2018-05-23, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Årliga systemuppgraderingar (versionsbyten) där avsaknad av kompatibilitet gör att användaren "måste" följa med samtidigt som patchandet av övriga versioner upphör är det däremot inte.
Apple har sedan releasen av High Sierra (10.13) levererat säkerhetsuppdateringar till Sierra (10.12) och till El Capitan (10.11).

https://support.apple.com/sv-se/HT201222
2018-05-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Apple har sedan releasen av High Sierra (10.13) levererat säkerhetsuppdateringar till Sierra (10.12) och till El Capitan (10.11).

https://support.apple.com/sv-se/HT201222

Inget för Mavericks, Lion eller Mountain Lion. Microsoft levererar säkerhetsuppdateringar till Windows 7 (2009) fram t.o.m 2020.

Intressant också att Apple strukit Yosemite.

När 10.14 kommer misstänker jag att stödet för El Capitan ryker men man vet aldrig. Apple kanske överraskar.
2018-05-23, 15:43
Avslutad
Citat:
Det är alltid lika fint när Apples angripare blir satta på plats och därför är tvungna att angripa något helt annat, t.ex att de inte valde att svara på deras löjliga härskartekniker, vad sägs om att du argumenterar logiskt istället?
Citat:
Årliga systemuppgraderingar (versionsbyten) där avsaknad av kompatibilitet gör att användaren "måste" följa med samtidigt som patchandet av övriga versioner upphör är det däremot inte.
Alltid massa påståenden, men aldrig varför det är dåligt. De flesta utvecklare börjar arbeta redan med alfan/betan på nästkommande version långt innan slutanvändaren får tag på den, därför sker det nästan aldrig några kompatibilitetmissar. Såklart att det finns fall där vissa showelwares inte uppdateras, men det är ju för en anledning..
Citat:
Inget för Mavericks, Lion eller Mountain Lion. Microsoft levererar säkerhetsuppdateringar till Windows 7 (2009) fram t.o.m 2020.
Intressant också att Apple strukit Yosemite.
När 10.14 kommer misstänker jag att stödet för El Capitan ryker men man vet aldrig. Apple kanske överraskar.
Kan det vara så att Windows fortsätter att pumpa ut säkerhetsuppdateringar till de versioner som har störst market share? Om vi nu tittar på MacOS market share, ser du något mönster i vilka som får uppdateringar och vilka som du tycker glöms bort? Skulle du som företag lägga fokus på dem om du fick se dessa siffrorna?

macOS High Sierra 43.43%

macOS Sierra 21.3%

OS X El Capitan 16.71%

OS X 10.10 10.57%

OS X Mavericks 3.64%

mac OS X Snow Leopard 1.69%

..och så tittar vi på Windows market share

Win10 46.07%

Win7 40.08%

Win8.1 7.93%

WinXP 3.18%

Win8 2.05%

WinVista 0.61%

Det är ju nästan som att Apple och Microsoft tänker ungefär likadant?
2018-05-23, 21:33
Medlem
Har ägt både iphone och mac och förstår allvarligt talat inte vad det är som är bra med det. Nä apple kör bara skitnödiga människor som tror dom är coola. Dyra som fan och inte speciellt bra.
2018-05-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Mycket riktigt, till skillnad från dig vet jag det.

Vad exakt har Google, Wikipedia och porr med Appleprylar att göra? Menar du att huvudnumret i debatten är att konkurrens, fritänkande och anti-censur är problemet för er Applebullshiterister? Inte konstigt att ni är dumma i huvudet.

Till skillnad från dig är jag av den gamla skolan. Jag väger, jämför och tar reda på vad jag vill ha innan jag köper det, istället för alla er döda Appletorskar som bara följer strömmen

Senaste tillskottet blev en SE C902 som kom på posten så sent som idag. Skulle fan slänga tegelklumpen (LG V20) åt helvete om det inte vore för att man behövde alla löjliga mainstreamappar såsom Maps, Swish och Truecaller bara för att alla andra inskränkta trendsopjävlar har dem. Åt helvete med Crapple och dess bakåtsträvande lärjungar. Snart sitter vi väl med Ericsson Hotline ombyggd till ett jävla glasakvarium om Applesekten får bestämma. "zooooooomg så coolt arssoowoouw späggel glaaahs coola !!!!!!!!!!!!!!!!!! mellanslag 47 frågetecken"

Inte för inte som intelligensryktet är mycket lågt hos den generella indoktrinerade iFånen, vilket inte ens kan skyllas på Apple, utan på iDioten med mindervärdeskomplex som behöver hävda sig med "status" och lurar sig själv genom att, medvetet eller omedvetet, köpa undermåliga prylar. Ungefär som att köpa en bas-Audi med svagaste motorn framför en fullutrustad Skoda RS. Att man kan vilja ha en pryl av vissa anledningar har jag inga problem med, jag själv har länge haft HTC-telefoner med löjligt dåliga kameror (Gratia, Sensation, Sensation XE, M7, M8 och M8s) och diverse kvalitetsbrister såsom överhettning (M8, M8s), burkigt samtalsljud (Incredible S) med mera, genom tiderna. För en intellektuell och opartisk individ är det bara naturligt att erkänna att trots att jag gillar mina prylar, finns det bättre alternativ på marknaden. Telefonmässigt valde jag HTC Sense framför bra kameror, eftersom jag älskar gränssnittet och har en systemkamera vid sidan. Men inte fan skulle jag för den sakens skull komma och påstå att HTC One är en bättre telefon än motsvarande Oneplus, high-end Galaxy eller liknande. Att erkänna sånt här klarar däremot inte de inskränkta äppleristerna av, utan kommer istället med icke-argument som att "det funkar" (som att deras inkompetens föranleder att teknologi från andra företag plötsligt skulle sluta göra det). Sedan har vi sådana som Dr Tinnitus, som "opartiskt" erkänner att det finns bättre alternativ på praktiskt taget alla områden, men aldrig någonsin i Flashbacks historia återkommer med något exempel, över huvud taget. Påpekar man detta är det bara synd om vederbörande som måste utstå så mycket skit över sitt teknologival och bla bla bla.

^ Detta är egentligen den huvudsakliga anledningen till att jag "hatar" Apple. Apple har helt enkelt blivit för mainstream och en hipstersymbol för teknologisk inkompetens. Jag har däremot haft iPhone, som jag inte gillade (såklart då man gillar att tweaka, samt är van vid ett annat system), iPod, och några äldre Macdatorer som varit desto mer spännande. Apple som företag är jag betydligt mer neutral till såhär efter Steve Jobs död, vilket är det bland det bästa som hänt teknikvärlden. Konkurrens är ett nödvändigt ont för teknologins fortsatta utveckling.

Hela din argumentation verkar bygga på att stava iPhone fel.
Du vet - det går att googla det också. Hur man stavar iphone alltså....
Men för all del - kör du på med din CP-dator (se så roligt det är att stava saker fel - nej nu var jag sarkastisk).
2018-05-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Ja jag är ett unikum, så unik att någon annan, som jag inte känner, till och med bloggar om det, med bilder och allt, och visar vad problemet handlar om!

https://eclecticlight.co/2017/01/11/if-youre-still-running-el-capitan-apple-doesnt-care-about-you/

Det är ganska unikt, det kan jag hålla med om.

Och jag kan absolut tänka mig att det finns problem med Windows också, varför skulle det inte göra det? Skillnaden här är att man slipper uppdatera till en ny "major" version varje år som inte är bakåtkompatibel.

Och jag postar denna igen för att visa vad jag menar, kolla Pro Tools versionerna, och kolla sedan bakåtkompatibiliteten på OS X vs. Windows....

http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/Compatibility/Pro-Tools-Operating-System-Compatibility-Chart

När ska du förstå att det här handlar inte om "mina" problem, det är fakta, OS X fungerar så, och alla som håller på med system och programvaru-utveckling vet om det... Det är inte någon märklig revolutionerande nyhet, it's just the way it is!

Det är just DINA problem - ytterst få andra verkar nämligen uppleva dem.
Det finns kopiös massa appleanvändare som varje dag använder sina datorer utan att uppleva ett enda av de problem du påstår är så fruktansvärt vanliga. Dina anekdoter spelar liksom ingen roll. Du har hitta ett program av hundratusen att hänga upp dig på och sen började skivan hacka.

Har använt mac sedan sedan mitten på 90-talet dagligen i jobbet och enda gången det varit ordentligt med kompabilitetsproblem var i hoppet mellan system 9 och OsX. I övrigt känner jag inte igen något av vad du skriver. Visst - det är anekdotisk bevisföring, men det är ju din också så det jämnar väl ut sig.
Senast redigerad av martinator 2018-05-23 kl. 22:45.
2018-05-23, 22:43
Medlem
Citat:
Det är alltid otur att drabbas av "skit". Mitt Windows rullar på som det skall.

Mac OS X gjorde också det i många år men det var innan Apple bestämde sig för att byta inriktning.

Om Windows "krånglar för jämnan" låter det som en trolig kombination av konfigurationsproblem och/eller mindre optimal hårdvara. Ett rent Windows (alltså installerat från en Microsoft-ISO) fungerar generellt bra. Däremot finns det vissa datorer med bloatware som inte är helt på sin spets.
Och det kan inte vara samma sak på en mac - skit bakom spakarna. Där måste det alltid var just apples fel?
2018-05-23, 22:53
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är just DINA problem - ytterst få andra verkar nämligen uppleva dem.
Det finns kopiös massa appleanvändare som varje dag använder sina datorer utan att uppleva ett enda av de problem du påstår är så fruktansvärt vanliga. Dina anekdoter spelar liksom ingen roll. Du har hitta ett program av hundratusen att hänga upp dig på och sen började skivan hacka.

Du inser att jag har postat fakta, som visar att det finns ett reellt problem med bakåtkompatibilitet i OS X? Om inte så rekommenderar jag dig att kika igen på länkarna jag delat.

Det är väl klart att det finns en jädra massa användare som allt fungerar fint för, jag har väl aldrig påstått något annat, har jag? Men trådens ämne är just "Varför är folk så emot apple prylar", och jag är emot apple-prylar just av nämnda anledning, och "mina anekdoter" är irrelevanta i sammanhanget, det här är ett faktum!

"Whereas older versions of Xcode shipped with a choice of target versions of OS X, this Xcode offered just one. Well, two if you believed its non-choice between macOS 10.12 and Latest macOS (macOS 10.12). That should be easy to fix – I opened its preferences and went to the Components tab, where it would offer me some earlier SDKs to support older releases of OS X. Only it doesn’t: there is no option to download and install El Capitan or any other older OS X support."

https://eclecticlight.co/2017/01/11/if-youre-still-running-el-capitan-apple-doesnt-care-about-you/

(Faktum (av latin factum, av facere ”att göra”), plural fakta, avser inom till exempel filosofi ett faktiskt föreliggande sakförhållande.)

...
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-23 kl. 22:58.
2018-05-24, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Du inser att jag har postat fakta, som visar att det finns ett reellt problem med bakåtkompatibilitet i OS X? Om inte så rekommenderar jag dig att kika igen på länkarna jag delat.

Det är väl klart att det finns en jädra massa användare som allt fungerar fint för, jag har väl aldrig påstått något annat, har jag? Men trådens ämne är just "Varför är folk så emot apple prylar", och jag är emot apple-prylar just av nämnda anledning, och "mina anekdoter" är irrelevanta i sammanhanget, det här är ett faktum!

"Whereas older versions of Xcode shipped with a choice of target versions of OS X, this Xcode offered just one. Well, two if you believed its non-choice between macOS 10.12 and Latest macOS (macOS 10.12). That should be easy to fix – I opened its preferences and went to the Components tab, where it would offer me some earlier SDKs to support older releases of OS X. Only it doesn’t: there is no option to download and install El Capitan or any other older OS X support."

(Faktum (av latin factum, av facere ”att göra”), plural fakta, avser inom till exempel filosofi ett faktiskt föreliggande sakförhållande.)

...

Har du ens själv läst din enda källa? Kommentarerna till exempel....
Problemet ligger i att han använt en funktion i systemet som är helt ny - därav strular det. Detta påpekas i en kommentar av en person INTE har några problem med bakåtkompabilitet.
En fruktansvärd massa text från din sida som baseras på en enda länk av en enda person - och på samma sida finns kommentera från andra som inte har problem. WOW.
2018-05-24, 06:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kinbergbatrashaka
Har ägt både iphone och mac och förstår allvarligt talat inte vad det är som är bra med det. Nä apple kör bara skitnödiga människor som tror dom är coola. Dyra som fan och inte speciellt bra.
Här ser vi den ignoranta Windows-användaren i sitt naturliga habitat, helt ovetandes om varför folk egentligen använder Apple-produkter, han inbillar sig att endast folk använder dem för att vara "coola", men om han bara visste lite mer om datorer, så kanske det här inlägget inte ens hade skapats.
2018-05-24, 10:47
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Har du ens själv läst din enda källa? Kommentarerna till exempel....
Problemet ligger i att han använt en funktion i systemet som är helt ny - därav strular det. Detta påpekas i en kommentar av en person INTE har några problem med bakåtkompabilitet.
En fruktansvärd massa text från din sida som baseras på en enda länk av en enda person - och på samma sida finns kommentera från andra som inte har problem. WOW.

Kvarstår FAKTUM, du kan inte kompilera med bakåtkompatibilitet i x-code, vilket är det stora problemet för programmakarna!

Nåväl, jag orkar inte gagga med faktaresistenta, lycka till i livet!
2018-05-24, 10:57
Medlem
Jag brukar säga att ungefär runt iphone 4 var ju iphone helt okej vs motståndet medans det helt har blivit bortsprunget emot alla kompetens. Det är ju sjukt hur nån kan betala 8 lax för en telefon som är avsevärt sämre än valfri Xiaomi/oneplus för 2500 kr. Apple watch är väl dock det absolut största skämtet, alltså fyfan. Eller förresten, de där wireless buds för 1800 kr som gör att man ser ut som teletubbies. Den här köpte jag nyligen för 20€ och är avsevärt snyggare och bättre än teletubbiesen.

https://es.aliexpress.com/item/QCY-Mini1-Bluetooth-headphone-wireless-headset-invisible-business-earphone-mono-channel-earbud-and-c harging-case-with/32852023494.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.492d63c0NAF hV7

Den är ju iofs bara mono men finns liknande dubbla för samma pris.

Jag tror apple kommer fortsätta tjäna massa pengar på de som de lyckats övertyga att det är så gött att vara kvar i samma OS medans nyare generationer kommer välja bort det. Jag hade en iphone förra året i några månader och kan väl poängtera för ignoranta appleanvändare att det är otroligt synkat nuförtiden så det är inte alls lättare att ha allt apple. Du sätter ihop din bluetooth hur du vill inom 1 sekund, du synkar din chrome browser, allt är fan exakt lika lätt oavsett OS.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in