Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fel; Samer är ett folkslag. Man blir inte same för att man äter torkat renkött och åker skoter.

Precis som Åkesson så målande frågade i Sveriges riksdag; "om jag åker tunnelbana i Tokyo, är jag då Japan?". Klassiskt!
https://www.youtube.com/watch?v=rjand84BBKM

Man blir inte japan (etnisk) för att man flyttar till Japan. Man blir inte svensk (etnisk) för att man flyttar till Sverige. Man blir inte same för att man flyttar till Lappland. Detta vet du; sluta tramsa.

Frågan gäller om man ska kunna bo och leva i Sverige, trots att man inte är etnisk nordbo. Det tycker inte AfS. Man kan bo och leva och behandlas hur väl som helst, som etnisk svensk i Japan. Jag vet.

Jo det är precis det man kan enligt SD och det är precis det som "öppen svenskhet" betyder. Enligt SD så finns det inga etniska svenskar utan alla som vill och anstränger sig lite kan bli svenskar.

Läs på om ditt egna parti och vad dom står för.
Citera
2018-05-26, 22:21
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ok, då tar vi det en gång till:

I sametingslagen finns en definition på vem som är same. För att få skriva in dig i röstlängden till Sametinget säger lagen att du ska ha eller ha haft samiska som språk i hemmet och anse dig vara same.

http://www.samer.se/1147

Så det är kulturellt och inte genetiskt.

1. Det här var inte svar på frågan. Frågan är: Hur blir du, just du, juridiskt same? Hur ska du praktiskt gå tillväga för att uppgå i den samiska gemenskapen och bli precis lika samisk som dem? Hur ska du göra för att få ta del av den "öppna samiskheten"?
2. Tror du att dina barn kommer få äga renar bara du lär dem samiska i hemmet? Jag kan på förhand säga: Nej, det kommer de inte få för de renägande samerna. Det är en väldigt rasistisk folkgrupp.

Citat:
Gällande judar är det mer komplex. Det beror helt på vilken inriktning du vill bli del av. Du kan bli reformjude t.ex. Däremot kommer inte s.k. ortodox eftersom de har genetisk krav.

Nej, nu pratar du om religionen judendom igen. Vad krävs för att du, just du, ska få övergå från majoritetsbefolkningen till att juridiskt tillhöra den etniska minoriteten judar? Är biskop Åke Bonnier jude?

Citat:
Återigen, vad svamlar du om? Jag redovisar för krav som dessa grupper ställer för medborgarskap. Hur kan du få det till att jag sätter mig över deras självbestämmande? Du framstår enbart som en kverulant.

Det var du själv som ville hävda att medborgarskap ska gälla fullt ut, och att det inte ska finnas andra klassens medborgare. Och jag har sedan länge klargjort att diskussionen handlar om identitet, inte papper. Sluta låtsas som något annat.

I den verkliga världen så betyder inte medborgarskap särskilt mycket alls för identitet. Du blir inte japan bara för att du är japansk medborgare. Bara för att du är judisk medborgare i Israel så betyder inte det att du undviker tvångssterilisering eller att beskrivas som en cancersvulst eftersom du inte tillhör. Och då blir frågan: Vill du sätta dig över andra folks självbestämmande om vilka som får tillhöra deras grupper (återigen pratar jag inte om juridiken) eller är det ännu en gång bara svenskheten som ska reduceras till en klubbtillhörighet när alla andra får vara etniciteter på riktigt?
Citera
2018-05-26, 22:24
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ok, då tar vi det en gång till:

I sametingslagen finns en definition på vem som är same. För att få skriva in dig i röstlängden till Sametinget säger lagen att du ska ha eller ha haft samiska som språk i hemmet och anse dig vara same.

http://www.samer.se/1147

Så det är kulturellt och inte genetiskt.

Gällande judar är det mer komplex. Det beror helt på vilken inriktning du vill bli del av. Du kan bli reformjude t.ex. Däremot kommer inte s.k. ortodox eftersom de har genetisk krav.

Återigen, vad svamlar du om? Jag redovisar för krav som dessa grupper ställer för medborgarskap. Hur kan du få det till att jag sätter mig över deras självbestämmande? Du framstår enbart som en kverulant.

Vad gäller samerna så är det genetiskt som du hänvisar till. Man måste vara född i en familj som haft samiska som modersmål. Det bör i 99,99% eller mer innebära genetiskt.

Jag har för mig att Granskning Sverige ringde och redde ut vad som gäller för judar och att det är mycket ovanligt och svårt att konvertera, således också i nästan alla fall genetiskt.

Om du använder sunt förnuft inser du att om det vore lätt för vem som helst att bli same eller jude skulle deras kollektiva identitet snabbt eroderas. Jmf med svenskarna där vem som helst tydligen är svensk. Vad tror du blir resultatet med tiden?
Citera
2018-05-26, 22:30
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, det kanske var lite provokativt. Men man talar ju om "svenskar" hela tiden och på något sätt måste det definieras, annars hamnar man i en meningslös evighetsdiskussion.

Varför har du problem med att tala om svenskar? Svenskar finns väl? Borde det inte vara ganska oproblematiskt?
Citera
2018-05-26, 22:33
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Tror du att dina barn kommer få äga renar bara du lär dem samiska i hemmet?

Om du är registrerad som same i röstlängden och medlem i sameby antar jag att du har juridiskt rätt att driva renskötsel i Sverige. Vad är din poäng? Att vissa samer inte kommer anse dig som "riktig same"?

Citat:
Vad krävs för att du, just du, ska få övergå från majoritetsbefolkningen till att juridiskt tillhöra den etniska minoriteten judar?

Om du konverterar till reformjudendom och bli del av en judisk församling så kan du säkert räknas som jude enligt svenska regler. Du får väl försöka.

Citat:
Det var du själv som ville hävda att medborgarskap ska gälla fullt ut, och att det inte ska finnas andra klassens medborgare. Och jag har sedan länge klargjort att diskussionen handlar om identitet, inte papper. Sluta låtsas som något annat.

Ja, det är ju min personliga ståndpunkt som jag tycker är rimlig. Man ska inte ha andra klassens medborgare. Antingen så är man medborgare eller så är man det inte.

Huruvida diskriminering sker i andra länder i praktiken är en annan femma som sagt. Det råder inte jag över. Jag kan bara beklaga det. Eller vad vill du att jag ska säga?
Senast redigerad av Varangian 2018-05-26 kl. 22:37.
Citera
2018-05-26, 22:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Om du använder sunt förnuft inser du att om det vore lätt för vem som helst att bli same eller jude skulle deras kollektiva identitet snabbt eroderas. Jmf med svenskarna där vem som helst tydligen är svensk. Vad tror du blir resultatet med tiden?

Jag har inte påstått att det ska vara lätt att bli svensk medborgare. Läs vad jag skriver.
Citera
2018-05-26, 22:39
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Jag har inte påstått att det ska vara lätt att bli svensk medborgare. Läs vad jag skriver.

Ok ber om ursäkt har inte läst alla dina inlägg bara det jag kommenterade.
Citera
2018-05-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Nu är ju jag ganska inbiten AfS supporter, men islamsnacket känns inte helt 100%. Får för mycket counterjihadvibbar och skulle hellre se att de hittade något annat tema framöver.

Men nu har de troligtvis redan spikat sin valrörelse till 90% och kör på samma repertoar rakt igenom. Det mesta är skitbra, men kasta bort burkanissarna och sluta pladdra om Islam så mycket.

Snacka mer on adekvat statistik över våld, våldtäkter, bidrag etc. Hur svensken trängs undan till förmån för invandrare.

Jeff, rädda valrörelsen, snälla.

I samband med böneutropsdebatten och vissa andra grejer så är det såklart relevant men jag är också lite obekväm med counterjihadstuket och massa snack om islam.
Citera
2018-05-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, det kanske var lite provokativt. Men man talar ju om "svenskar" hela tiden och på något sätt måste det definieras, annars hamnar man i en meningslös evighetsdiskussion.

Man hamnar ju tvärtom i en meningslös evighetsdiskussion om man envisas med att försöka definiera just svenskar med en annan bevisbörda än andra folk och etniciteter. INGET FOLK LÅTER SIG ENKELT SAMMANFATTAS MED ORD.

Notera för tusende gången att judiska debattörer och deras allierade aldrig någonsin försöker förklara vem som är och inte är jude. Religion, kultur, gener - allt och inget på en gång, efter vad som passar bäst för stunden. Man erkänner sig inte som rasister för att man inte som SD reducerar sin identitet till att endast vara en kulturyttring eller ett språk.

Tycker du att den vagheten verkar vara en svaghet i samhällsdebatten?

Vilka andra folk, nationer och etniciteter sätter du inom citat?
Citera
2018-05-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Håller med. Visserligen är Islam ett problem, och tycker inte det är helt fel att de nämner det. Men det är inte den huvudsakliga fienden. Vill hellre se mer hets mot politiker och journalister som är ansvariga för invandringen.

Håller helt med. Det är regimen, systemet och media som alltid bör angripas i första hand. Det är ju de som har släppt in muslimerna och andra grupper.
Citera
2018-05-26, 22:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jo det är precis det man kan enligt SD och det är precis det som "öppen svenskhet" betyder. Enligt SD så finns det inga etniska svenskar utan alla som vill och anstränger sig lite kan bli svenskar.

När har någonsin SD sagt att det inte finns några etniska svenskar? Det är ju helt ologiskt, så givetvis har de inte sagt detta.

Tvärt om; så har ju Åkesson gjort den kanske mest kända kommentaren (i riksdagen) i precis motsatt riktning:
https://www.youtube.com/watch?v=rjand84BBKM

Sluta med tramset och påhoppen, och stå för er egen politik istället.
Citera
2018-05-26, 22:57
Medlem
Kommentarer på AfS livesändning från Växjö:
http://www.friatider.se/hatet-mot-afs-skjut-huvudet-av-luffaren-och-knulla-horiga-svenska-mamma

Den ocensurerade versionen:
https://pbs.twimg.com/media/DeDLtG_W0AAVt7t.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in