2018-05-26, 10:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boubeb
Allting med mindre massa än jorden dras till jorden på grund av gravitationen. Månen snurrar runt jorden ( dras inte in i jorden ) på grund av gravitationen. Jorden snurrar runt solen ( dras inte in i solen ) på grund av gravitationen. Funkar gravitation på olika sätt, varför händer detta?

Förklara tack
Om du släpper en sten faller den rakt ned.
Om du kastar en sten faller den inte rakt ned.
Det beror inte på att olika typer av gravitation gör att ovanstående observationer skiljer sig från varandra. Den nedåt (mot jordens centrum) -riktade hastigheten blir exakt samma i båda fallen.
Den kastade stenen påverkas dessutom av en annan kraft, som gör att den också rör sig i sidled.
Citera
2018-05-26, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Korrigering: Alla kroppar dras mot varandra pga gravitationen.

Kroppar som befinner sig i en cirkulär rörelse hålls kvar i den rörelsen genom att de påverkas av en kraft, i detta fall gravitationen. Annars skulle de fortsätta rakt fram. Jorden, respektive månen, har en rörelseenergi som leder till att de inte faller in mot solen respektive jorden.
Detta är skolfysik som du redan borde känna till, om du har gått genom det svenska skolsystemet.

Tack för svaret. Ber om ursäkt för att jag inte haft fullt fokus på fysiklektionerna, försöker upplysa mig lite nu i efterhand.

Objekt som faller mot jorden kan inte förklaras genom att de faller på grund av densitet skillnader mellan objekt och rum eller? Vad fungerar inte med det? Vad gör att det måste bero på en kraft som drar objekten mot jorden?
Citera
2018-05-26, 20:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boubeb
Tack för svaret. Ber om ursäkt för att jag inte haft fullt fokus på fysiklektionerna, försöker upplysa mig lite nu i efterhand.

Objekt som faller mot jorden kan inte förklaras genom att de faller på grund av densitet skillnader mellan objekt och rum eller? Vad fungerar inte med det? Vad gör att det måste bero på en kraft som drar objekten mot jorden?
Densitet är ju bara ett mått på hur mycket massa det är i en viss volym av ett ämne. Densiteten är ju inte en kraft som verkar i en viss riktning. Utan en kraft som verkar i en viss riktning som gravitationen som för oss verkar in mot jordens centrum skulle ju densiteten i sig inte kunna veta vad som är upp och vad som är ner.
Ombord på rymdstationen ISS där det är tyngdlöst faller ju ingenting trotts att det sakerna har samma densitet som på jorden.
Citera
2018-05-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Densitet är ju bara ett mått på hur mycket massa det är i en viss volym av ett ämne. Densiteten är ju inte en kraft som verkar i en viss riktning. Utan en kraft som verkar i en viss riktning som gravitationen som för oss verkar in mot jordens centrum skulle ju densiteten i sig inte kunna veta vad som är upp och vad som är ner.
Ombord på rymdstationen ISS där det är tyngdlöst faller ju ingenting trotts att det sakerna har samma densitet som på jorden.
En intressant fråga i sammanhanget är varför astronauterna på rymdstationen ISS överhuvudtaget är tyngdlösa. Låt oss anta att de befinner sig emellan jorden och månen. Om så är fallet bör någon av de gravitationskrafter som gör att månen och jorden dras till varandra och inverka på astronauterna, men de förefaller opåverkade av denna gravitationskraft som enligt globmodellen verkar på jorden och månen men inte astronauter. Solen verkar också här. Men trots att gravitationen tillskrivs konststycket att hålla månen, jorden, solen och solsystemet i spinnande, snurrande bana så är ISS och dess astronauter helt opåverkade av gravitationen.

Tidvatten är ett annat fenomen som påstås påverkas av himlakroppars rörelser men tittar man lite på tidvatten så ser man att så inte är fallet. I videon nedan kan man se en mycket intressant presentation om tidvatten och dess geografiska koncentrationer och likaså brist av tidvatten på platser som borde vara påverkade av globmodellens tes om gravitation. I videon kan man se många platser som förefaller vara opåverkade av himlakropparnas rörelser, eller gravitationen, men som borde vara påverkade av gravitationskraften.

https://www.youtube.com/watch?v=SjwcLg4hvs4

Gravitationen bär på många problem och som ovan två exempel kan den inte förklara verkliga observationer, och självfallet bör det nämnas att den inte är bevisad utan till dags dato endast en hypotes.
Citera
2018-05-26, 21:10
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
En intressant fråga i sammanhanget är varför astronauterna på rymdstationen ISS överhuvudtaget är tyngdlösa. Låt oss anta att de befinner sig emellan jorden och månen. Om så är fallet bör någon av de gravitationskrafter som gör att månen och jorden dras till varandra och inverka på astronauterna, men de förefaller opåverkade av denna gravitationskraft som enligt globmodellen verkar på jorden och månen men inte astronauter. Solen verkar också här. Men trots att gravitationen tillskrivs konststycket att hålla månen, jorden, solen och solsystemet i spinnande, snurrande bana så är ISS och dess astronauter helt opåverkade av gravitationen.

Tidvatten är ett annat fenomen som påstås påverkas av himlakroppars rörelser men tittar man lite på tidvatten så ser man att så inte är fallet. I videon nedan kan man se en mycket intressant presentation om tidvatten och dess geografiska koncentrationer och likaså brist av tidvatten på platser som borde vara påverkade av globmodellens tes om gravitation. I videon kan man se många platser som förefaller vara opåverkade av himlakropparnas rörelser, eller gravitationen, men som borde vara påverkade av gravitationskraften.

Gravitationen bär på många problem och som ovan två exempel kan den inte förklara verkliga observationer, och självfallet bör det nämnas att den inte är bevisad utan till dags dato endast en hypotes.
Vad mumlar du om? Anledningen att astrounauterna på ISS är tyngdlösa är att de, tillsammans med rymdstationen, befinner sig i fritt fall mot jorden. Det gör för övrigt månen också men båda missar på grund av vinkelhastigheten.

Det samma gäller jorden som faller fritt mot solen men missar på grund av vinkelhastigheten.

För övrigt - alla kroppar med massa drar i varandra. Storleken på kraften bestäms av F=Gm1m2/r^2 där G är en konstant, m1 och m2 är massorna på de båda kropparna (i kg) och r är avståndet mellan kropparna (i meter). Ur denna fina lilla ekvation ser man att kropparna drar i varandra lika hårt. Kraften som verkar på jorden från månen är exakt lika stor (och motriktad) kraften som påverkar månen från jorden.
Citera
2018-05-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Vad mumlar du om? Anledningen att astrounauterna på ISS är tyngdlösa är att de, tillsammans med rymdstationen, befinner sig i fritt fall mot jorden. Det gör för övrigt månen också men båda missar på grund av vinkelhastigheten.

Det samma gäller jorden som faller fritt mot solen men missar på grund av vinkelhastigheten.

För övrigt - alla kroppar med massa drar i varandra. Storleken på kraften bestäms av F=Gm1m2/r^2 där G är en konstant, m1 och m2 är massorna på de båda kropparna (i kg) och r är avståndet mellan kropparna (i meter). Ur denna fina lilla ekvation ser man att kropparna drar i varandra lika hårt. Kraften som verkar på jorden från månen är exakt lika stor (och motriktad) kraften som påverkar månen från jorden.
Kan vi få se ett exempel på detta?
Citera
2018-05-26, 21:20
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Kan vi få se ett exempel på detta?
Ett exempel på vad? Vinkelhastigheten? Eller på Newtons tredje lag?
Senast redigerad av Pappersvargen 2018-05-26 kl. 21:23.
Citera
2018-05-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Ett exempel på vad? Vinkelhastigheten? Eller att Newtons tredje lag stämmer?
Välj du!
Citera
2018-05-26, 21:26
Medlem
jackflashs avatar
Citat:

Vad svammlar du om? Gravitation är ingen hypotes, det är fakta. Ganska grundläggande fysisk sådan.

Denna tråden får mig verkligen att bli mörkrädd. Är folk verkligen såhär korkade?

Ytterligare ett fall av ”jag förstår inte så jag väljer att inte tro på det.”
Citera
2018-05-26, 21:26
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Välj du!
Vi tar väl Newtons tredje då och du verkar vara otroligt glad i Youtube så här har du ett experiment du kan testa hemma själv.
https://www.youtube.com/watch?v=5eirTBW0rpI
Citera
2018-05-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Vad svammlar du om? Gravitation är ingen hypotes, det är fakta. Ganska grundläggande fysisk sådan.

Denna tråden får mig verkligen att bli mörkrädd. Är folk verkligen såhär korkade?

Ytterligare ett fall av ”jag förstår inte så jag väljer att inte tro på det.”
Okej, jag förstår inte. Visa mig!
Citera
2018-05-26, 21:29
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Okej, jag förstår inte. Visa mig!

Vad är det du vill se? En rund jord? Spring upp för en backe så får du ett tydligt exemp på gravitation. Eller släpp ett bowlingklot på tårna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in