2018-05-27, 00:09
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Att sätta flagg med en bild på en massmördare som förföljt deras folk i sydöstra Turkiet är nog ett av det dummaste PYD gjort. Den jävla psykopaten har inte ens varit involverad alls i projektet som etablerats i Syrien.

SDF-flagget kan väl ses som en viss avbön på denna dogma dock, eller vad tycker du?

(Flagg i den bemärkelsen att han framförs som ledaren och hans ideologi upphöjs till gospel.)

SDF flaggan tillsammans med Öcalans.
http://www.middleeasteye.net/news/kurdish-fighters-raise-flag-showing-pkk-leader-abdullah-ocalan-centre-raqqa-610840006

Kommer tyvärr aldrig att stötta kurdernas sak. Det är djupt rotat i Öcalan rörelsen, du kan alltid hoppas men jag är en realist.
Citera
2018-05-27, 00:10
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Mycket svårt, kanske omöjligt.

Kalevala spelade en avgörande roll för finnarnas nationella identiteten som i sin tur ledde till Finlands självständighet. Kurder är unika på det sättet att de också har en Kalevala, men eftersom kurder läser inte så har deras Kalevala ingen betydelse, och på grund av det förknippas kurdisk nationalism alltid med PKK och Öcalan. Åtminstone från 80-talet och framåt. Ironisk nog var den författare som skrev en bok om turkisk nationalism och därmed tände den nationalistiska andan i turkarna en kurd.

Stämmer bra.
Citera
2018-05-27, 00:12
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
SDF flaggan tillsammans med Öcalans.
http://www.middleeasteye.net/news/kurdish-fighters-raise-flag-showing-pkk-leader-abdullah-ocalan-centre-raqqa-610840006

Kommer tyvärr aldrig att stötta kurdernas sak. Det är djupt rotat i Öcalan rörelsen, du kan alltid hoppas men jag är en realist.

Har det inte varit en nödvändig ondska i relation till Syrien och Irak då de utgjort främsta skyddet för religiösa minoriteterna i regionen samt etablerat progressiv lagstiftning?

T.ex har jaziras officiella språk blivit syrianska/arameiska.
Citera
2018-05-27, 00:17
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Har det inte varit en nödvändig ondska i relation till Syrien och Irak då de utgjort främsta skyddet för religiösa minoriteterna i regionen samt etablerat progressiv lagstiftning?

T.ex har jaziras officiella språk blivit syrianska/arameiska.

Kurderna har gjort många fina saker för minoriteterna. Men samtidigt har de också begått en del vidrigheter. Nu senast har man tydligen återigen tvångsrekryterat 12 kristna pojkar/män som ska kriga i fronter för YPG. Det är sådant som gör att man inte blir särskilt sugen på att stötta den kurdiska frågan. Det är inte hedervärt någonstans.
Citera
2018-05-27, 00:22
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Kurderna har gjort många fina saker för minoriteterna. Men samtidigt har de också begått en del vidrigheter. Nu senast har man tydligen återigen tvångsrekryterat 12 kristna pojkar/män som ska kriga i fronter för YPG. Det är sådant som gör att man inte blir särskilt sugen på att stötta den kurdiska frågan. Det är inte hedervärt någonstans.

Är det inte likt värnplikten som människor varit tvungna till av assadadministrationen? Väldigt många har flytt på grund av denna policy. Då du inte varit lika kritiskt mot assad i kontext med vad jag har läst, vad är skillnaden i hur det rättfärdigas samt hur anser du man etablerat ett rimligt försvar?

(Tycker det för övrigt är vidrigt att PYD gör så här och tycker det bör stås emot med våld. khabour-vakterna fick ju självstyre i sitt försvar samt till Natoreh.)
Citera
2018-05-27, 00:31
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Om du antyder på Israel skulle jag ändå framföra Rojava som mer progressivt och demokratiskt än Israel inom dess internationella gränser då. I de ockuperade områden så kan det likställas med apartheid eller den behandlingen kurderna fått uthärda i Syrien så i den bemärkelsen är Rojava långt mycket mer fram än Israel,
Chomskysyndromet definierat.

Du klarar av att identifiera problem, men är fullständigt blind för proportioner. Vad har individen för tillgång till frihet i detta samhälle jämfört med Israel? När var sist Israels regering mördade politiska motståndare, arresterade civila utan laglig grund eller manipulerade rättegångar?

Inkluderar du Västbanken håller jag med om att Rojava är mer frihetligt, progressivt och demokratiskt, men det är en annan diskussion (vilken bör inkludera anledningarna till att Israel tvingas stanna där)... Vi är åtminstone överens om att Rojava rankas topp 2 i MENA.
Senast redigerad av Memestar 2018-05-27 kl. 00:34.
Citera
2018-05-27, 00:34
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Chomskysyndromet definierat.

Du klarar av att identifiera problem, men är fullständigt blind för proportioner. Vad har individen för tillgång till frihet i detta samhälle jämfört med Israel? När var sist Israels regering mördade politiska motståndare, arresterade civila utan laglig grund eller manipulerade rättegångar?

Inkluderar du Västbanken håller jag med om att Rojava är mer frihetligt, men det är en annan diskussion vilket bör inkludera anledningen till att Israel tvingas stanna där... Vi håller åtminstone med om att Rojava rankas topp 2 i MENA.

Därav att jag specificerade de ockuperade områden.

Israel har sprängt hamas och plo-representanter som en rutin i Palestina, Libanon eller Tunisien eller annat. De är inga opartiska domstolar i västbanken samt så har systematisk tortyr förekommit och småbarn har fängslats under ohyggliga förhållanden.
Citera
2018-05-27, 00:38
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Därav att jag specificerade de ockuperade områden.

Israel har sprängt hamas och plo-representanter som en rutin i Palestina, Libanon eller Tunisien eller annat. De är inga opartiska domstolar i västbanken samt så har systematisk tortyr förekommit och småbarn har fängslats under ohyggliga förhållanden.
Samtliga dina exempel sker utrikes. Inom Staten Israel (dvs. pre-67 gränserna + Golan + Ö. Jerusalem) inträffar det aldrig. Därav mitt åskiljande.
Citera
2018-05-27, 00:39
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Är det inte likt värnplikten som människor varit tvungna till av assadadministrationen? Väldigt många har flytt på grund av denna policy. Då du inte varit lika kritiskt mot assad i kontext med vad jag har läst, vad är skillnaden i hur det rättfärdigas samt hur anser du man etablerat ett rimligt försvar?

(Tycker det för övrigt är vidrigt att PYD gör så här och tycker det bör stås emot med våld. khabour-vakterna fick ju självstyre i sitt försvar samt till Natoreh.)

Jag har varit kritiskt till Assad på flera punkter. Jag minns inte om jag har nämnt just denna punkt innan men det är självklart en av dessa, tvångsrekrytering är väldigt illa. Kurderna har ju använt sig flitigt av tvångsrekrytering under konflikten och likaså Baath regimen. Det som stör mig väldigt mycket är att kurderna gör det aktivt mot den assyrisk/syrianska gruppen som redan är kraftigt försvagad. Vart är moralen i detta?
Citera
2018-05-27, 00:42
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Samtliga dina exempel sker utrikes. Inom Staten Israel (dvs. pre-67 gränserna + Golan + Ö. Jerusalem) inträffar det aldrig. Därav mitt skiljande.

Det är statens interna administration som legitimerar övergrepp utrikes samt så enligt deras officiella utsago så är Västbanken en förlängning av deras gränser. Rojava beter sig inte så varken internt eller utrikes och om man slår ihop både det interna och det utrikespolitiska så väger Israel värre på grund av brutaliteten mot Libanon och Palestina.
Citera
2018-05-27, 00:46
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Jag har varit kritiskt till Assad på flera punkter. Jag minns inte om jag har nämnt just denna punkt innan men det är självklart en av dessa, tvångsrekrytering är väldigt illa. Kurderna har ju använt sig flitigt av tvångsrekrytering under konflikten och likaså Baath regimen. Det som stör mig väldigt mycket är att kurderna gör det aktivt mot den assyrisk/syrianska gruppen som redan är kraftigt försvagad. Vart är moralen i detta?

Har inte hört talas om just att de blivit specifikt angripna. Finns det bevis du kan visa? Möjligen troligt då PYD t.ex försökte disproportionellt stjäla assyrisk mark med dess lagstiftning kring de som flytt från Jazira.

Men har inte assyrierna/syrianerna garanterats ett självständigt försvar vid khabour floden samt att det finns stridsförband oberoende av YPG så som sutoro och Syriac military council. (Trots deras Dawronoye-ideologi som jag uppfattat vara väldigt kontroversiell för Assyrier både i och utanför Syrien).
Citera
2018-05-27, 00:49
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Det är statens interna administration som legitimerar övergrepp utrikes samt så enligt deras officiella utsago så är Västbanken en förlängning av deras gränser. Rojava beter sig inte så varken internt eller utrikes och om man slår ihop både det interna och det utrikespolitiska så väger Israel värre på grund av brutaliteten mot Libanon och Palestina.
Som sagt, det håller jag med om (även fast en del av "brutaliteten" är nödvändig för landets säkerhet). Men du måste väl ändå medge att Israel slår Rojava överlägset om man endast mäter inrikes?

P.S. Västbanken är inte annekterad, så vilken "utsago" syftar du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in