2018-05-27, 01:49
Medlem
Det är väl som många redan nämnt, dvs att Apple fokus ligger på simplicitet, enkelhet, och att vem som helst ska intutitivt förstå sig på hur saker och ting fungerar. Det finns absolut ingen skam i ett fokus på just det, men leder till att många tech-nördar (inklusive mig själv) ser ner på enheten då den inte är lika utvecklarvänlig som t.ex Windows. Detta är naturligtivs en förstårlig kritik, men är också inte heller baserad på vad som gör Apple's produkter eller design så framgångrik i första laget. Känner att många Apple-kritiker misidentiferar vad som gör företaget unikt och ledande - ofta för de själva är så instängda i sin egna bubbla där RAM-minne är viktigare än användarupplevelsen.
2018-05-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentAschberg
Apple produkterna är dyrare.
Prisskillnaden varierar beroende på pryl, men nästan alltid dyrare.
Även om risken för att kunderna kliver över till PC/Android gör att de inte kan ta ut hur mycket som helst så har de ingen direkt konkurrens utan kan ta ut lite mer. Att de ovanpå större marginaler även har en lojal kundbas som försvarar dessa marginaler är bra för aktieägarna. Och om kunderna är nöjda och aktieägarna är nöjda så finns det inget värde i att ändra på något.
2018-05-27, 12:48
Medlem
Det är bara i västvärlden folk använder apple produkter utanför Väst Europa och USA kommer man se 10 personer med android och pc mot 1 person med apple telefon och kanske en mac dator.

Var nyligen i Prag över en weekend. Såg inte en jävel med iphone utan alla sprang runt med Huawei, Sony och billigare samsung lurar. Apple är endast för en liten skara människor på vissa marknader.
2018-05-27, 12:58
Medlem
Fizzlors avatar
För att Apple är ett skitföretag och deras användare för det mesta är totalt blinda fanboys som VÄGRAR medge hur rövknullade de blir.

Angående prylarna. Skräp som kostar flera tusen mer än vad de egentligen borde, sett till vad man får.
Deras laptops är ett jävla skämt där man limmar delar och snålar med tokbilligt material.
2018-05-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
För att Apple är ett skitföretag och deras användare för det mesta är totalt blinda fanboys som VÄGRAR medge hur rövknullade de blir.

Angående prylarna. Skräp som kostar flera tusen mer än vad de egentligen borde, sett till vad man får.
Deras laptops är ett jävla skämt där man limmar delar och snålar med tokbilligt material.

Hur vet du vad saker borde kosta? Vad är det som bestämmer det?

Normalt är det marknaden själv som bestämmer, och köper många nog produkterna för att man ska kunna tjäna och investera på intäkterna, så är egentligen priset rätt. Annars skulle försäljningen rasa och företaget få problem med ekonomin. Kikar vi då på säljstatistiken på Apples grejor så är det nästan alltid en våt dröm för konkurrenterna, för de säljer nästan aldrig lika bra.

Att då försöka påstå att det i Apples fall bara handlar om hype, lättlurade kunder som köper värdelösa produkter är det samma som att göra självmål. För inga sådana påståenden kan styrkas på seriöst sätt med fakta. Utan det blir så genomskinligt som det haters-argument det är och alltid varit.

Sen är det såklart fritt att välja nåt annat istället fär Apple, om man vill det. Vilket inte automatiskt gör Apples grejor dåliga i sig. Lika lite som en Porsche eller Opel blir dålig bara för att det finns folk som väljer att köpa andra bilar.

Om du sen är rädd för limmade saker, tror det är nåt kvitto på dålig kvalitet, så kan du ju begrunda hur mycket som är limmat sedan länge i våra flygplan, ja även bilar faktiskt.

Apple har valt att limma vissa saker genom åren ja, oftast med hög kvalitet på det hela, men några missar finns alltid. Generellt sett är inte limmade grejor nåt egentligt problem och kan betyda fördelar både i tillverkning och för användaren. En och annan nackdel dyker upp ibland med.

Apple brukar generellt sett alltid få högt renommé för påkostade materialval och hög byggkvalitet, att det ibland sker missar även hos Apple såväl som hos i princip alla andra, ändrar inte detta.

Att många kan tycka det är höga priser kan jag förstå, gör så själv ibland även om jag kan förstå varför, och för egen del ändå tycka det är värt det. Men det är besynnerligt att Apple orsakar sådana humörsvängningar hos så många. Att de måste in i trådar och närmast spy galla och vräka ur sig en massa fula ord och tillmälen som att kollektivt kalla alla som köper Apple för får och otekniska idioter. Varför räcker det inte att bara säga ”gillar inte Apples design etc, känns för dyrt för mig så jag tror jag siktar på en Dell istället”
2018-05-27, 17:43
Medlem
Citat:

Man undrar lite vem det egentligen är som dras med "fanboys". Sällan har jag sett ett sådant hat mot ett företag. Alla dessa PC-talibaner med napoleonkomplex som bara måste klaga.
Om du nu tycker det är för dyrt - skit i att handla då. Ingen orkar bry sig om dina påhittade argument för att dölja avundsjukan.
Om nu apples hela framgång bygger på marknadsföring kan man ju undra vad det är för kioskmongo till kreatörer alla andra tillverkare håller sig med...
2018-05-27, 20:52
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur vet du vad saker borde kosta? Vad är det som bestämmer det?

Man kan använda sin hjärna och göra en rimlig uppskattning.

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/15-tum

Macbook Pro, 15 tum:

Citat:
Touch Bar och Touch ID
2,8 GHz processor
256 GB lagring
2,8 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i7-processor
Turbo Boost upp till 3,8 GHz
16 GB 2133 MHz lpddr3-minne
256 GB ssd-lagring1
Radeon Pro 555 med 2 GB minne
Fyra Thunderbolt 3-portar
Touch Bar och Touch ID
27 995,00 kr

Vad här är det som motiverar en prislapp på nästan 30 jävla tusen när du kan få en Windowsburk med liknande (om inte bättre!) specs för ca 20?

Citat:
Normalt är det marknaden själv som bestämmer, och köper många nog produkterna för att man ska kunna tjäna och investera på intäkterna, så är egentligen priset rätt. Annars skulle försäljningen rasa och företaget få problem med ekonomin. Kikar vi då på säljstatistiken på Apples grejor så är det nästan alltid en våt dröm för konkurrenterna, för de säljer nästan aldrig lika bra.

Apple är bra på att sälja saker till idioter för överpriser. Betyder det att grejerna de säljer är bra? De har fått väldigt hård kritik vid lanseringen av senaste Macbook Pro, Homepod och iPhone X, mycket på grund utav att konkurrenterna erbjuder bättre alternativ till ett mycket lägre pris.

Citat:
Att då försöka påstå att det i Apples fall bara handlar om hype, lättlurade kunder som köper värdelösa produkter är det samma som att göra självmål. För inga sådana påståenden kan styrkas på seriöst sätt med fakta. Utan det blir så genomskinligt som det haters-argument det är och alltid varit.

- Fullständigt idiotiska "lösningar" som ingen bett om.
- Borttagande av features (troligtvis för att dra ner på produktionskosntader)
- Operativsystem som lanseras tokbuggiga.
- Prislapp som ligger 30-50% över konkurrenteras, helt omotiverat.
- Total brist på innovation efter Jobs död.
- Låser in användarna i sitt jävla "ekosystem" som är en riktig PitA att lämna.

Apple är inte längre trendsättare, utan trendföljare. Och det är inget du kan ta betalt extra för.

Citat:
Sen är det såklart fritt att välja nåt annat istället fär Apple, om man vill det. Vilket inte automatiskt gör Apples grejor dåliga i sig. Lika lite som en Porsche eller Opel blir dålig bara för att det finns folk som väljer att köpa andra bilar.

Ingen som påstått något annat , din jävla nöt. Folk får väl använda en banan eller bajskorv till mobil om de nu vill det.

Citat:
Om du sen är rädd för limmade saker, tror det är nåt kvitto på dålig kvalitet, så kan du ju begrunda hur mycket som är limmat sedan länge i våra flygplan, ja även bilar faktiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

Varför drar du in flygplan och bilar i diskussionen?
Gör Apple flygplan? Gör Samsung bilar?

Betalar jag närmare 30k för en jävla dator så vill jag inte ens höra antydan om limmade jävla skärmar och material av skräpkvalité.

Citat:
Apple har valt att limma vissa saker genom åren ja, oftast med hög kvalitet på det hela, men några missar finns alltid. Generellt sett är inte limmade grejor nåt egentligt problem och kan betyda fördelar både i tillverkning och för användaren. En och annan nackdel dyker upp ibland med.

https://youtu.be/AUaJ8pDlxi8?t=3m20s

Hög kvalitet. Javisst.

Citat:
Apple brukar generellt sett alltid få högt renommé för påkostade materialval och hög byggkvalitet, att det ibland sker missar även hos Apple såväl som hos i princip alla andra, ändrar inte detta.

https://www.youtube.com/watch?v=MG_NRcy5mxU

Skruvarna verkar man dock snåla in ordentligt på...

Citat:
Att många kan tycka det är höga priser kan jag förstå, gör så själv ibland även om jag kan förstå varför, och för egen del ändå tycka det är värt det. Men det är besynnerligt att Apple orsakar sådana humörsvängningar hos så många. Att de måste in i trådar och närmast spy galla och vräka ur sig en massa fula ord och tillmälen som att kollektivt kalla alla som köper Apple för får och otekniska idioter. Varför räcker det inte att bara säga ”gillar inte Apples design etc, känns för dyrt för mig så jag tror jag siktar på en Dell istället”

Anledningen till att jag personligen ogillar Apple-fanboys är för att de betedde sig som överklass-horungar runt 2009-2013/14. Samsung och Windows var bara skit, Apple var så jävla grymt trots att deras prylar saknade features som funnits +3 år hos konkurrenterna. Top notch (no pun intended!) byggkvalitet i både hårdvara och mjukvara.

Jag personligen njuter av att se Apple-fansen bli rövknullade år efter år med undermåliga releases till rent bisarra överpriser. Vem fan betalar 12000 för en jävla iPhone X när du kan få en Galaxy S9a för 8000? Eller varför inte en OnePlus 6 för 6000?
2018-05-27, 20:55
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Man undrar lite vem det egentligen är som dras med "fanboys". Sällan har jag sett ett sådant hat mot ett företag. Alla dessa PC-talibaner med napoleonkomplex som bara måste klaga.
Om du nu tycker det är för dyrt - skit i att handla då. Ingen orkar bry sig om dina påhittade argument för att dölja avundsjukan.
Om nu apples hela framgång bygger på marknadsföring kan man ju undra vad det är för kioskmongo till kreatörer alla andra tillverkare håller sig med...

Du kan ju backa tillbaka tiden till runt 2009-2013 och se hur Apple-snobbarna betedde sig då.

Nu plötsligt när Apple fallit av sin höga häst är det "fel att hata".
2018-05-27, 21:29
Medlem
Citat:
Du kan ju backa tillbaka tiden till runt 2009-2013 och se hur Apple-snobbarna betedde sig då.

Nu plötsligt när Apple fallit av sin höga häst är det "fel att hata".
Inte så men vilken planet lever du på? Sen när går det dåligt för apple och vilka hästar har de trillat av?
De är fortfarande så att de är otroligt mycket större än alla konkurrenter och gör en astronomisk vinst varje kvartal - till skillnad mot många av sina gelikar.
2018-05-27, 21:32
Medlem
Citat:
- Fullständigt idiotiska "lösningar" som ingen bett om.
Precis som windows då - VEM FAN ÄR SÅ JÄVLA KORKAD att man lägger stäng av under en knapp som heter start....? Sug på den.
2018-05-27, 22:17
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Precis som windows då - VEM FAN ÄR SÅ JÄVLA KORKAD att man lägger stäng av under en knapp som heter start....? Sug på den.

På tal om idiotiska knapplaceringar...
2018-05-27, 22:26
Medlem
avcs avatar
Citat:
Hela din argumentation verkar bygga på att stava iPhone fel.
Du vet - det går att googla det också. Hur man stavar iphone alltså....
Men för all del - kör du på med din CP-dator (se så roligt det är att stava saker fel - nej nu var jag sarkastisk).
Hela din argumentation verkar bygga på att inte förstå någonting, som den iGnoranta iDiot du är. Mitt tips till dig är att du begrundar ditt inlägg innan du postar det. Då kanske du förstår att det är dig själv du gör till åtlöje genom att vara dum i huvudet. Fast vad kan man förvänta sig av Crapplephanboiz?

(För övrigt heter min dator knatterpelle, fittdator, sophög och liknande. Mycket mer lämpligt för Macbook-jäveln till bögdator jag mot min vilja fick betalt för att hämta hos en bekant igår, då jag sparade honom resan till elektronikåtervinningen)

Citat:
Nej, Appletalibaner var det. Googla i tråden https://www.flashback.org/sp63656597

Du är ju inte ens kapabel till att förstå att "klagomålen" kan sättas i perspektiv till en global marknadskonkurrens. Hade Micro$hit inte räddat Crapple från ruinens brant och de hade konkat på 90-talet, eller om de hade klarat sig med samma mikroskopiska marknadsandel, där de redan då försökte sälja fullkomligt ockerprisad hårdvara (min IIsi kunde beställas med 12" färgskärm för bara 27.000 extra år 1991, då 486orna och Win3 börjat dominera), då hade Apple kunnat fortsätta med sina proprietära dumheter så företaget hade gått i graven utan att en jävel skulle bry sig.

Problemet är att marknaden bara tillverkar det som går att sälja, och eftersom Apple tack vare sin inkompetenta kundbas (innefattande sådana som dig) kan pumpa ut vilken undermålig dynga som helst och ändå sälja det, ger det signal till övriga tillverkare att göra precis likadant. Även på laptopsidan ser många datorer ut som Macbook, bl a HP och Dell, eftersom det tydligen är så kunderna vill att datorer skall se ut och vara (tacka dock t ex Asus som har fortsatt göra snygga datorer och skitit i Bögle). Att följa Apples exempel leder till avskalad funktionalitet, satsningar på proprietär hårdvara, kartläggning av användare, överpriser och liknande, även hos Androidtillverkarna. Öronsus kan debattera i timmar över hur bra och tunn hans iPhaggot är, men hos oss seriösa, entusiastiska användare är det av intresse att kunna byta batteri, installera ett minneskort eller ett extra simkort; speciellt om man skall behålla produkten några år. Det är också vi som har sidoluckor på våra datorer eftersom vi till skillnad från er är varken förståndshandikappade eller handlingsförlamade, och därför kan serva och uppgradera våra prylar själva. Vi vill inte ha Appleframkallat skit på en marknad där alla tillverkare inspirerats till inlåsning och girighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur tänker du nu... menar du att problem med en dator inte kan bero på operativsystemet? Klart det kan det, ja det är t o m inte helt ovanligt. Men det kan även bero på flera andra saker. Detta oavsett PC eller Mac, för att uttrycka sig enkelt.

Sen är det väldigt överdrivet att insinuera att man inte skulle kunna ändra nåt alls i eller med Mac eller MacOS för man kan ändra mer än nog mycket för att majoriteten av världens vanliga datoranvändare skulle drunkna i det.
I mitt exempel fördjupade jag vad jag menade med all önskvärd tydlighet. Att alla som grinar över Windows och kör "det bara funkar" idag, faktiskt har haft problem med Windows som inte varit självförvållade, tror jag lika mycket på som jag tror på iDioterna som gnällde över Windows ME och Vista när dessa var nylanserade (ja, dessa är iDioter eftersom dessa bara har den generella uppfattningen att utgå ifrån, istället för att ens försöka bilda sig en egen - kunskap är ju farligt eller hur var det där ). Tjafset om Vista berodde primärt på underspecade datorer för sin tid, Windows 7 var lika om inte mer resurskrävande, och ME var tvärtemot den generella uppfattningen mycket stabilare än 98(B)SE (BlueScreen Edition) där musfanskapet fastnade efter två minuters inaktivitet och hela jävla systemet fethängde sig efter en ctrl-alt-del. Hur jävla många flygterminaler, busstationer osv. har man inte varit på med Windows 98 och bluescreens?

Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Nu såg jag att Dr Öronsus började bjäbba emot ditt inlägg här men lite kommentarer.

Apple är usla på att stödja standarder på mobila enheter. Det är där det blir mycket proprietära lösningar med licenschip och annat.

Om vi tittar på Macen har det funnits två distinkta eror:

1. Klassiska eran. ADB (Apple Desktop Bus) för mus- och tangentbord (man pluggade in musen i tangentbordet och kunde starta Macen från detsamma), RS422 för skrivar/modemport, SCSI för tillbehör såsom hårddiskar och scanners, tape streamers etc samt NuBus från Texas Instruments för expansionskort. IBM-kompatibla datorer på den tiden hade PS/2-kontakt för mus/tangentbord, tidigare DIN, RS232-port för skrivare etc och ISA-kortplatser (undantaget IBM PS/2 med MCA, vissa tillverkare försökte med EISA också men ISA hängde kvar tills PCI slutligen tog över helt efter en period av samexistens). SCSI fick man köpa till som ISA-kort på IBM-kompatibelsidan.

2. Industristandarderan. USB, Firewire, PCI, AGP etc infördes gradvis under perioden 1995 (PCI-Macens intåg) och 1999 (de sista klassiska G3orna ersattes med G3 B/W och senare G4).

Ett avsteg från standarden var när DVI ersattes med ADC (Apple Display Connector) under några år innan detta upphörde och den förstnämnda standarden återkom.

Under den klassiska eran var dock inte "industristandard" helt optimalt eftersom "industrin" i det läget satt fast i väldigt gamla standarder och försöken att byta ut dessa slirade betänkligt ända fram tills PCI kom och senare USB. Där måste jag säga att Apple gjorde rätt som t.ex körde sitt race med både NuBus och SCSI istället för ISA och IDE (glömmer aldrig eländet när gamla hederliga IDE-kontrollers inte klarade större hårddiskar än 528 MB och SCSI-diskarna redan låg på 1-2 GB....).

Apple har generellt varit bättre på att följa standarder med Macen, framförallt under Mac OS Xs första decennium. Däremot blev iPhone en vändning då företaget gick all-in för proprietära lösningar vilket sedan gradvis smittat av sig på Macen och då i form av eliminering av kortläsaren samt fastlödda komponenter etc. Man kan också ifrågasätta detta med USB-C som enda USB-kontakt jämfört med att t.ex ha två sådana portar och två traditionella.

Dock är det väl en tidsfråga innan det kommer en Mac med Lightningkontakt. Med tanke på hur Apple gradvis begränsat Macen känns det som att nästa steg blir åt det hållet. Det finns ju även envisa rykten om planer på att skippa UNIX-certifieringen av "macOS" för att få bort terminalen och att släppa Macar med A-processor. Jag blir inte förvånad om det inom ett-två år kommer en MacBook som kör Axx och har Lightning ihop med ett "macOS" utan terminal och som låsts ned.
Varit borta några dagar så har inte haft möjlighet att läsa och/eller svara (hade bara tillgång till Pc-dator och av kunskapen i tråden kan vi ju alla utläsa att sådana inte fungerar )

Jag personligen är som sagt inte emot att Apple är med och utvecklar, som med åskbulten t ex. Usb-C skulle också kunna vara vettig om man med generationerna kan höja överföringshastigheten utan att kontakthelvetet måste bytas. Jag vill kunna använda min Pentium III som porrserver och glo på hemamatörvideor från ungdomstiden med min ultra-Dorotelefon om 100 år utan att Apple skall gå emellan och sabotera den möjligheten för mig.

Att Macen iOSifierats är inte alls förvånande med de kunder Apple har. De ser säkert upp till Chromebook och kan så småningom erbjuda såväl iPad, iPad med tangentbord, iOS Macbook utan tangentbord och iOS Macbook med tangentbord. Apple har blivit en riktig volymproducent som verkligen bara måste ha smaklösa produkter i varenda tänkbart segment som existerar, kopia av kopia av kopia av deras mattgrå iGäspning, för självklart finns ju iMbecillerna som köper dem
Senast redigerad av avc 2018-05-27 kl. 22:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in