Citat:
Ursprungligen postat av
Varangian
Ok, då tar vi det en gång till:
I sametingslagen finns en definition på vem som är same. För att få skriva in dig i röstlängden till Sametinget säger lagen att du ska ha eller ha haft samiska som språk i hemmet och anse dig vara same.
http://www.samer.se/1147
Så det är kulturellt och inte genetiskt.
1. Det här var inte svar på frågan. Frågan är: Hur blir du, just du, juridiskt same? Hur ska du praktiskt gå tillväga för att uppgå i den samiska gemenskapen och bli precis lika samisk som dem? Hur ska du göra för att få ta del av den "öppna samiskheten"?
2. Tror du att dina barn kommer få äga renar bara du lär dem samiska i hemmet? Jag kan på förhand säga: Nej, det kommer de inte få för de renägande samerna. Det är en väldigt rasistisk folkgrupp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varangian
Gällande judar är det mer komplex. Det beror helt på vilken inriktning du vill bli del av. Du kan bli reformjude t.ex. Däremot kommer inte s.k. ortodox eftersom de har genetisk krav.
Nej, nu pratar du om religionen judendom igen. Vad krävs för att du, just du, ska få övergå från majoritetsbefolkningen till att juridiskt tillhöra den etniska minoriteten judar? Är biskop Åke Bonnier jude?
Citat:
Ursprungligen postat av
Varangian
Återigen, vad svamlar du om? Jag redovisar för krav som dessa grupper ställer för medborgarskap. Hur kan du få det till att jag sätter mig över deras självbestämmande? Du framstår enbart som en kverulant.
Det var du själv som ville hävda att medborgarskap ska gälla fullt ut, och att det inte ska finnas andra klassens medborgare. Och jag har sedan länge klargjort att diskussionen handlar om identitet, inte papper. Sluta låtsas som något annat.
I den verkliga världen så betyder inte medborgarskap särskilt mycket alls för identitet. Du blir inte japan bara för att du är japansk medborgare. Bara för att du är judisk medborgare i Israel så betyder inte det att du undviker tvångssterilisering eller att beskrivas som en cancersvulst eftersom du inte tillhör. Och då blir frågan: Vill du sätta dig över andra folks självbestämmande om vilka som får tillhöra deras grupper (återigen pratar jag inte om juridiken) eller är det ännu en gång bara svenskheten som ska reduceras till en klubbtillhörighet när alla andra får vara etniciteter på riktigt?