2018-05-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Vilket odds ges för att SD blir större än S? Någon som har koll?

Ungefär 2,5. Lite sämre än mina 12ggr men det är nog lite värde kvar
2018-05-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Ungefär 2,5. Lite sämre än mina 12ggr men det är nog lite värde kvar
Det var fina odds. Men inte lika säkra som mina 7 gånger pengarna på centern under 8,5%.. eller? (nej den diskussionen får vi ta i en annan tråd). Men jag önskar jag hade spelar som du..också.
2018-05-27, 22:27
Medlem
Centauris avatar
Vad ligger SD på i den senaste mätningen?
2018-05-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Är du för lat för att gå tillbaka två sidor, eller kanske googla? Tror du att detta är en serviceinrättning?
2018-05-27, 22:41
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Länk: https://val.digital/

Placera muspekaren på SD-stapeln så ser du samtliga mätningar för maj månad (exklusive SCB som presenteras den 5 juni).
2018-05-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det är alltså "viktningsmatrisen" som ger Faktor X, (med underliggande bestämmande parametrar) som i sin tur bestämmer nästan allt (under förutsättning att man som OI har en hyfsat bra [representativt] urval vill säga, något som de svenska instituten historiskt inte har varit så intresserade av [att ens diskutera, enligt de källor vi har]), precis vad Flashback-panelen hävdat nästan unisont. Som osökt leder in på nästa fråga..
Nja. “Flashback-panelens” (LOL) vilja att ha en seriös diskussion kring viktningsmatriser har väl bestått av c:a 1% nyfikenhet och 99% kåthet på att sätta dit på nåt sätt, fan vet hur, men sätta dit är viktigt! Ungefär som du gör nu. Det som Gylling resonerade kring är jätteintressant för OI-nördar – men det hoppar du raskt över för att “osökt gå in på nästa fråga”, som är OKEJ JAJA VIKTNINGSMATRIS MEN SÅ HUR SÄTTER VI DIT DE SKYLDIGA AGENDASÄTTANDE MANIPULATÖRERNA???

Ointresset för annat än zzzzzz-framkallande hämndporr har lett till att diskussionen mest bestått av underlig bro science där man hittar på begrepp som “uppviktningsfaktor” som inte existerar utanför tråden. Viktningsmatrisen (som däremot är ett riktigt begrepp) har alltså inte ett skvatt att göra med att skruva på decimaler efter behag från en månad till en annan, som du påstod i ett annat inlägg. Matrisen kan möjligen ses över och justeras någon gång per år, t ex i samband med att SCB uppdaterar sin officiella statistik om ålder, kön, region och tidigare partival vilket är det som flera OI kalibrerar mot. Och som Gylling beskriver kan den även inbegripa sånt som näst bästa parti.

Om man ägnade sig åt att gå in och efterhandspeta i decimaler för hand hade det ju varit en smal sak för Ipsos att hålla SD under magiska 20-strecket eftersom deras 20% är avrundat uppåt från 19,5. Bara liiite småpill ner till 19,4 och vips blev det avrundat ner till 19. (Åh, javisst ja, måste ju tuffa på med “uppkorrigeringen inför valet” så det blev nödvändigt med 20.)
2018-05-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Intervjun med statsvetaren Tommy Möller om att vi går mot ett helt nytt politiskt landskap var dock intressant. Ett landskap där tre partier blir dominerande S, M och SD. Han var också synnerligen pessimistisk i slutet av intervjun när det gällde sossarna.

För övrig kan sägas att intervjuerna med Lena Rådström Baastad och Jens Orback visar att det partiet inte har begripit ett skvatt varför de sitter meterdjupt ner i skiten...

Tillägg: Att SD kommer att fortsätta klättra i opinionsmätningarna betvivlar jag inte för ett ögonblick.

Mycket glädjande att läsa. Ju lägre siffror i valet för S desto bättre.

Betvivlar inte heller att SD kommer att gå starkt framåt i mätningar fram till valet.
2018-05-27, 23:08
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Länk: https://val.digital/

Placera muspekaren på SD-stapeln så ser du samtliga mätningar för maj månad (exklusive SCB som presenteras den 5 juni).

Man tackar!
2018-05-27, 23:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Nytt försök med detta inlägg, förlorade kontakten med FB

En lokal OU för Tyresö tämligen ovetenskaplig men intressant ändå.

Resultatet av omröstningen i procent (jmf val 2014)

Moderaterna: 34,5 (-0,4)
Sverigedemokraterna: 33,8 (+27,4)
Socialdemokraterna: 14,2 (-14,9)
Liberalerna: 6,5 (-1,2)
Centerpartiet: 3,6 (/)
Vänsterpartiet: 3,6 (-0,9)
Kristdemokraterna: 1,3 (-2,0)
Miljöpartiet: 1,2 (-8,0)
Övriga: 1,3 (+0,4)

Antal röster: 754
Period: 22-27 maj 2018

https://viityreso.se/artikel/sa-skulle-tyresoeborna-roesta-om-det-var-kommunval-i-dag
2018-05-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja. “Flashback-panelens” (LOL) vilja att ha en seriös diskussion kring viktningsmatriser har väl bestått av c:a 1% nyfikenhet och 99% kåthet på att sätta dit på nåt sätt, fan vet hur, men sätta dit är viktigt! Ungefär som du gör nu. Det som Gylling resonerade kring är jätteintressant för OI-nördar – men det hoppar du raskt över för att “osökt gå in på nästa fråga”, som är OKEJ JAJA VIKTNINGSMATRIS MEN SÅ HUR SÄTTER VI DIT DE SKYLDIGA AGENDASÄTTANDE MANIPULATÖRERNA???

Ointresset för annat än zzzzzz-framkallande hämndporr har lett till att diskussionen mest bestått av underlig bro science där man hittar på begrepp som “uppviktningsfaktor” som inte existerar utanför tråden. Viktningsmatrisen (som däremot är ett riktigt begrepp) har alltså inte ett skvatt att göra med att skruva på decimaler efter behag från en månad till en annan, som du påstod i ett annat inlägg. Matrisen kan möjligen ses över och justeras någon gång per år, t ex i samband med att SCB uppdaterar sin officiella statistik om ålder, kön, region och tidigare partival vilket är det som flera OI kalibrerar mot. Och som Gylling beskriver kan den även inbegripa sånt som näst bästa parti.

Om man ägnade sig åt att gå in och efterhandspeta i decimaler för hand hade det ju varit en smal sak för Ipsos att hålla SD under magiska 20-strecket eftersom deras 20% är avrundat uppåt från 19,5. Bara liiite småpill ner till 19,4 och vips blev det avrundat ner till 19. (Åh, javisst ja, måste ju tuffa på med “uppkorrigeringen inför valet” så det blev nödvändigt med 20.)

Ska du fortsätta ducka det jag frågade om tidigare idag? Vad sade du jag var nu igen...ett ohederligt as var det ja.
2018-05-27, 23:40
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nytt försök med detta inlägg, förlorade kontakten med FB

En lokal OU för Tyresö tämligen ovetenskaplig men intressant ändå.

Resultatet av omröstningen i procent (jmf val 2014)

Moderaterna: 34,5 (-0,4)
Sverigedemokraterna: 33,8 (+27,4)
Socialdemokraterna: 14,2 (-14,9)
Liberalerna: 6,5 (-1,2)
Centerpartiet: 3,6 (/)
Vänsterpartiet: 3,6 (-0,9)
Kristdemokraterna: 1,3 (-2,0)
Miljöpartiet: 1,2 (-8,0)
Övriga: 1,3 (+0,4)

Antal röster: 754
Period: 22-27 maj 2018

https://viityreso.se/artikel/sa-skulle-tyresoeborna-roesta-om-det-var-kommunval-i-dag

(Min fetning)

Om Sverigedemokraternas ökning i denna lokala mätning är korrekt, då förstår jag verkligen att det råder en smärre panik hos främst S. Häpnadsväckande siffror för SD om de nu stämmer...
2018-05-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Ska du fortsätta ducka det jag frågade om tidigare idag? Vad sade du jag var nu igen...ett ohederligt as var det ja.
Jag duckar inte för någonting, jag är bara så oändligt trött på ditt och lantis60:s modus operandi. Ni orkar skriva en mening och den meningen är alltid en uppfordrande frågeställning som ni tror är en haha gotcha-fråga, och så är den aldrig det.

Jaha, få se, vad är det för livsviktig enradarare denna gång? Sannfinländarna? Letar. OK, det är inte ens din egen fråga du tjatar om... Jag vet inte riktigt hur exemplet skulle vara applicerbart. DF 1998- och SD 2010- har en gemensam nämnare i reaktion mot stor MENA-invandring. Jag är inte påläst om Sannfinländarna men så mycket vet jag att det inte handlar om någon MENA-invansion då hålet in i Finland är smalare än en sprutnål, så de måste ha vrålökat pga någon annan fråga (antisvenskar?), alternativt något annat partis genomklappning. I senaste OU har de dock rasat till 7% så det verkar vara ett extremt volatilt parti med usel väljarlojalitet, raka motsatsen till SD som växt stabilt och aldrig tappat stort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in