2018-05-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Helt sanslöst.

Ursäkta mig medan jag kollar oddsen för "SD största parti" igen...
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det känns inte så lite "Hitler i bunkern" över den planen. Eller "magiskt tänkande" om man så vill.
Möjligtvis kan man beordra Aftonbladet att enbart skriva om LAS, men i övrigt känns detta som en av de sämsta planerna sedan Ford Edsel konstruerades.

Ich lach mich kaputt, som tysken säger.
Fick just eldunderstöd av Lena Mellin i en dagsfärsk krönika angående S möjligheter att byta ämne från mig/krim till välfärd. Hon konstaterar att: 1) På 1 maj gick S ut med ett stort förslag om sänkt pensionärsskatt. Stor nyhet för S trognaste väljargrupp. Gav inget i väljarstöd, tvärtom. 2) Den hårdare tonen påstås vara orsaken till tappet, men enligt Inizio sluter 64% av S-väljarna upp bakom förslagen om skärpningar. 3) ”När resten av Sverige pratar migration, flyktingmottagning, integration och lag och ordning är det lättare sagt än gjort. Det är svårt att slåss mot väderkvarnarna, det visste redan Don Quijote”.

Anna Dahlberg håller också med i sin senaste helgkrönika, där hon även menar att höstens val i praktiken blir en folkomröstning om invandringen. Exakt. Som jag brukar säga, de skrattade åt SD:s krav på en folkomröstning om invandringen, men valet 2018 är just den folkomröstningen och de kommer inte att skratta efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Annan risk är att SD blir för självsäkra i valet och låter fel personer som stöter bort väljare tala för mycket. Vi vet ju hur mycket en liten oförsiktig formulering av t.ex Söder som med flit kan misstolkas mobiliserar hela PK armadan och ger dem nya krafter. Några fler felcitat ur sitt sammanhang och det kan genast stoppa blodflödena.
Tror de vet bättre än så numera faktiskt. Loose cannons som Söder, Bylund och Ekeroth har varit tysta hittills.
Citat:
En tredje risk är att SD är tunna på bra mediala personer pga de har varit så paria smittade. Egentligen har de bara en riktig superstjärna och det är Jimmie. Det är ett obehagligt stort personberoende. Måtte det inte hända honom något och måtte han inte gå in i väggen. Vi vet ju att vår hjälte är lite skör.
Jomshof, Karlsson och Sjöstedt vågar man skicka till media utan att bita på naglarna tror jag. Sen har de Bieler som är lite hit and miss men ofta gör bra insatser. Apropå paria har hon någon magisk amulett som skyddar. Judisk bakgrund kan möjligen vara en delförklaring eftersom nazistämpeln fäster dåligt då, fast det finns många andra debattörer med samma etnicitet som är paria ändå. Vet inte exakt hur Bieler-skölden fungerar men fenomenet kan bäst observeras på Twitter. Alla tycks våga interagera med henne ungefär som att hon vore KD eller M.
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Du har ju tidigare avfärdat att den exicterar?
Det har jag inte alls. Vad jag har avfärdat är att några procent hit eller dit i opinionsmätning X eller Y skulle ha någon menlig inverkan på tillväxten för SD, ett parti vars hela grej är en växelverkan mellan tillväxt och normalisering styrd av verkligheten. De är närmast immuna mot negativ press som skulle ha raderat ut andra partier för länge sedan. Vi kollar: Har SD dubblat sin storlek varje val och ser det ut att bli verklighet för gång X i ordningen? Ja. Men fortsätt gärna gråtrunka i en tubsocka för att de inte har 25 hos samtliga institut hela tiden...
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Snigel ständigt OT, sorry!
Crispan har en vass och djävulusiskt rolig formuleringsteknik, värre än Ganman😂. Synd bara att hen kört fast i sitt ”Anti-konspirations-spår”, vilket ändå är lätt att leva med.
Jag har kört fast i ett spår? Eh, det var ju också ett sätt att beskriva en av de få som vägrar smittas av folie-ebolan. Jag kommer hit för att diskutera opinionsläget för SD, det är mitt spår och borde med tanke på titeln också vara trådens, men man tvingas istället simma i dynga om skojarinstitut, agendasättare, inkompetensfaktorer och uppåtkorrigeringar, vilket förutom att det är så jävla tjatigt och tråkigt att dosen räcker för att söva en blåval samt får en att önska att SD får högst 0,002%, också dryftas i fel forum. Står det Konspirationer och alternativa teorier eller Partier och partipolitik här ovanför? Well then.

(Ganmans cirkeldiagram är ofta roliga, men den som tycker jag skriver långt skulle dö av hans maratonessäer. Bättre redigera än kasta tusen halvroligheter på väggen för att se vad som fastnar)
2018-05-26, 20:45
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Deras största strategiska misstag är amnestigräddfilen, deras näst största är kommunikationen kring den.

2005 när MP senast tvingade S till att gå med på en tillfällig amnesti så var Göran Persson tydlig med att man gjorde det motvilligt och tyckte det var fel väg att gå:

Men den här gången har man MP i regeringen, och då har man istället hanterat det som man brukar hantera impopulära beslut – man har satt spinndoktorshattar på Löfven och Morgan Johansson, som hållit försvarstal för amnestin och beskrivit varför de anser den vara helt rimlig. (MP-rant följer):

Jag tror inte ens att Anders Lindberg tycker att Anders Lindberg gör ett utmärkt jobb. Det är synd att vi har tjatat ut Downfall-scenen med Hitler i bunkern för det är där Lindberg faktiskt befinner sig nu.

– Herr Lindberg, fienden har brutit igenom på bred front. Vi är avskurna i söder där SD har ryckt fram i Sifo med +3,9%, och nyss genomförde de synkade flankattacker från öst och väst via Ipsos och Novus vilket pressade igenom en sprängning av 19%-vallen i Ekots poll of polls.
– Det är lugnt, genom Inizios motattack kommer vi att återta kontrollen.
– Herr politisk chefredaktör... Inizio...
– Ja?
– ...Inizio kunde inte mobilisera tillräckligt många SSU:are för att hålla SD-stapeln under 15%. I juni blir det fullt genomsläpp upp till 25%, och S dyker till 19%.
– Följande stannar i rummet: Karin Nelsson, Carl Melin, Lena Mellin, Lena K Samuelsson.
(Övriga går ut)
– Det var en ORDER! SD under 15 var en ORDER!! Skrev jag inte 15 på en servett och faxade till Inizio med siffror så stora och tydliga att de gick att läsa från rymden?? Går kulramar i Göteborg bara till 14 eller fick dregelmupparna kollektiv stroke av att det var både en etta och en femma på samma papper??
– Herr Lindberg, jag kan inte tolerera att ni talar om min personal på det sättet...
– ”Dregelmuppar” är ett överbetyg till de encelliga klappmongon som jobbar åt dig! Och du är inte bättre!
– Herr Lindberg nu måste jag verkligen protestera...
– Så fort man begär att få siffrorna agendakorrigerade börjar det skallra så högt i dina kastanjettknän att varenda tiggare härifrån ända ner till Rumänien bryter ut i spontan flamenco! Jag har behållit Carl Melin här som skoputsargimp i hundkoppel för att påminna om hur det går för institut som ger SD mer än avtalat, men du har visst knäck för tre hela brigader i lurarna och jävligt felslipade glasögon för det är ingen som har beställt några satans 25 för SD.
Helvetes inkompetenta miffon överallt! Just när man trodde det inte kunde bli värre kommer LO-Baloo Karl-Fetto Thorwaldsson och vill sätta stopp för lag och ordning-utspelen precis när SMHI utfärdat klass 3-varning för bilbränder, och då tycker han Löfven ska byta ämne och prata om LAS, för det gick ju så bra senast eller hur! Kanonidé! Nu kan SD rulla in en komatos Åkesson på scen med droppslang och de kommer att bli större än sossarna ändå!

Nu jäklar så är jag nyfiken. Likt många andra i tråden så har jag stort nöje av dina inlägg.
inte bara kloka kommentarer utan förbannat smarta och roliga!
Jag försöker inte att fiska men jädrans vad jag är nyfiken på vem det är som döljer sig bakom din signatur?

VAd du än gör, sluta inte att skriva!!!
2018-05-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det var grund för min gissning, kolla va nära ipsos det ligger. Sifo blev ju klart under efter 2015. Men ipsos, en gång + 1 procentenhet och en gång - 1 dryg enhet.

Jag tror inte SCB gör något medvetet, jag tror bara de har metodfel. Och förra gången blev S 2-3% för stora och SD i motsvarande mån för små; metoden oaktat. Slumpfel helt enkelt.

Detta kommer att göra att effekten av en ökning på SD och en minskning av S, kommer att se än mer dramatiskt ut.
Precis, tror också på närheten till Ipsos. Som har hållit i sig trots metodförändringar, vilket kanske kan förklaras med att båda har gjort liknande ändringar under perioden... Ipsos har börjat med webbpanel och SCB med webbenkäter som primär insamlingsmetod.
2018-05-26, 20:56
Medlem
Nihennas avatar
Ingen procentundersökning för partierna som sådan, men ändå intressant.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/l10LGA/ny-kalldusch-for-mp--en-fjardedel-tycker-att-de-ar-samsta-parti

Hur kan SD vara så högt upp?
Var nånstans har det manipulerats? Makes no sense nu när de har gått och blivit så stora.

Edit: SD ligger alltså klart högst med 41% som tycker de är det absolut sämsta partiet. Sen kommer MP på 23
2018-05-26, 20:59
Medlem
KalleXs avatar
Då SCB har 14,8% att utgå ifrån så gissar jag på en lagom uppgång med strax under 2%, alltså blir min gissning 16,6%.
2018-05-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/l10LGA/ny-kalldusch-for-mp--en-fjardedel-tycker-att-de-ar-samsta-parti

Var nånstans har det manipulerats? Makes no sense nu när de har gått och blivit så stora.

Edit: SD ligger alltså klart högst med 41% som tycker de är det absolut sämsta partiet. Sen kommer MP på 23
Jag antar/tror att det är så pass polariserat idag, bara för att många (20%) tycker SD är bäst betyder inte att de andra 80% inte kan tycka tycka att SD är skit.
2018-05-26, 21:12
Medlem
17,3%.
2018-05-26, 21:19
Medlem
Pfaltzs avatar
17,4%
2018-05-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okoncentrerad
Jag antar/tror att det är så pass polariserat idag, bara för att många (20%) tycker SD är bäst betyder inte att de andra 80% inte kan tycka tycka att SD är skit.
Det är en indikation på hur mycket känslor ett parti väcker, vilket kan vara både bra och dåligt. I stapeldiagrammet framgår t ex att andelen som tycker L är sämsta partiet är 0%. Det borde vara det högsta betyget i hela diagrammet – hurra, ingen tycker vi är sämst! – men i själva verket är det mer av en dödsattest.
2018-05-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Jag tror att det där stämmer. Svenska politiker och svensk massmedia har i åratal skrämt svenskarna med att SD är trollet som kan komma och ta dem, i alla fall om de är så sinnesrubbade att de väljer att rösta på partiet. För då finns ingen förlåtelse och ingen nåd.

Under lång tid har MSM predikat att det finns sju normala riksdagspartier i Sverige och ett som är så förskräckligt att inget parti med självrespekt kan tillåta sig att samarbeta med det. Varför tror ni att decemberöverenskommelsen accepterades av sju riksdagspartier? Jo, därför alla sju höll med om att plikten att stänga ute SD från de politiska finrummen var viktigare än att nå framgång för det egna partiet.

När svenska folket har utsatts för så mycket skrämselpropaganda om SD, så vore det ju konstigt om det inte fanns många svenskar som tog propagandan på allvar och blev vettskrämda på riktigt. Jag hörde för några månader en man som hette Sture Johansson (eller någonting sånt) från Huddinge (eller någonting sånt), som ringde till Ring P1 och sa ungefär så här: Jag är säker på att det finns otroligt många svenskar som är livrädda för SD precis som jag. Och nu måste jag få berätta om min stora oro, och jag måste få säga hur hemskt det är att så många människor i Sverige har blivit lurade av SD.

Det finns en stor skräck för SD och ett stort hat mot SD i Sverige. SD kommer därför att möta hätskt motstånd från både aktivister och vanliga "Sture Johansson från Huddinge"-svenskar när partiet har växt i styrka och blivit svårare att isolera efter riksdagsvalet nu i september.
2018-05-26, 22:09
Medlem
Vad gäller Inizios impopularitets-siffra för SD, 41%, bör vi också beakta att det är Inizio som vi har lågt förtroende för. Kan dom trycka till SD så försitter dom inte chansen.
Naturligtvis har SD ändå ett problem eftersom partiet demoniserats årtiende efter årtiende. Vi kan utgå från att väldigt många som gör tummen ned för SD inte ens känner till SD:s partiprogram utan det är en ren reflex att vara skrämd.
Min uppfattning är dock att det pågår en långsam normalisering. Men skit samma, låt då SD vara bondkatten bland hermelinerna.

Flashbackabstinens bedövar sinnena men jag har idag på nytt försökt pejla stämningen och jag ser att Sossarna desperat försöker driva "vinstjaktfrågorna" och även skrämma med lägre löner om M bildar regering. Allt annat har misslyckats och situationen för Sossarna är mycket dyster.
Man försöker hålla uppe skenet men gråsossar och vänsterfolk går inte ihop och jag ser en trötthet.

I och med att PK-muren sakta vittrar sönder, många är trötta och missmodiga, och något harmoniskt regeringsalternativ går inte att finna V2018.
SD vinner sakta, sakta tiondelar av procent enligt dom indikationer jag analyserar och det viktiga för SD är att bli en maktfaktor som avgör regeringsbildningen.
Det är också viktigt att inte Vänsterflygeln inom Svensk politik vinner mark på Sossarnas bekostnad. Men jag tror inte att så kommer att ske.

Valet 2018 är endast första steget att ta tillbaka lite av Sverige.
2018-05-26, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Värdelöst vetande inför SCB:

Insamlingsperioden maj 2017 var 28 april-28 maj. De kör alltså i en månad precis som Novus vilket torde vara till SD:s nackdel eftersom Novus sa att hela ökningen skedde under sista 2 veckorna. Å andra sidan ligger SCB:s insamlingsmånad 2 veckor senare (Novus var 16 april-13 maj) och pågår fortfarande, det borde innebära att man fångat upp inte bara mer av den ökande trend som registrerats hos Sifo, Ipsos m fl utan kanske också en del av reaktionerna på dessa (förutsatt att bandwagon gör mätbar skillnad, då).

En annan sak med SCB är att de brukar ha en ganska extrem andel osäkra väljare. I maj 2017 var de 18%. Det blir bättre inför val, kanske man tänker... nja, i maj 2014 var det 21%. Vilket i det fallet kanske avslöjar var en del av de nytillkomna SD-väljarna som lackade ur på “öppna hjärtan” gömde sig.
Vanliga OI brukar få ner andelen osäkra till 10% eller mindre genom att tjata. Senaste Novus hade 6,4% osäkra. Så om SCB kommer med uppåt 20% luktar det mörkertal med SD-skräll igen, men om andelen osäkra är betydligt lägre än maj 2014 så finns skäl att skriva ner förväntningarna lite.
Men SCB har, åtminstone vissa år, genomfört 80 % av intervjuerna redan vid halvtid. Jag vet dock inte om det alltid är så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in