Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Hur vet du vad saker borde kosta? Vad är det som bestämmer det?
Man kan använda sin hjärna och göra en rimlig uppskattning.
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/15-tum
Macbook Pro, 15 tum:
Citat:
Touch Bar och Touch ID
2,8 GHz processor
256 GB lagring
2,8 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i7-processor
Turbo Boost upp till 3,8 GHz
16 GB 2133 MHz lpddr3-minne
256 GB ssd-lagring1
Radeon Pro 555 med 2 GB minne
Fyra Thunderbolt 3-portar
Touch Bar och Touch ID
27 995,00 kr
Vad här är det som motiverar en prislapp på nästan 30 jävla tusen när du kan få en Windowsburk med liknande (om inte bättre!) specs för ca 20?
Citat:
Normalt är det marknaden själv som bestämmer, och köper många nog produkterna för att man ska kunna tjäna och investera på intäkterna, så är egentligen priset rätt. Annars skulle försäljningen rasa och företaget få problem med ekonomin. Kikar vi då på säljstatistiken på Apples grejor så är det nästan alltid en våt dröm för konkurrenterna, för de säljer nästan aldrig lika bra.
Apple är bra på att sälja saker till idioter för överpriser. Betyder det att grejerna de säljer är bra? De har fått väldigt hård kritik vid lanseringen av senaste Macbook Pro, Homepod och iPhone X, mycket på grund utav att konkurrenterna erbjuder
bättre alternativ till ett
mycket lägre pris.
Citat:
Att då försöka påstå att det i Apples fall bara handlar om hype, lättlurade kunder som köper värdelösa produkter är det samma som att göra självmål. För inga sådana påståenden kan styrkas på seriöst sätt med fakta. Utan det blir så genomskinligt som det haters-argument det är och alltid varit.
- Fullständigt idiotiska "lösningar" som ingen bett om.
- Borttagande av features (troligtvis för att dra ner på produktionskosntader)
- Operativsystem som lanseras tokbuggiga.
- Prislapp som ligger 30-50% över konkurrenteras, helt omotiverat.
- Total brist på innovation efter Jobs död.
- Låser in användarna i sitt jävla "ekosystem" som är en riktig PitA att lämna.
Apple är inte längre trendsättare, utan trendföljare. Och det är inget du kan ta betalt extra för.
Citat:
Sen är det såklart fritt att välja nåt annat istället fär Apple, om man vill det. Vilket inte automatiskt gör Apples grejor dåliga i sig. Lika lite som en Porsche eller Opel blir dålig bara för att det finns folk som väljer att köpa andra bilar.
Ingen som påstått något annat , din jävla nöt. Folk får väl använda en banan eller bajskorv till mobil om de nu vill det.
Citat:
Om du sen är rädd för limmade saker, tror det är nåt kvitto på dålig kvalitet, så kan du ju begrunda hur mycket som är limmat sedan länge i våra flygplan, ja även bilar faktiskt.
https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8
Varför drar du in flygplan och bilar i diskussionen?
Gör Apple flygplan? Gör Samsung bilar?
Betalar jag närmare 30k för en jävla dator så vill jag inte ens höra antydan om limmade jävla skärmar och material av skräpkvalité.
Citat:
Apple har valt att limma vissa saker genom åren ja, oftast med hög kvalitet på det hela, men några missar finns alltid. Generellt sett är inte limmade grejor nåt egentligt problem och kan betyda fördelar både i tillverkning och för användaren. En och annan nackdel dyker upp ibland med.
https://youtu.be/AUaJ8pDlxi8?t=3m20s
Hög kvalitet. Javisst.
Citat:
Apple brukar generellt sett alltid få högt renommé för påkostade materialval och hög byggkvalitet, att det ibland sker missar även hos Apple såväl som hos i princip alla andra, ändrar inte detta.
https://www.youtube.com/watch?v=MG_NRcy5mxU
Skruvarna verkar man dock snåla in ordentligt på...
Citat:
Att många kan tycka det är höga priser kan jag förstå, gör så själv ibland även om jag kan förstå varför, och för egen del ändå tycka det är värt det. Men det är besynnerligt att Apple orsakar sådana humörsvängningar hos så många. Att de måste in i trådar och närmast spy galla och vräka ur sig en massa fula ord och tillmälen som att kollektivt kalla alla som köper Apple för får och otekniska idioter. Varför räcker det inte att bara säga ”gillar inte Apples design etc, känns för dyrt för mig så jag tror jag siktar på en Dell istället”
Anledningen till att jag personligen ogillar Apple-fanboys är för att de betedde sig som överklass-horungar runt 2009-2013/14. Samsung och Windows var bara skit, Apple var så jävla grymt trots att deras prylar saknade features som funnits +3 år hos konkurrenterna. Top notch (no pun intended!) byggkvalitet i både hårdvara och mjukvara.
Jag personligen njuter av att se Apple-fansen bli rövknullade år efter år med undermåliga releases till rent bisarra överpriser. Vem fan betalar 12000 för en jävla iPhone X när du kan få en Galaxy S9a för 8000? Eller varför inte en OnePlus 6 för 6000?