-okanda-slavar
Såg en intressant artikel i NK News:
NK News contacted TV Chosun on Wednesday for a clarification of the story, but the journalist was unavailable for comment.

“We believed this story at first, (but this case) shows that humility and fact-checking is needed with North Korea, especially when the tendency is to reinforce our biases,” said Geoffrey See of the Choson Exchange NGO, which regularly works inside North Korea.

“The problem with the field is that there are few fact checkers, limited information, lack of humility, combined with strong agendas and confirmation biases,” See added. “People do not seek out information. They put out opinions and seek information that confirms their existing preconceptions”
https://www.nknews.org/2018/05/journalists-deny-reports-of-10000-visa-fee-to-enter-north-korea/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2018-05-27, 09:32
Medlem
Helt apropå!

Frestelsen blev för stor, så av den anledningen, ställer jag härmed en fråga till detta forum, som kräver ett retroperspektiv. (Dock inte alltför djuplodande, då detta skulle kräva för stort utrymme)

Vare sig läsarna i detta forum är för unga för att ha självupplevda erfarenheter eller iakttagelser rörande Koreakriget, och endast kunnat skaffa sig bildning i frågan, genom historiska dokument eller under senare tid genom dokumentärer och dagens mediebevakning, eller ej, så är huvudsaken den, att man inte blundar för fakta eller har sovit sig igenom historien.

Den vid tidpunkten efter andra världskrigets slut, allmänt rådande uppfattningen, och läget, var följande, de demokratiska nationernas självständighet och friheten i världen, var helt och hållet USA:s förtjänst.
(Samt att USA förfogade över atombomben, i vart fall effektivare atombomber än Ryssland.)

Då Nordkorea (Ryssland) angrep Sydkorea, genom att gå över 11 punkter vid gränsen, och USA med ett otal allierade, skyndsamt ingrep till den angripnes hjälp, med stödet och förhoppningen, hos alla demokrater, att ett nytt världskrig skulle kunna förhindras, och att den kommunistledda expansionen skulle hejdas. Eftersom halva Europa redan låg i Rysslands händer, och om även större delen av Asien skulle komma att kontrolleras av Ryssland, hade Rysslands operationsbas varit enorm.

Enkelt hade Ryssland kunnat operera på de "Inre linjerna", med gränser på tusentals mil, och endast slå till mot den för tillfället svagaste punkten, utan problem.

Denna förhoppning, hos den fria världen, var rimlig, förutsatt två saker,

A. Det Nordkoreanska-Ryska angreppet skulle inhiberas, på grund av fruktan för USA, eller,
B. Den USA under FN stöd ledda aktionen skulle bli framgångsrik.

Min fråga till panelen är nu denna, och jag vill betona, att den inte är retorisk, för den som nu vill hävda detta.

Vad hade hänt, om inte USA och FN trätt in i kriget, till Sydkoreas hjälp?
Senast redigerad av LEMMOR 2018-05-27 kl. 09:38.
Citera
2018-05-27, 09:43
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Helt apropå!

Vad hade hänt, om inte USA och FN trätt in i kriget, till Sydkoreas hjälp?

Först. Jag tillhör dem som inte anser att det var USA som besegrade tyskarna, utan det gjorde det sovjetiska folket genom de vansinniga uppoffringar de tvingades till. USA inträdde inte i kriget förrän Sovjet stoppat dem utanför Moskva. Och varför Hitler valde att förklara USA krig är fortfarande en olöst gåta. Hade han inte gjort det är det inte osannolikt att han kunde behållet de delar av Europa han redan ockuperade. Men detta är en diskussion för en annan tråd.

Om USA inte trätt in till Sydkoreas försvar, hade Kina gjort det. De ville inte bli incirklade av Moskva. Lika lite som de ville ha amerikanska atomvapen i närheten av sin gräns. Min uppfattning är att Kina gick in på nordsidan just för att USA trampade in. Och Sovjet hade ingen krigslust längre, Röda Armén var slutkörd. Kina kunde å andra sidan ha råd att offra tio eller femton miljoner soldater med en axelryckning om det var det som krävdes för att hålla Sovjetunionen, och senare USA, borta från sin gräns vid Yalu floden.
Citera
2018-05-27, 10:25
Medlem
Citat:
Först. Jag tillhör dem som inte anser att det var USA som besegrade tyskarna, utan det gjorde det sovjetiska folket genom de vansinniga uppoffringar de tvingades till. USA inträdde inte i kriget förrän Sovjet stoppat dem utanför Moskva. Och varför Hitler valde att förklara USA krig är fortfarande en olöst gåta. Hade han inte gjort det är det inte osannolikt att han kunde behållet de delar av Europa han redan ockuperade. Men detta är en diskussion för en annan tråd.

Om USA inte trätt in till Sydkoreas försvar, hade Kina gjort det. De ville inte bli incirklade av Moskva. Lika lite som de ville ha amerikanska atomvapen i närheten av sin gräns. Min uppfattning är att Kina gick in på nordsidan just för att USA trampade in. Och Sovjet hade ingen krigslust längre, Röda Armén var slutkörd. Kina kunde å andra sidan ha råd att offra tio eller femton miljoner soldater med en axelryckning om det var det som krävdes för att hålla Sovjetunionen, och senare USA, borta från sin gräns vid Yalu floden.

Jag delar Din uppfattning om om Rysslands roll i WW2, i huvudsak.
Min poäng var enbart, den allmänt rådande uppfattningen i opinionen, vid tidpunkten.
Rörande Hitlers beslut att förklara USA krig, kräver det som sagt en helt egen tråd.

Om Kina hade gått in direkt, till Syds försvar, hur tror Du utvecklingen hade sett ut då?
Citera
2018-05-27, 10:51
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jag delar Din uppfattning om om Rysslands roll i WW2, i huvudsak.
Min poäng var enbart, den allmänt rådande uppfattningen i opinionen, vid tidpunkten.
Rörande Hitlers beslut att förklara USA krig, kräver det som sagt en helt egen tråd.

Om Kina hade gått in direkt, till Syds försvar, hur tror Du utvecklingen hade sett ut då?

Det lär yppa sig ett tillfälle när den diskussionen kan fullföljas i mer detalj än vad detta forum tillåter.
Citera
2018-05-27, 13:06
Medlem
Citat:

Kims skolgång och tid i Schweiz, är av förklarliga skäl beskriven "Diversifierat" och med många "Myter" förstås.

En i de flesta beskrivningarna återkommande utsago, är, hans "Något tveksamma betyg" eller rent av "Dåliga resultat".
Liksom att han verkade "Vänlig" och "En god kamrat".

www.thelocal.ch/20120423/3160

se även www.swissinfo.ch

Kanske Kumabjörn är i besittning av ytterligare info?
Citera
2018-05-27, 13:12
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Kims skolgång och tid i Schweiz, är av förklarliga skäl beskriven "Diversifierat" och med många "Myter" förstås.

En i de flesta beskrivningarna återkommande utsago, är, hans "Något tveksamma betyg" eller rent av "Dåliga resultat".
Liksom att han verkade "Vänlig" och "En god kamrat".

www.thelocal.ch/20120423/3160

se även www.swissinfo.ch

Kanske Kumabjörn är i besittning av ytterligare info?

Inte mer än att det gjorts en dokumentär där rektor och tidigare elever intervjuades. Sedan dess uttalar ingen på skolan sig om hans skolgång. Bara det är ju inte ointressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in