Citat:
Naturligtvis. Men som jag försöker säga: utgår man från att Kim är kriminell och irrationell och att regimen är den som ensam försatt sig i situationen samt att USA:s agerande varit helt korrekt under alla år så anser jag att man inte har något intressant att tillfoga diskussionen. Då har man redan sina fasta åsikter och sådana är ganska ointressanta att höra. Det finns gott om sådana tillgängliga alla redan. Jag tycker t.o.m. att SecundusSilents bidrag är mer intressanta vilka må vara åsikter men ger kanske en inblick i hur NK ser på sig själva vilket är viktigt att veta om man vill försöka analysera läget.Helt klart har det funnits öppningar som USA har missat, helt klart har NK:s agerande ibland varit besvärande. Min åsikt är dock att om man utsett sig själv till världspolis som USA har gjort då får man faktiskt ge lite utrymme till den mindre motparten och framförallt bör man vara kompetent och förstå komplexa orsak-och-verkan-mekanismer och kunna undvika även indirekta utfall.
Min uppfattning om Kim Jung Un står fast: han verkar vara en skicklig strateg som antagligen vill sitt land och folk det bästa. Han har ärvt en i det närmaste omöjlig situation och gör nog det bästa av den och så långt måste man väl säga att han har varit framgångsrik på flera områden. Jag funderar dock på huruvida om han verkligen är så traditionell. Enl. uppgifta ska han t.o.m. prata koreanska med tysk brytning. Jag tror nog att han är rejält västsinnad efter sin vistelse i Schweiz. Det skulle vara mycket intressant att få veta mer där.