2018-05-26, 22:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
De har alltså fortfarande inte fattat att invandring och välfärd är extremt sammankopplade. Ju mer invandring, desto mindre välfärd. Detta börjar svensken fatta. Så även om de skiftar fokus till välfärd så är de körda. Vilka nöttter.
https://www.flashback.org/aktuella-amnen
Fler svenskar fattar detta men jag tror de mer argumenterar mot/med sina partikamrater. De debatterar inte med eller mot väljarna utan mot meningsmotståndare i S. Det är en intern kamp i ett stort parti mellan olika fraktioner men de misstar det för att vara kopplat till den riktiga världen. De lever i S lilla låtsasvärld där det räcker att övertyga s-funktionärer så ändras den riktiga världen. De kommer inte förstå valnatten. De kommer att tänka att de inte lyckades övertyga sina interna motståndare i partiet och inte riktigt koppla att 1 000 000 människor färre röstade på dem.
2018-05-26, 22:46
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ingen procentundersökning för partierna som sådan, men ändå intressant.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/l10LGA/ny-kalldusch-for-mp--en-fjardedel-tycker-att-de-ar-samsta-parti

Hur kan SD vara så högt upp?
Var nånstans har det manipulerats? Makes no sense nu när de har gått och blivit så stora.

Edit: SD ligger alltså klart högst med 41% som tycker de är det absolut sämsta partiet. Sen kommer MP på 23
Mycket trevlig läsning måste jag säga. Personligen tycker jag att det är nästan lika viktigt att MP åker ur riksdagen som att SD gör ett bra val. Sannolikt så kommer båda delar att bli verklighet i september.

Ett annat parti som jag väldigt gärna vill se åka ur riksdagen är L. De är visserligen inte lika bindgalna som C för närvarande, men om man tittar historiskt så är L det parti som efter MP har mest blod på sina händer.
2018-05-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det har jag inte alls. Vad jag har avfärdat är att några procent hit eller dit i opinionsmätning X eller Y skulle ha någon menlig inverkan på tillväxten för SD, ett parti vars hela grej är en växelverkan mellan tillväxt och normalisering styrd av verkligheten. De är närmast immuna mot negativ press som skulle ha raderat ut andra partier för länge sedan. Vi kollar: Har SD dubblat sin storlek varje val och ser det ut att bli verklighet för gång X i ordningen? Ja. Men fortsätt gärna gråtrunka i en tubsocka för att de inte har 25 hos samtliga institut hela tiden...

Tror du 25% istället för 15% åren 2016-2017 snabbare hade normaliserat partiet?
2018-05-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ingen procentundersökning för partierna som sådan, men ändå intressant.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/l10LGA/ny-kalldusch-for-mp--en-fjardedel-tycker-att-de-ar-samsta-parti

Hur kan SD vara så högt upp?
Var nånstans har det manipulerats? Makes no sense nu när de har gått och blivit så stora.

Edit: SD ligger alltså klart högst med 41% som tycker de är det absolut sämsta partiet. Sen kommer MP på 23

Om 41% av väljarna tycker SD är sämst är detta väl snarare att se som en framgång. Jag vet inte om liknande undersökningar har gjorts tidigare men om jag får gissa grovt, så tror jag att den tid då PK-propagandan ännu var framgångsrik skulle visat helt andra siffror: Kanske SD ansågs som hemskast hos 90% 2010 och 85% 2014.

Nu tycks det i alla fall som att 59% inte längre tror att gaskamrarna ska öppnas av SD. Potentialen är med andra ord mycket stor.
2018-05-26, 23:25
Medlem
fernebos avatar
Ja, jag förstår inte heller hur det kan tolkas som nåt annat än en enorm framgång. Att bara fyra av tio numera listar SD som det sämsta partiet är ett exempel på en rejäl förändring i opinionen. För fyra-fem år sen så var det närmare nio av tio som avskydde SD och övriga röstade på dem.

Synen är tveklöst polariserad, men utan att överdriva skulle jag vilja tolka mätningen som att nästan sex av tio kan tänka sig att rösta på dem.
2018-05-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Tror du 25% istället för 15% åren 2016-2017 snabbare hade normaliserat partiet?
Jag tror inte att någon siffra i världen normaliserar SD för de 40%-ish som bestämt sig för att de är dödsknarkarnazister, nej.

Däremot tror jag att M och S hade gått in i den här valrörelsen långt mer förberedda och farliga om SD hade legat på 25% i medel hela 2016-2017. Nu kommer de istället till en NHL-match utrustade med endast innebandyklubbor och sockiplast, vilket innebär att de kommer att bli slaktade av SD.

Ändå tycks vissa tro att S & M länge haft tillgång till hemliga interna mätningar som visar sjukt mycket högre SD-stöd än de ordinarie publika mätningarna... Jo tjena, som att S plan skulle vara att strössla lite lagom SD-light-förslag och sedan glida över på vård skola omsorg och räkna med att invandringsfrågan är överspelad lagom till juni, ifall S har vetat i två år att SD egentligen legat stabilt på 25. Antingen är de självmordskandidater, eller så har de matats med samma OU som alla andra.
2018-05-26, 23:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är en indikation på hur mycket känslor ett parti väcker, vilket kan vara både bra och dåligt. I stapeldiagrammet framgår t ex att andelen som tycker L är sämsta partiet är 0%. Det borde vara det högsta betyget i hela diagrammet – hurra, ingen tycker vi är sämst! – men i själva verket är det mer av en dödsattest.
Ja ett parti som väcker noll känslor eller engagemang är dödsdömt. Om L stannar i riksdagen beror på hur många som stödröstar. Allt färre moderater skall stödrösta in både KD och L nu. L kan överleva för att hoppet är ute för KD.
2018-05-26, 23:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vad gäller Inizios impopularitets-siffra för SD, 41%, bör vi också beakta att det är Inizio som vi har lågt förtroende för. Kan dom trycka till SD så försitter dom inte chansen.
Naturligtvis har SD ändå ett problem eftersom partiet demoniserats årtiende efter årtiende. Vi kan utgå från att väldigt många som gör tummen ned för SD inte ens känner till SD:s partiprogram utan det är en ren reflex att vara skrämd.
Min uppfattning är dock att det pågår en långsam normalisering. Men skit samma, låt då SD vara bondkatten bland hermelinerna.
.

Det är en kortsiktig svaghet men en långsiktig styrka. Inge kan säga att SD är en del av etablissemanget. Deras högsta representanter har fysiskt attackerats av vänstermobben, hatats och drevats mot av media etc. När nuvarande maktstrukturer omstörtats är denna demonisering av SD en styrka.
2018-05-26, 23:58
Medlem
Citat:
Jag tror inte att någon siffra i världen normaliserar SD för de 40%-ish som bestämt sig för att de är dödsknarkarnazister, nej.

Däremot tror jag att M och S hade gått in i den här valrörelsen långt mer förberedda och farliga om SD hade legat på 25% i medel hela 2016-2017. Nu kommer de istället till en NHL-match utrustade med endast innebandyklubbor och sockiplast, vilket innebär att de kommer att bli slaktade av SD.

Ändå tycks vissa tro att S & M länge haft tillgång till hemliga interna mätningar som visar sjukt mycket högre SD-stöd än de ordinarie publika mätningarna... Jo tjena, som att S plan skulle vara att strössla lite lagom SD-light-förslag och sedan glida över på vård skola omsorg och räkna med att invandringsfrågan är överspelad lagom till juni, ifall S har vetat i två år att SD egentligen legat stabilt på 25. Antingen är de självmordskandidater, eller så har de matats med samma OU som alla andra.

Nu menade jag självklart normalisering bland människor som inte tillhör dom 30-40 procenten.

Och sluta med halmgubbar. Detta var en hypotetisk fråga.
2018-05-27, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja ett parti som väcker noll känslor eller engagemang är dödsdömt. Om L stannar i riksdagen beror på hur många som stödröstar. Allt färre moderater skall stödrösta in både KD och L nu. L kan överleva för att hoppet är ute för KD.

KD har minst 50% chans att klara sig. Du får över 2ggr pengarna (2,4 i nuläget ser jag) på att dom ryker hos Betfair. Kan litegrann förstå det. Dom kommer nog göra en bra valspurt med lite halvhårda utspel om böneutrop och locka fega människor.

Mp har mindre chans. Nästan exakt en coinflip det

L ges f.ö. i nuläget runt 70% chans att klara sig.
Senast redigerad av Djimmie 2018-05-27 kl. 00:06.
2018-05-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Nu menade jag självklart normalisering bland människor som inte tillhör dom 30-40 procenten.
Nej, jag tror att SD normaliseras av verkligheten precis som de alltid gjort. Inte av opinionsmätningar. Blir du själv mer sugen på C och mer övertygad av att de har rätt ju högre de har? Blev du det på MP på den tiden de brukade få över 10? Inte jag.
Citat:
Och sluta med halmgubbar. Detta var en hypotetisk fråga.
Vad kul att du tycker det är roligt att säga halmgubbe, men du kanske kan spara det till tillfällen då någon byter ut din fråga och därmed ägnar sig åt halmgubbeargumentation? Jag svarade på den. Därefter började jag ett nytt stycke med ”Däremot...” Om varje inlägg som innehåller flera delar är en halmgubbe ifall inte samtliga delar adresserar ett tidigare inlägg så består den här tråden av c:a 93% halmgubbar.
2018-05-27, 00:46
Medlem
Citat:
Nej, jag tror att SD normaliseras av verkligheten precis som de alltid gjort. Inte av opinionsmätningar. Blir du själv mer sugen på C och mer övertygad av att de har rätt ju högre de har? Blev du det på MP på den tiden de brukade få över 10? Inte jag.

Vad kul att du tycker det är roligt att säga halmgubbe, men du kanske kan spara det till tillfällen då någon byter ut din fråga och därmed ägnar sig åt halmgubbeargumentation? Jag svarade på den. Därefter började jag ett nytt stycke med ”Däremot...” Om varje inlägg som innehåller flera delar är en halmgubbe ifall inte samtliga delar adresserar ett tidigare inlägg så består den här tråden av c:a 93% halmgubbar.

Nu var det iofs sista stycket jag tyckte var en halmgubbe (jippie).

Det är löjligt att jämföra SD med C (eller annat parti i 7-klövern) vad gäller normalisering. Inget annat parti har varit så stigmatiserat och en normalisering för ett sådant parti är livsviktigt. Du tror inte kvinnor i större utsträckning kan tänkas tanken att rösta på fascistnazistrasisterna om de har 25% istället för 5% i opinionen?
Senast redigerad av Djimmie 2018-05-27 kl. 00:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in