2023-09-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
De som resonerar så betraktar de som kör förbi hela kön som någon som tränger sig före. Tycker inte att det är så märkligt.

Det hade fungerat bättre om alla blixtlåset sig i bägge ändar. Dvs när man närmar sig kön tar varannan bil och lägger tig till höger och varannan åt vänster så båda byggs på lika mycket och sen blixtlåsar man sig till en kö igen där det går ihop. Då hade kön inte blivit så lång (det är ju det man vill undvika, flödet genom stoppet är ju detsamma oavsett om det är en eller två köer). Och dels skulle inte heller någon tränga sig före.
Citera
2023-09-11, 14:00
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det hade fungerat bättre om alla blixtlåset sig i bägge ändar. Dvs när man närmar sig kön tar varannan bil och lägger tig till höger och varannan åt vänster så båda byggs på lika mycket och sen blixtlåsar man sig till en kö igen där det går ihop. Då hade kön inte blivit så lång (det är ju det man vill undvika, flödet genom stoppet är ju detsamma oavsett om det är en eller två köer). Och dels skulle inte heller någon tränga sig före.
Skulle funka utmärkt i en datorsimulation
Citera
2023-12-30, 13:08
Medlem
SvulloGrisarVidares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Så här tänker jag och jag tror många andra gör det med. Folk ser typ 200 meter längre fram att, ojjj titta det är ett hinder i min fil. Men jag har inga bilar framför mig och i filen jag måste byta till längre fram är det packat med bilar. Så vaaad gör idioten då??? jo hen kör som faan i 200 meter och stannar vid hindret. Hen förväntar sig att folk som haft en bra framförhållning och planerat sin färd genom att svänga in i rätt fil långt innan hindret och därmed behövt köa, bara ska släppa fram denne. Ja inte fan skulle jag släppa in puckot. Nej där får du stå och vänta, som vi andra har fått göra i kön.
Om folk lärde sig att planera sin körning, så funkar blixtlåsprincipen. Och det blir flyt i trafiken. Men det kommer aldrig hända. Den sista idioten är inte född.

Instämmer helt. Släpper aldrig in sådana muppar i rätt fil, tar hellre en skada på bilen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in