2018-05-26, 21:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Eftersom det är så att OM det fungerar så kör jag som OM det ska fungera. Någon gång ska väl idioterna lära sig.

Inte fan tänker jag vara en sån som vidimerar felaktigt beteende genom att medverka i idioters beteende, vilket leder till långsamhet.
Problemet är ju att från vänsterfilen försöka få folk i högerfilen att förstå att det går snabbare om de släpper avstånd istället för att krympa dem.
Citera
2018-05-26, 22:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Problemet är ju att från vänsterfilen försöka få folk i högerfilen att förstå att det går snabbare om de släpper avstånd istället för att krympa dem.

Ja, det är ett gigantiskt problem.

Jag tänker dock aldrig sälla mig till de som inte förstår.

Man fyller ledig fil fram till hinder, rundar trattar på vägen som försöker uppta dubbla filer, tutar tillbaka till de som vill prata med tutan och förekommer dessutom trattarna eftersom man tutar oupphörligt på de som försöker uppta dubbla filer när man upptäcker att de ens försöker.
Citera
2018-05-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej, det finns alltid fåntrattar som tycker att deras tid är mer värd och som kommer att trängas. Du är ett exempel.
Det kommer heller aldrig att hända att det blir två lika långa köer bredvid varandra. De flesta inser att den ena filen går in i den andra och kommer i god tid planera sin körning.
Således kommer den fil som går in i den andra, ha en kortare kö.

Jag brukar alltid försöka ligga så nära framförvarande som jag kan, så ingen jävel ska kunna komma emellan.
Alternativ så ligger jag mitt i vänsterfilen och blockar så ingen kan åka om.

Det mest rättvisa är först in först ut. Kösystem med en jävla kö.
Men ditt jävla spån. Hur ska det bli rättvist på ditt sätt? Det handlar inte om att tränga sig in. Utan om att en bil från varje kö kör. Hur fan ska du kunna hålla en lång kö i en fil där först in kommer först ut? Inse att det inte går. Det enda vettiga är att man använder båda filerna tills man kommer längst fram. Allt annat är helt jävla efterblivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne
Jag är inte säker på att jag förtstått situationen. Men om man vet att ena filen upphör om 2000m så borde man söka sig snarast möjligt till den fil som fortsätter. Man kan ju inte susa förbi de i den fortsättande filen och förvänta sig att kunna tränga in i kön längre fram. Något enda rätta finns inte då det rätta endast beror på vad man har för premisser. Handlar det om att komma först fram och utan att ta hänsyn så kör man förbi och tränger sig in. Handlar det om att vara smidig så söker man första bästa lucka så att man inte behöver börja tränga in sig i en full kö senare.
Nej, man ska inte susa förbi kön utan man ska ställa sig i den kön som är kortast. Väldigt enkelt.

1---3---5---7---9
--2---4---6---8---10

Kommer bli 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 om varann bil kör. Det är inte så jävla svårt.
Citera
2018-05-26, 22:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
Men ditt jävla spån. Hur ska det bli rättvist på ditt sätt? Det handlar inte om att tränga sig in. Utan om att en bil från varje kö kör. Hur fan ska du kunna hålla en lång kö i en fil där först in kommer först ut? Inse att det inte går. Det enda vettiga är att man använder båda filerna tills man kommer längst fram. Allt annat är helt jävla efterblivet.

Nej, man ska inte susa förbi kön utan man ska ställa sig i den kön som är kortast. Väldigt enkelt.

1---3---5---7---9
--2---4---6---8---10

Exakt så. Hastigheten blir naturligtvis lägre vid hindret, men allt flyter om man gör så.

Allt annat medför bara stopp.
Citera
2018-05-26, 23:02
Medlem
Citat:

1---3---5---7---9
--2---4---6---8---10

Hur kan det inte bli rättvist om alla får vänta lika länge?
Hur kan det bli rättvist om du ska susa förbi 400 bilar och sedan slänga dig in?
Det är väldigt enkelt att hålla en lång kö där första bilen in också är den första bilen ut.
Om du inte förstår hur detta ska gå till så har tyvärr jag inte kapacitet nog för att förklara så att du förstår.
Att trängas är efterblivet.

Ja, det är klart att du vill ställa dig i den kö som är kortast.

Det är väldigt enkelt att följa trafikreglerna. Din fil upphör och du har väjningsplikt mot alla fordon i andra filen. Planera din körning i god tid.
Citera
2018-05-26, 23:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hur kan det inte bli rättvist om alla får vänta lika länge?
Hur kan det bli rättvist om du ska susa förbi 400 bilar och sedan slänga dig in?
Det är väldigt enkelt att hålla en lång kö där första bilen in också är den första bilen ut.
Om du inte förstår hur detta ska gå till så har tyvärr jag inte kapacitet nog för att förklara så att du förstår.
Att trängas är efterblivet.

Ja, det är klart att du vill ställa dig i den kö som är kortast.

Det är väldigt enkelt att följa trafikreglerna. Din fil upphör och du har väjningsplikt mot alla fordon i andra filen. Planera din körning i god tid.

Det är ju inte det som det handlar om.

I de fallen jag har i vardagen kommer bilar från två helt olika håll. Normalt kan dessa filer fortsätta bredvid varandra utan att påverka varandra om det inte handlar om hastighet i c:a en mil.

Nu är det vägarbete på typ en kilometer i början av sträckan varför det efter en kilometer blir enfiligt.

Idioterna går ändå ihop till en fil innan denna kilometer börjar trots att de inte gör det i vanliga fall.

Det hela är oerhört absurt.
Citera
2018-05-27, 09:28
Medlem
Citat:

I de fallen jag har i vardagen kommer bilar från två helt olika håll. Normalt kan dessa filer fortsätta bredvid varandra utan att påverka varandra om det inte handlar om hastighet i c:a en mil.

Nu är det vägarbete på typ en kilometer i början av sträckan varför det efter en kilometer blir enfiligt.

Idioterna går ändå ihop till en fil innan denna kilometer börjar trots att de inte gör det i vanliga fall.

De planerar sin körning, något du också borde göra.
Om den filen du åker i upphör om en kilometer så varför inte redan nu gå över i rätt fil istället för att åka så långt du kan och sedan tränga dig in?
Citera
2018-05-27, 09:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Jo, fast om man sprider ut övergången till en fil över en längre sträcka så kan flera bilar byta fil samtidigt, det kommer därför att flyta bättre förbi hindret. Varianten att köra ända fram, stanna, släppa fram, köra igång kommer att ge en stillastående kö.
Citera
2018-05-27, 10:09
Medlem
Citat:
De planerar sin körning, något du också borde göra.
Om den filen du åker i upphör om en kilometer så varför inte redan nu gå över i rätt fil istället för att åka så långt du kan och sedan tränga dig in?
Men då tränger du ju dig förbi alla som redan står i kön. Inse detta.
Citat:
Jo, fast om man sprider ut övergången till en fil över en längre sträcka så kan flera bilar byta fil samtidigt, det kommer därför att flyta bättre förbi hindret. Varianten att köra ända fram, stanna, släppa fram, köra igång kommer att ge en stillastående kö.
Citera
2018-05-27, 10:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Nej, för att det har inte ens hunnit bli kö, bara en tätare trafikerad fil. En kö är för mig något som står stilla eller rör sig väldigt ryckigt, en fil som är full med fordon kan ändå flyta i relativt hög hastighet om inget påverkar.
Citera
2018-05-27, 10:47
Medlem
Citat:
Nej, för att det har inte ens hunnit bli kö, bara en tätare trafikerad fil. En kö är för mig något som står stilla eller rör sig väldigt ryckigt, en fil som är full med fordon kan ändå flyta i relativt hög hastighet om inget påverkar.
Så i rusningstrafik när båda filerna på en motorväg är fulla med trafik ska alla bilar inse att det är en trafikolycka 2 km fram och ska direkt gå in i högerfilen innan man når kön som står stilla? Inser du hur jävla orimligt det är? Det spelar ingen roll om man kan passera en olycka i 30 km/h, för 2 kilometer längre bak kommer trafiken stå still för folk kommer i 110 och bromsar in. Visst, har du 3 bilar som står i kö funkar din teori, men är det E6an i rusningstrafik är det bara att fetglömma.
Citera
2018-05-27, 11:01
Medlem
ska man vara ordentlig så ska båda filerna hålla jämn hastighet i förhållande till varandra och när man kommer fram till hindret så ska den öppna filen ha lämnat en så pass stor lucka så att en bil i den stängda filen bara behöver svänga in, utan att någon av filerna behöver stanna

orsaken till att det inte fungerar är ju att samspelet i trafiken är närmast obefintligt, folk gör ju lite som de vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in